Mnoho fanoušků se před Velkou cenou Itálie těší na překonání rychlostního rekordu v Monze, kde týmy nastupují s nejnižším přítlakem v sezóně. Simulace tomu ale nenasvědčují.
V závodě v roce 2005 zde Kimi Räikkönen dosáhl 370,1 km/h, o týden dříve při testech tehdy bylo jeho týmovému kolegovi Juanovi Pablovi Montoyovi naměřeno dokonce 372,6 km/h. Jejich McLaren v obou případech poháněl V10 motor Mercedesu o výkonu 965 koní.
Loni byl naposledy s atmosférickými V8 rovinkách nejrychlejší Gutiérrez se Sauberem poháněným Ferrari: do úvodní šikany se řítil rychlostí 341,1 km/h. Letos jsou vozy po redukci aerodynamického přítlaku a zavedení nových turbomotorů se silnějším ERS systémem na novinkách rychlejší: v Montrealu a na Hockenheimu došlo k nárůstu maximálních rychlostí dokonce o 25,5 km/h.
Na jakou metu dosáhnou o víkendu v Chrámu rychlosti - ve vysokorychlostní Monze, pro kterou týmy připravují speciální aerodynamické balíky s velmi nízkým odporem? Ke zklamání fanoušků rekord podle simulací zřejmě překonán nebude.
K překonání rychlostního rekordu v Monze letos nejspíše nedojde (foto: Scuderia Ferrari)
Ty ukazují na rychlosti 350 - 355 km/h s aktivovaným DRS, hranici 360 km/h by podle technického ředitele Lotusu mohly atakovat v aerodynamickém stínu za vozem před sebou (více v rozhovoru zde). Proč nedojde ke stejnému nárůstu jako v Kanadě či v Německu?
"Pravidla nás obrala o přibližně 10 % přítlaku a ve stejné míře došlo ke snížení odporu. To se týká okruhů, kde jsme jezdili s maximálním přítlakem a které jsou zastoupeny nejčastěji. Pokud nyní přijedeme do Monzy, porovnáváme se s vozy, které již v minulosti jezdily s minimálním přítlakem - méně to už nejde. Proto rozdíly nejsou tak velké. Za vyšší maximální rychlosti letos v Monze proto budeme vděčit zejména motorům," vysvětluje Andy Green, technický ředitel Force Indie.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.