Jak byl vloni Felipe Massa blízko konci své kariéry? Jak to, že je letos Williams před Ferrari? A proč si myslí, že je Williams jeho posledním týmem v F1?
Vloni se Felipe Massa ocitl v nezáviděnihodné situaci - od Ferrari se dozvěděl, že s ním tým nehodlá prodloužit smlouvu a zdálo se, že se jeho kariéra v F1 naplnila. Záchrannou se mu stal tým Williams. Bývalý gigant F1 byl v té době sám na lopatkách, když v 19 Grand Prix získal jen 5 bodů.
Jenže v roce 2014 zažívá Massa i Williams velké oživení - Brazilec vyjel se svým vozem v Rakousku pole position, což je doposud jediný počin, kdy na prvním místě nestál monopost stáje Mercedes. "Vloni touto dobou jsem byl bez místa. S Williamsem jsem ještě nejednal. O tom, že by měl Williams o jednání zájem, jsem se dozvěděl vloni v Singapuru. Od té doby jsem na tom pracoval," vzpomíná jezdec.
Co se Massovi nelíbilo u Ferrari
"Neměl bych takovou motivaci pokračovat dál, kdyby šlo o tým, který nemá konkurenceschopné auto a ve kterém bych se cítil dobře. Poté jsem se rozhodl pro tým, který vloni patřil mezi nejhorší, ale letos je mezi nejlepšími. Věci se v F1 mohou změnit hodně rychle. Občas si člověk říká, že je to krok zpět, ale ve skutečnosti jde o dva kroky vpřed."
Massa přiznává, že především atmosféra je u Williamsu příjemnější: "Všechno je uvolněnější, více zde jde o závodění samotné. Ve Ferrari hraje velkou roli politika, zde je vše uvolněnější. Když se [u Ferrari] vyhrává, jste pod ohromným tlakem, když ne, tak dokonce ještě pod větším. To je ten největší rozdíl."
U Ferrari vládne politikaření, enormní tlak a inženýři Massovi nenaslouchali tak, jako ve Williamsu (foto: Scuderia Ferrari)
Podle některých se Massa stal ve spolupráci s týmem ještě aktivnější, což jen dokazuje, jak to u Williamsu bere vážně: "Lidé mně zde naslouchají a dělají, co říkám - a tak by to také mělo být, což mi u Ferrari trošku chybělo. Teď mám pocit, že mě tým opravdu naslouchá a podporuje mě, nejenom proto, aby mi pomohl, ale i proto, že ví, že je to dobré pro ně."
Konec kariéry u Williamsu okořeněný útokem na titul?
Felipe se v Grove cítí natolik dobře, že si dokáže představit, že by svoji kariéru ukončil v tomto týmu: "Mohl by to být můj poslední tým, to každopádně. Myslím, že to tak bude. Doufám, že pojedu ještě dva nebo tři roky, možná i víc. Ale až tak daleko do budoucnosti se nedívám, užívám si současnost."
Vzhledem k letošní formě Williamsu navíc není úplně vyloučeno, že by Massa mohl dokončit svůj 'otevřený účet', který má z roku 2008, kdy marně bojoval o titul mistra světa. Doma v Brazílii Lewis Hamilton až v poslední zatáčce předjel Tima Glocka na Toyotě, což ho připravilo o titul (chyběl mu jeden bod).
S Williamsem až za titulem? "Věci se mění rychle" (foto: Williams F1 Team)
"V F1 se nedá říct, že to tehdy byla moje poslední šance, protože se věci neustále rychle mění. Jen se podívejte, jak se situace změnila od loňského roku. Nikdy bych si nepomyslel, že budeme takto konkurenceschopní. Možná to tedy na titul stačit nebude, ale možná se ocitnu opět na špici a budu o něj bojovat.
Doufám, že tuto šanci dostanu." V čem se však Williams musí zlepšit, aby mohl o titul zabojovat? "V aerodynamice. V oblasti motorů se zdá, že všechno sedí, potřebujeme tedy lepší auto."
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.