Gerhard Berger je přesvědčen, že úpadek týmu Williams zpečetil odchod Adriana Neweyho z týmu v průběhu 90. letech. Tehdy přestoupil k McLarenu.
Williams naposledy slavil titul v roce 1997 a asi není náhodou, že to byl také poslední rok, kdy v tomto týmu působil Adrian Newey. V průběhu zmíněné sezony přestoupil k McLarenu. Podle Gerharda Bergera neměl nikdy britský tým dopustit, aby ho hvězdný designér opustil. Podle názoru mnohých je schopen právě Newey dovést svůj tým až na samý vrchol.
Pro Rakušana je postupný úpadek týmu Williams v posledních 15 letech jasně vysvětlitelný: "Williams nedokázal vsadit na mladé, inovativní a agresivní techniky. Zvláště poté, co ztratili Adriana," říká pro 'Auto Bild motorsport'. Jeho slova dokládá i příklad McLarenu a Red Bullu - po odchodu z McLarenu začal další tradiční britský tým zaostávat, naopak Red Bull se vyšvihl nahoru.
"Newey byl u všech týmů, u kterých pracoval, ze 70 % klíčem k úspěchu. Dříve to tak bylo u Williamsu, pak u McLarenu a teď je tomu tak i u Red Bullu. Newey je génius, když mu dá nějaký tým takovou volnost, jakou mu dal Red Bull, pak se tituly dostaví," má jasno Berger.
S ohledem na dnešní výsledek slova Bergera u úpadku Williamsu moc nesedí, při komplexním pohledu na výsledky posledních 15 let však ano (zdroj: Williams F1 Team)
Letošní sezona však naznačuje, že se Williams začíná znovu zvedat. Bodově bojuje v poháru konstruktéru s McLarenem, Force Indii nebo Ferrari. Dnes navíc Felipe Massa vyjel týmu pole-position, oba Williamsy jsou v první řadě poprvé od roku 2003.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.