Marco Mattiacci odpovídal v moderovaném rozhovoru na otázky, které fanoušci zaslali prostřednictvím Internetu do Maranella. Jak zvládá "chaos" u Ferrari? Co udělal pro to, aby se znovu dostalo na špici, a kdy k tomu dojde? Hodlají se věnovat také mladým talentům jako Toro Rosso?
Jaké jsou tvé první dojmy z toho, jak funguje vedení sportovního oddělení Ferrari - pozitivní či negativní?Marco Mattiacci: Vedení sportu je výsledkem 60 let závodění, skvělé vize, fenomenálních jezdců a působivého inženýringu. Když jsem dorazil, měl jsem dojem, že vstupuji do srdce legendy. Proto jsem přišel s nejvyšším respektem a zvědavostí.
Je zde potřeba vůdcovství a jasné vize, abychom se dostali znovu na špici. Začíná to u prvků, které jsou v naší DNA - včetně tradice, inovace a hladu po vítězství.
Když jsi přijal nabídku vést Scuderii Ferrari, myslel sis, že je situace tak špatná, jak to vypadalo zvenčí?MM: Tým se ukázal být takový, jaký jsem čekal. Máme velmi silnou základnu, skvělou tradici, protože naše společnost vznikla ze závodního týmu a pracujeme na tom, aby byl tým kompaktnější a vrátil se co nejdříve ke konkurenceschopnosti.
Jaké jsou tři hlavní změny, které jsi zavedl?MM: Měníme naše pracovní metody, zavádíme nový přístup a strategii, což nám umožní být konkurenceschopnější.
Rozhodli jsme se investovat do nových infrastruktur a lidí, abychom vytvořili modernější a štíhlejší organizaci. Zároveň ale klademe důraz na tým a individuality. Stejně důležité je poskytnout všem šanci na vyjádření svého talentu v maximální možné míře. Mimo to, Ferrari bylo a vždy bude ještě více maximální autoritou v motorsportu.
Marco Mattiacci na boxové zídce (foto: Scuderia Ferrari)
Co podle tebe bylo tou největší chybou při plánování F14 T? Pohonná jednotka? Aerodynamika? Nebo špatná rozhodnutí téměř ve všech oblastech plánování F14 T?MM: Určitá rozhodnutí se z technického pohledu nevyplatila tak, jako našim soupeřům. Myslím si ale, že tuto diskusi bychom měli vést uvnitř týmu. Jsme velmi otevření ohledně oblastí, ve kterých nejsme konkurenceschopní.
Vychází to ze střednědobé až dlouhodobé cesty, kterou se budeme snažit co nejvíce uspíšit. To ale obecně vyžaduje strategickou přípravu, která je velmi odlišná od toho, co jsme dělali v minulosti.
Aldo Costa a Luca Marmorini o Ferrari řekli mnoho zajímavých věcí, obzvláště o "chaosu" uvnitř týmu. Jaký máš názor na jejich vyjádření?MM: Myslím si, že pracovat pro Ferrari, jak tvrdím od prvního dne v této roli, není obyčejnou prací: jde o misi. Věřím, že to je pro každého extrémně těžké opustit Ferrari. V profesionálním světě mám však rád lidi, kteří vždy bojují za své ideje a vyzývají status quo na správném místě a bez kompromisů.
Hodlá se Ferrari opravdu vrátit na špici Formule 1? Není tedy čas na to, aby pocítilo vlastní odpovědnost ke změnám?MM: Pro návrat k vítězství se musí tým nejdříve sám zlepšit, zlepšit výkonnost skupiny a vývoj vozu. Musíme být inovativní a před ostatními. Co se týče vnímání vlastní odpovědnosti, hlasu Ferrari - jednoho z hlavních hráčů Formule 1, je vždy nasloucháno: samozřejmě musíme pracovat s obecnými zájmy, abychom skutečně pochopili, jaká by Formule 1 měla v budoucnu být.
V každém případě věříme, že probíhají diskuse, které odhalí příležitosti pro zlepšení ve sportu, který je již tak fenomenální.
Cílem Marca Mattiacciho je co nejdříve dostat Ferrari zpětna vítěznou vlnu (foto: Scuderia Ferrari)
Nemyslíš si, že by byl lepší šampionát o 16 velkých cenách s více testy (užitečné pro vývoj) a s paddockem otevřeným fanouškům - alespoň při testech?MM: Myslím, že je důležité rozšířit uživatelskou základnu F1 do co nejvíce zemí, a to jak fyzicky, tak i po stránce mediální. Zároveň je podle mě klíčové znovu v našem sportu zavést testování. Dalo by to šanci mladým talentovaným jezdcům růst a vyzkoušet si je a týmům by to umožnilo učinit pokroky s jejich vlastními vozy a přicházet s novými řešeními.
Testy by ale mohly být využity pro to, aby Formuli 1 přinesly blíže veřejnosti, přeměnit testy do hlavního prvku, jak dostat veřejnost znovu poblíž k našem sportu se větším zaměřením na pobavení individuálních fanoušků.
