Bývalý prezident FIA, Max Mosley, není z problémů týmů Caterham a Marussia nikterak překvapen. Proto požaduje rovnoměrnější rozdělení příjmů v F1.
V roce 2010 byly do F1 nabrány týmy Lotus, Manor, Campos a US F1 s příslibem zavedení rozpočtových stropů. O pět let později se může stát, že už nebude fungovat ani jeden z nich. US F1 se poroučelo ještě před samotným vstupem. Campos, potažmo jeho nástupce HRT, skončilo po dvou letech. Teď 'balancují nad útesem' i Lotus (dnešní Caterham) a Manor (dnešní Marussia).
Nad budoucností dvou týmů z chvostu pole teď visí velký otazník. Dnes bylo oznámeno, že i Marussia musí pod nucenou správu. Pod tou už je i Caterham. Již od samého založení balancují malé týmy na pokraji přežití - i proto, že plánované omezení rozpočtu nikdy v platnost nevstoupilo. To se snažil prosadit právě Max Mosley, který se tedy strádání malých týmů nediví.
"Nakonec bylo jisté, že to nevydrží," řekl Brit pro BBC o Caterhamu a Marussii. "Je navíc možné, že nebudou posledními." Často se ven dostávají zprávy o napjatých rozpočtech a opožděných platbách týmů Sauber, Force India nebo Lotus. Jenže problém Formule 1 vzniká přímo v ní samé, míní Mosley.
Problémem je, že týmy jako Ferrari, Mercedes nebo Red Bull mají největší rozpočty a navíc z 'koláče F1' dostávají největší podíl. "Nejde o fairový souboj. Ze sportovního hlediska by peníze měly být rozdělovány rovnoměrně a týmy by pak mohly zaujmout co možná nejvíc sponzorů." Historie a sportovní úspěchy minulosti by přitom pořád byly oceněny, protože tým jako Ferrari vždy přiláká více sponzorů než třeba Marussia.
Jenže momentálně nejde o rovnosti šancí ani mluvit. Zatímco velké týmy operují s rozpočty kolem 250 milionů EUR, malé týmy si musí vystačit s pouhou třetinou těchto peněz. Peníze z F1 navíc dostává pouze deset nejlepších týmů v poháru konstruktérů, což je dle Mosleyho zcela nerozumné: "Kdyby dostávali všichni stejný základní kapitál, tak by měli pro začátek všichni stejné předpoklady."
Mosley apeluje na Benieho, aby zlepšil podmínky pro malé týmy, jaká bude reakce?(foto: Red Bull Racing)
I kdyby došlo ke změnám, pro Marussii a Caterham již může být pozdě. Avšak Max myslí spíš na dlouhodobější zlepšení situace. Krátkodobě už beztak nikdy nedokáže zvrátit fakt, že v Austinu bude na startu jen 18 aut. "Je vidět, že je něco špatně, protože něco fundamentálně nefunguje."
Ani myšlenka tří aut není dle Mosleyho dobrým nápadem: "Měli bychom mít deset až dvanáct týmů o dvou vozech. Pravidla by měla být taková, aby se kdokoliv zezadu mohl dostat i dopředu, pokud by měl v týmu opravdu dobré inženýry."
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.