SPA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů nám odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti, které byly dosaženy během kvalifikace na Velkou cenu Belgie?
Nejprve se podívejme na rozvržení jednotlivých sektorů. První začíná krátkou startovní rovinkou a brzděním do nejpomalejšího místa okruhu - vlásenky La Source. Poté následuje 26sekundový úsek na plný plyn skrze krásnou zatáčku Eau Rouge, kterou dnes za mokra piloti neprojížděli naplno. Úvod je kvůli velmi dlouhé rovince o aerodynamické efektivitě, klíčová je zde maximální rychlost a co nejnižším odpor.
Druhý sektor klade odlišné nároky na vůz a vyžaduje protichůdné nastavení - co nejvíce přítlaku. Velmi tvrdě se brzdí na konci rovinky Kemmel do zatáčky č. 5. Středně rychlá 6/7 a poté pomalá 8 jsou podle Bruna Senny nejnáročnějšími místy.
Po středně rychlé deváté zatáčce následuje velmi rychlý, otevírající se Pouhon, který vyžaduje odvahu a odhodlání. Podle některých je právě tato místo nejnáročnější - piloti pouze na okamžik povolí plynový pedál. Po středně rychlé šikaně 12/13 a 14. zákrutě začíná další sektor.
Třetí je celkem jednoduchý a charakterem podobný tomu prvnímu: dlouhá rovinka (20 s na plný plyn) a vůbec nejtvrdší brzdění do pomalé šikany 18/19. Důležitá je opět aerodynamická efektivita a dosažení co nejvyšší maximální rychlosti. V Blanchimont dosahuje úhel směrové úchylky pneumatik téměř 3 °.
Zvláštností Spa je to, že se čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) nenachází v nejrychlejším místě okruhu, ale hned za Eau Rouge, resp. za Raidillonem. Nejvyšší rychlosti vozy dosahují buď na konci rovinky Kemmel před pátou zatáčkou nebo před závěrečnou šikanou - záleží na směru a síle větru.
Podrobnější technický popis okruhu a veškerých jeho parametrů najdete zde.
Mapa okruhu ve Spa (zdroj: FIA)
Rosberg využil téměř dvousekundového náskoku, který má Mercedes v Belgii na své soupeře, a vyjel si na přechodných pneumatikách letos již 7. pole position. Za posledních šest let jsme se v Ardenách dočkali šestého odlišného vítěze v kvalifikaci. Nico byl absolutně nejrychlejší ve všech sektorech.
Jeho týmový kolega Hamilton se trápil s brzdami a ztratil přes 2 desetiny sekundy. Přesto byl z elitní desítky jediný pilot, který dokázal do jednoho kola poskládat všechny své nejrychlejší sektory.
Nejvíce v tomto ohledu promrhal Bottas, který mohl být o více než 6 desetin sekundy rychlejší, čímž by se dostal na třetí příčku. Při ideálním kole by Vettela přeskočil i Alonso, který nechal v rukávu dalších 0,286 s.
V Q1 mohl postoupit do další části Hülkenberg, jemuž chybělo k postupu 0,186 s. Pokud by dokázal zajet své nejrychlejší sektory v jednom kole, dosáhl by o 0,438 s rychlejšího času - udělal ale několik chybiček, chladly mu brzdy a Němec ztrácel důvěru v auto, proto překvapivě vypadl hned v úvodu.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu
Obrovský náskok Mercedesů byl překvapivý, očekávalo se, že jim budou Williamsy o něco blíže. Větším soupeřem se ale zatím zdá být Alonso, jehož Ferrari se po přestávce zlepšilo, byť Belgie a Itálie má být dle jejich velmi náročná.
Za sucha na tom bude dobře i Red Bull, jak dnes potvrdil Vettel třetím místem. Zklamáním jsou výkony Force Indie, které mělo Spa (i Monza) kvůli efektivnější aerodynamice vyhovovat - místo toho jsou před ní McLareny, na které si indická stáj brousila zuby.
Z pohledu maximálních rychlostí na tom byly nejlépe opět Mercedesy, překvapením je ale velmi dobrý výkon Red Bull - Vettelovi bylo na konci rovinky Kemmel naměřeno 316,6 km/h - to je jen o 1,1 km/h méně než nejrychlejšímu Rosbergovi.
Překvapil také Räikkönen s Ferrari, kterému podle rychlostí na konci prvního sektoru (vyšší než speed trap) patří s 315,7 km/h třetí příčka. Až za ním se pak seřadili McLareny a další čtyři vozy s motorem Mercedes za zády.
Red Bully se svou silnou aerodynamikou patřily po celý víkend k nejrychlejším hned za Eau Rouge. Na speed trapu tam dnes kraloval odvážný Hamilton s 278,2 km/hod, jeho týmový kolega Rosberg zde byl o 11,5 km/h pomalejší, Caterhamy dokonce o více než 40 km/h pomalejší. Druhá a třetí pozice zde patří Bottasovi (273,8 km/h) a Ricciardovi (270,8 km/h).
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Pneumatiky a strategieZítra se očekává suchý závod se dvěma zastávkami v boxech. Piloti si kvůli dnešnímu dešti na startu budou moci libovolně vybrat směs. Včera se rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou pohyboval mezi 1,8 - 2 sekundami, což by mělo přispět k zajímavým strategiím - je možné, že to někdo vyzkouší na tři zastávky: s předjížděním ve Spa není příliš velký problém a všichni mají k dispozici plný počet hladkých gum.
Možná je i jednozastávková strategie, není však nejrychlejší. Tou papírově nejrychlejší je zmíněná dvouzastávková strategie: začátek na měkkých pneumatikách, přezutí na měkké v 15. kole a na středně-tvrdé v 29. kole.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.