McLaren se již delší dobu chystá na stavbu nového supermoderního aerodynamického tunelu. Informací o něm však je poskrovnu. V jaké je fázi jeho příprava, kde se bude nacházet a co se od něj očekává?
Projekt Boreas, jak stavbu nového aerodynamického tunelu McLaren interně nazývá, by měl obsahovat špičkové technologie. Je součástí dlouhodobého plánu na to, jak se dostat znovu do čela a pravidelně vítězit. Sam Michael již kdysi serveru F1news.cz řekl, že bude o celý řád lepší, než současné tunely, které používají ostatní týmy v F1.
Na jeho financování by se podle F1 Racing mohla podílet Honda, která se příští rok plánuje vrátit do F1 jako dodavatel pohonných jednotek. Realizace však nezávisí pouze na rozhodnutí Hondy uvolnit na tento projekt část svých prostředků, ale i na povolení současných vlastníků pozemků. McLaren se totiž chystá stavět na zelené louce nedaleko svého technologického centra - směrem na východ přes cestu A320.
Nové centrum nabírá zpožděníA na tom projekt nabral zpoždění. Již v roce 2011 McLaren ohlásil záměr postavit další budovu o rozloze 60 000 metrů čtverečních: McLaren Applied Technology Centre. Má poskytnout útočiště pro rychle rostoucí high-tech odvětví skupiny a obsahovat i školící centrum pro základní a střední školy v okolí.
Místní úřady se však obávaly dopadu na dopravu, proto stanovily přísné podmínky na provoz vozidel v okolí nového centra. Pokud by přesáhl počet 70 aut během špičky, musel by McLaren po 20 let dotovat autobusovou linku jezdící denně mezi Wokingem a Chertsey od 6 do 21:30 hod.
Plánované umístění nového aerodynamického tunelu a dalších budov(podklad: Google Maps)
Jonathan Neale z McLarenu proto tlačí na to, aby se do tří let realizovala alespoň první fáze tohoto projektu, která by zahrnovala aerodynamický tunel. Své zařízení loni zmodernizovalo Ferrari, v F1 se však do aerodynamických tunelů v poslední době příliš neinvestuje. Kvůli Dohodě o omezení zdrojů (RRA) se tlumila vývoj v tunelech a letos přišla FIA s novými sportovními pravidly, které čas v nich strávený čas dále omezují (podrobnosti najdete zde).
Moderní aerodynamické tunely dnes nabízejí souvislé pohybové systémy, kdy se může úhel modelu během testování plynule měnit bez zastavení, či laserovou rovinnou anemometrii (tzv. PIV - více zde). Umožňují získat během jednoho testu více data - proto Ferrari i McLaren tak často navštěvovali tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem (více o něm zde), protože jim tyto prvky chyběly. V Maranellu jsou již za vodou, zatímco Woking na tato vylepšení čeká.
Význam pro McLarenDůležitost nového tunelu zdůraznili konzultanti McLarenu při žádosti o výstavbu na nových pozemcích: "Zařízení je kritické pro vývoj závodního týmu McLaren F1. Bude znamenat významný pokrok pro McLaren a jeho schopnosti v rámci Wokingu."
Předložené plány odhalují rozměry a tvar navrhované stavby ukrývající aerodynamický tunel. Měla by kopírovat terén, aby zmírnila dopad na životní prostředí, a nacházet se v západním křídle nové budovy. Se současnou továrnou jí má spojovat podzemní tunel pro pěší pod silnicí A320, byť Ron Dennis upřednostňuje mechanizované řešení dopravy, které již někteří zaměstnanci s nadsázkou překřtili na "Ronorail."
Stávající Technologické centrum McLarenu a továrna na výrobu sportovních vozů (vpravo), nové budovy mají stát směrem na východ za cestou A320 (foto: McLaren Mercedes)
Nároky na vysokou spotřeba energie aerodynamického tunelu sníží solární panely na střeše budovy a rekuperační brzdový systém ventilátoru. Zástupce McLarenu k tomu řekl: "Abychom udrželi krok se současnou technologií, neustále zlepšujeme potřeby našeho odvětví. McLaren se nachází v posledních fázích získání dalšího pozemku, jehož nákup by měl být dokončen v létě. Toto povolení je první ze série dílčích budoucích vývojových plánů.
Jak už to u každého velkého projektu plánovaného předem bývá, budou se plány měnit a upravovat, jak budeme během dvou až tří let postupovat. Pokračujeme ve spolupráci s místními plánovacími úřady a se všemi zainteresovanými stranami, abychom zajistili pokračování našich pozitivních vztahů v místní oblasti."
Finanční investicí se bude v nejbližší době zabývat správní rada Hondy a rozhodnutí by mělo padnout do července 2014. Pokud půjde vše podle plánů, nový aerodynamický tunel by mohl mít McLaren v provozu do roku 2017.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.