Jedni ho zatracují za nudné okruhy s širokými vyasfaltovanými únikovými zónami, druzí si jeho návrhy nemohou vynachválit. Řeč je o dvorním architektovi Formule 1 - o Hermannovi Tilkemu. Nechává se ovlivnit při designování hlasy pilotů? Proč každý jeho okruh obsahuje dlouhou rovinku? A co na některé jeho výtvory říkají piloti?
Tilke na sebe poprvé upoutal pozornost v 90. letech při přestavbě Österreichringu. S nízkým rozpočtem ho zvládl předělat za 240 dní před Velkou cenou Rakouska 1997. "Když byla trať poprvé otevřena, objevila se kritika. Mnoho pilotů včetně velikánů, jako byl Damon Hill, uvedla, že je nudná.
"Tehdy jsem si myslel, že už mě nikdy nepožádají o žádnou trať," vzpomíná Němec na nelehké počátky pro Car. Z A1 Ringu se ale postupem času stal mezi piloty oblíbený okruh. Nyní můžeme říci, že v určitém ohledu předběhl svou dobu. Když se totiž Red Bull rozhodl do něj investovat a přivést na něj letos po 11 letech Formuli 1, trať nepotřebovala žádné úpravy. Mnoho pilotů ji navíc označilo za svou oblíbenou.
Za jeho nejlepší dílo někteří označují okruh v Sepang. U jezdců je tak populární i díky tomu, že někteří z nich měli vliv na jeho design. Své při jeho tvorbě Tilkemu sdělili bývalý jezdec Marc Surer či sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, kterému vděčíme za úvodní pomalou šikanu.
Red Bull Ring žádné zásahy při návratu F1 nepotřeboval (foto: Red Bull Racing)
"Tuto část jsme zařadili díky Michaelovi. Měla tam být pravotočivá zatáčka, ale on navrhl pravou - levou, protože by to jezdci na vnější straně první zatáčky poskytlo šanci bojovat v té druhé zpět," přiznává architekt. A k tomu skutečně dochází, samotný Schumacher byl v těchto manévrech specialistou.
Ne vše se Tilkemu ale podle některých fanoušků i pilotů podařilo. Časté stížnosti slýcháváme na Bahrajn, Abú Zabí nebo i na nový Hockenheimring. O druhé jmenované trati například Kimi Räikkönen uvedl: "První část je OK, zbytek stojí za ho..." Navíc se v Jas Marině až do zavedení DRS skoro vůbec nedalo předjíždět, o čemž se hořce přesvědčil Fernando Alonso, jehož naděje na titul zhasly za Renaultem Vitalije Petrova.
"Nesmíte zapomínat, že do hry vstupuje mnoho faktorů a musíme odvést tu nejlepší práci z toho, co je k dispozici. Hodně lidí se mě ptá, proč mé okruhy mají dlouhé rovinky. Zaprvé: je to dobré pro F1.
Okruh navíc musí být úspěšný po celý rok, a když si klienti zaplatí za dny na dráze, chtějí mít pocit vysoké rychlosti. Nejsnazší způsobem, jak toho mohou dosáhnout, je prostřednictvím dlouhé rovinky. To je důvod, proč to děláme," vysvětluje Tilke.
Nuda v Abú Zabí? "Musíme odvést to nejlepší s tím, co máme k dispozici," brání se Tilke (foto: Scuderia Ferrari)
Spousta lidí oceňuje jeho návrhy a vysokou míru bezpečnosti. Anthony Davidson o designérovi okruhů říká: "Myslím, že Tilke rozumí potřebám moderních vozů a moderní F1. Okruhy jsou široké a únikové zóny jsou promyšlené. Můžete na nich předjíždět, protože dlouhé rovinky prodlužují brzdné zóny."
"Úroveň bezpečnosti, kterou Tilke zahrnuje do svých okruhů, je působivá. Všechny jsou docela technické, takže je těžké zajet přesně kolo - a tak by to mělo být. Všechny jsou taky celkem odlišné, což je překvapivé vzhledem k tomu, že je dělá stejný chlap," popisuje Jenson Button.
Proč nové okruhy dělá pouze německý projektant? "Do nových míst se můžou pustit další lidé, ale vždy jim [pořadatelům] říkám, že by je to stálo více, protože Tilke má tolik zkušeností a nedělá chyby," pochvaluje si promotér F1 Bernie Ecclestone.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.