Niki Lauda si v rozhovoru vzpomíná kromě jiného na začátky své kariéry, kdy se stal závodním jezdcem proti vůli své rodiny.
Od havárie na Nürburgringu v roce 1976 nosíte na hlavě pořád červenou čepici. Říká se, že umístění loga na ní stojí 1,2 milionu Eur ročně…Niki Lauda (NL): „Přibližně ano.“
Proč si sám sebe tak vysoko vážíte?NL: „Byl jsem mistrem světa, pak jsem vážně havaroval, o té nehodě vědí i lidé, kteří nesledují automobilový sport. Později jsem se znovu stal mistrem světa s náskokem jen půl bodu. Uvedené okolnosti přispěly k mé popularitě, s filmem Rivalové se ještě zvýšila.“
Říká se, že vaše první manželka byla v úžasu, když jste se znovu postavil na start.NL: „Vzali jsme se a o tři týdny později jsem havaroval. Tehdy jsem byl neuvěřitelným egoistou. Když jsem se chtěl účastnit o víkendech životu nebezpečných závodů, musel jsem ze svého života vyškrtnout všechny faktory, které by mohly ovlivnit mou koncentraci, abych se nedopouštěl chyb. Taková byla moje práce, můj život. Marlene se s tím dovedla smířit, i když hodně trpěla.“
Téměř jste nepřežil havárii, proč jste musel znovu a znovu riskovat svůj život?NL: „Bylo to normální. Někdo rád riskuje, někdo se bojí. Mé děti mají pět let. Mia je pořád v pohybu, Max jen když je to nezbytné. Mia stále leze nahoru, Max kouká zdola. Mají stejnou výchovu, ale jinou povahu. A u jezdců neexistuje pocit strachu.“
Po té havárii jste se prý bál…NL: „Ze začátku jsem se bál, ale po několika závodech strach zmizel.“
Po ukončení jezdecké kariéry jste provozoval leteckou společnost, teď pracujete ve vedení týmu Mercedes, který letos v F1 dominuje. Jste lepší ve světě závodů, než v letectví?NL: „Mám mnoho kontaktů a zkušeností. Vloni se tým dostal v Poháru konstruktérů z pátého na druhé místo. Letos jsme první, jsem spokojen.“
Kdy jste se dostal za volant?NL: „Když mi bylo patnáct let.“
Nepotřeboval jste řidičský průkaz?NL: „Ne, protože jsem jezdil na soukromém pozemku. Děda s tátou měli velkou továrnu.“
Proč jste se stal jezdcem a ne továrníkem?NL: „Bratr mého otce, Heinz, byl fanouškem motokár. Rozhodl se, že mě posadí za volant, a když mi bylo šestnáct, přivezl mě poprvé na velkou cenu v Nürburgringu. Pochopil jsem, že mou prioritou není škola. Maturitou jsem prošel jen proto, aby byli mí rodiče spokojeni a koupil jsem si první závodní automobil.“
Zaplatili ho rodiče?NL: „Ne, doma jsme neměli zbytečné peníze, i když můj děda měl dům v Sankt Moritzi, sluhu v bílých rukavičkách a vůz s řidičem. Peníze mi dala babička. Řekl jsem jí, že je potřebuju ke koupi pozemku.“
Jak se Vaše rodina dozvěděla o tom, že jezdíte na závody?NL: „Z novin, jednou si přečetli zprávu o mém vítězství.“
Podporovala Vás poté rodina?NL: „Ne. Našel jsem si sponzora, který by byl ochoten zaplatit 2,5 milionu dolarů za mou účast v F1. Jenomže tuto sumu musela potvrdit bankovní rada, ve které bohužel seděl i můj děda. A on odmítl souhlasit se slovy, že Lauda by se měl věnovat ekonomice, ne sportu.“
Usmířili jste se?NL: „Ne, spor byl moc velký. Nikdy jsem už od něho nic neslyšel. Umřel ještě před tím, než jsem se stal mistrem světa F1.“
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.