Přesune Unilever svoje sponzorské aktivity z Enstone do Wokingu? To by mohlo otevřít cestu k znovuobnovení legendárního spojení John Player Special-Lotus.
Na sponzorském trhu v F1 se schyluje ke dvěma spektakulárním novinkám. Dle informací německého 'motorsport-total.com' bude jedna ze značek britsko-nizozemského koncernu Unilever od roku 2015 hlavním sponzorem McLarenu. Unilever se přitom momentálně prezentuje mimo jiné přes značku Rexona na vozech E22 týmu Lotus. Pokud by k tomu opravdu došlo, tak by to pro Lotus znamenalo citelnou ránu. Ovšem enstonským se možná rýsuje velice zajímavá partie.
Dle německých informací by od roku 2015 totiž mohlo dojít k oživení legendárního spojení John Player Special-Lotus. Výrobce cigaret by mohl od příštího roku nějakým způsobem ovlivňovat design vozů Lotus. Jen pro informaci uveďme, že John Player Special (JPS) patří do portfolia firmy Reemtsma a ta je 100% dcerou společnost Imperial Tobacco. JPS se v F1 prezentovalo v 70. letech na vozech Lotus Colina Chapmana.
Problémem ovšem je, že reklama na cigarety je v F1 už léta zakázaná. Nicméně takový Philipp Morris zůstává Ferrari i tak věrný. Na vozech z Maranella sice nevidíme žádná loga společnosti Marlboro, nicméně design vozů jim stále odpovídá a loga si můžeme na místech, kde nejsou, velice dobře domyslet. Něco podobného by mělo platit i u sponzoringu John Player Special - styl písma a design by měl odpovídat, nicméně žádné konkrétní logo samozřejmě neuvidíme.
Emerson Fittipaldi s Lotusem v Rakousku 1972 (foto: Team Caterham F1)
"Pro příští rok ještě nemáme nic jistého. Jsme jeden z mála týmů, který má na své lodi nějakou Blue Chip společnost [spolehlivá, celosvětově známá firma] jako sponzora. To je dobré," říká zástupce šéfa týmu Lotus, Federico Gastaldi. "V paddocku Formule 1 je vždy někdo za někým. Musíme bojovat o to, aby naší sponzoři zůstali. Nejlepší cestou jsou dobré sportovní výsledky." To se týmu letos zatím ale nedaří.
Gastaldi ovšem možné spojení s JPS nevylučuje: "Různé zvěsti jsou vždycky. Pracujeme na tom, abychom si udrželi naše stávající sponzory. Samozřejmě zároveň pracujeme také na tom, abychom získali nové. Pokud by chtěl někdo dostat zpět tabákové nebo alkoholové značky - tak jako tomu bylo v minulosti - tak by to pro náš sport bylo dobré. Momentálně jsou to ale pouze spekulace."
Z jeho vyjádření ovšem plyne, že nějaká jednání asi probíhají. "Kontakty s různými společnostmi probíhají neustále. Doposud ale nebylo nic podepsáno. Mohou přijít sponzoři takového druhu, ale v současnosti jsou to pouze zvěsti," zakončil Gastaldi. Letos už se do F1 jeden slavný sponzor vrátil - společnost Martini si plácla s Williamsem.
Ronnie Peterson v Lotusu na Monze 1978 (foto: Williams F1 Team)
A je tedy McLaren před podpisem s Unileverem? "Oznámíme něco, až to bude podepsané. Doposud ale nepřišlo žádné oznámení, protože nemáme nic jistého," říká šéf McLarenu, Eric Boullier, který by měl být v bližším vztahu ke špičkám ve společnosti Unilever. McLaren nám už také dlouho slibuje, že představí nového titulárního sponzora. "Nejsme v nějaké tísni, ve které bychom hned a naléhavě potřebovali peníze. Stojíme si dobře. Až přijde příští rok Honda, tak dokonce ještě lépe."
"Je jeden důvod, proč jsme zatím nic neoznámili. Ještě totiž nebylo nic podepsáno. Naše sportovní výsledky nám na této cestě zrovna nepomohly. Kromě toho nejsou rámcově hospodářské podmínky zrovna nejlepší. McLaren má momentálně 32 sponzorů a partnerů. Máme dobrý rozpočet a příští rok budeme mít ještě lepší. Nemáme tedy obavy," pokračuje Boullier.
Na monopostech McLarenu jsme letos mohli na bočnicích vídat různé spočnost, v Bahrajnu to byla napříkad letecká společnost Gulf Air, teď je tam už několik týdnů německý IT obr SAP. Problémem s možným podpisem s Unileverem by mohlo být, že McLaren sponzoruje aktuálně Procter&Gamble (přes Gillette), což je jeho rival. Nicméně obě značky mají tak rozmanitá portfolia, že můžeme najít produkty, které si vzájemně nekonkurují. Navíc o Gillette toho není poslední dobou moc slyšet.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.