Příští rok se na start závodů F1 postaví ve věku 17 let Max Verstappen, který včera s vozem Toro Rosso ujel 400 km potřebných pro získání super-licence. Podle Christiana Hornera by v tom neměl být žádný problém, vozy F1 nejsou pro řízení totiž tak náročné jako v minulosti.
Podle šéfa Red Bullu otázka věku nerozhoduje: "Myslím, že když jste dostatečně rychlý, pak jste dostatečně staří. Velmi zřídka se objeví talent, který by měl právo na místo ve Formuli 1. Viděli jsme to u Kimiho, viděli jsme to u ostatních pilotů, kteří dělali pokroky velmi rychle.
Verstappen je celkem jasně velký talent. Podle mě letos vidíme, že vůz Formule 1 je po změně pravidel zřejmě tak jednoduchý na řízení, jako ještě nikdy, což velmi usnadňuje přechod z nižších formulí. Nejsou tam taková přetížení, zátěž na pilota a fyzické požadavky," vysvětluje Horner.
"Viděli jste postup Daniila Kvjata, který skočil z GP3 do F1 a který si vede ohromně dobře. Myslím si tedy, že to nám v Red Bullu dodalo veškerou tu důvěru. Verstappen je očividně obrovsky talentovaným mladíkem. Účelem Toro Rosso je rozvíjet mladé talenty a poskytnout jim příležitost. Proto je logické, že mu ji dáme."
Je ale pro F1 dobrým vysvědčením, že je jízda s monopostem tak snadná? "Formule 1 je vrcholnou disciplínou motorsportu a její piloti by měli být lidé, kteří inspirují, měli by mít kvalifikaci. Myslím, že by to mohlo vést k nekonečným diskusím: zaslouží si někdo velmi talentovaný místo v F1?" reaguje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Viděli jsme to v minulosti například u Kimiho Räikkönena. Myslím, že [Verstappen] si zřejmě zaslouží místo v F1, protože prokázal velký talent v nižších kategoriích - v motokárách a v F3," pokračuje Wolff.
Podle Christiana Hornera je řízení současných vozů F1 nejjednodušší v historii(foto: Red Bull Racing)
Vysoké výkony vozů v F1 představovaly pro chlapce ještě nedávno významné omezení. "Já jsem testoval vůz F1 v 17 letech. Z jízdního pohledu jsem byl připravený, ale cítím, že tehdy existovalo fyzické omezení," vzpomíná lídr šampionátu Nico Rosberg.
"Šlo o velké omezení, protože jsme stále měli V10, hodně přítlaku - nevím, jestli více než teď, ale přilnavost pneumatik byla vyšší. To pro mě tehdy v 17 letech bylo velkým omezením. Ale dnes to je fyzicky o něco jednodušší, takže to pomáhá," popisuje německý pilot.
Další mladík - Jules Bianchi - se ve věku Maxe Verstappena na F1 necítil: "V 17 letech jsem připravený nebyl. Šlo o můj první rok ve Formuli Renault 2.0, takže určitě nemůžu říci, že jsem byl připravený. Dělal jsem chyby, a když v předchozích kategoriích děláte chyby, nemůžete být na F1 připraveni."
Francouz by uvítal, kdyby nároky stouply: "Bylo by to dobré. Nemám s tím problém. Určitě nejsme na konci závodu úplně mrtví, stále máme energii. Možná by to pro lidi venku bylo lepší, kdyby viděli, jak po vystoupení z vozu padáme - nevím, co se jim líbí. Ale určitě to tak momentálně není, takže bychom to mohli vylepšit. Jo, pojďme do toho."
Srovnání volantů Mercedesu: přibylo techniky, ubylo fyzických nároků na jezdce (foto: Daimler AG)
Zkušený harcovník F1 Felipe Massa dodává: "Pro mě to ve 20 letech bylo příliš brzy. Fyzicky to tehdy bylo mnohem těžší než teď. nyní bych řekl, že je závod z fyzického pohledu velmi jednoduchý, což usnadňuje mladým pilotům učení se a pochopení. Ale tehdy to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější."
Podle Brazilce náročnost nebyla dána jinou úrovní aerodynamického přítlaku? "Je to dáno především dotankováváním. To je první věc. A tehdy jsme měli u pneumatik mnohem vyšší přilnavost. To jsou podle mě dvě věci, které ztěžují řízení vozu: více přilnavosti a dotankovávání, kdy ve voze máte neustále nanejvýš 60 či 55 kg paliva. Většinu kol byly mnohem rychlejší. Proto to bylo z fyzického hlediska mnohem náročnější?"
Více práce mají letos piloti kvůli novým pohonným jednotkám a pokročilejším systémům pro rekuperaci kinetické energie (ERS). "Nepochopte nás špatně, auta nejsou na řízení jednoduchá. Stále jsou velmi výkonná, stále jde o náročnou práci... Chtěl bych více: čím rychleji jedou, tím si to více užíváme - jsme závodní pilot. Dejte nám o 200 koní více a více přilnavosti, my to vezmeme. Chceme však opravdu dobré závodění," dodává Romain Grosjean z Lotusu.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.