Charlie Whiting komentuje současnou situaci kolem pravidel, jejichž novou podobu FIA zveřejnila. Opět jsou rozšířena o další odstavce a články - nejsou už složitá více, než by bylo zdrávo?
Na příliš omezující pravidla si nedávno znovu stěžoval konstruktér Red Bullu Adrian Newey, jenž se po sezóně stáhne do ústraní a bude se raději věnovat jiným projektům. Nejsou již příliš složitá a nevymkla se již náhodou kontrole?
"Do určité míry ano. Myslím, že jsou složitější, než mají být. Nemyslím si ale, že by se vymkla kontrole. Můžeme se podívat na to, jak je zjednodušit, problémem však je, že nemůžete zvrátit vynalezení věcí a těžko se můžete pokoušet vracet čas zpátky," odpovídá Whiting.
"Nemůžete vymazat vzpomínky, ale myslím, že by se věci daly udělat tak, aby se pravidla v průběhu času o něco zjednodušila," pokračuje technický delegát FIA, která dnes zveřejnila nová sportovní a technická pravidla Formule 1 pro rok 2015.
Když se na ně podíváme, zjistíme, že opět pár omezení přibylo a jsou obsáhlejší. "Ano, běžně dochází k tomu, že neustále pokládáte dotazy. Některé z nich vedou k objasněním, která jsou zaslána všem týmům - ta si obvykle najdou cestu do pravidel.
Žel nejde o odstraňování slov, jde o jejich přidávání, aby se pokryly věci, na které jsme opravdu nepomysleli. Nezapomínejte na to, že pravidla jsou prodiskutována se všemi týmy: máme technické pracovní skupiny a všichni si společně sednou a hovoří o nich," vysvětluje Whiting.
Charlie Whiting uznává, že současná pravidla jsou již dost složitá, nelze se všakvrátit v čase a zapomenout na to, co bylo vynalezeno (foto: FIA)
"Nevyhnutelně stoupají požadavky na zajištění užší kontroly Formule 1. Všichni chtějí, aby věci byly perfektní: požadují po sobě dokonalost. My tedy musíme udělat maximum pro to, abychom zajistili, že dokážeme auta kontrolovat s takovou úrovní preciznosti, kterou vyžadují - a v tom se to komplikuje.
Věci, u kterých se dříve mohlo v pohodě říct: 'To je OK, nestarej se o to, bude to v pořádku,' nyní vyžadují absolutní přesnost, proto musí být pravidla přesnější. V dohledné době se podle mě nezmenší," dodává Whiting.
Změny v pravidlechMezi novinky ve sportovních pravidlech patří například snížení počtu pohonných jednotek na sezónu pro každého jezdce z pěti kusů na čtyři (nepřekročí-li počet závodů za sezónu 20, jinak zůstane 5 kusů), v případě nasazení další bude muset startovat z boxové uličky.
Motory budou využívat homologovaná čidla pro měření krouticího momentu výstupní hřídeli i na obou hnacích poloosách. Signál bude dodáván do elektronické řídicí jednotky (ECU). Pohonná jednotka musí také dosahovat krouticího momentu požadovaného standardizovaným softwarem FIA.
Dochází k dalším restrikcím pro využívání aerodynamických tunelů - týmy v nich budou moci trávit jen 65 hod týdně místo dosavadních 80, ventilátor přitom bude moci být zapnutý jen po 30 hod místo 25 hod a využívat budou moci pouze jeden nahlášený tunel během roku (i letos někteří využívali dva aerodynamické tunely - zejména ten od Toyoty v Kolíně pro ověřování svých simulací). Dále dojde k omezení počítačových simulací (CFD) z 30 TFLOPS na 25 TFLOPS.
Předepsané souřadnice pro konstrukci předního křídla (zdroj: FIA)
Příští rok se v průběhu sezóny uskuteční pouze 2 místo 4 dvoudenních testů, polovinu z nich budou muset týmy navíc vyhradit mladým jezdcům. Tři čtyřdenní předsezónní testy (v roce 2016 budou pouze dva čtyřdenní testy) se musí uskutečnit v Evropě.
Pravidla parc fermé, kdy týmy nesmí pracovat na vozech, začnou platit již na počátku třetího tréninku, nikoli až po kvalifikaci - týmy budou muset na závod myslet již v sobotu dopoledne. Do pravidel neprošel zákaz ohřívání pneumatik, znovu se o něm ale bude v budoucnosti hovořit. Prosazeno však bylo rozšíření večerek ze šesti na sedm hodin v noci, kdy nikdo z týmů nesmí pracovat, a pevné restarty po výjezdu safety caru, jak jsme vás již dříve informovali.
V technických pravidlech došlo na úpravy týkající se nosu za účelem zlepšení bezpečnosti i jejich vzhledu, zvýšení minimální hmotnosti na 701 kg (o 10 kg více než letos), kluzných desek (mohou být vyráběny z lehčích materiálů - např. z titanu) či nárazových testů. Brzdové kotouče musí rotovat stejnou rychlostí jako kolo, které musí být povinně uchyceno dvoustupňovým systémem.
Kompletní znění technických a sportovních pravidel pro rok 2015 najdete zde (sportovní) a zde (technická).
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.