Niki Lauda si v rozhovoru vzpomíná kromě jiného na začátky své kariéry, kdy se stal závodním jezdcem proti vůli své rodiny.
Od havárie na Nürburgringu v roce 1976 nosíte na hlavě pořád červenou čepici. Říká se, že umístění loga na ní stojí 1,2 milionu Eur ročně…Niki Lauda (NL): „Přibližně ano.“
Proč si sám sebe tak vysoko vážíte?NL: „Byl jsem mistrem světa, pak jsem vážně havaroval, o té nehodě vědí i lidé, kteří nesledují automobilový sport. Později jsem se znovu stal mistrem světa s náskokem jen půl bodu. Uvedené okolnosti přispěly k mé popularitě, s filmem Rivalové se ještě zvýšila.“
Říká se, že vaše první manželka byla v úžasu, když jste se znovu postavil na start.NL: „Vzali jsme se a o tři týdny později jsem havaroval. Tehdy jsem byl neuvěřitelným egoistou. Když jsem se chtěl účastnit o víkendech životu nebezpečných závodů, musel jsem ze svého života vyškrtnout všechny faktory, které by mohly ovlivnit mou koncentraci, abych se nedopouštěl chyb. Taková byla moje práce, můj život. Marlene se s tím dovedla smířit, i když hodně trpěla.“
Téměř jste nepřežil havárii, proč jste musel znovu a znovu riskovat svůj život?NL: „Bylo to normální. Někdo rád riskuje, někdo se bojí. Mé děti mají pět let. Mia je pořád v pohybu, Max jen když je to nezbytné. Mia stále leze nahoru, Max kouká zdola. Mají stejnou výchovu, ale jinou povahu. A u jezdců neexistuje pocit strachu.“
Po té havárii jste se prý bál…NL: „Ze začátku jsem se bál, ale po několika závodech strach zmizel.“
Po ukončení jezdecké kariéry jste provozoval leteckou společnost, teď pracujete ve vedení týmu Mercedes, který letos v F1 dominuje. Jste lepší ve světě závodů, než v letectví?NL: „Mám mnoho kontaktů a zkušeností. Vloni se tým dostal v Poháru konstruktérů z pátého na druhé místo. Letos jsme první, jsem spokojen.“
Kdy jste se dostal za volant?NL: „Když mi bylo patnáct let.“
Nepotřeboval jste řidičský průkaz?NL: „Ne, protože jsem jezdil na soukromém pozemku. Děda s tátou měli velkou továrnu.“
Proč jste se stal jezdcem a ne továrníkem?NL: „Bratr mého otce, Heinz, byl fanouškem motokár. Rozhodl se, že mě posadí za volant, a když mi bylo šestnáct, přivezl mě poprvé na velkou cenu v Nürburgringu. Pochopil jsem, že mou prioritou není škola. Maturitou jsem prošel jen proto, aby byli mí rodiče spokojeni a koupil jsem si první závodní automobil.“
Zaplatili ho rodiče?NL: „Ne, doma jsme neměli zbytečné peníze, i když můj děda měl dům v Sankt Moritzi, sluhu v bílých rukavičkách a vůz s řidičem. Peníze mi dala babička. Řekl jsem jí, že je potřebuju ke koupi pozemku.“
Jak se Vaše rodina dozvěděla o tom, že jezdíte na závody?NL: „Z novin, jednou si přečetli zprávu o mém vítězství.“
Podporovala Vás poté rodina?NL: „Ne. Našel jsem si sponzora, který by byl ochoten zaplatit 2,5 milionu dolarů za mou účast v F1. Jenomže tuto sumu musela potvrdit bankovní rada, ve které bohužel seděl i můj děda. A on odmítl souhlasit se slovy, že Lauda by se měl věnovat ekonomice, ne sportu.“
Usmířili jste se?NL: „Ne, spor byl moc velký. Nikdy jsem už od něho nic neslyšel. Umřel ještě před tím, než jsem se stal mistrem světa F1.“
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.