SPA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího o výkonnosti vozů nám odhalují nejrychlejší časy v sektorech a maximální rychlosti, které byly dosaženy během kvalifikace na Velkou cenu Belgie?
Nejprve se podívejme na rozvržení jednotlivých sektorů. První začíná krátkou startovní rovinkou a brzděním do nejpomalejšího místa okruhu - vlásenky La Source. Poté následuje 26sekundový úsek na plný plyn skrze krásnou zatáčku Eau Rouge, kterou dnes za mokra piloti neprojížděli naplno. Úvod je kvůli velmi dlouhé rovince o aerodynamické efektivitě, klíčová je zde maximální rychlost a co nejnižším odpor.
Druhý sektor klade odlišné nároky na vůz a vyžaduje protichůdné nastavení - co nejvíce přítlaku. Velmi tvrdě se brzdí na konci rovinky Kemmel do zatáčky č. 5. Středně rychlá 6/7 a poté pomalá 8 jsou podle Bruna Senny nejnáročnějšími místy.
Po středně rychlé deváté zatáčce následuje velmi rychlý, otevírající se Pouhon, který vyžaduje odvahu a odhodlání. Podle některých je právě tato místo nejnáročnější - piloti pouze na okamžik povolí plynový pedál. Po středně rychlé šikaně 12/13 a 14. zákrutě začíná další sektor.
Třetí je celkem jednoduchý a charakterem podobný tomu prvnímu: dlouhá rovinka (20 s na plný plyn) a vůbec nejtvrdší brzdění do pomalé šikany 18/19. Důležitá je opět aerodynamická efektivita a dosažení co nejvyšší maximální rychlosti. V Blanchimont dosahuje úhel směrové úchylky pneumatik téměř 3 °.
Zvláštností Spa je to, že se čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) nenachází v nejrychlejším místě okruhu, ale hned za Eau Rouge, resp. za Raidillonem. Nejvyšší rychlosti vozy dosahují buď na konci rovinky Kemmel před pátou zatáčkou nebo před závěrečnou šikanou - záleží na směru a síle větru.
Podrobnější technický popis okruhu a veškerých jeho parametrů najdete zde.
Mapa okruhu ve Spa (zdroj: FIA)
Rosberg využil téměř dvousekundového náskoku, který má Mercedes v Belgii na své soupeře, a vyjel si na přechodných pneumatikách letos již 7. pole position. Za posledních šest let jsme se v Ardenách dočkali šestého odlišného vítěze v kvalifikaci. Nico byl absolutně nejrychlejší ve všech sektorech.
Jeho týmový kolega Hamilton se trápil s brzdami a ztratil přes 2 desetiny sekundy. Přesto byl z elitní desítky jediný pilot, který dokázal do jednoho kola poskládat všechny své nejrychlejší sektory.
Nejvíce v tomto ohledu promrhal Bottas, který mohl být o více než 6 desetin sekundy rychlejší, čímž by se dostal na třetí příčku. Při ideálním kole by Vettela přeskočil i Alonso, který nechal v rukávu dalších 0,286 s.
V Q1 mohl postoupit do další části Hülkenberg, jemuž chybělo k postupu 0,186 s. Pokud by dokázal zajet své nejrychlejší sektory v jednom kole, dosáhl by o 0,438 s rychlejšího času - udělal ale několik chybiček, chladly mu brzdy a Němec ztrácel důvěru v auto, proto překvapivě vypadl hned v úvodu.
Přehled nejrychlejších sektorů a jejich teoretického součtu
Obrovský náskok Mercedesů byl překvapivý, očekávalo se, že jim budou Williamsy o něco blíže. Větším soupeřem se ale zatím zdá být Alonso, jehož Ferrari se po přestávce zlepšilo, byť Belgie a Itálie má být dle jejich velmi náročná.
Za sucha na tom bude dobře i Red Bull, jak dnes potvrdil Vettel třetím místem. Zklamáním jsou výkony Force Indie, které mělo Spa (i Monza) kvůli efektivnější aerodynamice vyhovovat - místo toho jsou před ní McLareny, na které si indická stáj brousila zuby.
Z pohledu maximálních rychlostí na tom byly nejlépe opět Mercedesy, překvapením je ale velmi dobrý výkon Red Bull - Vettelovi bylo na konci rovinky Kemmel naměřeno 316,6 km/h - to je jen o 1,1 km/h méně než nejrychlejšímu Rosbergovi.
Překvapil také Räikkönen s Ferrari, kterému podle rychlostí na konci prvního sektoru (vyšší než speed trap) patří s 315,7 km/h třetí příčka. Až za ním se pak seřadili McLareny a další čtyři vozy s motorem Mercedes za zády.
Red Bully se svou silnou aerodynamikou patřily po celý víkend k nejrychlejším hned za Eau Rouge. Na speed trapu tam dnes kraloval odvážný Hamilton s 278,2 km/hod, jeho týmový kolega Rosberg zde byl o 11,5 km/h pomalejší, Caterhamy dokonce o více než 40 km/h pomalejší. Druhá a třetí pozice zde patří Bottasovi (273,8 km/h) a Ricciardovi (270,8 km/h).
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Pneumatiky a strategieZítra se očekává suchý závod se dvěma zastávkami v boxech. Piloti si kvůli dnešnímu dešti na startu budou moci libovolně vybrat směs. Včera se rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou pohyboval mezi 1,8 - 2 sekundami, což by mělo přispět k zajímavým strategiím - je možné, že to někdo vyzkouší na tři zastávky: s předjížděním ve Spa není příliš velký problém a všichni mají k dispozici plný počet hladkých gum.
Možná je i jednozastávková strategie, není však nejrychlejší. Tou papírově nejrychlejší je zmíněná dvouzastávková strategie: začátek na měkkých pneumatikách, přezutí na měkké v 15. kole a na středně-tvrdé v 29. kole.
Sedminásobný mistr světa dokázal posunout svůj vůz několik příček vpřed a nakonec dokončil závod v Las Vegas desátý.
Christian Horner se podle zpráv řadí mezi hlavní kandidáty na post šéfa týmu Aston Martin, poté co současný CEO Andy Cowell pravděpodobně odejde kvůli neshodám s Adrianem Neweym.
McLaren přiblížil důvody, které v Las Vegas vedly k porušení technických předpisů, a svým jezdcům se za vzniklé komplikace omluvil.
McLaren utrpěl tvrdou ránu po diskvalifikaci, která výrazně otřásla bojem o titul. Tým, který dlouho vedl šampionát, se nyní musí vypořádat nejen se ztrátou cenných bodů, ale i s rostoucím tlakem Maxe Verstappena.
Max Verstappen si vítězstvím udržel šance v boji o titul. Lando Norris však odjíždí ze závodu s ještě bezpečnějším náskokem v čele šampionátu.
George Russell, Andrea Kimi Antonelli a Carlos Sainz si udrží své pozice na startovním roštu Velké ceny Las Vegas.
Charles Leclerc po deštivé kvalifikaci v Las Vegas přiznal, že podmínky byly velmi náročné. Přesto zůstává odhodlaný a soustředí se na nadcházející závod.
Lewis Hamilton má před sebou v Las Vegas Grand Prix mimořádně těžký úkol. Pokud chce uspět, bude muset využít každou šanci a jet naprosto bezchybně.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.