SUZUKA - 2. TRÉNINK; Odpoledne byly v Suzuce nejrychlejší opět Mercedesy, tentokrát před Nicem Rosbergem ale skončil lídr šampionátu Lewis Hamilton. Řada pilotů skončila mimo trať, nejtvrději boural při nájezdu na cílovou rovinku Daniel Ricciardo.
Odpolední trénink v Japonsku začal opět za slunečného počasí. Hodně se však hovoří o blížícím se dešti a tajfunu, který se okruhu nevyhne. "Jezdíme sem každý rok, jsme varováni před tajfunem a pokaždé nás mine. Vypadá to ale, že se v neděli dočkáme deštivého počasí," sdělil šéf Red Bullu Christian Horner.
Dnes ráno Lotus oznámil, že Maldonadovi nasadí 6. motor letošní sezóny, Venezuelan se proto nevyhne penalizaci na roštu - bude odsunut o deset míst. Pokud ho o tolik pozic nebude možné posunout tady, přenese si část trestu do Ruska.
Jako první vyrazil na trať v Suzuce v 7:00 hod našeho času Chilton, který jezdil i ráno - Wil Stevens se totiž kvůli byrokratickým průtahům neobjevil. První měřené kolo předvedl po 4 min Grosjean - 1:38,440 min, Kobajaši tři min poté skončil v bariéře na začátku esíček a na první příčku postoupil Magnussen - 1:37,278.
Confirmation that Pastor Maldonado of @Lotus_F1Team will take a 10-place engine penalty at the #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/g9mHJ742LB
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Po čtvrt hodině se na čelo propracoval Ricciardo, jenž byl o 0,092 rychlejší než McLaren - 1:37,186. Jeho týmový kolega Vettel projel kolo o 12,6 s pomaleji. V esíčkách na začátku prvního sektoru zastavuje Vergne, který ráno vysedával na boxové zídce, protože s jeho vozem se proháněl mladý Verstappen.
Po 20 min havaruje v poslední zatáčce Riccardo poté, co zeširoka vyjel ze šikany, a uprostřed zatáčky mu vůz škubnul a ustřelil. Vystupuje nezraněn, ale jeho Red Bull je hodně poškozený. Incident je ukázkou toho, kolik krouticího momentu letošní pohonné jednotky produkují.
Komisaři vyvěšují po pěti minutách od havárie na 8 min červené vlajky, protože jeho monopost nebyl bezpečně uklizen. Alonso mezitím zajíždí sedmý nejrychlejší čas - 1:38,129 min, Button si stěžuje na to, že neslyší pípání, kdy má aktivovat DRS.
Daniel Ricciardo of @redbullracing gets out of shape and runs into the barriers at the final turn #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/CQiMI5BLxn
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Šéf Caterhamu Ravetto popírá oficiální soupis zabaveného zboží britských exekutorů, kteří měli sáhnout i na díly pro Japonsko. "Exekutoři nějaké věci vzali, ale šlo spíše o pamětihodnosti než o kritické díly pro závod. Dopoledne jsme nasadili nové přední křídlo. Na Twitteru jsem četl, že jsme ho před exekutory ukryli, ale to je nesmysl. Také jsem někde četl, že jsme ho do Japonska odeslali tajným kurýrem - další hovadina."
Po 38 min od začátku mám další havárii: tentokrát Gutiérrez se Sauberem končí v zatáčce Spoon. Hamilton se posouvá na první místo (1:35,432 a 1:35,078) s tím, jak piloti v polovině přecházejí na měkčí ze dvou sad. Využívá toho i Grosjean postupem na 8. příčku - 1:37,563.
Brit se táže, jak je na tom v prvním sektoru, inženýr mu odpovídá: "Žel to nemohu říci, Lewisi." Aneb nová pravidla pro omezení radiokomunikace v praxi. Poté koriguje smyk a předvádí nádherný drift. Poté nacvičuje start, který mu připadá "docela agresivní, otáčky byly hodně nízké."
Rozdíl mezi starým a novým nosem STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Po hodině se zpět do hry dostává Vergne, který měl na začátku problém. Renault ho rychle vyřešil, jednalo se naštěstí jen o palivové čerpadlo, jež nebylo těžké opravit. Na druhé místo se dostává Rosberg - 1:35,318 min. Nad okruhem se zatahuje, slunce zahalují temná mračna a začíná lehce pršet.
20 min před koncem začíná pršet a Pérez dobývá 15. příčku, který stál dlouhou dobu v garáži, protože ho zlobila převodovka - nemohl zařadit první rychlostní stupeň. U Ferrari mění šestému Räikkönen zadní křídlo, tým mu nasazuje novou verzi.
Počet ujetých kol ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ke konci byla již dráha na některých místech mokrá a piloti se věnovali spíše dlouhým jízdám. Na Mercedesy ani odpoledne nikdo neměl, nejblíže jim byl Bottas s Buttonem, Vettelem, Räikkönen a Alonsem neobvykle až za svým finským kolegou.
Čtyři minuty před koncem za sílícího deště zůstal stát v zatáčce Spoon opět Vergne a komisaři podruhé vyvěsili červené vlajky.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtů a rychlostí na tzv. "speed trapu"
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.