INTERLAGOS - 2. TRÉNINK; Nico Rosberg odpoledne s Mercedesem opět nenašel přemožitele, nevyzrál na něj ani o 2 desetiny pomalejší týmový kolega Lewis Hamilton. Trénink byl třikrát přerušen, jednou kvůli požáru v oblasti motoru Ferrari Fernanda Alonsa.
Jako první odpoledne vyrazil Gutiérrez, který kvůli technickým problémům s pohonnou jednotkou Ferrari ujel v prvním tréninku jen 6 kol. Teplota dráhy byla opět vysoká, data z prvních dvou tréninků proto nebudou tak reprezentativní, protože o víkendu se má ochladit a také zapršet.
Mexičan najel rovnou do měřeného kola (1:18,173), ve svých prvních pokusech byli ale hned rychlejší Grosjean (1:16,001), Maldonado (1:45,467), Magnussen (1:16,435) i Button (1:17,534), který toho ráno kvůli poruše ERS také moc neujel.
Francouz se s Lotusem hned dostal mimo trať, nešlo však o nic vážného. Smyk v první zatáčce dostal i Sutil a skončil otočený opačným směrem. Svou chybu také brzy napravil. Pérez vyčkával v boxech na opravu hydrauliky svého vozu, který mu ráno rozbil Juncadella, rezervní pilot Force Indie.
Romain Grosjeana vyráží do druhého tréninku (foto: Lotus F1 Team)
Vergne si stěžoval na vibrace v přední části vozu a po 13 min přišel náhle o výkon. Jeho inženýr Pujolar ho požádal, aby své Toro Rosso ihned odstavil na okraji dráhy. Do čela se mezitím posunul Magnussen - 1:15,232, další pokusy zhatili komisaři vyvěšením červených vlajek na 7 min.
Po obnovení provozu byl Gutiérrez opět požádán o to, aby kvůli potížím s ERS zamířil do boxů, vypadá to na MGU-K. Rosberg na to trochu přitlačil a hned se ocitl na čele - 1:14,681, po minutě jej sesadili Ricciardo (1:14,499) i Räikkönen (1:14,207). Němec sice zabral (1:13,572), ale tentokrát jej předčil Hamilton (1:13,468).
Marussia dnes definitivně skončila, jak jsme vás informovali v reportáži z prvního tréninku, ale Caterham se v Abú Zabí stále může objevit. "Pracujeme non-stop na tom, abychom Caterham dostali zpět k závodění, prvotně v Abú Zabí, ale doufáme, že to bude jen odrazový můstek k pravidelnému závodění pod novým vedením," uvádí insolvenční správce Finbarr O'Connell.
Fernando Alonso v průběhu druhého tréninku v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)
Po 40 min Ricciardo nazul jako první měkké pneumatiky a s časem 1:12,956 překonal oba Mercedesy. Degradace této směsi rozhodne o tom, zda v neděli týmy budou sázet na dvouzastávkové nebo spíše třízastávkové strategie. Daniel se na ní zlepšil o šest desetin sekundy.
Mercedesy po přezutí s Red Bullem nemají problém: Hamilton zvládá kolo za 12:722, Rosberg dokonce za 1:12,123 min. Brit se po 55 min od začátku zlepšil na 1:12,336, pak se věnoval delším jízdám.
Půl hodiny před koncem zažil divokou jízdu po trávě Räikkönen v místě, kde v roce 2012 s Lotusem zkoušel vyjet mimo okruh a zkrátit si trať, než dorazil k zavřené bráně. Jeho týmovému kolegovi Alonsovi na rovince začal hořet motor 24 min před koncem byl trénink podruhé přerušen. Naštěstí šlo o starou pohonnou jednotku s velkým počtem ujetých kilometrů, kterou by stejně před sobotou měnili.
Piloti při jízdě v rychlých levotočivých zatáčkách spočívali hlavami na opěrkách - šlo to vidět například u závodní simulace Magnussena. Je to tím, že se jezdí proti směru hodinových ručiček a krční svalstvo je zvyklé spíše na pravotočivé zatáčky. Austin se sice také jel proti směru hodinových ručiček, ale počet rychlých pravo- a levotočivých zatáček byl celkem vyrovnaný.
#RedFlag as flames come from the rear of Fernando Alonso's @InsideFerrari car #FP2 #BrazilGP #F1 pic.twitter.com/uDsrsaGDqO
— Formula1.com (@F1) November 7, 2014
Komisaři pustili piloty na dráhu po odklizení Ferrari až 16 min před koncem. Jenže o tři minutky později na dráze zastavil pro změnu Sutil a na rovince mezi třetí a čtvrtou zatáčkou, komisaři proto znovu dali mávat červenými vlajkami.
To je problém pro stratégy i pro Pirelli, protože neabsolvovali dostatečný počet kol a jejich závodní simulace byly rozkouskované. Na pneumatikách se ke konci začaly objevovat puchýře, pozorovali jsme je také v u Vettela - není divu, když dráha byla rozpálená na 58 °C, v historie F1 na Interlagu vůbec nejvíce.
Red Bull i Williams rozdělil pneumatikové strategie mezi svými vozy. V závěru došlo i na test virtuálního safety caru s jemně upravenými pravidly (větší tolerance a delší vzdálenosti pro měření mezičasů).
Ferrari se v Brazílii daří a je zatím překvapivě druhým nejrychlejším týmem po Mercedesu - před Williamsem i Red Bullem. Je pravděpodobné, že zítra u Alonsa sáhne k výměně kompletní pohonné jednotky a odstartuje z boxové uličky - podobně jako Red Bull v Austinu. To proto, aby v Abú Zabí mohli zaútočit na Williams před sebou.
Přehled nejrychlejších sektorů, maximálních rychlostí a počtů ujetých kol
Přehled všech časů: PDF.
Výsledky:
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.