SPA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů nám odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti, které byly dosaženy během kvalifikace na Velkou cenu Belgie?
Nejprve se podívejme na rozvržení jednotlivých sektorů. První začíná krátkou startovní rovinkou a brzděním do nejpomalejšího místa okruhu - vlásenky La Source. Poté následuje 26sekundový úsek na plný plyn skrze krásnou zatáčku Eau Rouge, kterou dnes za mokra piloti neprojížděli naplno. Úvod je kvůli velmi dlouhé rovince o aerodynamické efektivitě, klíčová je zde maximální rychlost a co nejnižším odpor.
Druhý sektor klade odlišné nároky na vůz a vyžaduje protichůdné nastavení - co nejvíce přítlaku. Velmi tvrdě se brzdí na konci rovinky Kemmel do zatáčky č. 5. Středně rychlá 6/7 a poté pomalá 8 jsou podle Bruna Senny nejnáročnějšími místy.
Po středně rychlé deváté zatáčce následuje velmi rychlý, otevírající se Pouhon, který vyžaduje odvahu a odhodlání. Podle některých je právě tato místo nejnáročnější - piloti pouze na okamžik povolí plynový pedál. Po středně rychlé šikaně 12/13 a 14. zákrutě začíná další sektor.
Třetí je celkem jednoduchý a charakterem podobný tomu prvnímu: dlouhá rovinka (20 s na plný plyn) a vůbec nejtvrdší brzdění do pomalé šikany 18/19. Důležitá je opět aerodynamická efektivita a dosažení co nejvyšší maximální rychlosti. V Blanchimont dosahuje úhel směrové úchylky pneumatik téměř 3 °.
Zvláštností Spa je to, že se čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) nenachází v nejrychlejším místě okruhu, ale hned za Eau Rouge, resp. za Raidillonem. Nejvyšší rychlosti vozy dosahují buď na konci rovinky Kemmel před pátou zatáčkou nebo před závěrečnou šikanou - záleží na směru a síle větru.
Podrobnější technický popis okruhu a veškerých jeho parametrů najdete zde.
Mapa okruhu ve Spa (zdroj: FIA)
Rosberg využil téměř dvousekundového náskoku, který má Mercedes v Belgii na své soupeře, a vyjel si na přechodných pneumatikách letos již 7. pole position. Za posledních šest let jsme se v Ardenách dočkali šestého odlišného vítěze v kvalifikaci. Nico byl absolutně nejrychlejší ve všech sektorech.
Jeho týmový kolega Hamilton se trápil s brzdami a ztratil přes 2 desetiny sekundy. Přesto byl z elitní desítky jediný pilot, který dokázal do jednoho kola poskládat všechny své nejrychlejší sektory.
Nejvíce v tomto ohledu promrhal Bottas, který mohl být o více než 6 desetin sekundy rychlejší, čímž by se dostal na třetí příčku. Při ideálním kole by Vettela přeskočil i Alonso, který nechal v rukávu dalších 0,286 s.
V Q1 mohl postoupit do další části Hülkenberg, jemuž chybělo k postupu 0,186 s. Pokud by dokázal zajet své nejrychlejší sektory v jednom kole, dosáhl by o 0,438 s rychlejšího času - udělal ale několik chybiček, chladly mu brzdy a Němec ztrácel důvěru v auto, proto překvapivě vypadl hned v úvodu.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu
Obrovský náskok Mercedesů byl překvapivý, očekávalo se, že jim budou Williamsy o něco blíže. Větším soupeřem se ale zatím zdá být Alonso, jehož Ferrari se po přestávce zlepšilo, byť Belgie a Itálie má být dle jejich velmi náročná.
Za sucha na tom bude dobře i Red Bull, jak dnes potvrdil Vettel třetím místem. Zklamáním jsou výkony Force Indie, které mělo Spa (i Monza) kvůli efektivnější aerodynamice vyhovovat - místo toho jsou před ní McLareny, na které si indická stáj brousila zuby.
Z pohledu maximálních rychlostí na tom byly nejlépe opět Mercedesy, překvapením je ale velmi dobrý výkon Red Bull - Vettelovi bylo na konci rovinky Kemmel naměřeno 316,6 km/h - to je jen o 1,1 km/h méně než nejrychlejšímu Rosbergovi.
Překvapil také Räikkönen s Ferrari, kterému podle rychlostí na konci prvního sektoru (vyšší než speed trap) patří s 315,7 km/h třetí příčka. Až za ním se pak seřadili McLareny a další čtyři vozy s motorem Mercedes za zády.
Red Bully se svou silnou aerodynamikou patřily po celý víkend k nejrychlejším hned za Eau Rouge. Na speed trapu tam dnes kraloval odvážný Hamilton s 278,2 km/hod, jeho týmový kolega Rosberg zde byl o 11,5 km/h pomalejší, Caterhamy dokonce o více než 40 km/h pomalejší. Druhá a třetí pozice zde patří Bottasovi (273,8 km/h) a Ricciardovi (270,8 km/h).
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Pneumatiky a strategieZítra se očekává suchý závod se dvěma zastávkami v boxech. Piloti si kvůli dnešnímu dešti na startu budou moci libovolně vybrat směs. Včera se rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou pohyboval mezi 1,8 - 2 sekundami, což by mělo přispět k zajímavým strategiím - je možné, že to někdo vyzkouší na tři zastávky: s předjížděním ve Spa není příliš velký problém a všichni mají k dispozici plný počet hladkých gum.
Možná je i jednozastávková strategie, není však nejrychlejší. Tou papírově nejrychlejší je zmíněná dvouzastávková strategie: začátek na měkkých pneumatikách, přezutí na měkké v 15. kole a na středně-tvrdé v 29. kole.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.