Jak byl vloni Felipe Massa blízko konci své kariéry? Jak to, že je letos Williams před Ferrari? A proč si myslí, že je Williams jeho posledním týmem v F1?
Vloni se Felipe Massa ocitl v nezáviděnihodné situaci - od Ferrari se dozvěděl, že s ním tým nehodlá prodloužit smlouvu a zdálo se, že se jeho kariéra v F1 naplnila. Záchrannou se mu stal tým Williams. Bývalý gigant F1 byl v té době sám na lopatkách, když v 19 Grand Prix získal jen 5 bodů.
Jenže v roce 2014 zažívá Massa i Williams velké oživení - Brazilec vyjel se svým vozem v Rakousku pole position, což je doposud jediný počin, kdy na prvním místě nestál monopost stáje Mercedes. "Vloni touto dobou jsem byl bez místa. S Williamsem jsem ještě nejednal. O tom, že by měl Williams o jednání zájem, jsem se dozvěděl vloni v Singapuru. Od té doby jsem na tom pracoval," vzpomíná jezdec.
Co se Massovi nelíbilo u Ferrari
"Neměl bych takovou motivaci pokračovat dál, kdyby šlo o tým, který nemá konkurenceschopné auto a ve kterém bych se cítil dobře. Poté jsem se rozhodl pro tým, který vloni patřil mezi nejhorší, ale letos je mezi nejlepšími. Věci se v F1 mohou změnit hodně rychle. Občas si člověk říká, že je to krok zpět, ale ve skutečnosti jde o dva kroky vpřed."
Massa přiznává, že především atmosféra je u Williamsu příjemnější: "Všechno je uvolněnější, více zde jde o závodění samotné. Ve Ferrari hraje velkou roli politika, zde je vše uvolněnější. Když se [u Ferrari] vyhrává, jste pod ohromným tlakem, když ne, tak dokonce ještě pod větším. To je ten největší rozdíl."
U Ferrari vládne politikaření, enormní tlak a inženýři Massovi nenaslouchali tak, jako ve Williamsu (foto: Scuderia Ferrari)
Podle některých se Massa stal ve spolupráci s týmem ještě aktivnější, což jen dokazuje, jak to u Williamsu bere vážně: "Lidé mně zde naslouchají a dělají, co říkám - a tak by to také mělo být, což mi u Ferrari trošku chybělo. Teď mám pocit, že mě tým opravdu naslouchá a podporuje mě, nejenom proto, aby mi pomohl, ale i proto, že ví, že je to dobré pro ně."
Konec kariéry u Williamsu okořeněný útokem na titul?
Felipe se v Grove cítí natolik dobře, že si dokáže představit, že by svoji kariéru ukončil v tomto týmu: "Mohl by to být můj poslední tým, to každopádně. Myslím, že to tak bude. Doufám, že pojedu ještě dva nebo tři roky, možná i víc. Ale až tak daleko do budoucnosti se nedívám, užívám si současnost."
Vzhledem k letošní formě Williamsu navíc není úplně vyloučeno, že by Massa mohl dokončit svůj 'otevřený účet', který má z roku 2008, kdy marně bojoval o titul mistra světa. Doma v Brazílii Lewis Hamilton až v poslední zatáčce předjel Tima Glocka na Toyotě, což ho připravilo o titul (chyběl mu jeden bod).
S Williamsem až za titulem? "Věci se mění rychle" (foto: Williams F1 Team)
"V F1 se nedá říct, že to tehdy byla moje poslední šance, protože se věci neustále rychle mění. Jen se podívejte, jak se situace změnila od loňského roku. Nikdy bych si nepomyslel, že budeme takto konkurenceschopní. Možná to tedy na titul stačit nebude, ale možná se ocitnu opět na špici a budu o něj bojovat.
Doufám, že tuto šanci dostanu." V čem se však Williams musí zlepšit, aby mohl o titul zabojovat? "V aerodynamice. V oblasti motorů se zdá, že všechno sedí, potřebujeme tedy lepší auto."
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.