Jak byl vloni Felipe Massa blízko konci své kariéry? Jak to, že je letos Williams před Ferrari? A proč si myslí, že je Williams jeho posledním týmem v F1?
Vloni se Felipe Massa ocitl v nezáviděnihodné situaci - od Ferrari se dozvěděl, že s ním tým nehodlá prodloužit smlouvu a zdálo se, že se jeho kariéra v F1 naplnila. Záchrannou se mu stal tým Williams. Bývalý gigant F1 byl v té době sám na lopatkách, když v 19 Grand Prix získal jen 5 bodů.
Jenže v roce 2014 zažívá Massa i Williams velké oživení - Brazilec vyjel se svým vozem v Rakousku pole position, což je doposud jediný počin, kdy na prvním místě nestál monopost stáje Mercedes. "Vloni touto dobou jsem byl bez místa. S Williamsem jsem ještě nejednal. O tom, že by měl Williams o jednání zájem, jsem se dozvěděl vloni v Singapuru. Od té doby jsem na tom pracoval," vzpomíná jezdec.
Co se Massovi nelíbilo u Ferrari
"Neměl bych takovou motivaci pokračovat dál, kdyby šlo o tým, který nemá konkurenceschopné auto a ve kterém bych se cítil dobře. Poté jsem se rozhodl pro tým, který vloni patřil mezi nejhorší, ale letos je mezi nejlepšími. Věci se v F1 mohou změnit hodně rychle. Občas si člověk říká, že je to krok zpět, ale ve skutečnosti jde o dva kroky vpřed."
Massa přiznává, že především atmosféra je u Williamsu příjemnější: "Všechno je uvolněnější, více zde jde o závodění samotné. Ve Ferrari hraje velkou roli politika, zde je vše uvolněnější. Když se [u Ferrari] vyhrává, jste pod ohromným tlakem, když ne, tak dokonce ještě pod větším. To je ten největší rozdíl."
U Ferrari vládne politikaření, enormní tlak a inženýři Massovi nenaslouchali tak, jako ve Williamsu (foto: Scuderia Ferrari)
Podle některých se Massa stal ve spolupráci s týmem ještě aktivnější, což jen dokazuje, jak to u Williamsu bere vážně: "Lidé mně zde naslouchají a dělají, co říkám - a tak by to také mělo být, což mi u Ferrari trošku chybělo. Teď mám pocit, že mě tým opravdu naslouchá a podporuje mě, nejenom proto, aby mi pomohl, ale i proto, že ví, že je to dobré pro ně."
Konec kariéry u Williamsu okořeněný útokem na titul?
Felipe se v Grove cítí natolik dobře, že si dokáže představit, že by svoji kariéru ukončil v tomto týmu: "Mohl by to být můj poslední tým, to každopádně. Myslím, že to tak bude. Doufám, že pojedu ještě dva nebo tři roky, možná i víc. Ale až tak daleko do budoucnosti se nedívám, užívám si současnost."
Vzhledem k letošní formě Williamsu navíc není úplně vyloučeno, že by Massa mohl dokončit svůj 'otevřený účet', který má z roku 2008, kdy marně bojoval o titul mistra světa. Doma v Brazílii Lewis Hamilton až v poslední zatáčce předjel Tima Glocka na Toyotě, což ho připravilo o titul (chyběl mu jeden bod).
S Williamsem až za titulem? "Věci se mění rychle" (foto: Williams F1 Team)
"V F1 se nedá říct, že to tehdy byla moje poslední šance, protože se věci neustále rychle mění. Jen se podívejte, jak se situace změnila od loňského roku. Nikdy bych si nepomyslel, že budeme takto konkurenceschopní. Možná to tedy na titul stačit nebude, ale možná se ocitnu opět na špici a budu o něj bojovat.
Doufám, že tuto šanci dostanu." V čem se však Williams musí zlepšit, aby mohl o titul zabojovat? "V aerodynamice. V oblasti motorů se zdá, že všechno sedí, potřebujeme tedy lepší auto."
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.