V půlce října se můžeme těšit na kompletně novou trať v kalendáři Formule 1. Red Bull se na ní už velice dobře připravil.
Každá nová trať představuje pro všechny týmy vždy velkou výzvu. Naposledy se jelo na úplně nové trati v rámci GP USA v Austinu 2012. Díky závodu v ruském Soči nás letos čeká další novinka, když tedy pomineme závod v Rakousku, který nebyl pro některé ostřílené borce tak úsplně novou tratí, protože se ve srovnání s rokem 2003, kdy se tam F1 jela posledně, vůbec nezměnil, jen zázemí.
Ke GP Ruska bude mít každý tým a každý jedec asi trochu jiný přístup, ale cíl budou mít všichni stejný - co nejrycheji trať co možná nejvíce poznat. U Red Bullu například již v předstihu používají data přímo od architekta okruhu, Hermanna Tilkeho, aby poznali základní charakteristiky okruhu. "Můžeme z toho pak udělat model do našeho simulátoru a použít obrázky a videa, která máme, abychom vytvořili kromě jiného i tribuny a okolí," říká šéf závodních inženýrů u Red Bullu, Andy Damerum.
Soustředěný Andy Damerum letos v Maďarsku(foto: Red Bull Racing)
"Okoli slouží jako vizuální pomoc jezdcům. Když pak přijedete na novou závodní dráhu, tak jste už hodně dobře připraveni. Díky simulacím už můžeme pro auto na tuto trať připravit nejlepší setup. Máme tolik možností, jak se na novou trať připravit." Také v otázce pneumatik mají jasno o spoustě věcí již s předstihem. "Víme už, jaké dva typy budou k dispozici."
No my to víme také - do Ruska Pirelli přiveze měkkou a středně tvrdou směs. I tak ale pro týmy zůstává mnoho otázek nezodpovězených. "Dokud na závodní trati nebudeme stát, tak nebudeme vědět, jak hrubý je asfalt. To zjistíme až po prvním volném tréninku. Pak uvidíme, jaké to tam opravdu je a jaké jsou tam výzvy," pokračuje Damerum. Tým Red Bull se tak bude snažit být na místě o den dříve, než je obvyklé.
Přebytečný čas se budou snažit využít pro co nejlepší poznání 5,872 kilometrů dlouhé trati, která má sedm levých a dvanáct pravých zatáček. "Chceme se se vším seznámit, například také s garážemi. V protikladu s Japonskem, kde budeme předtím, bude pro každého z nás v Soči vše nové. Máte svoje vlastní představy o trati z virtuálního světa. Ale nikdo z nás tam předtím nebyl. Proto jsou očekávání a vzrušení na nové trati určitě velká, když tam přijedete."
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.