FIA dnes obeslala týmy s upřesněním toho, které zprávy pro piloty budou povoleny a které nikoliv. Oproti původnímu nařízení trochu slevila.
Pět hodin před začátkem prvního tréninku zaslal ředitel závodů Charlie Whiting týmům nové pokyny. Jak se očekávalo, některá nařízení bere FIA zpět. Do konce roku bude benevolentnější, od sezóny 2015 však dojde ke zpřísnění tak, jak bylo původně ohlášeno.
Co tedy zůstává zakázáno?Tipy ke zlepšení jízdy, jako "v zatáčce č. 3 nejezdi přes obrubníky, šetři palivo a 20 m dříve před brzděním pouštěj plyn (tzv. lift & coast), používej vyšší rychlostní stupeň, tvůj týmový kolega je ve 3. sektoru o 2 desetiny rychlejší, jezdi jinou stopu, máš příliš horké pneumatiky."
Seznam zakázaný pokynů (rádiem či cedulí na boxové zídce):- jízdní stopy na okruhu- kontakt s obrubníky- nastavení parametrů vozu pro specifické zatáčky- porovnání s časy soupeřů v sektorech či absolutní časy jiných pilotů v sektorech- rychlosti v zatáčkách ve srovnání s jiným jezdcem- volba převodových poměrů- brzdné body- hodnocení brzdění ve srovnání s jiným jezdcem - hodnocení brzdění či používaní brzd obecně- stabilita vozu při brzdění- používání plynu ve srovnání s jiným jezdcem i obecně- používání DRS ve srovnání s jiným jezdcem- používání tlačítka pro předjíždění- jízdní techniky obecně
FIA naopak povolila inženýrům předávat pokyny, které se týkají nastavení na volantu. Jezdec tedy může měnit vyvážení brzd, nesmí mu však říci, aby to dělal pouze v některých zatáčkách. Dále se může dozvídat informace o spotřebě, opotřebení brzd, stavu baterie či o pomalém defektu. Od sezóny 2015 ale budou zakázány i tyto zprávy.
Piloti budou moci i nadále dostávat pokyny ohledně nastavení na volantu, motorovýchmap, opotřebení brzd, nabití ERS či defektů (foto: Scuderia Ferrari)
Původní sada omezení by totiž znevýhodnila pět týmů, které nepoužívají větší grafické displeje na volantech, tj. Force Indii, Lotus, Red Bull, Toro Rosso a Williams (používají pouze úzký displej na okraji kokpitu). Jejich jezdci by měli problémy při procházení údajů, vůči nim by to bylo nefér. Ostatní týmy by si mohly snadno upravit svůj software, aby na volantu zobrazoval více potřebných údajů.
Omezení radiokomunikace v plné podobě může být ale jen prvním z přísných kroků. Bernie Ecclestone včera naznačil, že by chtěl v budoucnu zcela zakázat i telemetrii (psali jsme zde) - po pilotech by tedy "oslepli" také inženýři v boxech.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.