SPIELBERG - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; O kolik dnes mohl porazit Lewis Hamilton oba Williamsy - nebýt jeho chyby v poslední části kvalifikace? A kdo byl nejrychlejší na rovinkách?
Okruh nedaleko Spielbergu je v kalendáři z pohledu času na kolo nejkratší - piloti ho zvládají pod 70 vteřin - a také poměrně jednoduchý: první sektor začíná stoupání do pomalé pravotočivé zatáčky - důležité je dostat se co nejblíže vrcholu a na výjezdu si dát pozor na dodatečný podélný obrubník (Angličané mu přezdívají "párek"). Na konci dlouhé rovinky před prudkým brzděním končí.
Druhý sektor po další pomalé pravotočivé zatáčce obsahuje první DRS zónu, kterou uzavírá místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap). Následuje pomalá pravotočivá zatáčka č. 3, další zatáčku projíždějí na plný plyn a první ze dvou levotočivých zatáček - velmi rychlá pátá.
Následuje třetí sektor začínající rychlou levotočivou šestou zatáčkou s akcelerací a jízdou naplno skrz sedmou zatáčkou. Na pilot čekají poslední dvě pravotočivé zatáčky 8. a 9. Důležitý je dobrý nájezd na cílovou rovinku s druhou DRS zónou - nachází se před ní sice široký obrubník, ale náhle končí trávou.
Více technických informací o Red Bull Ringu najdete zde.
Mapa Red Bull Ringu (zdroj: FIA)
Pole-position si překvapivě připsal Felipe Massa, kterému se to podařilo téměř po šesti letech od posledního podobného úspěchu před Velkou cenou Brazílie 2008 - nedosáhl přitom nejrychlejšího času v žádném ze tří měřených sektorů.
O kolik jej mohl překonat Lewis Hamilton - nebýt jeho smyku při brzdění v Q3? Pokud bychom sečetli jeho nejlepší sektory, mohl být o 0,434 s lepší a minimálně o 0,093 sekundy před Massou - v poslední části se mu však nepočítal ani jeden poslední sektor, protože se v něm při svém prvním pokusu dostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru, kterou komisaři dnes pečlivě hlídali a dosažené časy při jejím přejetí ihned mazali.
Brit před svým kiksem předvedl absolutně nejrychlejší první i druhý sektor, jeho týmový kolega Rosberg vládl sektoru třetímu.
Svou nejlepší kvalifikaci zajel také Valtteri Bottas - ovšem i před něj by se dostal druhý Mercedes Nica Rosberga, kdyby se mu podařilo poskládat dohromady ideální kolo jako Finovi, což dokázal v Q3 jako jediný. Oba Williamsy v první řadě jsme viděli naposledy v sezóně 2003.
Nejvíce si v rukávu po Hamiltonovi schovával Alonso, který mohl být teoreticky o 0,26 s rychlejší. Na elitní desítku měl i Sergio Pérez, jenž své kolo mohl zajet o 0,195 s rychleji. Mexičan místo toho vypadl a kvůli kolizi s Massou z Kanady byl odsunut ještě o pět míst vzad, příjemné 11. místo tak připadlo Buttonovi - zaručuje mu čistou stranu roštu, volnost v oblasti pneumatik a s tím související strategické hrátky, které se obvykle letos vyplácely Force Indii.
Nejrychlejší sektory
Bez měřeného kola v Q3 zůstal i Nico Hülkenberg, jenž při svém nejlepším pokusu (1:09,836 min) rovněž všemi čtyřmi koly přejel čáru před poslední zatáčkou - to by mu však stačilo jen na 7. místo.
V poslední části se nedokázali zlepšit Daniil Kvjat ani Kimi Räikkönen. Ze strany Rusa jsme viděli další výborný výkon - překonal svého zkušenějšího týmového kolegu z Toro Rosso Jeana-Erica Vergneho. To Kimi se s Ferrari stále pere a zůstává v hlubokém stínu Fernanda Alonsa.
Maximální rychlostiRychlosti na rovinkách dokládají dominanci Mercedesu v oblasti pohonných jednotek: 8 vozů poháněných agregáty z Brixworthu obsadilo prvních 8 pozic, co dodat? Massa se svým Williamsem o 8,3 km/h než Räikkönen s Ferrari, které Renault za zády Vergneho překonalo jen o 0,1 km/h.
Konfigurace okruhu nahrává nižšímu přítlaku, který zvolil Williams. Na druhou stranu vůbec nesedí Red Bullu, který po Rakousku chystá velkou analýzu pohonných jednotek Renaultu a jejich pokroku. Odborný poradce Helmut Marko dnes potvrdil, že nebudou váhat se porozhlédnout po jiném řešení (s výjimkou Mercedesu), nevyloučil vývoj vlastního motoru, o kterém jsme psali zde.
Renault se sice zlepšil, na Mercedes přesto stále ztrácí, což i rakouského týmu nesou nelibě. Jeho vozy na nejrychlejší Mercedes na rovinkách ztrácely až 15 km/h, k jejich předjetí by jim zítra tedy nepomohlo ani DRS. Souvisí to ale spíše s aerodynamickou konfigurací vozu než s tak velkým deficitem na straně motoru, jak jde vidět na příkladu Toro Rosso.
Maximální rychlosti (v km/h)
PneumatikyWilliams dnes těžil z výborné práce s pneumatikami, na rozdíl od soupeřů je dokázal rychle dostávat na ideální provozní teplotu, ostatní se s tím trápili. Alan Permane z Lotusu si proto opět rýpnul do Pirelli, které letos připravilo "příliš tvrdé" směsi.
Zítra se schyluje k velmi zajímavým bitvám. Očekávají se dvě zastávky, ale stejně jako v Kanadě by se někteří mohli pokusit o jízdu na jedinou zastávku, pokud jim bude nahrávat vývoj dráhy či výjezd safety caru. Zítra by mělo být tepleji, podobně jako dnes, týmy mají tedy k dispozici dostatek relevantních dat pro výpočet optimálních strategií.
Velká cena Rakouska je vypsána na 71 kol, papírově nejrychlejší tedy po startu na super-měkkých pneumatikách vypadá strategie s přezutím na měkkou v 13. a v 42. kole. V případě strategie měkká-měkká-superměkká by zastávky mohly přijít v 29. a v 58. kole. Troufne-li si někdo na jedinou výměnu pneumatik, mělo by k ní dojít v 18. kole (přezutí ze super-měkké na měkkou).
Přehled všech časů: zde (PDF).
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.