Marco Mattiacci odpovídal v moderovaném rozhovoru na otázky, které fanoušci zaslali prostřednictvím Internetu do Maranella. Jak zvládá "chaos" u Ferrari? Co udělal pro to, aby se znovu dostalo na špici, a kdy k tomu dojde? Hodlají se věnovat také mladým talentům jako Toro Rosso?
Jaké jsou tvé první dojmy z toho, jak funguje vedení sportovního oddělení Ferrari - pozitivní či negativní?Marco Mattiacci: Vedení sportu je výsledkem 60 let závodění, skvělé vize, fenomenálních jezdců a působivého inženýringu. Když jsem dorazil, měl jsem dojem, že vstupuji do srdce legendy. Proto jsem přišel s nejvyšším respektem a zvědavostí.
Je zde potřeba vůdcovství a jasné vize, abychom se dostali znovu na špici. Začíná to u prvků, které jsou v naší DNA - včetně tradice, inovace a hladu po vítězství.
Když jsi přijal nabídku vést Scuderii Ferrari, myslel sis, že je situace tak špatná, jak to vypadalo zvenčí?MM: Tým se ukázal být takový, jaký jsem čekal. Máme velmi silnou základnu, skvělou tradici, protože naše společnost vznikla ze závodního týmu a pracujeme na tom, aby byl tým kompaktnější a vrátil se co nejdříve ke konkurenceschopnosti.
Jaké jsou tři hlavní změny, které jsi zavedl?MM: Měníme naše pracovní metody, zavádíme nový přístup a strategii, což nám umožní být konkurenceschopnější.
Rozhodli jsme se investovat do nových infrastruktur a lidí, abychom vytvořili modernější a štíhlejší organizaci. Zároveň ale klademe důraz na tým a individuality. Stejně důležité je poskytnout všem šanci na vyjádření svého talentu v maximální možné míře. Mimo to, Ferrari bylo a vždy bude ještě více maximální autoritou v motorsportu.
Marco Mattiacci na boxové zídce (foto: Scuderia Ferrari)
Co podle tebe bylo tou největší chybou při plánování F14 T? Pohonná jednotka? Aerodynamika? Nebo špatná rozhodnutí téměř ve všech oblastech plánování F14 T?MM: Určitá rozhodnutí se z technického pohledu nevyplatila tak, jako našim soupeřům. Myslím si ale, že tuto diskusi bychom měli vést uvnitř týmu. Jsme velmi otevření ohledně oblastí, ve kterých nejsme konkurenceschopní.
Vychází to ze střednědobé až dlouhodobé cesty, kterou se budeme snažit co nejvíce uspíšit. To ale obecně vyžaduje strategickou přípravu, která je velmi odlišná od toho, co jsme dělali v minulosti.
Aldo Costa a Luca Marmorini o Ferrari řekli mnoho zajímavých věcí, obzvláště o "chaosu" uvnitř týmu. Jaký máš názor na jejich vyjádření?MM: Myslím si, že pracovat pro Ferrari, jak tvrdím od prvního dne v této roli, není obyčejnou prací: jde o misi. Věřím, že to je pro každého extrémně těžké opustit Ferrari. V profesionálním světě mám však rád lidi, kteří vždy bojují za své ideje a vyzývají status quo na správném místě a bez kompromisů.
Hodlá se Ferrari opravdu vrátit na špici Formule 1? Není tedy čas na to, aby pocítilo vlastní odpovědnost ke změnám?MM: Pro návrat k vítězství se musí tým nejdříve sám zlepšit, zlepšit výkonnost skupiny a vývoj vozu. Musíme být inovativní a před ostatními. Co se týče vnímání vlastní odpovědnosti, hlasu Ferrari - jednoho z hlavních hráčů Formule 1, je vždy nasloucháno: samozřejmě musíme pracovat s obecnými zájmy, abychom skutečně pochopili, jaká by Formule 1 měla v budoucnu být.
V každém případě věříme, že probíhají diskuse, které odhalí příležitosti pro zlepšení ve sportu, který je již tak fenomenální.
Cílem Marca Mattiacciho je co nejdříve dostat Ferrari zpětna vítěznou vlnu (foto: Scuderia Ferrari)
Nemyslíš si, že by byl lepší šampionát o 16 velkých cenách s více testy (užitečné pro vývoj) a s paddockem otevřeným fanouškům - alespoň při testech?MM: Myslím, že je důležité rozšířit uživatelskou základnu F1 do co nejvíce zemí, a to jak fyzicky, tak i po stránce mediální. Zároveň je podle mě klíčové znovu v našem sportu zavést testování. Dalo by to šanci mladým talentovaným jezdcům růst a vyzkoušet si je a týmům by to umožnilo učinit pokroky s jejich vlastními vozy a přicházet s novými řešeními.
Testy by ale mohly být využity pro to, aby Formuli 1 přinesly blíže veřejnosti, přeměnit testy do hlavního prvku, jak dostat veřejnost znovu poblíž k našem sportu se větším zaměřením na pobavení individuálních fanoušků.
