Jsou dnešní zprávy o stavu Michaela Schumachera opravdu tak pozitivní, jak se zdají? Gary Hartstein o tom není zrovna dvakrát přesvědčen.
Moje matka vždy říkávala: 'Ukliď si postel, budeš v ní pak spát'. Takže i když jsem si byl jistý, že můj poslední sloupek nebude mít nic přímo společného s tragédií Michaela Schumachera, tak chci jen odpovědět na ty stovky otázek, které jsem dnes vzhledem k důležitému oznámení dostal.
1) Je jednoznačně dobrou zprávou, že Michael opustil nemocnici. Vzhledem k délce uplynuté doby od jeho zranění a specifické role jednotky intenzivní péče (JIP) v podpoře a monitorování většiny funkcí těla je celkem jisté, že Michael nebyl propuštěn z JIP na rehabilitace bez pobytu na pokoji standardní péče. Nikdy jsem neviděl pacienta, který by byl 5 měsíců na JIP a po propuštění šel hned na rehabilitační oddělení... ale možné je vše.
Nezapomínejme, že je zde hodně rebilitační pracovišť, které zvládají podporovat pacienty v dýchání, takže tento přesun nic neříká o tom, jestli Michael může samostatně dýchat nebo ne.
2) Od doby, co Sabine oznámila, že Michael občas otevře oči, jsme věděli, že už není v komatu. UŽ Z DEFINICE. Koma = žádné vědomí, žádné otevřené oči. Když otevřete oči, ale jste v bezvědomí, tak je to vegetativní stav. Přidejme kolísavé známky komunikace s okolím a máme minimálně uvědomělý stav.
Co to tedy znamená? Sabine je profesionálka. Na začátku dubna nám řekla, že Michael má montenty probuzení se A uvědomění. Ještě jednou, když toto řekne, tak nám v téměř perfektní klinické řeči říká, že Michael už není v komatu. Použila dva výrazy, které rozlišují opravdu jen specialisté: Pro laika být probuzený a být vědomý jsou dvě stejné věci. Tato slova byla jasně použita po dohodě s lékařským týmem Michaela a reflektovala vysoce precizní popis jeho minimálně vědomého stavu.
Teď nám bylo vítězoslavně řečeno, že Michael už není v komatu. Jak ale bylo zmíněno výše, TOTO NENÍ ŽÁDNÁ NOVINKA. Nemohu si pomoci, ale podle mě je toto vysoce cynické použití slov, když používají pravdu, aby sdělili dojem, který je zcela jistě špatný. Nemohu si ale myslet, že pokud se Michael PLNĚ dostal z minimálně vědomého stavu, který nám Sabine tak přesně popsala v dubnu, tak by nám bylo řečeno, že Michael odjíždí na rehabilitace a že má problém s vlastním vyjádřením a že bude tvrdě pracovat, aby se to zlepšilo. Nebo že se znova učí chodit, číst, psát a tak dále.
Ale ne, bylo nám řečeno, co už víme a bylo toho řečeno poměrně dost na to, abychom už nečekali další novinky. Tak trochu vím, o čem mluvím. To vše tedy v mých ústech zanechává velmi špatnou chuť. A velký prostor pro smutek pro Michaelovu rodinu a vás, jeho fanoušky.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.