Charlie Whiting komentuje současnou situaci kolem pravidel, jejichž novou podobu FIA zveřejnila. Opět jsou rozšířena o další odstavce a články - nejsou už složitá více, než by bylo zdrávo?
Na příliš omezující pravidla si nedávno znovu stěžoval konstruktér Red Bullu Adrian Newey, jenž se po sezóně stáhne do ústraní a bude se raději věnovat jiným projektům. Nejsou již příliš složitá a nevymkla se již náhodou kontrole?
"Do určité míry ano. Myslím, že jsou složitější, než mají být. Nemyslím si ale, že by se vymkla kontrole. Můžeme se podívat na to, jak je zjednodušit, problémem však je, že nemůžete zvrátit vynalezení věcí a těžko se můžete pokoušet vracet čas zpátky," odpovídá Whiting.
"Nemůžete vymazat vzpomínky, ale myslím, že by se věci daly udělat tak, aby se pravidla v průběhu času o něco zjednodušila," pokračuje technický delegát FIA, která dnes zveřejnila nová sportovní a technická pravidla Formule 1 pro rok 2015.
Když se na ně podíváme, zjistíme, že opět pár omezení přibylo a jsou obsáhlejší. "Ano, běžně dochází k tomu, že neustále pokládáte dotazy. Některé z nich vedou k objasněním, která jsou zaslána všem týmům - ta si obvykle najdou cestu do pravidel.
Žel nejde o odstraňování slov, jde o jejich přidávání, aby se pokryly věci, na které jsme opravdu nepomysleli. Nezapomínejte na to, že pravidla jsou prodiskutována se všemi týmy: máme technické pracovní skupiny a všichni si společně sednou a hovoří o nich," vysvětluje Whiting.
Charlie Whiting uznává, že současná pravidla jsou již dost složitá, nelze se všakvrátit v čase a zapomenout na to, co bylo vynalezeno (foto: FIA)
"Nevyhnutelně stoupají požadavky na zajištění užší kontroly Formule 1. Všichni chtějí, aby věci byly perfektní: požadují po sobě dokonalost. My tedy musíme udělat maximum pro to, abychom zajistili, že dokážeme auta kontrolovat s takovou úrovní preciznosti, kterou vyžadují - a v tom se to komplikuje.
Věci, u kterých se dříve mohlo v pohodě říct: 'To je OK, nestarej se o to, bude to v pořádku,' nyní vyžadují absolutní přesnost, proto musí být pravidla přesnější. V dohledné době se podle mě nezmenší," dodává Whiting.
Změny v pravidlechMezi novinky ve sportovních pravidlech patří například snížení počtu pohonných jednotek na sezónu pro každého jezdce z pěti kusů na čtyři (nepřekročí-li počet závodů za sezónu 20, jinak zůstane 5 kusů), v případě nasazení další bude muset startovat z boxové uličky.
Motory budou využívat homologovaná čidla pro měření krouticího momentu výstupní hřídeli i na obou hnacích poloosách. Signál bude dodáván do elektronické řídicí jednotky (ECU). Pohonná jednotka musí také dosahovat krouticího momentu požadovaného standardizovaným softwarem FIA.
Dochází k dalším restrikcím pro využívání aerodynamických tunelů - týmy v nich budou moci trávit jen 65 hod týdně místo dosavadních 80, ventilátor přitom bude moci být zapnutý jen po 30 hod místo 25 hod a využívat budou moci pouze jeden nahlášený tunel během roku (i letos někteří využívali dva aerodynamické tunely - zejména ten od Toyoty v Kolíně pro ověřování svých simulací). Dále dojde k omezení počítačových simulací (CFD) z 30 TFLOPS na 25 TFLOPS.
Předepsané souřadnice pro konstrukci předního křídla (zdroj: FIA)
Příští rok se v průběhu sezóny uskuteční pouze 2 místo 4 dvoudenních testů, polovinu z nich budou muset týmy navíc vyhradit mladým jezdcům. Tři čtyřdenní předsezónní testy (v roce 2016 budou pouze dva čtyřdenní testy) se musí uskutečnit v Evropě.
Pravidla parc fermé, kdy týmy nesmí pracovat na vozech, začnou platit již na počátku třetího tréninku, nikoli až po kvalifikaci - týmy budou muset na závod myslet již v sobotu dopoledne. Do pravidel neprošel zákaz ohřívání pneumatik, znovu se o něm ale bude v budoucnosti hovořit. Prosazeno však bylo rozšíření večerek ze šesti na sedm hodin v noci, kdy nikdo z týmů nesmí pracovat, a pevné restarty po výjezdu safety caru, jak jsme vás již dříve informovali.
V technických pravidlech došlo na úpravy týkající se nosu za účelem zlepšení bezpečnosti i jejich vzhledu, zvýšení minimální hmotnosti na 701 kg (o 10 kg více než letos), kluzných desek (mohou být vyráběny z lehčích materiálů - např. z titanu) či nárazových testů. Brzdové kotouče musí rotovat stejnou rychlostí jako kolo, které musí být povinně uchyceno dvoustupňovým systémem.
Kompletní znění technických a sportovních pravidel pro rok 2015 najdete zde (sportovní) a zde (technická).
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.