Kdy myslíš, že uvidíme Ferrari bojovat o mistrovský šampionát?MM: Můžu slíbit to, že budeme pracovat co nejusilovněji na tom, abychom se co nejdříve vrátili ke konkurenceschopnosti, abychom svým fanouškům nabídli víkendy, díky kterým by mohli více věřit, že dokážeme bojovat o vítězství až do posledních kilometrů a poslední zatáčky.
Už jste začali pracovat na voze pro příští rok?MM: Určitě. A děláme to s využitím letošních zkušeností, které byly svým způsobem klíčové.
Učinil jsi nějaká rozhodnutí, která by přispěla před rokem 2015 ke zlepšení vztahu mezi odděleními aerodynamiky a motoru?MM: Ano. James Allison je dnes celkovým šéfem projektu s jasně danou odpovědností. Koordinace a dohled na různými divizemi je na něm.
Jak bys upřímně popsal své vztahy se zaměstnanci?MM: Hlavně rovné... jsem jedním z nich.
"Na Fernandovi se mi líbí vášeň a neustálá touha vítězit a bojovat" (foto: Scuderia Ferrari)
Jaký vztah má šéf týmu s inženýry pracujícími v Maranellu?MM: Šéf týmu má přinést vůdcovství, stanovit cíle a nabídnout pracovníkům celkovou vizi, která jde nad rámec jejich specifického technického pole. Musí také umožnit každé osobnosti, aby mohla vyjádřit svůj talent tím nejlepším způsobem, a zachovat pevnou koordinaci mezi různými odděleními.
Co je potřeba pro brilantní kariéru u F1 týmu Ferrari?MM: Recept na úspěch pro každý obor, nejen u Ferrari, je: pracuj usilovněji než tví kolegové!
Co očekáváš od Spa po konec šampionátu? Co si myslíš o Fernandovi Alonsovi?MM: Očekávám, že Spa a Monza budou velmi obtížnými závody, kde budou pořadí mezi týmy a výhody vozů našich soupeřů zjevnější. Půjde o náročné závody, ale mi do nich nastoupíme s naprostým odhodláním, zvolíme agresivní strategie, abychom co nejvíce vytěžili z jakýchkoliv příležitostí, které se naskytnou.
Pokud jde o Fernanda Alonsa, je bezpochyby jedním z nejlepších jezdců na světě.
Co si ceníš nejvíce na svých dvou jezdcích?MM: Na Fernandovi se mi líbí vášeň a neustálá touha vítězit a bojovat. U Kimiho jeho klid a čistá láska k závodění. Vše kromě závodění je v jeho životě zřejmě druhořadé. Očividně mají odlišné osobnosti, ale i mnoho společného.
Poté, co Toro Rosso vzalo Verstappena, proč nenasadit Raffaela Marciella či Antonia Fuocu do Marussie?MM: Jezdecká akademie Ferrari (FDA) je velmi důležitou strategickou součástí vývoje našeho týmu v budoucnosti. Ve Formuli 1 se věk očividně hodně snižuje. Přesto existují odlišné systémy skautingu a trénování nových jezdců.
Naší filozofií je pokračovat v investicích do zlepšování FDA, která probíhá jen čtyři roky. Přirozeně budeme pracovat také na tom, abychom našli uplatnění pro naše piloty. Jde o jednu oblast, na kterou soustředíme naše úsilí.
Nejpodivnější věc v F1? "Zájem o mé sluneční brýle" (foto: Scuderia Ferrari)
Dočkáme se někdy B-týmu, podobně jako má Red Bull Toro Rosso, abyste poskytli šanci slibným mladíkům?MM: Ve skutečnosti budou příležitosti vytvářeny pro jezdce FDA, která má za úkol výchovu nových talentů. Je třeba vytvořit možnosti pro vyzkoušení mladíků a jejich pokrok, dokud nebudou připraveni na špičkový tým. Zkoumáme různé metody a nová řešení, abychom pokračovali v této oblasti, a v současnosti diskutujeme o různých možnostech.
Samozřejmě, že když vytvoříte tyto talenty, tak potřebujete příležitosti, abyste si tyto mladé jezdce vyzkoušeli, nasadit je do testování a pomoct jím růst, dokud nebudou připraveni na špičkový tým. Zkoumáme metody a nová řešení, abychom pokračovali v práci v tomto poli - a již diskutujeme o různých možnostech.
Sledoval jsi v mládí Formuli 1? Kdo byl tvým oblíbeným pilotem?MM: Ano, vždy jsem ji sledoval. Mezi mé oblíbené patřili zejména Ayrton Senna, pak Gilles Villeneuve a Michael Schumacher.
Kterou věc z USA bys měl rád v Maranellu?MM: Kavárnu Starbucks.
Co ti přišlo na F1 nejpodivnější?MM: Zájem o mé sluneční brýle.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.