MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Monte Carlo předvedl Lewis Hamilton, druhý skončil Nico Rosberg. Za dvojicí Mercedesu se seřadili Daniel Ricciardo s Red Bullem a Fernando Alonso s Ferrari.
Úvodní trénink před Velkou cenou Monaka začal za chladnějších podmínek - teplota vzduchu 19 °C, trať 23 °C - a po obloze se proháněly mraky. Na trať vyrazil jako první Esteban Gutiérrez se Sauberem, zatímco Lewis Hamilton teprve mířil v civilním oblečení do garáže Mercedesu. Do dění se ráno nezapojil žádný z testovacích pilotů, šanci dostali pouze ti závodní.
"Je to tady zábava. Nemůžete udělat chybu. Srdce vám vždy tluče o 10 - 15 úderů za minutu více než na kterémkoliv jiném okruhu, ale tohle jako piloti máme rádi. Milujeme riziko, víme, že když se dopustíme chyby, skončí to špatně. Proto milujeme staré okruhy," uvedl před tréninkem Button.
Jeho mechanici se dnes v noci ale zapotili, když objevili problém u jeho pohonné jednotky. Museli porušit večerku a během noční směny jej vyřešit, což se naštěstí povedlo a Jenson mohl od počátku jezdit.
Vozy se z počátku potýkaly s nedostatkem přilnavosti, již před tréninkem vyvstaly obavy o přeasfaltovanou část mezi zatáčkami 4 - 8. Vysoký krouticí moment, tvrdší pneumatiky a nižší přítlak působily obavy, protože městská trať je velmi klikatá a úzká.
McLaren s novým zbarvením - logy Johnnie Walkera (foto: McLaren Mercedes)
Mercedes nasadil nové dvojité křidélko uprostřed zadní části vozu (tzv. monkey seat), v tomto místě Red Bull po instalaci zkoumal proudění pomocí flow-visu. Rakouský mistrovský tým již vyjel s novým, aerodynamicky o něco méně výhodným umístěním kamer na nose podobným Mercedesu - FIA jej donutila ke změně, protože kamera uvnitř jeho panelu cudnosti neposkytovala dostatečně kvalitní obraz (více zde). Režiséři FOM ji hned využili k zprostředkování záběru z jízdy během přenosu.
Po 11 min zaznamenal Rosberg první měřené kolo - 1:24,681, v dalších pokusech zrychloval- 1:22,534; 1:21,070; 1:20,461 a 1:20,094 min. Inženýr mu hlásil, že mu to trvalo tři kola, než dokázal pneumatiky zahřát.
Všichni v prvním tréninku používali pouze tvrdší ze dvou nabízených směsí, po níž na dráze zůstává více žmolků než po super-měkké, která se objeví až ve druhém tréninku. Pirelli letos čelí kritice, že je pro změnu příliš konzervativní. Hamilton se zapsal časem 1:25,335 min a Bernie Ecclestone mezitím do přístavu dorazil v motorovém člunu.
Felipe Massa se vrací po instalačním kole v Monaku do boxů (foto: Williams F1 Team)
Po 25 min se jako první pod hranici 80 sekund dostal Ricciardo s Red Bullem, který očekává, že zde Mercedesu bude o něco blíže - 1:19,912 min.
Krátce poté se v Mirabeau roztočil Chilton a na chvíli zde zavlály žluté vlajky. Trénink tím žel pro mladého Brita předčasně skončil.
Rosberg po 35 min na nové sadě pneumatik (první po 30 min musí letos všichni vrátit) předvedl o sekundu rychlejší kolo než Ricciardo a znovu se dostal do čela - 1:18,970 min. Na svém Mercedesu měl přední křídlo z Barcelony, které porovnávali s novou verzí, s níž jezdil Hamilton.
Ten na svého týmového kolegu v této chvíli ztrácel jen 3 tisíciny sekundy. Po zahřátí gum se ale dostal do čela - 1:18,271; Nico pár desetin ztrácel - 1:18,477 min.
Alonso držel čtvrtou příčku, ale Räikkönen se s druhým Ferrari očividně trápil. Po velkém probrzdění za tunelem zůstával na 10. místě. Magnussen s McLarenem po stížnostech na tvořící se puchýře zamířil do garáže.
Historická taška a přilba Marcuse Ericssona, kterou dává vzpomenoutna svého krajana Ronnieho Petersona (foto: Team Caterham F1)
Pérez se držel do poloviny tréninku před svým týmovým kolegou Hülkenbergem. Včera večer uvedl: "Očekávám, že si tady povedeme lépe než např. v Barceloně, kde má přítlak mnohem větší vliv než zde. Samozřejmě je důležitý i v Monaku, ale nemyslím si, že by tady dělal takové rozdíly jako v Barceloně.
Jsem spokojený s tím, že jsem s autem zatím letos vždy bodoval, i když jsme na něj nenasadili žádné novinky. Podle mě to vypadá slibně a myslím si, že jsem já ani tým ještě nepředvedli plný potenciál."
Ricciardo po hodině jízd potvrdil zlepšení Red Bullu a Renaultu, když se dostal na třetí příčku těsně za oba Mercedesy - 1:18,506 min. Vettel se staronovým šasi z Barcelony se sice dostal za něj, ale ztrácel přes půl sekundy. Se sebevědomím čtyřnásobného mistra světa zde jezdí spíše jeho australský kolega.
Pohled na zadní část Lotusu E22 Pastora Maldonada (foto: Lotus F1 Team)
Rosberg se dokázal přiblížit Hamiltonovi na 32 tisícin sekundy - 1:18,303 min, překonat jej už nikoliv. V poslední dvacetiminutovce si již většina zkoušela závodní simulace s větším množstvím paliva.
Sutilovi ujela záď jeho Sauberu 16 min před koncem v zatáčce č. 5 a trénink pro něj podobně jako pro Chiltona dříve ve stejném místě skončil. "Ustřelila mi záď, ani jsem na to netlačil," hlesl nešťastný Němec.
V poslední minutě to ještě v Sainte Devote přestřeili jeho týmový kolega Gutiérrez, proto traťoví komisaři mávali žlutými vlajkami i před první zatáčkou.
Počty kol ujeté v prvním tréninku
Mercedesy v závěru již nikdo nepřekonal, velmi blízko jim jsou v Monaku ale Red Bully, které dokázal rozdělit čtvrtý Alonso. Jeho týmový kolega obsadil páté místo.
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg - 288,3 km/h; 2. Bottas - 288,1; 3. Massa - 287,7; 4. Hamilton - 287,4; 5. Pérez - 286,3; 6. Alonso - 286,2; 7. Rosberg - 285,8...... 11. Ricciardo - 284,1; ... 15. Vettel - 283,3; ... 21. Bianchi - 280,8; 22. Chilton - 280,6 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.