Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone překvapivě přiznává, že za finanční problémy menších týmů nese vinu právě on. Zároveň však netuší, jak současnou krizi vyřešit.
Dva týmy již na finanční náročnost královské třídy motorsportu doplatily: Marussia i Caterham se dostaly do nucené správy a v Austinu poprvé ve své historii scházejí. Jejich krach naštval některé další přeživši týmy, podle nichž nejsou příjmy spravedlivě rozdělovány.
Je smutné, že nejlepší globální sportovní platforma generující miliardové obraty si nedokáže udržet ani 11 týmů. Ecclestone přiznává, že na tom nese nemalý podíl: "Příliš mnoho peněz se špatně rozděluje, což je zřejmě mou chybou."
"S tím, jak dochází mezi lidmi k mnoha dohodám, se to tehdy zdálo jako dobrý nápad. Vím, co je špatně, ale nevím, jak to vyřešit," uvádí šéf F1, který se všemi týmy uzavřel soukromé finanční smlouvy. Výsledkem však je, že rozdělování financí těžce zvýhodňuje velké týmy.
Tyto smlouvy jsou sice důvěrné, ale má se za to, že například Ferrari dostalo za třetí místo v loňském šampionátu přes 200 milionů dolarů (kolem 4,5 miliardy Kč) plus 90 milionů dolarů (2 miliardy Kč) pouze za to, že se objevili.
Souboje Caterhamů s Marussiemi v Americe ve zbytku sezónyuž žel neuvidíme (foto: Marussia F1 Team)
Jenže s tím ostře kontrastuje to, kolik dostala za svou účast Marussia (14 mil. dolarů, tj. 310 mil. Kč) či Caterham, který vyinkasoval přibližně dvojnásobek (kolem 620 mil. Kč). Náklady na účast v F1 se u týmů středu pole se přitom odhadují na 120 milionů dolarů (2,7 miliardy Kč). Měli menší týmy (HRT zkrachovalo už dříve) vůbec šanci se někdy na ně dotáhnout?
K bojkotu se v Americe nikdo nechystá. "Budou závodit, za to vám ručím. Mám ale obavy o to, zda budou závodit příští rok," uvádí Ecclestone na adresu Force Indie, Lotusu a Sauberu. Pokud chtějí menší týmy zabránit krachu dalších účastníků, musí být ochotny vzdát se části svých příjmů.
"Nejde o největší krizi, kterou jsem řešil, ale spokojený nejsem. Hovoříte jen o větších peněžních částkách, proto se to hůře řeší. Něco s tím udělat musíme, protože nemůžeme jen tak hezky sedět, odpočívat a myslet si, že problém zmizí.
Není to jako s chřipkou, kdy si vezmete pár tabletek a bude pryč. Situace je taková, že pokud si dostatek lidí bude přát ji řešit, pak ji vyřešit můžeme. Jde o to, že lidé pracující v tomto sportu, se budou muset na něj podívat a učinit určité oběti," vysvětluje Ecclestone.
Pro řešení krize by větší týmy musely být ochotny vzdát se částí svých příjmu - ty s tímale podle Bernieho Ecclestonea souhlasit nebudou (foto: Pirelli)
Rád by proto s většími týmy vyjednal nové smlouvy, pokud na to budou připraveny. "Pro mě to není rozdíl, jak budou peníze rozdělovány. Jestli si tady se mnou sednou a řeknou, že chtějí odlišným způsobem sdílet všechny peníze, které dostávají, pak jim řeknu: 'Fajn, dejte mi kus papíru,'" tvrdí šéf F1, který je ochoten přidat také něco z příjmu hlavního akcionáře CVC, který jej zaměstnává, aby sport vedl.
"Řekl bych lidem, kteří dostávají pořádné sumy peněz, že bych chtěl nějaké procento z jejich výkonnostních odměn. Ty peníze bych pak rozdělil mezi tři či čtyři týmy, které jsou v problémech, a pak bych do toho vložil stejnou částku peněz. Ale ani jeden tým by tohle nepovažoval za dobrý nápad," dodává Ecclestone.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.