Mercedes a Red Bull reagují na úterní dopis FIA, podle níž je systém zavěšení typu FRIC nelegální: do Německa příští týden dorazí bez něj. Žádají však vysvětlení, proč najednou dochází ke změně.
Nejlepší "FRICaři" - Mercedes a Red Bull - se svého systému již zbavujíFIA týmy varovala, že pokud nastoupí s FRICem, mohou být vystaveny protestům ze strany soupeřů - a těm ve světle nového porozumění vyhoví. Takový systém je nyní pohyblivým aerodynamickým zařízením, které porušuje článek 3.15 technických pravidel.
Mercedesu trvalo 2,5 roku, než svůj FRIC vyladilo. K tomu jim pomohl inženýr Lotusu, kterého získali v roce 2013. Stáj z Enstone s ním experimentovala již od sezóny 2008 a je považována za jeho vynálezce.
Mercedes a Red Bull jsou v oblasti hydraulicky zasíťovaného zavěšení (propojená je přední náprava se zadní i pravá strana s levou) považováni za nejlepší. Systém kompenzuje klonění při rozjezdu či brzdění a také náklony do stran v zatáčkách. Několik let jej FIA v pohodě přijímala, nyní ale přichází náhle obrat.
Mercedes žádá vysvětlení"Systém byl používán dva a půl roku a bez námitek procházel všemi technickými kontrolami. Je těžké pochopit, proč najednou dochází ke změně náhledu na tuto věc," stěžuje si šéf Mercedesu Niki Lauda.
"Nechceme nadále investovat do technologie, která je pravidly dovedena ad absurdum. Proto je důležitější, aby nám FIA v tomto případě dala jasná vodítka. Chceme vědět, co je legální a co ne," pokračuje Lauda.
Mercedes nechce být vystaven riziku, že na něj někdo podá stížnost a prohraje. Lídr šampionátu proto zamíří ke své velké ceně do Hockenheimu bez FRICu. Totéž plánuje podle Auto Motor und Sport i Red Bull. Podle některých je v pozadí snaha omezit nadvládu Stříbrného týmu, podle odborníků se však rozložení sil nikterak zásadně nezmění. Německý tým je v jeho vývoji sice nejdále, ale bez tohoto systému odjel většinu předsezónních testů.
Do Německa míří týmy pro jistotu již bez FRICu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Zákaz sice utrpí nejvíce, přesto ne natolik, aby se na něj Ferrari či McLaren najednou dotáhly. Podle inženýrů se časy na některých okruzích zpomalí o nejvýše půl sekundy, Max Chilton hovořil o maximálně 7 desetinách (více zde).
Týmy nejsou postaveny v krátkém čase před neřešitelný problém při odstraňování FRICu. Force India s ním odjela dva závody, poslední čtyři závody bez něj. Nemusela přitom ani měnit křídla.
Paralela s hmotovými tlumičiCelá kauza mírně připomíná rozruch kolem hmotových tlumičů, s nimiž přišel Renault v roce 2005. V sezóně 2006 jej nasadily i ostatní stáje, žádná se v jejich využití nedokázala přiblížit vynálezci. V polovině sezóny je FIA zpochybnila jejich legálnost v obavách o jejich zneužití a zvýšení nákladů na vývoj.
Poté sklidila kritiku za to, že se snaží ovlivnit šampionát ve prospěch Ferrari, které sice hmotové tlumiče také využívalo, ale ne tak efektivně. O jejich zákaz usiloval především McLaren, Ferrari však pochopitelně neprotestovalo. Renault pak na Hockenheimu neměl nárok a trvalo mu dva závody, než se ze šoku vzpamatoval. Aerodynamika jeho vozu byla postavena kolem hmotových tlumičů. Fernandovi Alonsovi se i přesto nakonec podařilo získat s francouzským týmem druhý titul.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.