Jules Bianchi stále leží v kritickém, ale stabilizovaném, stavu v Japonsku. Dle jeho otce, Philippa Bianchiho, lékaři hovoří o zázraku, že jeho syn nehodu přežil. Čidlo totiž při nehodě naměřilo přetížení 92 G!
Nezbývá než věřit - kritické první dny po nehodě Jules Bianchi přežil, avšak stále je ve vážném stavu. Jeho táta Philippe Bianchi pro italskou La Gazzetta dello Sport řekl: "Situace je zoufalá. Pokaždé, když mi zvoní telefon, tak to může být někdo z nemocnice, kdo mi řekne, že Jules už nežije. Ale bojuje. Nejdůležitější kvalifikační kola svého života vydržel a přestál.
Nevzdává se, tím jsem si jistý. Jeho trenér Andrea mi řekl, že pokud může Jules něco dokázat svoji touhou, tak to dokáže." 25 letý jezdec stále leží na jednotce intenzivní péče v Jokaiči. Bianchi starší dále prozrazuje: "Lékaři nám řekli, že je to zázrak. Zatím ještě nikdy žádný člověk nepřežil tak těžkou nehodu."
FIA srovnává dynamiku nehody jezdce Marussie s tou Heikkiho Kovalainena ze Španělska 2008. Fin tehdy ve 130 vletěl do bariéry z pneumatik. V případě Bianchiho však v cestě stála překážka ještě masivnější.
(foto: Marussia F1 Team)
Bezpečnostní buňka zůstala nepoškozenaV době nárazu působily na Francouze nepředstavitelné síly. Devítitunový traktor byl vymrštěn po nárazu půl metru do vzduchu. Monopost se ze své rychlosti zastavil na 5 metrech. Celá levá strana auta chyběla. Ochranný oblouk, který je za hlavou jezdce, byl jako by jej rozřízl nůž a byl později nalezen za motorem.
Na šasi byla prasklina, která se táhla od přední části až ke kokpitu. I tak byl ale Bianchi bez viditelných fyzických zranění vytažen z vraku. To je důkaz toho, jak bezpečné moderní F1 jsou. Bezpečnostní buňka jezdce zůstala nepoškozena - a to včetně levé boční stěny, která náraz nejvíce pohltila.
Data z černé skříňky jsou součástí vyšetřování a byla předána vyšetřovací komisi pod vedením FIA. Dají se z ní vyčíst data o rychlosti vozu při vzniku nehody i při samotném nárazu nebo také hodnoty deformací. Vše je ale tajné.
(foto: Marussia F1 Team)
Charlie Whiting dostal v Soči otázku, jak dopadla bezpečnostní buňka jezdce, na kterou odpověděl: "Vydržela mnohem více, než je od ní předpisy vyžadováno. Je neuvěřitelné, že existuje něco tak pevného, co takový náraz vydrží."
Senzor v uchu změřil přetížení: 92 GOd letošní sezony je povinnosti, aby jezdci měli ve svém uchu senzor, který měří G přetížení. Ten měří přetížení, kterému je vystavena hlava. Tato data totiž nemusí být shodná s těmi, které vykazuje vůz - hlava má jiné hodnoty zrychlení i zbrždění. HANS a ochrana ramen mají hlavu trošku přidržet. To by mělo přetížení udržet v únosných mezích.
V případě Bianchiho měl senzor naměřit neuvěřitelných 92 G! Potom je zřejmé, proč lékaři mluví o zázraku... Otázkou je, po jakou dobu toto přetížení působilo? Luciano Burti měl v roce 2001 nehodu ve Spa, kde nejvyšší hodnoty dostahovaly až 80 G. Protože však přetížení trvalo jen krátkou dobu, vyvázl Brazilec z nehody "jen" s otřesem mozku.
FIA získává díky senzorům přímo v uchu ještě lepší data o nehodách. Ty poté při analýzách v laboratořích poslouží pro lepší pochopení toho, co se během nehody stalo. Simulační helma bude vystavena stejným hodnotám.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.