Christian Horner v Monze připustil, že se ve zbytku sezóny penalizaci za nasazení 6 pohonné jednotky nevyhnout. Jak jsou na tom piloti s jednotlivými součástmi po Velké ceně Itálie?
Po přechodu z atmosférických 2,4l V8 motorů na letošní přeplňovaná 1,6l turba s pokročilejším systémem pro rekuperaci energie (ERS) došlo také ke zpřísnění pravidel: každý pilot si musí v sezóně vystačit pouze se šesti pohonnými jednotkami.
Ty se dělí na 6 základních skupin: motor s vnitřním spalováním (ICE), turbo (TC), motorgenerátor pro rekuperaci kinetické (MGU-K) a tepelné (MGU-H) energie, baterie (ES) a řídicí elektroniku (CE).
Jaké jsou tresty?Pokud dojde k nasazení šesté (a následně i další) kompletní pohonné jednotky se všemi jejími součástmi, čeká pilota start z boxové uličky. Pokud pošesté použije pouze některou ze součástí část pohonné jednotky, propadá se o 10 míst níže na roštu - jako jsme to v Monze pozorovali u Daniila Kvjata z Toro Rosso kvůli nasazení ICE.
Použije-li pak pošesté kteroukoliv další část pohonné jednotky, čeká jezdce odsun zpět o 5 pozic. Penalizace mohou být v tomto případě přeneseny do dalšího závodu: pokud by Kvjat v kvalifikaci skončil 17., mohl by se propadnout nejhůře na 22. místo. Z trestných 10 pozic by zůstalo pět nevyčerpaných - o ty by se posunul dozadu v Singapuru.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek po Monze, kde si penalizaci za nasazeníšestého motoru s vnitřním spalováním (ICE) odpykal Daniil Kvjat
V sezóně nás čeká ještě šest závodů a Kvjat rozhodně nebude posledním potrestaným. Něco podobného očekávají i ostatní. Šéf Red Bullu Horner například o víkendu uvedl: "No, pro nás je v určitém okamžiku vzhledem k selháním, která letos zažíváme, nevyhnutelné nasazení dalšího motoru."
Kdy nasadí šestou pohonnou jednotku? V Monze se Red Bull ještě obešel bez trestu. "Ale v průběhu čtyř dalších závodů si myslím, že této otázce budeme určitě čelit. Jak jsou na tom ostatní týmy ve svých cyklech motorů a převodovek, to je pro nás neznámou. Můžeme se tedy zaměřovat jen na sebe a řešit potíže, jakmile vyvstanou."
"U Sebastiana je situace o něco horší než u Daniela, protože si svůj lví podíl problémů s pohonnými jednotkami vybral v závodech. Uvidíme tedy, jak si povedeme v příštích několika podnicích," vysvětluje situaci u mistrovského týmu Horner.
Závodní cykly převodovek po Velké ceně Itálie
V ohrožení jsou v oblasti motorů s vnitřním spalováním (ICE) kromě Vettela a Pastora Maldonada z Lotusu (oba jezdí s motory Renault Energy F1 2014) všichni piloti, kteří využívají pohonné jednotky Ferrari 059/3 - pouze s výjimkou Estebana Gutiérreze ze Sauberu. Nejlépe jsou na tom jezdci Mercedesu, jimž bezprostřední nebezpečí penalizace zatím nehrozí.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.