Jak byl vloni Felipe Massa blízko konci své kariéry? Jak to, že je letos Williams před Ferrari? A proč si myslí, že je Williams jeho posledním týmem v F1?
Vloni se Felipe Massa ocitl v nezáviděnihodné situaci - od Ferrari se dozvěděl, že s ním tým nehodlá prodloužit smlouvu a zdálo se, že se jeho kariéra v F1 naplnila. Záchrannou se mu stal tým Williams. Bývalý gigant F1 byl v té době sám na lopatkách, když v 19 Grand Prix získal jen 5 bodů.
Jenže v roce 2014 zažívá Massa i Williams velké oživení - Brazilec vyjel se svým vozem v Rakousku pole position, což je doposud jediný počin, kdy na prvním místě nestál monopost stáje Mercedes. "Vloni touto dobou jsem byl bez místa. S Williamsem jsem ještě nejednal. O tom, že by měl Williams o jednání zájem, jsem se dozvěděl vloni v Singapuru. Od té doby jsem na tom pracoval," vzpomíná jezdec.
Co se Massovi nelíbilo u Ferrari
"Neměl bych takovou motivaci pokračovat dál, kdyby šlo o tým, který nemá konkurenceschopné auto a ve kterém bych se cítil dobře. Poté jsem se rozhodl pro tým, který vloni patřil mezi nejhorší, ale letos je mezi nejlepšími. Věci se v F1 mohou změnit hodně rychle. Občas si člověk říká, že je to krok zpět, ale ve skutečnosti jde o dva kroky vpřed."
Massa přiznává, že především atmosféra je u Williamsu příjemnější: "Všechno je uvolněnější, více zde jde o závodění samotné. Ve Ferrari hraje velkou roli politika, zde je vše uvolněnější. Když se [u Ferrari] vyhrává, jste pod ohromným tlakem, když ne, tak dokonce ještě pod větším. To je ten největší rozdíl."
U Ferrari vládne politikaření, enormní tlak a inženýři Massovi nenaslouchali tak, jako ve Williamsu (foto: Scuderia Ferrari)
Podle některých se Massa stal ve spolupráci s týmem ještě aktivnější, což jen dokazuje, jak to u Williamsu bere vážně: "Lidé mně zde naslouchají a dělají, co říkám - a tak by to také mělo být, což mi u Ferrari trošku chybělo. Teď mám pocit, že mě tým opravdu naslouchá a podporuje mě, nejenom proto, aby mi pomohl, ale i proto, že ví, že je to dobré pro ně."
Konec kariéry u Williamsu okořeněný útokem na titul?
Felipe se v Grove cítí natolik dobře, že si dokáže představit, že by svoji kariéru ukončil v tomto týmu: "Mohl by to být můj poslední tým, to každopádně. Myslím, že to tak bude. Doufám, že pojedu ještě dva nebo tři roky, možná i víc. Ale až tak daleko do budoucnosti se nedívám, užívám si současnost."
Vzhledem k letošní formě Williamsu navíc není úplně vyloučeno, že by Massa mohl dokončit svůj 'otevřený účet', který má z roku 2008, kdy marně bojoval o titul mistra světa. Doma v Brazílii Lewis Hamilton až v poslední zatáčce předjel Tima Glocka na Toyotě, což ho připravilo o titul (chyběl mu jeden bod).
S Williamsem až za titulem? "Věci se mění rychle" (foto: Williams F1 Team)
"V F1 se nedá říct, že to tehdy byla moje poslední šance, protože se věci neustále rychle mění. Jen se podívejte, jak se situace změnila od loňského roku. Nikdy bych si nepomyslel, že budeme takto konkurenceschopní. Možná to tedy na titul stačit nebude, ale možná se ocitnu opět na špici a budu o něj bojovat.
Doufám, že tuto šanci dostanu." V čem se však Williams musí zlepšit, aby mohl o titul zabojovat? "V aerodynamice. V oblasti motorů se zdá, že všechno sedí, potřebujeme tedy lepší auto."
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.