SINGAPUR - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Kvalifikace na okruhu v Marina Bay byla překvapivě vyrovnaná. Co nám o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila již loni středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).
Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.
Mapa okruhu Marina Bay (zdroj: FIA)
Hamilton získal své 6. pole-position v letošní sezóně a Mercedes posedmé uzamkl první řadu. Předvedl sice nejrychlejší první sektor, ale nikoliv ve svém rozhodujícím ostrém pokusu v Q3 - nebýt toho, nevyhrál by pouze o 7 tisícin sekundy. Při brzdění do první zatáčky v daném okamžiku totiž ztratil 0,12 s.
Jeho týmový kolega Rosberg, jenž byl nejrychlejší v posledním sektoru, jen nevěřícně kroutil hlavou: "Sedm tisícin sekundy je nic - trocha tady a tam a mohl jsem to mít. Ale Lewis dnes odvedl dobrou práci, fair play. Druhé místo je OK. První je samozřejmě lepší, ale zítra půjde o dlouhý závod, takže je fajn." Nejrychlejší prostřední sektor si připsal Ricciardo.
Ještě větří rozdíl než vítěz kvalifikace promrhal Alonso: 0,199 s. Kdyby poskládal dohromady ideální kolo, porazil by oba Red Bully. V Q3 zajela ideální kolo pouze čtveřice pilotů: Vettel, Räikkönen, Bottas a Magnussen.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší sektory a jejich součet
Nejvyšší rychlost na konci prvního sektoru dosáhl v Q1 Massa s Williamsem - 321,7 km/h. Na rovinkách opět vládly vozy s pohonnou jednotkou Mercedes za zády obsadily zde první sedm míst.
Nejlepší ze zbytku pole byl Kvjat, jenž v kvalifikaci podal výborný výkon když postoupil až do finále. S vozem Toro Rosso poháněným Renaultem mu komisaři naměřili 313 km/h. Alonso před zatáčkou č. 7 dosáhl 311,8 km/h. Pro srovnání: loni zde byl nejrychlejší Button s McLarenem: 302,4 km/h, tj. o 19,3 km/h méně než Massa.
Williams sice na rovinkách dosahoval nejvyšších rychlostí, nedokáže však generovat tolik přítlaku, co Mercedes či jeho nejbližší soupeři. I když byl v posledních dvou podnicích druhým nejrychlejším týmem, tentokrát nestačil na Red Bull ani na Ferrari.
Během závodu by se mohla náskok vozů s Mercedesy zvýraznit efektivita pohonné jednotky. Renault nám před víkendem sdělil, že 100 kg paliva bude tak na hraně. Bottas však dnes prozradil, že oni palivo vůbec šetřit nemusí, proto by si výjezd nepřál výjezd safety-caru, jehož historická pravděpodobnost je zde 100%.
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/h)
Pneumatikové strategieNeobvyklé při kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru bylo to, že přední týmy musely kvůli vysokému dvousekundovému rozdílu mezi pneumatikami sáhnout po měkčí směsi hned v první části, byť základ po výjezdu položili na tvrdší ze dvou nabízených směsí. Ideálně se týmy snaží pro Q3 ušetřit dvě měkčí sady.
Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery před zítřejší velkou cenou uvádí: "Očekáváme, že tři zastávky budou představovat nejrychlejší strategii, ale vzhledem k tomu, že se časový rozdíl mezi oběma směsmi nyní trochu snížil, bude pro fungování dvouzastávkové strategie vyžadován ten správný management rychlosti nebo výjezd safety car ve správný okamžik."
Ideální pro závod vypsaný na 61 okruhů tedy bude začátek na super-měkké směsi s její výměnou ve 20. a 36. kole za stejnou směs a v 51. kole nasazení měkké směsi. Tato strategie by měla být teoreticky o 10 sekund rychlejší než dvouzastávková strategie se startem na super-měkké směsi, přezutím na další super-měkkou ve 22. kole a na měkkou ve 44. kole.
V Singapuru ale vždy vyjížděl safety car, což by mělo i zítra významný dopad na strategie. Týmy si proto musí připravit flexibilní plány a být schopny rychle reagovat.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.