AUSTIN - 2. TRÉNINK; Ve druhém tréninku se na čele seřadily opět Mercedesy - Lewis Hamilton o pouhé tři tisíciny sekundy před svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem. Zlepšilo se Ferrari, což potvrdil Fernando Alonso třetím místem. Potíže i nadále pronásledovaly Red Bull, tentokrát Sebastiana Vettela.
Do odpoledního tréninku v Austinu, který začal ve 20:00 našeho času, se zapojilo opět 18 jezdců - tentokrát včetně Bottase a Vergneho, kteří museli dopoledne své vozy přenechat rezervním jezdcům (Nasrovi a Verstappenovi).
První čas si připsal po 5 min Bottas - 1:44,534, který také jako první vyrazil na trať. Button se však v dalším kola dostal před něj - 1:42,427. Upozorňoval přitom inženýry McLarenu na to, že vítr hraje velkou roli.
McLaren se zatím v Americe po nasazení dalších nových dílů ukazuje v dobré formě, kterou si přenáší ze Soči - v závěru sezóny dělá stále pokroky. Včera si Brit pochvaloval zahřívání pneumatik, ve kterém se jeho tým zlepšil, náladu mu kazí jen penalizace za nutnou výměnu převodovky.
McLareny postupně zrychlují - Button 1:41,945, Magnussen 1:41,913 min, ale Mercedesy se před ně po čtvrt hodině snadno dostávají: 1. Hamilton (1:40,993), 2. Rosberg (1:41,499) - všichni zatím stále na středně-tvrdé směsi.
Po 22 minutách si Mercedesy pořadí prohazují, tentokrát první příčku okupuje Rosberg (1:40,078), přestože jeho týmový kolega dokázal vylepšit svůj předchozí zápis na 1:40,615 min.
Nico Rosberg vyráží do druhého tréninku (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Ferrari kromě nového a předního křídla v Austinu nasadilo také nové zavěšení, kterým se snaží adresovat potíže se svou slabší trakcí. Tento prvek je vyvíjen pro příští auto.
Vettelovo auto zůstávalo stále rozebrané v garáži, FIA již potvrdila, že použije všechny nové, letos již šesté, komponenty pohonné jednotky, a tudíž ho start z boxové uličky v neděli nemine. Otázkou je, zda Red Bull zariskuje a vynechá kvalifikaci. Ty ale budou mechanici měnit až v noci, tentokrát se úřadující mistr světa půl hodiny zdržel kvůli výměně převodovky a zadního křídla.
Ecclestoneovi mezitím, jak se zdá, vůbec nevadí ochuzené pole o dva týmy: "Počet aut může klesnout na 14. Když ztratíme další dva týmy, pak je ztratíme. Nedokážu říci, zda k tomu dojde či nikoliv. Ale 18 aut není vůbec žádné drama."
Budou s tím ale spokojení i ostatní včetně pořadatelů? "Jo." A bude to stačit - nepotřebuje F1 z nějakého důvodu i malé týmy? "Potřebujeme je, pokud podávají řádné výkony a neobcházejí kolem jako žebráci." Jako řešení navrhuje zbavit se drahých pohonných jednotek, které letos byly zavedeny: "Zbavit se těch motorů, protože nikomu nic nedávají. Nejsou Formulí 1."
Romain Grosjean loses his @Lotus_F1Team E22 through the high-speed Turn 5 #USGP #F1 pic.twitter.com/mO9qpkFCuc
— Formula1.com (@F1) October 31, 2014
V tu chvíli předvedl Grosjean smyk v rychlé pasáži mezi zatáčkami 3 - 5. "Jste si jisti, že všechno funguje řádně?" ptal se poté svých inženýrů. V jednom z dalších pokusů hlásí, že přišel o KERS. Lotus o problému ví, ale není si zatím jistý, jak jej úplně vyřešit.
Na potíže s nestabilní zadní části - zřejmě kvůli větru - si stěžuje Ricciardo. Přesto se mu daří na chvíli rozdělit dvojici Mercedesu - 1:40,390 min. Button hodnotí pneumatiky: "Nezhoršují se, pěkně špatně už začaly."
Lewis se ale o pár minut později dostává zpět na druhé místo (1:39,141). Rosberg nasazuje v polovině tréninku měkké pneumatiky a zrychluje o sekundu - 1:39,088, jeho týmový kolega je ale o tři tisíciny sekundy rychlejší.
Pokroků dosahuje Williams, který díky odlišnému programu v prvních trénincích končí obvykle mimo první desítku. Massa po 52 min zajíždí páté nejrychlejší kolo - 1:40,457 min. Alonso se na měkkých pneumatikách dostává na třetí místo, na Mercedesy však ztrácí přes 1,1 s.
Oba jezdci Mercedesu si v poslední půl hodině stěžují na problémy s převodovkou. "Všiml jsem si divného přeřazení ze čtyřky na pětku, když se projížděl přes startovní čáru," uvedl Lewis. "Problém s převodovkou při podřazování v poslední zatáčce," hlásil zase Nico.
Jenson Button přijíždí ke svým mechanikům (foto: McLaren)
Hamilton ke konci vysedával v boxech kvůli problémům s hydraulikou, mechanici se věnovali pravé zadní části vozu, který měl sundanou podlahu. Lídr šampionátu proto již nemohl kroužit, duo Mercedesu nicméně již nikdo neohrožoval, protože se všichni věnovali delším jízdám s těžšími vozy.
Sauber je momentálně nejpomalejším týmem. Zajímavá je situace ohledně jeho budoucího jezdeckého složení. Sutil včera uvedl, že zřejmě v Hinwilu zůstane. O svém angažmá tam ale jedná Ericsson, který může přinést podstatně více peněz - téměř půl miliardy Kč. Šanci má dle svého mínění i Van der Garde, současný závodní pilot Gutiérrez díky peněz mexického miliardáře Slima ale také není žádný chudáček.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ke konci si týmy stejně jako v prvním tréninku vyzkoušeli nový systém "virtuálního safety caru," jenž má zabránit tak hrozným nehodám, jaká se přihodila Julesovi Bianchimu v Japonsku. Jde o rozšíření zpomalovací fáze, kdy je safety car vyslán na trať, ale ještě nezastihl lídra závodu. Všem pilotům se zobrazují v kokpitu časové údaje o průjezdu kola (zhruba 135 % normálního průjezdu), a pod ty se nesmí dostat. Výsledky pak budou analyzovány, než FIA s týmy rozhodne o jeho případném zavedení.
Ve druhém tréninku se v lepším světle převedlo Ferrari i Williams, naopak o něco více ztrácel McLaren. Mercedes zůstává neohrožen, více o tom, kdo má v Austinu druhé nejrychlejší auto, prozradí sobotní odpoledne.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti - Rosberg Hamiltona mohl porazit
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.