Christian Horner v Monze připustil, že se ve zbytku sezóny penalizaci za nasazení 6 pohonné jednotky nevyhnout. Jak jsou na tom piloti s jednotlivými součástmi po Velké ceně Itálie?
Po přechodu z atmosférických 2,4l V8 motorů na letošní přeplňovaná 1,6l turba s pokročilejším systémem pro rekuperaci energie (ERS) došlo také ke zpřísnění pravidel: každý pilot si musí v sezóně vystačit pouze se šesti pohonnými jednotkami.
Ty se dělí na 6 základních skupin: motor s vnitřním spalováním (ICE), turbo (TC), motorgenerátor pro rekuperaci kinetické (MGU-K) a tepelné (MGU-H) energie, baterie (ES) a řídicí elektroniku (CE).
Jaké jsou tresty?Pokud dojde k nasazení šesté (a následně i další) kompletní pohonné jednotky se všemi jejími součástmi, čeká pilota start z boxové uličky. Pokud pošesté použije pouze některou ze součástí část pohonné jednotky, propadá se o 10 míst níže na roštu - jako jsme to v Monze pozorovali u Daniila Kvjata z Toro Rosso kvůli nasazení ICE.
Použije-li pak pošesté kteroukoliv další část pohonné jednotky, čeká jezdce odsun zpět o 5 pozic. Penalizace mohou být v tomto případě přeneseny do dalšího závodu: pokud by Kvjat v kvalifikaci skončil 17., mohl by se propadnout nejhůře na 22. místo. Z trestných 10 pozic by zůstalo pět nevyčerpaných - o ty by se posunul dozadu v Singapuru.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek po Monze, kde si penalizaci za nasazeníšestého motoru s vnitřním spalováním (ICE) odpykal Daniil Kvjat
V sezóně nás čeká ještě šest závodů a Kvjat rozhodně nebude posledním potrestaným. Něco podobného očekávají i ostatní. Šéf Red Bullu Horner například o víkendu uvedl: "No, pro nás je v určitém okamžiku vzhledem k selháním, která letos zažíváme, nevyhnutelné nasazení dalšího motoru."
Kdy nasadí šestou pohonnou jednotku? V Monze se Red Bull ještě obešel bez trestu. "Ale v průběhu čtyř dalších závodů si myslím, že této otázce budeme určitě čelit. Jak jsou na tom ostatní týmy ve svých cyklech motorů a převodovek, to je pro nás neznámou. Můžeme se tedy zaměřovat jen na sebe a řešit potíže, jakmile vyvstanou."
"U Sebastiana je situace o něco horší než u Daniela, protože si svůj lví podíl problémů s pohonnými jednotkami vybral v závodech. Uvidíme tedy, jak si povedeme v příštích několika podnicích," vysvětluje situaci u mistrovského týmu Horner.
Závodní cykly převodovek po Velké ceně Itálie
V ohrožení jsou v oblasti motorů s vnitřním spalováním (ICE) kromě Vettela a Pastora Maldonada z Lotusu (oba jezdí s motory Renault Energy F1 2014) všichni piloti, kteří využívají pohonné jednotky Ferrari 059/3 - pouze s výjimkou Estebana Gutiérreze ze Sauberu. Nejlépe jsou na tom jezdci Mercedesu, jimž bezprostřední nebezpečí penalizace zatím nehrozí.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.