Jackie Stewart považuje za největší úspěch v kariéře svůj podíl na zvýšení bezpečnosti v závodech F1
Jackie Stewart byl účastníkem každoročního srazu historických automobilů Rolex Monterey Motorsports Reunion v Kalifornii a při té příležitosti poskytl rozhovor španělskému časopisu Marca.
Jaký byl sraz?Jackie Stewart (JS): „Setkání tohoto typu jsou pro automobilový sport důležitá. Vlastníci veteránů mají příležitost sednout si za jejich volant, do přípravy těchto vozů na sraz vložili hodně peněz. Koupit si mistrovské automobilové dílo a mít možnost se v něm svézt při různých příležitostech jim dává pocit uspokojení.“
V čem tkví přitažlivost historických automobilů?JS: „Šedesátá a sedmdesátá léta byla výjimečným obdobím. Byla to doba Beatles, Rolling Stones, Franka Sinatry a automobily byly symbolem té doby. Dřív, když někdo vlastnil Rolls Royce, Jaguar, Bentley nebo Mercedes, byl považován za bohatého člověka. Pak začal Mercedes vyrábět dostupné automobily, začali si je kupovat farmáři, ne aristokrati. Teď je v Číně a Indii víc automobilů než v USA.“
Co bylo vrcholem Vaší kariéry?JS: „Myslím, že to nebyly vítězství, ale můj vklad do zvýšení bezpečnosti závodů. Mnozí mají tituly, ale mně se podařilo změnit kulturu s cílem dostat se tam, kde jsme dnes. Nemůžeme si dovolit tragédie, musíme jim předcházet. Nesmíme čekat, až bude býk ven ze stáje, protože začne utíkat.“
Jak se za ta léta změnila F1?JS: „Aby byl jezdec úspěšný, musí zapomenout na nebezpečí a musí mít maximální výsledky. V mých časech nebyly vozy tak spolehlivé, museli jste si najít tým s nejlepšími mechaniky, stanovit optimální směr rozvoje, abyste získal co nejvíc pódiových umístění a tím pádem i bodů. Kvůli mé dyslexii jsem musel vynakládat neuvěřitelné úsilí, abych exceloval.“
Koho považujete letos za nejlepšího jezdce F1?JS: „Co se týče psychologické přípravy – určitě Fernando Alonso. Nejrychlejším je zase Lewis Hamilton. Jedním z nejlepších je Nico Rosberg, podává nejstabilnější výkony. Na stejné úrovni se předvádí Sebastian Vettel. To jsou nejlepší jezdci. Ve světě jezdí miliony řidičů, z nich několik tisíc jezdí závodně. V F1 je 22 jezdců, šest z nich je skutečně dobrých, tři jsou výjimeční a jeden je geniální. Kdybych si měl vybrat jenom jednoho jezdce, vybral bych si Fernanda Alonsa. Fernando má v současnosti ideální věk, z mnohého se poučil, celkově dozrál. Dělá to, co se od něho očekává, a to je v situaci, kdy mu Ferrari nenabízí konkurenceschopný vůz, důležité.
Nemyslíte si, že by měl změnit tým?JS: „Nevím, zda v příští sezoně změní tým. Když ano, měl by se v blízké době rozhodnout.“
Poškozuje současnou F1 dominance Mercedesu?JS: „Ne. Mercedes byl vždy v F1 mezi nejlepšími. Kdyby nebyla účast v F1 pro ně prospěšná, vzdali by se jí. Nemůžou si dovolit být posledním týmem ve startovním poli. Do F1 investovali víc peněz než ostatní.“
Jak je důležitá sebedůvěra pro získání titulu mistra světa?JS: „Nikdy jsem se nepovažoval za nejlepšího. Rozumnější je myslet si, že je lepší někdo jiný a snažit se ho převýšit.“
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.