SUZUKA - 2. TRÉNINK; Odpoledne byly v Suzuce nejrychlejší opět Mercedesy, tentokrát před Nicem Rosbergem ale skončil lídr šampionátu Lewis Hamilton. Řada pilotů skončila mimo trať, nejtvrději boural při nájezdu na cílovou rovinku Daniel Ricciardo.
Odpolední trénink v Japonsku začal opět za slunečného počasí. Hodně se však hovoří o blížícím se dešti a tajfunu, který se okruhu nevyhne. "Jezdíme sem každý rok, jsme varováni před tajfunem a pokaždé nás mine. Vypadá to ale, že se v neděli dočkáme deštivého počasí," sdělil šéf Red Bullu Christian Horner.
Dnes ráno Lotus oznámil, že Maldonadovi nasadí 6. motor letošní sezóny, Venezuelan se proto nevyhne penalizaci na roštu - bude odsunut o deset míst. Pokud ho o tolik pozic nebude možné posunout tady, přenese si část trestu do Ruska.
Jako první vyrazil na trať v Suzuce v 7:00 hod našeho času Chilton, který jezdil i ráno - Wil Stevens se totiž kvůli byrokratickým průtahům neobjevil. První měřené kolo předvedl po 4 min Grosjean - 1:38,440 min, Kobajaši tři min poté skončil v bariéře na začátku esíček a na první příčku postoupil Magnussen - 1:37,278.
Confirmation that Pastor Maldonado of @Lotus_F1Team will take a 10-place engine penalty at the #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/g9mHJ742LB
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Po čtvrt hodině se na čelo propracoval Ricciardo, jenž byl o 0,092 rychlejší než McLaren - 1:37,186. Jeho týmový kolega Vettel projel kolo o 12,6 s pomaleji. V esíčkách na začátku prvního sektoru zastavuje Vergne, který ráno vysedával na boxové zídce, protože s jeho vozem se proháněl mladý Verstappen.
Po 20 min havaruje v poslední zatáčce Riccardo poté, co zeširoka vyjel ze šikany, a uprostřed zatáčky mu vůz škubnul a ustřelil. Vystupuje nezraněn, ale jeho Red Bull je hodně poškozený. Incident je ukázkou toho, kolik krouticího momentu letošní pohonné jednotky produkují.
Komisaři vyvěšují po pěti minutách od havárie na 8 min červené vlajky, protože jeho monopost nebyl bezpečně uklizen. Alonso mezitím zajíždí sedmý nejrychlejší čas - 1:38,129 min, Button si stěžuje na to, že neslyší pípání, kdy má aktivovat DRS.
Daniel Ricciardo of @redbullracing gets out of shape and runs into the barriers at the final turn #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/CQiMI5BLxn
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Šéf Caterhamu Ravetto popírá oficiální soupis zabaveného zboží britských exekutorů, kteří měli sáhnout i na díly pro Japonsko. "Exekutoři nějaké věci vzali, ale šlo spíše o pamětihodnosti než o kritické díly pro závod. Dopoledne jsme nasadili nové přední křídlo. Na Twitteru jsem četl, že jsme ho před exekutory ukryli, ale to je nesmysl. Také jsem někde četl, že jsme ho do Japonska odeslali tajným kurýrem - další hovadina."
Po 38 min od začátku mám další havárii: tentokrát Gutiérrez se Sauberem končí v zatáčce Spoon. Hamilton se posouvá na první místo (1:35,432 a 1:35,078) s tím, jak piloti v polovině přecházejí na měkčí ze dvou sad. Využívá toho i Grosjean postupem na 8. příčku - 1:37,563.
Brit se táže, jak je na tom v prvním sektoru, inženýr mu odpovídá: "Žel to nemohu říci, Lewisi." Aneb nová pravidla pro omezení radiokomunikace v praxi. Poté koriguje smyk a předvádí nádherný drift. Poté nacvičuje start, který mu připadá "docela agresivní, otáčky byly hodně nízké."
Rozdíl mezi starým a novým nosem STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Po hodině se zpět do hry dostává Vergne, který měl na začátku problém. Renault ho rychle vyřešil, jednalo se naštěstí jen o palivové čerpadlo, jež nebylo těžké opravit. Na druhé místo se dostává Rosberg - 1:35,318 min. Nad okruhem se zatahuje, slunce zahalují temná mračna a začíná lehce pršet.
20 min před koncem začíná pršet a Pérez dobývá 15. příčku, který stál dlouhou dobu v garáži, protože ho zlobila převodovka - nemohl zařadit první rychlostní stupeň. U Ferrari mění šestému Räikkönen zadní křídlo, tým mu nasazuje novou verzi.
Počet ujetých kol ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ke konci byla již dráha na některých místech mokrá a piloti se věnovali spíše dlouhým jízdám. Na Mercedesy ani odpoledne nikdo neměl, nejblíže jim byl Bottas s Buttonem, Vettelem, Räikkönen a Alonsem neobvykle až za svým finským kolegou.
Čtyři minuty před koncem za sílícího deště zůstal stát v zatáčce Spoon opět Vergne a komisaři podruhé vyvěsili červené vlajky.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtů a rychlostí na tzv. "speed trapu"
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.