Přesune Unilever svoje sponzorské aktivity z Enstone do Wokingu? To by mohlo otevřít cestu k znovuobnovení legendárního spojení John Player Special-Lotus.
Na sponzorském trhu v F1 se schyluje ke dvěma spektakulárním novinkám. Dle informací německého 'motorsport-total.com' bude jedna ze značek britsko-nizozemského koncernu Unilever od roku 2015 hlavním sponzorem McLarenu. Unilever se přitom momentálně prezentuje mimo jiné přes značku Rexona na vozech E22 týmu Lotus. Pokud by k tomu opravdu došlo, tak by to pro Lotus znamenalo citelnou ránu. Ovšem enstonským se možná rýsuje velice zajímavá partie.
Dle německých informací by od roku 2015 totiž mohlo dojít k oživení legendárního spojení John Player Special-Lotus. Výrobce cigaret by mohl od příštího roku nějakým způsobem ovlivňovat design vozů Lotus. Jen pro informaci uveďme, že John Player Special (JPS) patří do portfolia firmy Reemtsma a ta je 100% dcerou společnost Imperial Tobacco. JPS se v F1 prezentovalo v 70. letech na vozech Lotus Colina Chapmana.
Problémem ovšem je, že reklama na cigarety je v F1 už léta zakázaná. Nicméně takový Philipp Morris zůstává Ferrari i tak věrný. Na vozech z Maranella sice nevidíme žádná loga společnosti Marlboro, nicméně design vozů jim stále odpovídá a loga si můžeme na místech, kde nejsou, velice dobře domyslet. Něco podobného by mělo platit i u sponzoringu John Player Special - styl písma a design by měl odpovídat, nicméně žádné konkrétní logo samozřejmě neuvidíme.
Emerson Fittipaldi s Lotusem v Rakousku 1972 (foto: Team Caterham F1)
"Pro příští rok ještě nemáme nic jistého. Jsme jeden z mála týmů, který má na své lodi nějakou Blue Chip společnost [spolehlivá, celosvětově známá firma] jako sponzora. To je dobré," říká zástupce šéfa týmu Lotus, Federico Gastaldi. "V paddocku Formule 1 je vždy někdo za někým. Musíme bojovat o to, aby naší sponzoři zůstali. Nejlepší cestou jsou dobré sportovní výsledky." To se týmu letos zatím ale nedaří.
Gastaldi ovšem možné spojení s JPS nevylučuje: "Různé zvěsti jsou vždycky. Pracujeme na tom, abychom si udrželi naše stávající sponzory. Samozřejmě zároveň pracujeme také na tom, abychom získali nové. Pokud by chtěl někdo dostat zpět tabákové nebo alkoholové značky - tak jako tomu bylo v minulosti - tak by to pro náš sport bylo dobré. Momentálně jsou to ale pouze spekulace."
Z jeho vyjádření ovšem plyne, že nějaká jednání asi probíhají. "Kontakty s různými společnostmi probíhají neustále. Doposud ale nebylo nic podepsáno. Mohou přijít sponzoři takového druhu, ale v současnosti jsou to pouze zvěsti," zakončil Gastaldi. Letos už se do F1 jeden slavný sponzor vrátil - společnost Martini si plácla s Williamsem.
Ronnie Peterson v Lotusu na Monze 1978 (foto: Williams F1 Team)
A je tedy McLaren před podpisem s Unileverem? "Oznámíme něco, až to bude podepsané. Doposud ale nepřišlo žádné oznámení, protože nemáme nic jistého," říká šéf McLarenu, Eric Boullier, který by měl být v bližším vztahu ke špičkám ve společnosti Unilever. McLaren nám už také dlouho slibuje, že představí nového titulárního sponzora. "Nejsme v nějaké tísni, ve které bychom hned a naléhavě potřebovali peníze. Stojíme si dobře. Až přijde příští rok Honda, tak dokonce ještě lépe."
"Je jeden důvod, proč jsme zatím nic neoznámili. Ještě totiž nebylo nic podepsáno. Naše sportovní výsledky nám na této cestě zrovna nepomohly. Kromě toho nejsou rámcově hospodářské podmínky zrovna nejlepší. McLaren má momentálně 32 sponzorů a partnerů. Máme dobrý rozpočet a příští rok budeme mít ještě lepší. Nemáme tedy obavy," pokračuje Boullier.
Na monopostech McLarenu jsme letos mohli na bočnicích vídat různé spočnost, v Bahrajnu to byla napříkad letecká společnost Gulf Air, teď je tam už několik týdnů německý IT obr SAP. Problémem s možným podpisem s Unileverem by mohlo být, že McLaren sponzoruje aktuálně Procter&Gamble (přes Gillette), což je jeho rival. Nicméně obě značky mají tak rozmanitá portfolia, že můžeme najít produkty, které si vzájemně nekonkurují. Navíc o Gillette toho není poslední dobou moc slyšet.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.