Příští rok se na start závodů F1 postaví ve věku 17 let Max Verstappen, který včera s vozem Toro Rosso ujel 400 km potřebných pro získání super-licence. Podle Christiana Hornera by v tom neměl být žádný problém, vozy F1 nejsou pro řízení totiž tak náročné jako v minulosti.
Podle šéfa Red Bullu otázka věku nerozhoduje: "Myslím, že když jste dostatečně rychlý, pak jste dostatečně staří. Velmi zřídka se objeví talent, který by měl právo na místo ve Formuli 1. Viděli jsme to u Kimiho, viděli jsme to u ostatních pilotů, kteří dělali pokroky velmi rychle.
Verstappen je celkem jasně velký talent. Podle mě letos vidíme, že vůz Formule 1 je po změně pravidel zřejmě tak jednoduchý na řízení, jako ještě nikdy, což velmi usnadňuje přechod z nižších formulí. Nejsou tam taková přetížení, zátěž na pilota a fyzické požadavky," vysvětluje Horner.
"Viděli jste postup Daniila Kvjata, který skočil z GP3 do F1 a který si vede ohromně dobře. Myslím si tedy, že to nám v Red Bullu dodalo veškerou tu důvěru. Verstappen je očividně obrovsky talentovaným mladíkem. Účelem Toro Rosso je rozvíjet mladé talenty a poskytnout jim příležitost. Proto je logické, že mu ji dáme."
Je ale pro F1 dobrým vysvědčením, že je jízda s monopostem tak snadná? "Formule 1 je vrcholnou disciplínou motorsportu a její piloti by měli být lidé, kteří inspirují, měli by mít kvalifikaci. Myslím, že by to mohlo vést k nekonečným diskusím: zaslouží si někdo velmi talentovaný místo v F1?" reaguje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Viděli jsme to v minulosti například u Kimiho Räikkönena. Myslím, že [Verstappen] si zřejmě zaslouží místo v F1, protože prokázal velký talent v nižších kategoriích - v motokárách a v F3," pokračuje Wolff.
Podle Christiana Hornera je řízení současných vozů F1 nejjednodušší v historii(foto: Red Bull Racing)
Vysoké výkony vozů v F1 představovaly pro chlapce ještě nedávno významné omezení. "Já jsem testoval vůz F1 v 17 letech. Z jízdního pohledu jsem byl připravený, ale cítím, že tehdy existovalo fyzické omezení," vzpomíná lídr šampionátu Nico Rosberg.
"Šlo o velké omezení, protože jsme stále měli V10, hodně přítlaku - nevím, jestli více než teď, ale přilnavost pneumatik byla vyšší. To pro mě tehdy v 17 letech bylo velkým omezením. Ale dnes to je fyzicky o něco jednodušší, takže to pomáhá," popisuje německý pilot.
Další mladík - Jules Bianchi - se ve věku Maxe Verstappena na F1 necítil: "V 17 letech jsem připravený nebyl. Šlo o můj první rok ve Formuli Renault 2.0, takže určitě nemůžu říci, že jsem byl připravený. Dělal jsem chyby, a když v předchozích kategoriích děláte chyby, nemůžete být na F1 připraveni."
Francouz by uvítal, kdyby nároky stouply: "Bylo by to dobré. Nemám s tím problém. Určitě nejsme na konci závodu úplně mrtví, stále máme energii. Možná by to pro lidi venku bylo lepší, kdyby viděli, jak po vystoupení z vozu padáme - nevím, co se jim líbí. Ale určitě to tak momentálně není, takže bychom to mohli vylepšit. Jo, pojďme do toho."
Srovnání volantů Mercedesu: přibylo techniky, ubylo fyzických nároků na jezdce (foto: Daimler AG)
Zkušený harcovník F1 Felipe Massa dodává: "Pro mě to ve 20 letech bylo příliš brzy. Fyzicky to tehdy bylo mnohem těžší než teď. nyní bych řekl, že je závod z fyzického pohledu velmi jednoduchý, což usnadňuje mladým pilotům učení se a pochopení. Ale tehdy to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější."
Podle Brazilce náročnost nebyla dána jinou úrovní aerodynamického přítlaku? "Je to dáno především dotankováváním. To je první věc. A tehdy jsme měli u pneumatik mnohem vyšší přilnavost. To jsou podle mě dvě věci, které ztěžují řízení vozu: více přilnavosti a dotankovávání, kdy ve voze máte neustále nanejvýš 60 či 55 kg paliva. Většinu kol byly mnohem rychlejší. Proto to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější?"
Více práce mají letos piloti kvůli novým pohonným jednotkám a pokročilejším systémům pro rekuperaci kinetické energie (ERS). "Nepochopte nás špatně, auta nejsou na řízení jednoduchá. Stále jsou velmi výkonná, stále jde o náročnou práci... Chtěl bych více: čím rychleji jedou, tím si to více užíváme - jsme závodní pilot. Dejte nám o 200 koní více a více přilnavosti, my to vezmeme. Chceme však opravdu dobré závodění," dodává Romain Grosjean z Lotusu.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.
Kvůli místním předpisům nebude tým Stake F1 závodit pod svým obvyklým názvem během Velké ceny Nizozemska na okruhu Zandvoort. Tým tak dočasně upraví své označení, aby vyhověl regulacím platným v zemi pořadatele.
Film Brada Pitta z prostředí F1 by se měl podle zpráv objevit na digitálních platformách ještě tento měsíc. Fanoušci tak dostanou příležitost sledovat očekávaný titul online.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost během Festivalu rychlosti v Goodwoodu otevřeně chválil Oscara Piastriho.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.