Příští rok se na start závodů F1 postaví ve věku 17 let Max Verstappen, který včera s vozem Toro Rosso ujel 400 km potřebných pro získání super-licence. Podle Christiana Hornera by v tom neměl být žádný problém, vozy F1 nejsou pro řízení totiž tak náročné jako v minulosti.
Podle šéfa Red Bullu otázka věku nerozhoduje: "Myslím, že když jste dostatečně rychlý, pak jste dostatečně staří. Velmi zřídka se objeví talent, který by měl právo na místo ve Formuli 1. Viděli jsme to u Kimiho, viděli jsme to u ostatních pilotů, kteří dělali pokroky velmi rychle.
Verstappen je celkem jasně velký talent. Podle mě letos vidíme, že vůz Formule 1 je po změně pravidel zřejmě tak jednoduchý na řízení, jako ještě nikdy, což velmi usnadňuje přechod z nižších formulí. Nejsou tam taková přetížení, zátěž na pilota a fyzické požadavky," vysvětluje Horner.
"Viděli jste postup Daniila Kvjata, který skočil z GP3 do F1 a který si vede ohromně dobře. Myslím si tedy, že to nám v Red Bullu dodalo veškerou tu důvěru. Verstappen je očividně obrovsky talentovaným mladíkem. Účelem Toro Rosso je rozvíjet mladé talenty a poskytnout jim příležitost. Proto je logické, že mu ji dáme."
Je ale pro F1 dobrým vysvědčením, že je jízda s monopostem tak snadná? "Formule 1 je vrcholnou disciplínou motorsportu a její piloti by měli být lidé, kteří inspirují, měli by mít kvalifikaci. Myslím, že by to mohlo vést k nekonečným diskusím: zaslouží si někdo velmi talentovaný místo v F1?" reaguje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Viděli jsme to v minulosti například u Kimiho Räikkönena. Myslím, že [Verstappen] si zřejmě zaslouží místo v F1, protože prokázal velký talent v nižších kategoriích - v motokárách a v F3," pokračuje Wolff.
Podle Christiana Hornera je řízení současných vozů F1 nejjednodušší v historii(foto: Red Bull Racing)
Vysoké výkony vozů v F1 představovaly pro chlapce ještě nedávno významné omezení. "Já jsem testoval vůz F1 v 17 letech. Z jízdního pohledu jsem byl připravený, ale cítím, že tehdy existovalo fyzické omezení," vzpomíná lídr šampionátu Nico Rosberg.
"Šlo o velké omezení, protože jsme stále měli V10, hodně přítlaku - nevím, jestli více než teď, ale přilnavost pneumatik byla vyšší. To pro mě tehdy v 17 letech bylo velkým omezením. Ale dnes to je fyzicky o něco jednodušší, takže to pomáhá," popisuje německý pilot.
Další mladík - Jules Bianchi - se ve věku Maxe Verstappena na F1 necítil: "V 17 letech jsem připravený nebyl. Šlo o můj první rok ve Formuli Renault 2.0, takže určitě nemůžu říci, že jsem byl připravený. Dělal jsem chyby, a když v předchozích kategoriích děláte chyby, nemůžete být na F1 připraveni."
Francouz by uvítal, kdyby nároky stouply: "Bylo by to dobré. Nemám s tím problém. Určitě nejsme na konci závodu úplně mrtví, stále máme energii. Možná by to pro lidi venku bylo lepší, kdyby viděli, jak po vystoupení z vozu padáme - nevím, co se jim líbí. Ale určitě to tak momentálně není, takže bychom to mohli vylepšit. Jo, pojďme do toho."
Srovnání volantů Mercedesu: přibylo techniky, ubylo fyzických nároků na jezdce (foto: Daimler AG)
Zkušený harcovník F1 Felipe Massa dodává: "Pro mě to ve 20 letech bylo příliš brzy. Fyzicky to tehdy bylo mnohem těžší než teď. nyní bych řekl, že je závod z fyzického pohledu velmi jednoduchý, což usnadňuje mladým pilotům učení se a pochopení. Ale tehdy to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější."
Podle Brazilce náročnost nebyla dána jinou úrovní aerodynamického přítlaku? "Je to dáno především dotankováváním. To je první věc. A tehdy jsme měli u pneumatik mnohem vyšší přilnavost. To jsou podle mě dvě věci, které ztěžují řízení vozu: více přilnavosti a dotankovávání, kdy ve voze máte neustále nanejvýš 60 či 55 kg paliva. Většinu kol byly mnohem rychlejší. Proto to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější?"
Více práce mají letos piloti kvůli novým pohonným jednotkám a pokročilejším systémům pro rekuperaci kinetické energie (ERS). "Nepochopte nás špatně, auta nejsou na řízení jednoduchá. Stále jsou velmi výkonná, stále jde o náročnou práci... Chtěl bych více: čím rychleji jedou, tím si to více užíváme - jsme závodní pilot. Dejte nám o 200 koní více a více přilnavosti, my to vezmeme. Chceme však opravdu dobré závodění," dodává Romain Grosjean z Lotusu.
George Russell přiznal, že nečeká, že by byl rychlejší než jeho nový týmový kolega, nováček Andrea Kimi Antonelli. Britský jezdec tvrdí, že se dnes necítí rychlejší než při svém debutu ve Formuli 1 v roce 2019, a jedinou výhodou, kterou přináší, jsou zkušenosti nasbírané během šesti let v šampionátu.
McLaren věří, že rivalita mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim nebude ohrožovat týmovou spolupráci v boji o titul. Oba jezdci loni pomohli McLarenu k šesti vítězstvím a prvnímu titulu v Poháru konstruktérů po 26 letech. Po úspěšných testech v Bahrajnu je Norris favoritem.
Liam Lawson, který nahradil Sergia Péreze v Red Bullu, ví, že hned neporazí Maxe Verstappena, ale chce využít jeho zkušenosti k co nejrychlejšímu zlepšení. I když první dojmy z vozu RB21 byly pozitivní, Lawson přiznal, že kvůli omezenému času na testování nemá dostatek informací pro hlubší hodnocení.
Lando Norris má v plánu bojovat o titul mistra světa v roce 2025 a vyzvat Maxe Verstappena o sesazení z trůnu. Pokud se mu to podaří, nejen že překazí Verstappenovu snahu o pátý titul v řadě, ale také zhatí jeho ambice vyrovnat historický rekord Michaela Schumachera.
Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.