Komisaři FIA mají během závodu možnost sledovat mnohem více zajímavých údajů než běžní diváci u televize. Charlie Whiting popisuje, jaké mají možnosti.
FIA dohlíží na dodržování pravidel a kromě přejímky vozů a kontrol během víkendu týmy hlídá i během závodů. A nejde jen o dodržování maximálního průtoku paliva (100 kg/h), ale kromě různých záběrů z kamer může díky telemetrie sledovat i další údaje.
"V reálném čase monitorujeme i další věci, jako je například využívání DRS. Můžeme pozorovat, kdy nefunguje, kdy nejsou vozy detekovány," uvádí ředitel závodu Charlie Whiting pro F1 Racing. Aby pilot mohl použít systém pro snížení přítlaku, nesmí být ve stanoveném místě dráhy (detekční bod určený FIA) o více než 1 sekundu za svým soupeřem.
"Dostáváme živá data, takže toho v reálném čase můžeme vidět hodně. Můžeme se například podívat na jezdcovo kolo, abychom viděli, jestli zpomalil kvůli žlutým vlajkám," přibližuje své možnosti během závodu Whiting.
"Pokud jde o dohled, myslím, že toho budeme využívat ještě více. Smyslem živých dat je ušetřit nás stahovaní dat z vozu a jejich analyzování po závodě, což pozávodní kontroly prodlužovalo o tři hodiny," pokračuje zástupce FIA, který se účastní také jednání Technické pracovní skupiny (TWG).
Sebastian Vettel stíhá Estebana Gutiérreze s aktivovaným DRS na zadním křídle(foto: Sauber Motorsport AG)
Stupidní technické nápadySetkává se během technických porad i s hloupými nápady? "Nemyslím si, že by nějaký člen TWG řekl něco směšného, protože to jsou všechno rozumní lidé. Ale diskutovali jsme o určitých směšných věcech. Občas jsou šílení vynálezci, kteří přicházejí s různými nápady."
Například? "Explodující kryty kokpitů - tedy ochranný kryt vybavený výbušným zařízením v případě, že by se vůz přetočil a uvězni jezdce pod sebou. Setkáváme se s celkem podivnými a velmi nepraktickými návrhy.
To je ale nic ve srovnání s nápadem na zlepšení bezpečnosti dotankovávání. Poté, co jsme se na Hockenheimu [v roce 1994 při zastávce Jose Verstappena u Benettonu] setkali s tím požárem, někdo přišel s nápadem vyměňovat palivovou nádrž vozu.
Ten by tedy přijel do boxů pro palivo, odepnula by se horní část a jeřáb by pak vytáhnul prázdnou palivovou nádrž a vložil novou. Co všechno by mohlo selhat! Všechny tyto nápady si zapisuji a stále je mám někde založené," vzpomíná Whiting.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.