SPA - 2. TRÉNINK; I ve druhém tréninku se na čele udržely Mercedesy, nejrychlejší byl ale tentokrát Lewis Hamilton. Jeho týmový kolega Nico Rosberg ztrácel přes 6 desetin sekundy, třetí Fernando Alonso tři čtvrtě sekundy. Smůla opět provází Sebastiana Vettela, který stál kvůli výměně motoru, a Pastora Maldonada, jenž svůj Lotus rozbil.
Odpoledne se za polojasného počasí za volant vrátil u Marussie u Chilton, který původně neměl celý víkend jezdit, a u Sauberu Gutiérrez, jenž ráno sledoval počínání rezervního jezdce Sauberu Gieda van der Gardeho jen z boxové zídky.
Vettel do tréninku nevyjel, protože mu mechanici měnili pohonnou jednotku. Ráno mu kvůli vynechávání zapalování explodovala směs ve výfuku, který praskl. Došlo také k poškození MGU-K, a tak se Red Bull musel pustit do výměny nové - letos již 5. - pohonné jednotky za starší.
Po začátku ve 14 hod našeho času piloti 3 min vyčkávali, než vyjeli na trať. Jako první se vynořil Chilton, trénink byl ale již po devíti minutách na chvíli přerušen po Maldonadově havárii v rychlé zatáčce Pouhon. Rozbil všechny čtyři rohy svého Lotusu, náraz naštěstí přečkal bez zranění. Měřená kola do té doby stihli zaznamenat Magnussen (1:52,677), Bianchi (1:54,509) a Lotterer (1:56,720).
Belgická krása - Daniel Ricciardo projíždí Eau Rouge (foto: Renault Sport F1)
Po 20 min se začalo měnit pořadí na špici: nejdříve se tam objevil Button (1:52,285), kterého v rychlém sledu vystřídali Massa (1:52,214), Rosberg (1:52,065), Hamilton (1:51,989), Alonso (1:51,693) a znovu Hamilton (1:51,276).
Po půl hodině znovu visely červené vlajky po smyku Gutiérreze, který zůstal stát v nebezpečné pozici ve velmi rychlé zatáčce Blanchimont. "Může za to převodovka. Něco se úplně pokazilo," hlesl mladý Mexičan. Příčinou potíží se nakonec ukázal být systém pro rekuperaci energie (ERS). Za 6 min byl vůz odklizen, trénink mohl pokračovat. Nad okruhem se sbíralo stále více mraků a nedaleko již lehce pršelo.
V polovině tréninku se do čela dostávají McLareny, které jako první obouvají měkkou směs - Button (1:50,659) je před Magnussenem (1:51,074). Sutil ukazuje, jak velký rozdíl dělají pneumatiky - na měkkých se posouvá dokonce na čtvrté místo (1:51,450) mezi Hamiltona a Alonsa, krátce po něm jde Kvjat na druhou příčku (1:50,725).
Kevin Magnussen vyjíždí z boxů (foto: McLaren)
V boxech na chvíli mizí Räikkönen, kterému vynechává zapalování, a Ricciardo, u něhož řeší mechanici něco s brzdami. Grosjean si stěžuje na nestabilní vůz: "Záď lítá po celé dráze," zvyšuje hlas v rádiu.
Po 50 min přezouvají na měkčí sadu také Mercedesy a snadno se dostávají pod hranici 110 sekund: Hamilton - 1:49,189 (rychleji než Vettel ve 2. tréninku loni), Rosberg - 1:49,793 min. Na třetí příčku se dostává opět Alonso - 1:49,930. Jeho finský týmový kolega si na své auto stěžuje: "Záď je tak mizerná!"
Red Bull jezdí s velmi štíhlým zadním křídlem, aby kompenzoval nižší výkon pohonné jednotky Renaultu na úkor přítlaku, kterým šasi RB10 naopak oplývá. Vettel však kvůli výměně motoru stojí a Ricciardo na Hamiltona ztrácí až 1,8 sekundy.
Felipe Massa se na měkké směsi dostal na čtvrtou příčku za svého bývalého týmového kolegu Fernanda Alonsa, od Williamsu se tady ale očekávalo trochu více (foto: Williams F1 Team)
V poslední půlhodině se piloti věnovali závodním simulacím s větším množstvím paliva, časy se proto už moc nelepšily, někteří se vraceli ke tvrdší směsi pneumatik. Drobně si polepšil Chilton, jenž se posunul na 18. pozici (1:54,040).
Ricciardo vyjel na posledních 5 min s flow-vis nátěrem, Red Bull se až do konce snažil vyhodnocovat chování aerodynamických novinek na zadní části vozu.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Nejrychlejší byly znovu Mercedesy, Hamilton před Rosbergem a tři čtvrtě sekundy před Alonsem. Nejblíže německé stáji se tedy zdá být právě Ferrari místo Williamsu, jak se očekávalo. McLaren také dosáhl menšího pokroku - více ale odhalí až sobotní kvalifikace. Lotterer v opačné části tabulky držel krok s Ericssonem, což se je velmi působivé.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí (speed trap)
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.