Jedni ho zatracují za nudné okruhy s širokými vyasfaltovanými únikovými zónami, druzí si jeho návrhy nemohou vynachválit. Řeč je o dvorním architektovi Formule 1 - o Hermannovi Tilkemu. Nechává se ovlivnit při designování hlasy pilotů? Proč každý jeho okruh obsahuje dlouhou rovinku? A co na některé jeho výtvory říkají piloti?
Tilke na sebe poprvé upoutal pozornost v 90. letech při přestavbě Österreichringu. S nízkým rozpočtem ho zvládl předělat za 240 dní před Velkou cenou Rakouska 1997. "Když byla trať poprvé otevřena, objevila se kritika. Mnoho pilotů včetně velikánů, jako byl Damon Hill, uvedla, že je nudná.
"Tehdy jsem si myslel, že už mě nikdy nepožádají o žádnou trať," vzpomíná Němec na nelehké počátky pro Car. Z A1 Ringu se ale postupem času stal mezi piloty oblíbený okruh. Nyní můžeme říci, že v určitém ohledu předběhl svou dobu. Když se totiž Red Bull rozhodl do něj investovat a přivést na něj letos po 11 letech Formuli 1, trať nepotřebovala žádné úpravy. Mnoho pilotů ji navíc označilo za svou oblíbenou.
Za jeho nejlepší dílo někteří označují okruh v Sepang. U jezdců je tak populární i díky tomu, že někteří z nich měli vliv na jeho design. Své při jeho tvorbě Tilkemu sdělili bývalý jezdec Marc Surer či sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, kterému vděčíme za úvodní pomalou šikanu.
Red Bull Ring žádné zásahy při návratu F1 nepotřeboval (foto: Red Bull Racing)
"Tuto část jsme zařadili díky Michaelovi. Měla tam být pravotočivá zatáčka, ale on navrhl pravou - levou, protože by to jezdci na vnější straně první zatáčky poskytlo šanci bojovat v té druhé zpět," přiznává architekt. A k tomu skutečně dochází, samotný Schumacher byl v těchto manévrech specialistou.
Ne vše se Tilkemu ale podle některých fanoušků i pilotů podařilo. Časté stížnosti slýcháváme na Bahrajn, Abú Zabí nebo i na nový Hockenheimring. O druhé jmenované trati například Kimi Räikkönen uvedl: "První část je OK, zbytek stojí za ho..." Navíc se v Jas Marině až do zavedení DRS skoro vůbec nedalo předjíždět, o čemž se hořce přesvědčil Fernando Alonso, jehož naděje na titul zhasly za Renaultem Vitalije Petrova.
"Nesmíte zapomínat, že do hry vstupuje mnoho faktorů a musíme odvést tu nejlepší práci z toho, co je k dispozici. Hodně lidí se mě ptá, proč mé okruhy mají dlouhé rovinky. Zaprvé: je to dobré pro F1.
Okruh navíc musí být úspěšný po celý rok, a když si klienti zaplatí za dny na dráze, chtějí mít pocit vysoké rychlosti. Nejsnazší způsobem, jak toho mohou dosáhnout, je prostřednictvím dlouhé rovinky. To je důvod, proč to děláme," vysvětluje Tilke.
Nuda v Abú Zabí? "Musíme odvést to nejlepší s tím, co máme k dispozici," brání se Tilke (foto: Scuderia Ferrari)
Spousta lidí oceňuje jeho návrhy a vysokou míru bezpečnosti. Anthony Davidson o designérovi okruhů říká: "Myslím, že Tilke rozumí potřebám moderních vozů a moderní F1. Okruhy jsou široké a únikové zóny jsou promyšlené. Můžete na nich předjíždět, protože dlouhé rovinky prodlužují brzdné zóny."
"Úroveň bezpečnosti, kterou Tilke zahrnuje do svých okruhů, je působivá. Všechny jsou docela technické, takže je těžké zajet přesně kolo - a tak by to mělo být. Všechny jsou taky celkem odlišné, což je překvapivé vzhledem k tomu, že je dělá stejný chlap," popisuje Jenson Button.
Proč nové okruhy dělá pouze německý projektant? "Do nových míst se můžou pustit další lidé, ale vždy jim [pořadatelům] říkám, že by je to stálo více, protože Tilke má tolik zkušeností a nedělá chyby," pochvaluje si promotér F1 Bernie Ecclestone.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.