MONZA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího prozrazují nejrychlejší časy z jednotlivých sektorů okruhu v Monze a maximální rychlosti, které dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 340 km/hod na 90 km/hod, na piloty přitom působí přetížení téměř 6 G. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno, za ní začíná druhý techničtější sektor.
Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji vyasfaltována, což např. podle Jensona Buttona vede k tomu, že do ní najíždí rychleji.
Více se o technických výzvách okruhu v Monze můžete dočíst v obšírném představení zde.
Mapa okruhu v Monze (zdroj: FIA)
Páté pole-position sezóny získal po špičkovém výkonu Hamilton, který předvedl jedno ze svých nejlepších kol letos vůbec. V prvním sektoru byl sice rychlejší jeho týmový kolega i oba Williamsy, ve zbývající části okruhu to ale rozbalil a kvalifikaci vyhrál s náskokem 0,274 právě před Rosbergem.
Zajímavostí je, že na loňský rekord (1:23,755) ztratil méně než půl sekundu, což hezky dokresluje pokrok letošních vozů a zejména dodavatelů pohonných jednotek. V oblasti efektivity motorů dosáhli inženýři F1 obrovského úspěchu.
Ten neposkládal své nejlepší sektory do jednoho kola jako Lewis, jinak mohl být ještě o 0,143 s rychlejší - i tak by ale zaostal o 0,131 s. Ideální kolo kromě vítěze kvalifikace zajel v Q3 také Alonso, Magnussen a Vettel.
McLaren byl dnes velmi rychlý. Protože oproti týmům ztrácí zejména v oblasti aerodynamiky, Monza pro něj představuje nejsilnější trať z těch, které ještě zbývají. Tým z Wokingu se pořád zlepšuje, v Singapuru se ale propadne přes připravované větší novinky zřejmě opět za Red Bull a zřejmě i Ferrari - soupeři ve vývoji také nepolevují, spoustu věcí je díky stabilním pravidlům letos totiž možné přenést i na příští auto.
Naopak zcela propadl Lotus, ale pro něj měla být Monza kvůli deficitu v maximálních rychlostem tím nejhorším okruhem. Kobajaši s Caterhamem na ně neztrácel ani dvě desetiny sekundy, na Grosjeana dokonce jen 0,039 s. Sauber byl dnes o sekundu rychlejší než tyto dva zmiňované týmy a komfortně postoupil do prostřední části kvalifikace.
Na rovinkách kralovaly opět Mercedesy, Rosberg dosáhl dokonce 353,9 km/h, což je mírně za očekáváními. Za ideálních podmínek (aerodynamický stín za jiným vozem by se ale zítra mohly přiblížit k 360 km/h.
Vozy s pohonnými jednotkami Mercedes na roštu obsadily prvních šest míst. McLareny volily o něco více přítlaku, proto na rovinkách zaostávaly o cca 8 km/h, přesto se na rošt postaví hned za Mercedesy a Williamsy.
Alonso s motorem Ferrari také překonal hranici 350 km/h a na rovince byl šestý nejrychlejší. Nejlepším zástupcem Renaultu je Vergne z Toro Rosso, kterému komisaři na hlavní rovince naměřili 347,7 km/h (- 6,2 km/h).
Zajímavé nastavení má Red Bull, který oproti Spa už neměl co shodit (používá stejné zadní křídlo). Na rovinkách sice byl až 13. a 14. s deficitem téměř 9 km/h, přesto se dostal do první desítky, kde obsadil 8. a 9. příčku. Jejich silnou stránkou je tvorba přítlaku z podlahy, která je z pohledu aerodynamiky velmi efektivní - "zadarmo" (generuje minimální odpor).
Ztráta Lotusů, Sauberů, Marussií a Caterhamů je na rovinkách poměrně tristní - o horší aerodynamické výkonnosti balíku pro nízký odpor svědčí dosažené časy.
Pneumatikové strategieZítřejší Velká cena Itálie vypsaná na 53 kol je z pohledu strategií jednou z nejjednodušších. Je to dáno velkou ztrátou způsobenou zastávkou v boxech - boxová ulička sice není dlouhá, ale kvůli vysokým rychlostem za tu dobu ujedou vozy podstatně delší vzdálenost - a malým rozdílem mezi středně-tvrdou a tvrdou směsí pneumatik. V kvalifikaci se pohybovala jen kolem půl sekundy na kolo.
Obě směsi jsou navíc velmi trvanlivé - jak po stránce termální degradace, tak i po stránce fyzického opotřebení - proto se neočekává, že by zítra někdo volil jinou než jednozastávkovou strategii. Výměna pneumatik se očekává po 30. kolech u těch, kdo začnou na tvrdé směsi, po 18 - 20 kolech zamíří do boxů piloti, kteří začnou na středně-tvrdé směsi.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.