MONAKO - 2. TRÉNINK; Odpolední trénink z počátku moc akce kvůli mokré trati nenabízel, do jeho poloviny většina pilotů čekala v garážích. Po zlepšení podmínek v závěru zajel nejrychlejší kolo Fernando Alonso s Ferrari, nejblíže mu byli Lewis Hamilton s Mercedesem a Sebastian Vettel s Red Bullem.
Před druhým tréninkem se Monte Carlem prohnala dešťová přeháňka, proto se začínalo na mokré trati. Proto se na ni nikdo po rozsvícení zelených světel nehrnul, čekalo se na lepší podmínky. Teplota dráhy dosahovala 24 °C, vlhkost vzduchu 71 %.
Včera Alonso ocenil pochvalu šéfa Daimleru Zetscheho, přitom si ale posteskl, že by to uvítal i od lidí, kteří jsou mu blíže. K obecnému pobavení médií dnes přispěchal prezident Ferrari Montezemolo s ódou, že Španěl je "nejlepším jezdcem na světě, který v závodech odevzdává vždy 200 %."
Vývoj sezóny je pro Scuderii zatím zklamání, pro Kanadu ale připravuje vylepšení své pohonné jednotky. Tam je výkon na rozdíl od Monaka klíčovým faktorem pro dosažení rychlého času na kolo. Doufají, že je to posune na úroveň Red Bullu. Už nyní je ale zřejmé, že šampionát konstruktérů nevyhrají a svůj předsezónní cíl nesplní.
Kevin Magnussen čeká na lepší podmínky v odpoledním tréninku (foto: McLaren Mercedes)
První vyjel na dráze po 4 minutách Valtteri Bottas na přechodných pneumatikách, po instalaci se ale hned vrátil do garáže. "Jo, bylo to hodně mokré," odpovídal na žádost o komentář svému závodnímu inženýrovi. Ostatní stále vyčkávali, neměli na sobě ani závodní kombinézy. Za těchto podmínek nemělo cenu riskovat poškození vozů, jejichž opravy jsou letos mnohem náročnější.
Až za další půl hodinu vyrazil na průzkum Sutil se Sauberem - také na přechodných pneumatikách, ale vrátil se hned k mechanikům. Podobně jako většina pilotů i on v Monaku nasadil novou helmu.
Po něm se na trati ukázal Kvjat a Vergne, oba piloti Toro Rosso. Na rozdíl od předchozích dvou předvedli hned i měřená kola: Vergne - 1:42,484 a Kvjat, jenž na městské trati jede poprvé v životě - 1:44,982 min.
V polovině odpolední části se přidalo dalších šest jezdců včetně obou Ferrari. Alonso se prvním pokusem dostal na 1:39:613, Räikkönen na 1:45,509 min. Objevilo se slunce a dráha začala osychat a přidávali se další piloti.
Kimi je velmi pomalý, má problém s převodovkou a nevypadá to na rychlou opravu, proto z něj vystoupil. Víkend nezačíná nejlépe. Naštěstí se jedná o tréninkovou převodovku, tu závodní týmy nasazují až na sobotní trénink (v jakém cyklu převodovky se pilot nacházejí - viz zde).
Alonso v boxech na měkké směsi (foto: Scuderia Ferrari)
S tím, jak se lepšily podmínky, se na čele střídala řada jezdců: Magnussen, Vettel (1:32,588), Button (1:32,423) - všichni stále na přechodných pneumatikách. Po 65 min kroužil osamocený stále na přechodných pneumatikách. Zlepšil se na 1:31,594 min.
Lotus zůstával v garáži - usoudil, že se na nich nic přínosného pro víkend nenaučí, protože v jeho zbytku má být sucho. Do Monaka přivezl několik novinek včetně krásných, komplexních brzdových kanálků či předního křídla.
15 min před koncem vyjel po krátké zastávce Rosberg, stále na přechodných pneumatikách, na stejné směsi se přidal i jeho týmový kolega Hamilton s palivem na 9 kol. Inženýři se jej ptali na možnost přezutí na hladké gumy.
Jako první se k tomu odhodlal 10 min před koncem Vergne, jenž pro svůj pokus (1:26,002) využil měkkou směs, krátce po něm se objevili Hülkenberg (1:22,699) i Rosberg na super-měkkých pneumatikách. Na závěrečných pět minut na nich už vyjížděli všichni.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Nejrychlejší čas v divoké koncovce předvedl Alonso, těsně za ním skončili Hamilton, který na první trénink zaspal a přišel později, společně s Vettelem. Ve svodidlech skončil v zatáčce Portier Ericsson s Caterhamem.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí druhého tréninku
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.