SINGAPUR - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Kvalifikace na okruhu v Marina Bay byla překvapivě vyrovnaná. Co nám o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila již loni středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).
Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.
Mapa okruhu Marina Bay (zdroj: FIA)
Hamilton získal své 6. pole-position v letošní sezóně a Mercedes posedmé uzamkl první řadu. Předvedl sice nejrychlejší první sektor, ale nikoliv ve svém rozhodujícím ostrém pokusu v Q3 - nebýt toho, nevyhrál by pouze o 7 tisícin sekundy. Při brzdění do první zatáčky v daném okamžiku totiž ztratil 0,12 s.
Jeho týmový kolega Rosberg, jenž byl nejrychlejší v posledním sektoru, jen nevěřícně kroutil hlavou: "Sedm tisícin sekundy je nic - trocha tady a tam a mohl jsem to mít. Ale Lewis dnes odvedl dobrou práci, fair play. Druhé místo je OK. První je samozřejmě lepší, ale zítra půjde o dlouhý závod, takže je fajn." Nejrychlejší prostřední sektor si připsal Ricciardo.
Ještě větří rozdíl než vítěz kvalifikace promrhal Alonso: 0,199 s. Kdyby poskládal dohromady ideální kolo, porazil by oba Red Bully. V Q3 zajela ideální kolo pouze čtveřice pilotů: Vettel, Räikkönen, Bottas a Magnussen.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší sektory a jejich součet
Nejvyšší rychlost na konci prvního sektoru dosáhl v Q1 Massa s Williamsem - 321,7 km/h. Na rovinkách opět vládly vozy s pohonnou jednotkou Mercedes za zády obsadily zde první sedm míst.
Nejlepší ze zbytku pole byl Kvjat, jenž v kvalifikaci podal výborný výkon když postoupil až do finále. S vozem Toro Rosso poháněným Renaultem mu komisaři naměřili 313 km/h. Alonso před zatáčkou č. 7 dosáhl 311,8 km/h. Pro srovnání: loni zde byl nejrychlejší Button s McLarenem: 302,4 km/h, tj. o 19,3 km/h méně než Massa.
Williams sice na rovinkách dosahoval nejvyšších rychlostí, nedokáže však generovat tolik přítlaku, co Mercedes či jeho nejbližší soupeři. I když byl v posledních dvou podnicích druhým nejrychlejším týmem, tentokrát nestačil na Red Bull ani na Ferrari.
Během závodu by se mohla náskok vozů s Mercedesy zvýraznit efektivita pohonné jednotky. Renault nám před víkendem sdělil, že 100 kg paliva bude tak na hraně. Bottas však dnes prozradil, že oni palivo vůbec šetřit nemusí, proto by si výjezd nepřál výjezd safety-caru, jehož historická pravděpodobnost je zde 100%.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/h)
Pneumatikové strategieNeobvyklé při kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru bylo to, že přední týmy musely kvůli vysokému dvousekundovému rozdílu mezi pneumatikami sáhnout po měkčí směsi hned v první části, byť základ po výjezdu položili na tvrdší ze dvou nabízených směsí. Ideálně se týmy snaží pro Q3 ušetřit dvě měkčí sady.
Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery před zítřejší velkou cenou uvádí: "Očekáváme, že tři zastávky budou představovat nejrychlejší strategii, ale vzhledem k tomu, že se časový rozdíl mezi oběma směsmi nyní trochu snížil, bude pro fungování dvouzastávkové strategie vyžadován ten správný management rychlosti nebo výjezd safety car ve správný okamžik."
Ideální pro závod vypsaný na 61 okruhů tedy bude začátek na super-měkké směsi s její výměnou ve 20. a 36. kole za stejnou směs a v 51. kole nasazení měkké směsi. Tato strategie by měla být teoreticky o 10 sekund rychlejší než dvouzastávková strategie se startem na super-měkké směsi, přezutím na další super-měkkou ve 22. kole a na měkkou ve 44. kole.
V Singapuru ale vždy vyjížděl safety car, což by mělo i zítra významný dopad na strategie. Týmy si proto musí připravit flexibilní plány a být schopny rychle reagovat.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.