Jedni ho zatracují za nudné okruhy s širokými vyasfaltovanými únikovými zónami, druzí si jeho návrhy nemohou vynachválit. Řeč je o dvorním architektovi Formule 1 - o Hermannovi Tilkemu. Nechává se ovlivnit při designování hlasy pilotů? Proč každý jeho okruh obsahuje dlouhou rovinku? A co na některé jeho výtvory říkají piloti?
Tilke na sebe poprvé upoutal pozornost v 90. letech při přestavbě Österreichringu. S nízkým rozpočtem ho zvládl předělat za 240 dní před Velkou cenou Rakouska 1997. "Když byla trať poprvé otevřena, objevila se kritika. Mnoho pilotů včetně velikánů, jako byl Damon Hill, uvedla, že je nudná.
"Tehdy jsem si myslel, že už mě nikdy nepožádají o žádnou trať," vzpomíná Němec na nelehké počátky pro Car. Z A1 Ringu se ale postupem času stal mezi piloty oblíbený okruh. Nyní můžeme říci, že v určitém ohledu předběhl svou dobu. Když se totiž Red Bull rozhodl do něj investovat a přivést na něj letos po 11 letech Formuli 1, trať nepotřebovala žádné úpravy. Mnoho pilotů ji navíc označilo za svou oblíbenou.
Za jeho nejlepší dílo někteří označují okruh v Sepang. U jezdců je tak populární i díky tomu, že někteří z nich měli vliv na jeho design. Své při jeho tvorbě Tilkemu sdělili bývalý jezdec Marc Surer či sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, kterému vděčíme za úvodní pomalou šikanu.
Red Bull Ring žádné zásahy při návratu F1 nepotřeboval (foto: Red Bull Racing)
"Tuto část jsme zařadili díky Michaelovi. Měla tam být pravotočivá zatáčka, ale on navrhl pravou - levou, protože by to jezdci na vnější straně první zatáčky poskytlo šanci bojovat v té druhé zpět," přiznává architekt. A k tomu skutečně dochází, samotný Schumacher byl v těchto manévrech specialistou.
Ne vše se Tilkemu ale podle některých fanoušků i pilotů podařilo. Časté stížnosti slýcháváme na Bahrajn, Abú Zabí nebo i na nový Hockenheimring. O druhé jmenované trati například Kimi Räikkönen uvedl: "První část je OK, zbytek stojí za ho..." Navíc se v Jas Marině až do zavedení DRS skoro vůbec nedalo předjíždět, o čemž se hořce přesvědčil Fernando Alonso, jehož naděje na titul zhasly za Renaultem Vitalije Petrova.
"Nesmíte zapomínat, že do hry vstupuje mnoho faktorů a musíme odvést tu nejlepší práci z toho, co je k dispozici. Hodně lidí se mě ptá, proč mé okruhy mají dlouhé rovinky. Zaprvé: je to dobré pro F1.
Okruh navíc musí být úspěšný po celý rok, a když si klienti zaplatí za dny na dráze, chtějí mít pocit vysoké rychlosti. Nejsnazší způsobem, jak toho mohou dosáhnout, je prostřednictvím dlouhé rovinky. To je důvod, proč to děláme," vysvětluje Tilke.
Nuda v Abú Zabí? "Musíme odvést to nejlepší s tím, co máme k dispozici," brání se Tilke (foto: Scuderia Ferrari)
Spousta lidí oceňuje jeho návrhy a vysokou míru bezpečnosti. Anthony Davidson o designérovi okruhů říká: "Myslím, že Tilke rozumí potřebám moderních vozů a moderní F1. Okruhy jsou široké a únikové zóny jsou promyšlené. Můžete na nich předjíždět, protože dlouhé rovinky prodlužují brzdné zóny."
"Úroveň bezpečnosti, kterou Tilke zahrnuje do svých okruhů, je působivá. Všechny jsou docela technické, takže je těžké zajet přesně kolo - a tak by to mělo být. Všechny jsou taky celkem odlišné, což je překvapivé vzhledem k tomu, že je dělá stejný chlap," popisuje Jenson Button.
Proč nové okruhy dělá pouze německý projektant? "Do nových míst se můžou pustit další lidé, ale vždy jim [pořadatelům] říkám, že by je to stálo více, protože Tilke má tolik zkušeností a nedělá chyby," pochvaluje si promotér F1 Bernie Ecclestone.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.