MONZA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího prozrazují nejrychlejší časy z jednotlivých sektorů okruhu v Monze a maximální rychlosti, které dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 340 km/hod na 90 km/hod, na piloty přitom působí přetížení téměř 6 G. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno, za ní začíná druhý techničtější sektor.
Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji vyasfaltována, což např. podle Jensona Buttona vede k tomu, že do ní najíždí rychleji.
Více se o technických výzvách okruhu v Monze můžete dočíst v obšírném představení zde.
Mapa okruhu v Monze (zdroj: FIA)
Páté pole-position sezóny získal po špičkovém výkonu Hamilton, který předvedl jedno ze svých nejlepších kol letos vůbec. V prvním sektoru byl sice rychlejší jeho týmový kolega i oba Williamsy, ve zbývající části okruhu to ale rozbalil a kvalifikaci vyhrál s náskokem 0,274 právě před Rosbergem.
Zajímavostí je, že na loňský rekord (1:23,755) ztratil méně než půl sekundu, což hezky dokresluje pokrok letošních vozů a zejména dodavatelů pohonných jednotek. V oblasti efektivity motorů dosáhli inženýři F1 obrovského úspěchu.
Ten neposkládal své nejlepší sektory do jednoho kola jako Lewis, jinak mohl být ještě o 0,143 s rychlejší - i tak by ale zaostal o 0,131 s. Ideální kolo kromě vítěze kvalifikace zajel v Q3 také Alonso, Magnussen a Vettel.
McLaren byl dnes velmi rychlý. Protože oproti týmům ztrácí zejména v oblasti aerodynamiky, Monza pro něj představuje nejsilnější trať z těch, které ještě zbývají. Tým z Wokingu se pořád zlepšuje, v Singapuru se ale propadne přes připravované větší novinky zřejmě opět za Red Bull a zřejmě i Ferrari - soupeři ve vývoji také nepolevují, spoustu věcí je díky stabilním pravidlům letos totiž možné přenést i na příští auto.
Naopak zcela propadl Lotus, ale pro něj měla být Monza kvůli deficitu v maximálních rychlostem tím nejhorším okruhem. Kobajaši s Caterhamem na ně neztrácel ani dvě desetiny sekundy, na Grosjeana dokonce jen 0,039 s. Sauber byl dnes o sekundu rychlejší než tyto dva zmiňované týmy a komfortně postoupil do prostřední části kvalifikace.
Na rovinkách kralovaly opět Mercedesy, Rosberg dosáhl dokonce 353,9 km/h, což je mírně za očekáváními. Za ideálních podmínek (aerodynamický stín za jiným vozem by se ale zítra mohly přiblížit k 360 km/h.
Vozy s pohonnými jednotkami Mercedes na roštu obsadily prvních šest míst. McLareny volily o něco více přítlaku, proto na rovinkách zaostávaly o cca 8 km/h, přesto se na rošt postaví hned za Mercedesy a Williamsy.
Alonso s motorem Ferrari také překonal hranici 350 km/h a na rovince byl šestý nejrychlejší. Nejlepším zástupcem Renaultu je Vergne z Toro Rosso, kterému komisaři na hlavní rovince naměřili 347,7 km/h (- 6,2 km/h).
Zajímavé nastavení má Red Bull, který oproti Spa už neměl co shodit (používá stejné zadní křídlo). Na rovinkách sice byl až 13. a 14. s deficitem téměř 9 km/h, přesto se dostal do první desítky, kde obsadil 8. a 9. příčku. Jejich silnou stránkou je tvorba přítlaku z podlahy, která je z pohledu aerodynamiky velmi efektivní - "zadarmo" (generuje minimální odpor).
Ztráta Lotusů, Sauberů, Marussií a Caterhamů je na rovinkách poměrně tristní - o horší aerodynamické výkonnosti balíku pro nízký odpor svědčí dosažené časy.
Pneumatikové strategieZítřejší Velká cena Itálie vypsaná na 53 kol je z pohledu strategií jednou z nejjednodušších. Je to dáno velkou ztrátou způsobenou zastávkou v boxech - boxová ulička sice není dlouhá, ale kvůli vysokým rychlostem za tu dobu ujedou vozy podstatně delší vzdálenost - a malým rozdílem mezi středně-tvrdou a tvrdou směsí pneumatik. V kvalifikaci se pohybovala jen kolem půl sekundy na kolo.
Obě směsi jsou navíc velmi trvanlivé - jak po stránce termální degradace, tak i po stránce fyzického opotřebení - proto se neočekává, že by zítra někdo volil jinou než jednozastávkovou strategii. Výměna pneumatik se očekává po 30. kolech u těch, kdo začnou na tvrdé směsi, po 18 - 20 kolech zamíří do boxů piloti, kteří začnou na středně-tvrdé směsi.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.