HUNGARORING - 2. TRÉNINK; Také ve druhém tréninku v Maďarsku diktovaly tempo Mercedesy. Lewis Hamilton byl o čtvrt sekundy rychlejší než Nico Rosberg, úřadujícímu mistrovi světa Sebastianovi Vettelovi scházelo už téměř sedm desetin.
Odpoledne teplota vzduchu vzrostla na 26 °C a dráha byla na slunci vyhřátá už na 54 °C. Za těchto teplot týmy zaznamenávaly vyšší degradaci pneumatik - v prvním tréninku na středně-tvrdé směsi již po 7 kolech. Ty měkké se ke slovu dostaly až v polovině druhého tréninku.
Jako první do něj vyrazil Chilton. Brit s Marussií zamířil ihned do letmého kola - 1:34,239, pár vteřin po něm se zapsal Ericsson - 1:34,239 min. Potýkají se však s přilnavostí, Magnussen vyjíždí mimo v zatáčce č. 6.
Zrušením FRIC zavěšení podle bývalého pilota a televizního F1 analytika Allana McNishe neztratil nic Red Bull, nejvíce dle časů jsou podle něj naopak postiženi Ferrari a McLaren. Button si ale nové díly v Německu pochvaloval: "Rozhodně šlo o pokrok a tady by nám měly pomoci. Aerodynamický balík, který jsme měli na voze, spíše připomínal balík pro Maďarsko, takže bychom z něj tady měli těžit více než na Hockenheimu."
Po 10 min dostal v zatáčce č. 9 smyk Maldonado v nájezdu do zatáčky, v docela neobvyklém místě.
Hamilton před výjezdem do druhého tréninku (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Williams dovezl nové zadní křídlo (foto) pro vysoký přítlak, které po Monaku musel předělávat, protože tam nefungovalo zcela dle jejich představ. Přítlak v zadní části je zatím jejich slabinou. "Celý první trénink byl o aerodynamice - o vyhodnocování všech našich vylepšení, které zatím vypadají dobře. Ve druhém tréninku se soustředíme na poznávání pneumatik a některé finální aerodynamické testy," komentuje své výkony stáj z Grove.
McLaren v Maďarsku pokračuje se zvlněným zadním křídlem, které poskytuje vyšší přítlak, lepší stabilitu a rychlejší přilnutí proudění při deaktivaci DRS. Sebevědomí dodává zejména s Magnussenovi, který uvedl, že u předchozí verze křídla neměl ve vůz MP4-29 takovou důvěru.
Po 20 min se do čela dostal Hamilton - 1:26,161 min - o půl sekundy před Rosberga. Button po půl hodině stále stojí v garáži, kde mu mechanici McLarenu mění zadní zavěšení.
Räikkönen si minule pochvaloval lepší ovladatelnost svého Ferrari a v Maďarsku se zdá, že mu více věří a cítí se v něm pohodlněji. V prvním tréninku sice Scuderia obsadila třetí a čtvrté místo, jejich vůz ale v zatáčkách ve srovnání s Mercedesy či Red Bully působil hodně nervózně.
Po 40 min začali piloti nasazovat měkké pneumatiky a časy rázem klesaly. do čela se vyhouply Red Bully - nedříve Ricciardo (1:25,983), jehož vzápětí překonal Vettel (1:25,111 min). Grosjean dostává pokyn k zajetí do boxů, stále mu něco uniká z chladicího systému.
Adrian Sutil - vydrží u Sauberu do konce sezóny? (foto: Sauber F1 Team)
Sauber se v poslední době po zákazu FRICu trochu zlepšil, jeho výkonnost nicméně stále není dobrá. Na voze zkouší různá nastavení, stále se pohybuje ale vzadu s Caterhamy a Marussiemi.
Hovoří se o tom, že se krátí čas i Sutilovi, jehož by tým ještě letos rád nahradil rezervním pilotem Giedem van der Gardem, který by s sebou přinesl 10 milionů liber. Němec však tvrdí, že neodchází: "Polovinu mé kariéry říkali: Adrian je out. A přitom jsem stále tady. 120 velkých cen," uvádí podrážděně.
"Ještě nějaké otázky? Budu tady mnohem déle, sorry. Musíte žít s mým obličejem. Pochází to od lidí z venku. Nevím, s čím mají problém: jestli se nudí nebo co. My jsme tady ale v pohodě, tým drží v těchto časech pohromadě, žádný problém. Pokusíme se dostat z obtížné situace, všichni o nás můžete napsat něco druhého," ohlašoval Sutil novinářům. Svůj smyk v Německu přičítal Motoru Ferrari, který se těžko ovládá v módech šetřících palivo.
V polovině tréninku vedl Vettel před Ricciardem, Bottasem, Hamiltonem, Massou, Rosbergem, Hülkenbergem a právě zmiňovaným Sutilem na osmém místě. "Rozhodně se ubíráme správným směrem," pochvaloval si při pohledu na výsledkovou listinu šéf Red Bullu Horner.
Velký smyk vzápětí dostal v šikaně Massa, kterému ujela záď - zřejmě si "líznul lajnu." Williams proto mění program Bottasovi: "Změna plánu Valtteri - dlouhá jízda na těchto pneumatikách, druhé auto mělo se svými měkčími problém, takže my na této sadě pojedeme dlouho - dokud neodejdou."
Kevin Magnussen nasazuje měkčí ze dvou nabízených směsí (foto: McLaren Mercedes)
Po 46 min se před Red Bully dostává Rosberg (1:24,720) i Hamilton v třetím letmém kole na měkké sadě (1:24,482 min), Magnussen (1:25,735) se vyšvihává z 15. místa na čtvrté a Button (1:26,234) ze 17. na sedmé.
V poslední půlhodině se piloti tradičně věnovali závodním simulacím s větším množstvím paliva. Hamilton s Rosbergem zajížděly téměř identické časy, o 4 sekundy pomalejší než jejich odpolední rekordy. Druhý jmenovaný má ale potíže, inženýr mu hlásí: "Nico, potřebujeme kvůli poškození motoru nižší rychlostní stupně."
Na boxové zídce si ale příliš starosti nedělají, protože se pohonná jednotka blíží k plánovanému konci životního cyklu. Němec první zatáčku projíždí na čtyřku místo na obvyklou dvojku. "Chtěli jsme delší rychlosti, ale tohle je pro motor příliš," upozorňují jej rádiem.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
"Pneumatiky jsou vyřízené," hlásí 12 min před koncem Rosberg a jede do boxů zpět pro středně-tvrdou směs. Měkká směs ale neodchází tak rychle, drží poměrně dobře, což potvrzuje ke konci i Hamilton. "Tahle měkčí vypadá celkem robustně, netrpí moc degradací. Pojedeme na ní a uvidíme, kolik toho vydrží," dodal Brit, který předvedl nejrychlejší čas druhého tréninku.
Zatím to vypadá na jednoduchý víkend pro Mercedes, který si udržuje převahu nad zbytkem pole. V rychlosti na jedno kolo mají k dobru nejméně půl sekundy. Z dvojice Stříbrných šípů vypadá lépe Hamilton, jenž byl rychlejší na obou sadách pneumatik v obou dnešních trénincích. Před letní pauzou bude chtít co nejvíce snížit Rosbergův náskok šampionátu, popř. jej předstihnout.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti druhého tréninku
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.