Komisaři FIA mají během závodu možnost sledovat mnohem více zajímavých údajů než běžní diváci u televize. Charlie Whiting popisuje, jaké mají možnosti.
FIA dohlíží na dodržování pravidel a kromě přejímky vozů a kontrol během víkendu týmy hlídá i během závodů. A nejde jen o dodržování maximálního průtoku paliva (100 kg/h), ale kromě různých záběrů z kamer může díky telemetrie sledovat i další údaje.
"V reálném čase monitorujeme i další věci, jako je například využívání DRS. Můžeme pozorovat, kdy nefunguje, kdy nejsou vozy detekovány," uvádí ředitel závodu Charlie Whiting pro F1 Racing. Aby pilot mohl použít systém pro snížení přítlaku, nesmí být ve stanoveném místě dráhy (detekční bod určený FIA) o více než 1 sekundu za svým soupeřem.
"Dostáváme živá data, takže toho v reálném čase můžeme vidět hodně. Můžeme se například podívat na jezdcovo kolo, abychom viděli, jestli zpomalil kvůli žlutým vlajkám," přibližuje své možnosti během závodu Whiting.
"Pokud jde o dohled, myslím, že toho budeme využívat ještě více. Smyslem živých dat je ušetřit nás stahovaní dat z vozu a jejich analyzování po závodě, což pozávodní kontroly prodlužovalo o tři hodiny," pokračuje zástupce FIA, který se účastní také jednání Technické pracovní skupiny (TWG).
Sebastian Vettel stíhá Estebana Gutiérreze s aktivovaným DRS na zadním křídle(foto: Sauber Motorsport AG)
Stupidní technické nápadySetkává se během technických porad i s hloupými nápady? "Nemyslím si, že by nějaký člen TWG řekl něco směšného, protože to jsou všechno rozumní lidé. Ale diskutovali jsme o určitých směšných věcech. Občas jsou šílení vynálezci, kteří přicházejí s různými nápady."
Například? "Explodující kryty kokpitů - tedy ochranný kryt vybavený výbušným zařízením v případě, že by se vůz přetočil a uvězni jezdce pod sebou. Setkáváme se s celkem podivnými a velmi nepraktickými návrhy.
To je ale nic ve srovnání s nápadem na zlepšení bezpečnosti dotankovávání. Poté, co jsme se na Hockenheimu [v roce 1994 při zastávce Jose Verstappena u Benettonu] setkali s tím požárem, někdo přišel s nápadem vyměňovat palivovou nádrž vozu.
Ten by tedy přijel do boxů pro palivo, odepnula by se horní část a jeřáb by pak vytáhnul prázdnou palivovou nádrž a vložil novou. Co všechno by mohlo selhat! Všechny tyto nápady si zapisuji a stále je mám někde založené," vzpomíná Whiting.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.