FIA dnes obeslala týmy s upřesněním toho, které zprávy pro piloty budou povoleny a které nikoliv. Oproti původnímu nařízení trochu slevila.
Pět hodin před začátkem prvního tréninku zaslal ředitel závodů Charlie Whiting týmům nové pokyny. Jak se očekávalo, některá nařízení bere FIA zpět. Do konce roku bude benevolentnější, od sezóny 2015 však dojde ke zpřísnění tak, jak bylo původně ohlášeno.
Co tedy zůstává zakázáno?Tipy ke zlepšení jízdy, jako "v zatáčce č. 3 nejezdi přes obrubníky, šetři palivo a 20 m dříve před brzděním pouštěj plyn (tzv. lift & coast), používej vyšší rychlostní stupeň, tvůj týmový kolega je ve 3. sektoru o 2 desetiny rychlejší, jezdi jinou stopu, máš příliš horké pneumatiky."
Seznam zakázaný pokynů (rádiem či cedulí na boxové zídce):- jízdní stopy na okruhu- kontakt s obrubníky- nastavení parametrů vozu pro specifické zatáčky- porovnání s časy soupeřů v sektorech či absolutní časy jiných pilotů v sektorech- rychlosti v zatáčkách ve srovnání s jiným jezdcem- volba převodových poměrů- brzdné body- hodnocení brzdění ve srovnání s jiným jezdcem - hodnocení brzdění či používaní brzd obecně- stabilita vozu při brzdění- používání plynu ve srovnání s jiným jezdcem i obecně- používání DRS ve srovnání s jiným jezdcem- používání tlačítka pro předjíždění- jízdní techniky obecně
FIA naopak povolila inženýrům předávat pokyny, které se týkají nastavení na volantu. Jezdec tedy může měnit vyvážení brzd, nesmí mu však říci, aby to dělal pouze v některých zatáčkách. Dále se může dozvídat informace o spotřebě, opotřebení brzd, stavu baterie či o pomalém defektu. Od sezóny 2015 ale budou zakázány i tyto zprávy.
Piloti budou moci i nadále dostávat pokyny ohledně nastavení na volantu, motorovýchmap, opotřebení brzd, nabití ERS či defektů (foto: Scuderia Ferrari)
Původní sada omezení by totiž znevýhodnila pět týmů, které nepoužívají větší grafické displeje na volantech, tj. Force Indii, Lotus, Red Bull, Toro Rosso a Williams (používají pouze úzký displej na okraji kokpitu). Jejich jezdci by měli problémy při procházení údajů, vůči nim by to bylo nefér. Ostatní týmy by si mohly snadno upravit svůj software, aby na volantu zobrazoval více potřebných údajů.
Omezení radiokomunikace v plné podobě může být ale jen prvním z přísných kroků. Bernie Ecclestone včera naznačil, že by chtěl v budoucnu zcela zakázat i telemetrii (psali jsme zde) - po pilotech by tedy "oslepli" také inženýři v boxech.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.