Kdy myslíš, že uvidíme Ferrari bojovat o mistrovský šampionát?MM: Můžu slíbit to, že budeme pracovat co nejusilovněji na tom, abychom se co nejdříve vrátili ke konkurenceschopnosti, abychom svým fanouškům nabídli víkendy, díky kterým by mohli více věřit, že dokážeme bojovat o vítězství až do posledních kilometrů a poslední zatáčky.
Už jste začali pracovat na voze pro příští rok?MM: Určitě. A děláme to s využitím letošních zkušeností, které byly svým způsobem klíčové.
Učinil jsi nějaká rozhodnutí, která by přispěla před rokem 2015 ke zlepšení vztahu mezi odděleními aerodynamiky a motoru?MM: Ano. James Allison je dnes celkovým šéfem projektu s jasně danou odpovědností. Koordinace a dohled na různými divizemi je na něm.
Jak bys upřímně popsal své vztahy se zaměstnanci?MM: Hlavně rovné... jsem jedním z nich.
"Na Fernandovi se mi líbí vášeň a neustálá touha vítězit a bojovat" (foto: Scuderia Ferrari)
Jaký vztah má šéf týmu s inženýry pracujícími v Maranellu?MM: Šéf týmu má přinést vůdcovství, stanovit cíle a nabídnout pracovníkům celkovou vizi, která jde nad rámec jejich specifického technického pole. Musí také umožnit každé osobnosti, aby mohla vyjádřit svůj talent tím nejlepším způsobem, a zachovat pevnou koordinaci mezi různými odděleními.
Co je potřeba pro brilantní kariéru u F1 týmu Ferrari?MM: Recept na úspěch pro každý obor, nejen u Ferrari, je: pracuj usilovněji než tví kolegové!
Co očekáváš od Spa po konec šampionátu? Co si myslíš o Fernandovi Alonsovi?MM: Očekávám, že Spa a Monza budou velmi obtížnými závody, kde budou pořadí mezi týmy a výhody vozů našich soupeřů zjevnější. Půjde o náročné závody, ale mi do nich nastoupíme s naprostým odhodláním, zvolíme agresivní strategie, abychom co nejvíce vytěžili z jakýchkoliv příležitostí, které se naskytnou.
Pokud jde o Fernanda Alonsa, je bezpochyby jedním z nejlepších jezdců na světě.
Co si ceníš nejvíce na svých dvou jezdcích?MM: Na Fernandovi se mi líbí vášeň a neustálá touha vítězit a bojovat. U Kimiho jeho klid a čistá láska k závodění. Vše kromě závodění je v jeho životě zřejmě druhořadé. Očividně mají odlišné osobnosti, ale i mnoho společného.
Poté, co Toro Rosso vzalo Verstappena, proč nenasadit Raffaela Marciella či Antonia Fuocu do Marussie?MM: Jezdecká akademie Ferrari (FDA) je velmi důležitou strategickou součástí vývoje našeho týmu v budoucnosti. Ve Formuli 1 se věk očividně hodně snižuje. Přesto existují odlišné systémy skautingu a trénování nových jezdců.
Naší filozofií je pokračovat v investicích do zlepšování FDA, která probíhá jen čtyři roky. Přirozeně budeme pracovat také na tom, abychom našli uplatnění pro naše piloty. Jde o jednu oblast, na kterou soustředíme naše úsilí.
Nejpodivnější věc v F1? "Zájem o mé sluneční brýle" (foto: Scuderia Ferrari)
Dočkáme se někdy B-týmu, podobně jako má Red Bull Toro Rosso, abyste poskytli šanci slibným mladíkům?MM: Ve skutečnosti budou příležitosti vytvářeny pro jezdce FDA, která má za úkol výchovu nových talentů. Je třeba vytvořit možnosti pro vyzkoušení mladíků a jejich pokrok, dokud nebudou připraveni na špičkový tým. Zkoumáme různé metody a nová řešení, abychom pokračovali v této oblasti, a v současnosti diskutujeme o různých možnostech.
Samozřejmě, že když vytvoříte tyto talenty, tak potřebujete příležitosti, abyste si tyto mladé jezdce vyzkoušeli, nasadit je do testování a pomoct jím růst, dokud nebudou připraveni na špičkový tým. Zkoumáme metody a nová řešení, abychom pokračovali v práci v tomto poli - a již diskutujeme o různých možnostech.
Sledoval jsi v mládí Formuli 1? Kdo byl tvým oblíbeným pilotem?MM: Ano, vždy jsem ji sledoval. Mezi mé oblíbené patřili zejména Ayrton Senna, pak Gilles Villeneuve a Michael Schumacher.
Kterou věc z USA bys měl rád v Maranellu?MM: Kavárnu Starbucks.
Co ti přišlo na F1 nejpodivnější?MM: Zájem o mé sluneční brýle.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.