Příští rok se na start závodů F1 postaví ve věku 17 let Max Verstappen, který včera s vozem Toro Rosso ujel 400 km potřebných pro získání super-licence. Podle Christiana Hornera by v tom neměl být žádný problém, vozy F1 nejsou pro řízení totiž tak náročné jako v minulosti.
Podle šéfa Red Bullu otázka věku nerozhoduje: "Myslím, že když jste dostatečně rychlý, pak jste dostatečně staří. Velmi zřídka se objeví talent, který by měl právo na místo ve Formuli 1. Viděli jsme to u Kimiho, viděli jsme to u ostatních pilotů, kteří dělali pokroky velmi rychle.
Verstappen je celkem jasně velký talent. Podle mě letos vidíme, že vůz Formule 1 je po změně pravidel zřejmě tak jednoduchý na řízení, jako ještě nikdy, což velmi usnadňuje přechod z nižších formulí. Nejsou tam taková přetížení, zátěž na pilota a fyzické požadavky," vysvětluje Horner.
"Viděli jste postup Daniila Kvjata, který skočil z GP3 do F1 a který si vede ohromně dobře. Myslím si tedy, že to nám v Red Bullu dodalo veškerou tu důvěru. Verstappen je očividně obrovsky talentovaným mladíkem. Účelem Toro Rosso je rozvíjet mladé talenty a poskytnout jim příležitost. Proto je logické, že mu ji dáme."
Je ale pro F1 dobrým vysvědčením, že je jízda s monopostem tak snadná? "Formule 1 je vrcholnou disciplínou motorsportu a její piloti by měli být lidé, kteří inspirují, měli by mít kvalifikaci. Myslím, že by to mohlo vést k nekonečným diskusím: zaslouží si někdo velmi talentovaný místo v F1?" reaguje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Viděli jsme to v minulosti například u Kimiho Räikkönena. Myslím, že [Verstappen] si zřejmě zaslouží místo v F1, protože prokázal velký talent v nižších kategoriích - v motokárách a v F3," pokračuje Wolff.
Podle Christiana Hornera je řízení současných vozů F1 nejjednodušší v historii(foto: Red Bull Racing)
Vysoké výkony vozů v F1 představovaly pro chlapce ještě nedávno významné omezení. "Já jsem testoval vůz F1 v 17 letech. Z jízdního pohledu jsem byl připravený, ale cítím, že tehdy existovalo fyzické omezení," vzpomíná lídr šampionátu Nico Rosberg.
"Šlo o velké omezení, protože jsme stále měli V10, hodně přítlaku - nevím, jestli více než teď, ale přilnavost pneumatik byla vyšší. To pro mě tehdy v 17 letech bylo velkým omezením. Ale dnes to je fyzicky o něco jednodušší, takže to pomáhá," popisuje německý pilot.
Další mladík - Jules Bianchi - se ve věku Maxe Verstappena na F1 necítil: "V 17 letech jsem připravený nebyl. Šlo o můj první rok ve Formuli Renault 2.0, takže určitě nemůžu říci, že jsem byl připravený. Dělal jsem chyby, a když v předchozích kategoriích děláte chyby, nemůžete být na F1 připraveni."
Francouz by uvítal, kdyby nároky stouply: "Bylo by to dobré. Nemám s tím problém. Určitě nejsme na konci závodu úplně mrtví, stále máme energii. Možná by to pro lidi venku bylo lepší, kdyby viděli, jak po vystoupení z vozu padáme - nevím, co se jim líbí. Ale určitě to tak momentálně není, takže bychom to mohli vylepšit. Jo, pojďme do toho."
Srovnání volantů Mercedesu: přibylo techniky, ubylo fyzických nároků na jezdce (foto: Daimler AG)
Zkušený harcovník F1 Felipe Massa dodává: "Pro mě to ve 20 letech bylo příliš brzy. Fyzicky to tehdy bylo mnohem těžší než teď. nyní bych řekl, že je závod z fyzického pohledu velmi jednoduchý, což usnadňuje mladým pilotům učení se a pochopení. Ale tehdy to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější."
Podle Brazilce náročnost nebyla dána jinou úrovní aerodynamického přítlaku? "Je to dáno především dotankováváním. To je první věc. A tehdy jsme měli u pneumatik mnohem vyšší přilnavost. To jsou podle mě dvě věci, které ztěžují řízení vozu: více přilnavosti a dotankovávání, kdy ve voze máte neustále nanejvýš 60 či 55 kg paliva. Většinu kol byly mnohem rychlejší. Proto to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější?"
Více práce mají letos piloti kvůli novým pohonným jednotkám a pokročilejším systémům pro rekuperaci kinetické energie (ERS). "Nepochopte nás špatně, auta nejsou na řízení jednoduchá. Stále jsou velmi výkonná, stále jde o náročnou práci... Chtěl bych více: čím rychleji jedou, tím si to více užíváme - jsme závodní pilot. Dejte nám o 200 koní více a více přilnavosti, my to vezmeme. Chceme však opravdu dobré závodění," dodává Romain Grosjean z Lotusu.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.