Mercedes a Red Bull reagují na úterní dopis FIA, podle níž je systém zavěšení typu FRIC nelegální: do Německa příští týden dorazí bez něj. Žádají však vysvětlení, proč najednou dochází ke změně.
Nejlepší "FRICaři" - Mercedes a Red Bull - se svého systému již zbavujíFIA týmy varovala, že pokud nastoupí s FRICem, mohou být vystaveny protestům ze strany soupeřů - a těm ve světle nového porozumění vyhoví. Takový systém je nyní pohyblivým aerodynamickým zařízením, které porušuje článek 3.15 technických pravidel.
Mercedesu trvalo 2,5 roku, než svůj FRIC vyladilo. K tomu jim pomohl inženýr Lotusu, kterého získali v roce 2013. Stáj z Enstone s ním experimentovala již od sezóny 2008 a je považována za jeho vynálezce.
Mercedes a Red Bull jsou v oblasti hydraulicky zasíťovaného zavěšení (propojená je přední náprava se zadní i pravá strana s levou) považováni za nejlepší. Systém kompenzuje klonění při rozjezdu či brzdění a také náklony do stran v zatáčkách. Několik let jej FIA v pohodě přijímala, nyní ale přichází náhle obrat.
Mercedes žádá vysvětlení"Systém byl používán dva a půl roku a bez námitek procházel všemi technickými kontrolami. Je těžké pochopit, proč najednou dochází ke změně náhledu na tuto věc," stěžuje si šéf Mercedesu Niki Lauda.
"Nechceme nadále investovat do technologie, která je pravidly dovedena ad absurdum. Proto je důležitější, aby nám FIA v tomto případě dala jasná vodítka. Chceme vědět, co je legální a co ne," pokračuje Lauda.
Mercedes nechce být vystaven riziku, že na něj někdo podá stížnost a prohraje. Lídr šampionátu proto zamíří ke své velké ceně do Hockenheimu bez FRICu. Totéž plánuje podle Auto Motor und Sport i Red Bull. Podle některých je v pozadí snaha omezit nadvládu Stříbrného týmu, podle odborníků se však rozložení sil nikterak zásadně nezmění. Německý tým je v jeho vývoji sice nejdále, ale bez tohoto systému odjel většinu předsezónních testů.
Do Německa míří týmy pro jistotu již bez FRICu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Zákaz sice utrpí nejvíce, přesto ne natolik, aby se na něj Ferrari či McLaren najednou dotáhly. Podle inženýrů se časy na některých okruzích zpomalí o nejvýše půl sekundy, Max Chilton hovořil o maximálně 7 desetinách (více zde).
Týmy nejsou postaveny v krátkém čase před neřešitelný problém při odstraňování FRICu. Force India s ním odjela dva závody, poslední čtyři závody bez něj. Nemusela přitom ani měnit křídla.
Paralela s hmotovými tlumičiCelá kauza mírně připomíná rozruch kolem hmotových tlumičů, s nimiž přišel Renault v roce 2005. V sezóně 2006 jej nasadily i ostatní stáje, žádná se v jejich využití nedokázala přiblížit vynálezci. V polovině sezóny je FIA zpochybnila jejich legálnost v obavách o jejich zneužití a zvýšení nákladů na vývoj.
Poté sklidila kritiku za to, že se snaží ovlivnit šampionát ve prospěch Ferrari, které sice hmotové tlumiče také využívalo, ale ne tak efektivně. O jejich zákaz usiloval především McLaren, Ferrari však pochopitelně neprotestovalo. Renault pak na Hockenheimu neměl nárok a trvalo mu dva závody, než se ze šoku vzpamatoval. Aerodynamika jeho vozu byla postavena kolem hmotových tlumičů. Fernandovi Alonsovi se i přesto nakonec podařilo získat s francouzským týmem druhý titul.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.