Po Velké ceně Španělska se Steve Nielsen, sportovní ředitel Toro Rosso, věnoval tisku a mluvil o své práci v týmu z italské Faenzy.
Steve Nielsen bude mít 2. července 50 let, pochází z Britského Cotswoldsu. Ve světě F1 začínal jako řidič u cateringové společnosti MSL, později měl v Lotusu na starosti náhradní díly. V letech 1991-1994 byl asistentem manažera týmu Tyrrell, v roce 1995 asistentem manžera týmu Benetton.
V letech 1995-2009 byl manažerem týmů Tyrrell, Arrows, Benetton (později Renault). V letech 2010-2011 pracoval jako sportovní ředitel v Renaultu (později Lotus), stejnou funkci zastával v roce 2012 v Caterhamu. Od minulé sezony je sportovním ředitelem týmu Toro Rosso.
Co přesně dělá sportovní ředitel?Steve Nielsen (SN): "Pracovní náplň je hodně podobná té, kterou má manažer týmu: máte na starosti zaměstnance, kteří jedou s týmem na okruh. Je jich asi 60 - 80 na každé velké ceně, zbylých asi 300 zůstává ve Faenze. Mým úkolem je dohlédnout na to, aby mí podřízení sestavili a připravili vůz včas a aby vyhovoval pravidlům."
Naučil jste se nová pravidla nazpaměť?SN: "Některá musíte vědět, protože v průběhu zastávky v boxech, nebo při restartu závodu nemáte čas je číst - musíte si je vybavit hned. Ale jsou i pravidla pro závěrěčný ceremoniál, která neovládám, také si je možná přečtu, abych je věděl, když je budu potřebovat. Pravidla můžete někdy využít, abyste získali výhodu. Zejména je důležitý čas, kdy je na okruhu safety car, tehdy můžete získat i ztratit. Na začátku každé sezony zkouším jezdce, abych si byl jist, že znají pravidla."
Byl jste někdy po incidentu za komisaři FIA společně s jezdcem, i když jste věděl, že byl vinen?SN: "Ano, často. Někdy jdete s jezdcem za komisaři s tím, že jste přesvědčen o nevině jezdce, pak je to jasná situace. Někdy tam jdete s tím, že víte o vině. Pak je nesmysl tam jít s tím, že vinu změníte na nevinu. Jde jen o to dohodnout nižší trest.
V roce 2010, když jsem byl v Renaultu, jsem šel za komisaři s Vitalijem Petrovem po Velké ceně Japonska. Způsobil nehodu hned po startu. Kdyby měl místo už jen pro jízdní kolo, snažil by se tam vtěsnat. Byl hodně naštvaný, říkal, že ho komisaři chtějí vidět jen proto, že měl trest i v minulém závodě. Snažil jsem se mu vysvětlit, že ho chtějí vidět kvůli incidentu v tomto závodě. Nechtěl se s tím smířit, ale musíte ovládat i jezdce, kteří si obhajují svůj názor za každou cenu."
Je myšlenka zavedení trestných bodů pro jezdce se superlicencí dobrá?SN: "Předtím jsme měli systém napomenutí: když byl jezdec třikrát napomenut za porušení pravidel, mohl být potrestán zákazem startu v následující velké ceně. Takže zavedení trestných bodů je senzace pro titulky v tisku, ale je to jen rozšíření systému, který jsme už měli. Jezdci nejsou úmyslně zákeřní, ale někdy není dobrá atmosféra už na startu, a někdy můžou udělat věc, kterou později litují.
Když se jezdci jako Romain Grosjean a Sergio Pérez v minulosti ocitli v problémech, ostatní na ně při startu vyvíjeli tlak, protože si byli vědomí, že ti dva si budou dávat pozor, aby se vyhnuli dalšímu incidentu. Já osobně si myslím, že systém trestních bodů je dobrý, zejména ta skutečnost, že počítá s dvanácti měsíci, neomezuje se jen na jednu sezonu. Ti, co budou mít na svém kontě už 9 bodů, budou jezdit jinak."
Předtím jste pracoval v týmech Lotus, Tyrrell, Arrows, Benetton, Renault a Caterham. Jak se od britských týmů odlišuje Toro Rosso?SN: "O polední pauze má v Británii každý svůj sendvič na stole a po třiceti minutách pokračuje v práci. O půl šesté jde domů. V Itálli je oběd posvátný. Trvá hodinu a půl, nikdo v té době nepracuje a mnoho lidí jde domů.
Na druhé straně pro nikoho není problémem pracovat dlouho do večera. Takže to není o odporu k práci, je to o jiné kultuře. Když jsem tam šel poprvé, nevěděl jsem, že můžu pracovat takovým stylem, pak si na to ale zvyknete, vyrazíte na pizzu a zůstanete v práci do večera. Práce se jen odvede jiným stylem."
Jak jste se přizpůsobil na nová pravidla o pohonné jednotce?SN: "V letošní sezoně jsme měli na začátku problémy se spolehlivostí a neodjeli jsme v testování tolik, kolik jsme chtěli. Hned v prvním závodě jsme ale měli štěstí při zvládnutí vozu a mohli jsme sledovat silné stránky našeho nového jezdce Daniila Kvjata. On i Jean-Eric Vergne jsou talentovanými jezdci, mají k sobě blízko, navzájem se motivují a táhnou kupředu i svůj tým."
Byl jste překvapen tím, jak je Kvjat klidný, i když mu je jen dvacet?SN: "Ano, byl. Musím si připomínat, že je o tři roky mladší, než můj syn. Když s ním mluvím, cítím se být hodně starý! Má chladnou hlavu, nedá se jen tak zviklat. Má také dobrou paměť, nic mu nemusíte říkat dvakrát.
Největší problémy měl v posledních kolech Velké ceny Malajsie. Bylo to pro něho fyzicky náročné, byl už unaven, ale jeho časy na jedno kolo se moc neměnily. Hodně jezdců tam dělá v poslední části závodu chyby, ale u něho by nikdo neřekl, že bojuje sám se sebou. Daniil bude mít dobrou sezonu a já věřím, že i celou kariéru v F1."
Toto Wolff přiznal, že druhé místo Mercedesu v Poháru konstruktérů 2025 v něm zanechalo smíšené emoce. Zatímco výsledek potvrzuje návrat mezi elitu, ambice týmu sahají výš než na druhou příčku.
Kimi Antonelli zažil v premiérové sezoně F1 výrazné výkyvy, kdy po slibném startu následovalo slabší období během evropských závodů. Mladý Ital prozradil, kdy nastal opětovný zlom ke zlepšení výkonů.
Sezóna 2026 ukončí éru monopostů s přísavným efektem, které formovaly současnou podobu Formule 1. Nová pravidla přinesou zcela novou technickou kapitolu šampionátu. Lewis Hamilton prozradil jeho vztah ke končící ground-effect éře.
Aston Martin údajně jedná s hlavním závodním inženýrem Maxe Verstappena. Tento krok naznačuje možné posílení technického týmu v Silverstone.
Max Verstappen potvrdil, že už slyšel nový motor Red Bull Powertrains-Ford v chodu. Podle něj jde o důležitý krok v přípravách na novou éru Formule 1.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.