Moniša Kaltenbornová se obává toho, že mladí jezdci nejsou dostatečně psychicky připraveni čelit tlaku v F1, protože mají málo zkušeností.
Slyšeli jsme, že jste měli problémy s financováním testovacího programu Simony De Silvestrové. Můžete nám o tom povědět něco blíž?Мoniša Кaltenbornová (MK): „Testovací program Simony je naplánován a my postupujeme podle plánu. Začali jsme fyzickou přípravou a testy ve Fioranu, pak jsme uskutečnili testy ve Valencii. Po prvních testech jsme mluvili s FIA. Vysvětlili jsme jim, co je naším cílem – získat pro ní superlicenci. Dostali jsme příslušná doporučení a my se jimi řídíme. Očekávám, že už brzy superlicenci dostane. Poté zvážíme, jaký bude další krok.“Z její strany jsou finanční povinnosti splněny?МК: „Vy víte, že já nekomentuju finanční záležitosti týmu.“Udělali jste nějaké změny v plánech, co se týče rozvoje vztahu mezi Simonou a Sauberem?МК: „Ne. Vždy jsme se drželi plánu. Nikdo nevěděl, jak se ukáže ve Fioranu, proto jsme do té doby nic konkrétního neplánovali. Pak jsme nevěděli, jak proběhne test ve Valencii atd. Ale zatím jde všechno velmi dobře. Když to tak půjde dál, věříme, že dostane superlicenci.“Teoreticky, jaký může být další krok?МК: „Když získá superlicenci, budeme uvažovat nad možností posadit ji za volant současného vozu. Mohl by to být první trénink v Austinu. Ale na to potřebuje superlicenci, kterou zatím ještě nemá. Odevzdali jsme dokumentaci, je posuzována, a my čekáme na výsledek.“To by nemělo trvat dlouho…МК: „My pokračujeme v naší práci, musíme vyladit některé detaily. Nedá se jen tak říct, že má za sebou 300 najetých kilometrů. Ne všechno záleží jenom na nás, ale i na její národní federaci, na sportovních úřednících. Oni také musejí vydat svá doporučení.“Byla jste zainteresována do procesu vydání superlicence pro Kimiho Räikkönena, který před svým debutem v F1 jezdil v jiných formulových sériích. Jaká byla Vaše reakce na podpis smlouvy mezi Toro Rosso a 16letým Maxem Verstappenem?МК: „Je jasné, že je ještě hodně mladý. Ale věk není v dnešní době rozhodujícím faktorem. To vidíme i v jiných oblastech: čím dál tím mladší lidé začínají profesionální kariéru. Podle mě není Maxův věk největším problémem. Víc se obávám jeho zkušeností z formulových sérií. Nezáleží na tom, jak je talentovaný a rychlý. V každé profesi musíte mít čas na učení, musíte si osvojit určité věci, projít určitými etapami. F1 v tom není jiná. Před dvaceti lety to bylo stejné. Je skvělé, když se učíte v mladém věku, a horší, když už nejste mladý. Všechno se odvíjí od povahy, od osobnosti člověka. Bude mít dost sil, aby se vyrovnal s tlakem, se situací kolem něj? Už brzy se mu může podařit získat úspěch, ale pak po několika neúspěších může upadnout do deprese. Abyste se mohl vyrovnat s takovou situací, musíte mít zkušenosti, musíte být silný. Já ho nemohu soudit. Není možné o někom říct, že je dobrý, nebo špatný jenom proto, že mu je 17 nebo 18 let. To není charakteristika. Ale domnívám se, že bychom měli být opatrní u tak mladých jezdců.Když posloucháte rozhovory o tom, že současné vozy F1 nejsou tak rychlé, jako před deseti lety, tak musíte pochopit, že to není důležité. Rychlost závodních vozů není to hlavní. Vysokou rychlost mladí jezdci dokážou zvládnout. Důležitější je, jak je mentálně připraven, jak dokáže zvládat tlak na svou osobu. Paddock není místem, kde se na sebe usmíváme a navzájem se objímáme, když se někomu nedaří podle představ. To je velmi náročné prostředí. Mnohé záleží na charakteru člověka, vždy tomu tak bylo. Jezdci musí být psychicky silní.“
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.