SUZUKA - 2. TRÉNINK; Odpoledne byly v Suzuce nejrychlejší opět Mercedesy, tentokrát před Nicem Rosbergem ale skončil lídr šampionátu Lewis Hamilton. Řada pilotů skončila mimo trať, nejtvrději boural při nájezdu na cílovou rovinku Daniel Ricciardo.
Odpolední trénink v Japonsku začal opět za slunečného počasí. Hodně se však hovoří o blížícím se dešti a tajfunu, který se okruhu nevyhne. "Jezdíme sem každý rok, jsme varováni před tajfunem a pokaždé nás mine. Vypadá to ale, že se v neděli dočkáme deštivého počasí," sdělil šéf Red Bullu Christian Horner.
Dnes ráno Lotus oznámil, že Maldonadovi nasadí 6. motor letošní sezóny, Venezuelan se proto nevyhne penalizaci na roštu - bude odsunut o deset míst. Pokud ho o tolik pozic nebude možné posunout tady, přenese si část trestu do Ruska.
Jako první vyrazil na trať v Suzuce v 7:00 hod našeho času Chilton, který jezdil i ráno - Wil Stevens se totiž kvůli byrokratickým průtahům neobjevil. První měřené kolo předvedl po 4 min Grosjean - 1:38,440 min, Kobajaši tři min poté skončil v bariéře na začátku esíček a na první příčku postoupil Magnussen - 1:37,278.
Confirmation that Pastor Maldonado of @Lotus_F1Team will take a 10-place engine penalty at the #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/g9mHJ742LB
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Po čtvrt hodině se na čelo propracoval Ricciardo, jenž byl o 0,092 rychlejší než McLaren - 1:37,186. Jeho týmový kolega Vettel projel kolo o 12,6 s pomaleji. V esíčkách na začátku prvního sektoru zastavuje Vergne, který ráno vysedával na boxové zídce, protože s jeho vozem se proháněl mladý Verstappen.
Po 20 min havaruje v poslední zatáčce Riccardo poté, co zeširoka vyjel ze šikany, a uprostřed zatáčky mu vůz škubnul a ustřelil. Vystupuje nezraněn, ale jeho Red Bull je hodně poškozený. Incident je ukázkou toho, kolik krouticího momentu letošní pohonné jednotky produkují.
Komisaři vyvěšují po pěti minutách od havárie na 8 min červené vlajky, protože jeho monopost nebyl bezpečně uklizen. Alonso mezitím zajíždí sedmý nejrychlejší čas - 1:38,129 min, Button si stěžuje na to, že neslyší pípání, kdy má aktivovat DRS.
Daniel Ricciardo of @redbullracing gets out of shape and runs into the barriers at the final turn #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/CQiMI5BLxn
— Formula1.com (@F1) October 3, 2014
Šéf Caterhamu Ravetto popírá oficiální soupis zabaveného zboží britských exekutorů, kteří měli sáhnout i na díly pro Japonsko. "Exekutoři nějaké věci vzali, ale šlo spíše o pamětihodnosti než o kritické díly pro závod. Dopoledne jsme nasadili nové přední křídlo. Na Twitteru jsem četl, že jsme ho před exekutory ukryli, ale to je nesmysl. Také jsem někde četl, že jsme ho do Japonska odeslali tajným kurýrem - další hovadina."
Po 38 min od začátku mám další havárii: tentokrát Gutiérrez se Sauberem končí v zatáčce Spoon. Hamilton se posouvá na první místo (1:35,432 a 1:35,078) s tím, jak piloti v polovině přecházejí na měkčí ze dvou sad. Využívá toho i Grosjean postupem na 8. příčku - 1:37,563.
Brit se táže, jak je na tom v prvním sektoru, inženýr mu odpovídá: "Žel to nemohu říci, Lewisi." Aneb nová pravidla pro omezení radiokomunikace v praxi. Poté koriguje smyk a předvádí nádherný drift. Poté nacvičuje start, který mu připadá "docela agresivní, otáčky byly hodně nízké."
Rozdíl mezi starým a novým nosem STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Po hodině se zpět do hry dostává Vergne, který měl na začátku problém. Renault ho rychle vyřešil, jednalo se naštěstí jen o palivové čerpadlo, jež nebylo těžké opravit. Na druhé místo se dostává Rosberg - 1:35,318 min. Nad okruhem se zatahuje, slunce zahalují temná mračna a začíná lehce pršet.
20 min před koncem začíná pršet a Pérez dobývá 15. příčku, který stál dlouhou dobu v garáži, protože ho zlobila převodovka - nemohl zařadit první rychlostní stupeň. U Ferrari mění šestému Räikkönen zadní křídlo, tým mu nasazuje novou verzi.
Počet ujetých kol ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ke konci byla již dráha na některých místech mokrá a piloti se věnovali spíše dlouhým jízdám. Na Mercedesy ani odpoledne nikdo neměl, nejblíže jim byl Bottas s Buttonem, Vettelem, Räikkönen a Alonsem neobvykle až za svým finským kolegou.
Čtyři minuty před koncem za sílícího deště zůstal stát v zatáčce Spoon opět Vergne a komisaři podruhé vyvěsili červené vlajky.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtů a rychlostí na tzv. "speed trapu"
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nejen obrovský rozruch mezi fanoušky, ale okamžitě ovlivnil i finanční trhy. John Elkann a bývalý prezident Luca di Montezemolo odmítli spekulace o marketingovém motivu a zdůrazňují, že cílem je přivést Ferrari zpět na vrchol motorsportu.
Lewis Hamilton prožívá obrovský pocit spokojenosti poté, co se k němu znovu připojila jeho bývalá osobní trenérka Angela Cullenová, s níž měl dlouhodobě úzkou spolupráci.
Sedmá série Drive to Survive dorazí na Netflix už v pátek a fanoušci s napětím čekají jaké zápletky letošní série přinese. Jak napovídají některé články, nebude chybět velmi zvláštní konec Daniela Ricciarda ve Formuli 1 a jak byl blízko sedačky Red Bullu.
Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Lewis Hamilton úspěšně zakončil předsezónní testování a nyní se soustředí na svůj první závod ve Ferrari, který ho čeká během Velké ceny Austrálie.
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.