SUZUKA - 2. TRÉNINK; Odpoledne byly v Suzuce nejrychlejší opět Mercedesy, tentokrát před Nicem Rosbergem ale skončil lídr šampionátu Lewis Hamilton. Řada pilotů skončila mimo trať, nejtvrději boural při nájezdu na cílovou rovinku Daniel Ricciardo.
Odpolední trénink v Japonsku začal opět za slunečného počasí. Hodně se však hovoří o blížícím se dešti a tajfunu, který se okruhu nevyhne. "Jezdíme sem každý rok, jsme varováni před tajfunem a pokaždé nás mine. Vypadá to ale, že se v neděli dočkáme deštivého počasí," sdělil šéf Red Bullu Christian Horner.
Dnes ráno Lotus oznámil, že Maldonadovi nasadí 6. motor letošní sezóny, Venezuelan se proto nevyhne penalizaci na roštu - bude odsunut o deset míst. Pokud ho o tolik pozic nebude možné posunout tady, přenese si část trestu do Ruska.
Jako první vyrazil na trať v Suzuce v 7:00 hod našeho času Chilton, který jezdil i ráno - Wil Stevens se totiž kvůli byrokratickým průtahům neobjevil. První měřené kolo předvedl po 4 min Grosjean - 1:38,440 min, Kobajaši tři min poté skončil v bariéře na začátku esíček a na první příčku postoupil Magnussen - 1:37,278.
Confirmation that Pastor Maldonado of @Lotus_F1Team will take a 10-place engine penalty at the #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/g9mHJ742LB
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Po čtvrt hodině se na čelo propracoval Ricciardo, jenž byl o 0,092 rychlejší než McLaren - 1:37,186. Jeho týmový kolega Vettel projel kolo o 12,6 s pomaleji. V esíčkách na začátku prvního sektoru zastavuje Vergne, který ráno vysedával na boxové zídce, protože s jeho vozem se proháněl mladý Verstappen.
Po 20 min havaruje v poslední zatáčce Riccardo poté, co zeširoka vyjel ze šikany, a uprostřed zatáčky mu vůz škubnul a ustřelil. Vystupuje nezraněn, ale jeho Red Bull je hodně poškozený. Incident je ukázkou toho, kolik krouticího momentu letošní pohonné jednotky produkují.
Komisaři vyvěšují po pěti minutách od havárie na 8 min červené vlajky, protože jeho monopost nebyl bezpečně uklizen. Alonso mezitím zajíždí sedmý nejrychlejší čas - 1:38,129 min, Button si stěžuje na to, že neslyší pípání, kdy má aktivovat DRS.
Daniel Ricciardo of @redbullracing gets out of shape and runs into the barriers at the final turn #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/CQiMI5BLxn
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Šéf Caterhamu Ravetto popírá oficiální soupis zabaveného zboží britských exekutorů, kteří měli sáhnout i na díly pro Japonsko. "Exekutoři nějaké věci vzali, ale šlo spíše o pamětihodnosti než o kritické díly pro závod. Dopoledne jsme nasadili nové přední křídlo. Na Twitteru jsem četl, že jsme ho před exekutory ukryli, ale to je nesmysl. Také jsem někde četl, že jsme ho do Japonska odeslali tajným kurýrem - další hovadina."
Po 38 min od začátku mám další havárii: tentokrát Gutiérrez se Sauberem končí v zatáčce Spoon. Hamilton se posouvá na první místo (1:35,432 a 1:35,078) s tím, jak piloti v polovině přecházejí na měkčí ze dvou sad. Využívá toho i Grosjean postupem na 8. příčku - 1:37,563.
Brit se táže, jak je na tom v prvním sektoru, inženýr mu odpovídá: "Žel to nemohu říci, Lewisi." Aneb nová pravidla pro omezení radiokomunikace v praxi. Poté koriguje smyk a předvádí nádherný drift. Poté nacvičuje start, který mu připadá "docela agresivní, otáčky byly hodně nízké."
Rozdíl mezi starým a novým nosem STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Po hodině se zpět do hry dostává Vergne, který měl na začátku problém. Renault ho rychle vyřešil, jednalo se naštěstí jen o palivové čerpadlo, jež nebylo těžké opravit. Na druhé místo se dostává Rosberg - 1:35,318 min. Nad okruhem se zatahuje, slunce zahalují temná mračna a začíná lehce pršet.
20 min před koncem začíná pršet a Pérez dobývá 15. příčku, který stál dlouhou dobu v garáži, protože ho zlobila převodovka - nemohl zařadit první rychlostní stupeň. U Ferrari mění šestému Räikkönen zadní křídlo, tým mu nasazuje novou verzi.
Počet ujetých kol ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ke konci byla již dráha na některých místech mokrá a piloti se věnovali spíše dlouhým jízdám. Na Mercedesy ani odpoledne nikdo neměl, nejblíže jim byl Bottas s Buttonem, Vettelem, Räikkönen a Alonsem neobvykle až za svým finským kolegou.
Čtyři minuty před koncem za sílícího deště zůstal stát v zatáčce Spoon opět Vergne a komisaři podruhé vyvěsili červené vlajky.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtů a rychlostí na tzv. "speed trapu"
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.