MONAKO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Monte Carlo předvedl Lewis Hamilton, druhý skončil Nico Rosberg. Za dvojicí Mercedesu se seřadili Daniel Ricciardo s Red Bullem a Fernando Alonso s Ferrari.
Úvodní trénink před Velkou cenou Monaka začal za chladnějších podmínek - teplota vzduchu 19 °C, trať 23 °C - a po obloze se proháněly mraky. Na trať vyrazil jako první Esteban Gutiérrez se Sauberem, zatímco Lewis Hamilton teprve mířil v civilním oblečení do garáže Mercedesu. Do dění se ráno nezapojil žádný z testovacích pilotů, šanci dostali pouze ti závodní.
"Je to tady zábava. Nemůžete udělat chybu. Srdce vám vždy tluče o 10 - 15 úderů za minutu více než na kterémkoliv jiném okruhu, ale tohle jako piloti máme rádi. Milujeme riziko, víme, že když se dopustíme chyby, skončí to špatně. Proto milujeme staré okruhy," uvedl před tréninkem Button.
Jeho mechanici se dnes v noci ale zapotili, když objevili problém u jeho pohonné jednotky. Museli porušit večerku a během noční směny jej vyřešit, což se naštěstí povedlo a Jenson mohl od počátku jezdit.
Vozy se z počátku potýkaly s nedostatkem přilnavosti, již před tréninkem vyvstaly obavy o přeasfaltovanou část mezi zatáčkami 4 - 8. Vysoký krouticí moment, tvrdší pneumatiky a nižší přítlak působily obavy, protože městská trať je velmi klikatá a úzká.
McLaren s novým zbarvením - logy Johnnie Walkera (foto: McLaren Mercedes)
Mercedes nasadil nové dvojité křidélko uprostřed zadní části vozu (tzv. monkey seat), v tomto místě Red Bull po instalaci zkoumal proudění pomocí flow-visu. Rakouský mistrovský tým již vyjel s novým, aerodynamicky o něco méně výhodným umístěním kamer na nose podobným Mercedesu - FIA jej donutila ke změně, protože kamera uvnitř jeho panelu cudnosti neposkytovala dostatečně kvalitní obraz (více zde). Režiséři FOM ji hned využili k zprostředkování záběru z jízdy během přenosu.
Po 11 min zaznamenal Rosberg první měřené kolo - 1:24,681, v dalších pokusech zrychloval- 1:22,534; 1:21,070; 1:20,461 a 1:20,094 min. Inženýr mu hlásil, že mu to trvalo tři kola, než dokázal pneumatiky zahřát.
Všichni v prvním tréninku používali pouze tvrdší ze dvou nabízených směsí, po níž na dráze zůstává více žmolků než po super-měkké, která se objeví až ve druhém tréninku. Pirelli letos čelí kritice, že je pro změnu příliš konzervativní. Hamilton se zapsal časem 1:25,335 min a Bernie Ecclestone mezitím do přístavu dorazil v motorovém člunu.
Felipe Massa se vrací po instalačním kole v Monaku do boxů (foto: Williams F1 Team)
Po 25 min se jako první pod hranici 80 sekund dostal Ricciardo s Red Bullem, který očekává, že zde Mercedesu bude o něco blíže - 1:19,912 min.
Krátce poté se v Mirabeau roztočil Chilton a na chvíli zde zavlály žluté vlajky. Trénink tím žel pro mladého Brita předčasně skončil.
Rosberg po 35 min na nové sadě pneumatik (první po 30 min musí letos všichni vrátit) předvedl o sekundu rychlejší kolo než Ricciardo a znovu se dostal do čela - 1:18,970 min. Na svém Mercedesu měl přední křídlo z Barcelony, které porovnávali s novou verzí, s níž jezdil Hamilton.
Ten na svého týmového kolegu v této chvíli ztrácel jen 3 tisíciny sekundy. Po zahřátí gum se ale dostal do čela - 1:18,271; Nico pár desetin ztrácel - 1:18,477 min.
Alonso držel čtvrtou příčku, ale Räikkönen se s druhým Ferrari očividně trápil. Po velkém probrzdění za tunelem zůstával na 10. místě. Magnussen s McLarenem po stížnostech na tvořící se puchýře zamířil do garáže.
Historická taška a přilba Marcuse Ericssona, kterou dává vzpomenoutna svého krajana Ronnieho Petersona (foto: Team Caterham F1)
Pérez se držel do poloviny tréninku před svým týmovým kolegou Hülkenbergem. Včera večer uvedl: "Očekávám, že si tady povedeme lépe než např. v Barceloně, kde má přítlak mnohem větší vliv než zde. Samozřejmě je důležitý i v Monaku, ale nemyslím si, že by tady dělal takové rozdíly jako v Barceloně.
Jsem spokojený s tím, že jsem s autem zatím letos vždy bodoval, i když jsme na něj nenasadili žádné novinky. Podle mě to vypadá slibně a myslím si, že jsem já ani tým ještě nepředvedli plný potenciál."
Ricciardo po hodině jízd potvrdil zlepšení Red Bullu a Renaultu, když se dostal na třetí příčku těsně za oba Mercedesy - 1:18,506 min. Vettel se staronovým šasi z Barcelony se sice dostal za něj, ale ztrácel přes půl sekundy. Se sebevědomím čtyřnásobného mistra světa zde jezdí spíše jeho australský kolega.
Pohled na zadní část Lotusu E22 Pastora Maldonada (foto: Lotus F1 Team)
Rosberg se dokázal přiblížit Hamiltonovi na 32 tisícin sekundy - 1:18,303 min, překonat jej už nikoliv. V poslední dvacetiminutovce si již většina zkoušela závodní simulace s větším množstvím paliva.
Sutilovi ujela záď jeho Sauberu 16 min před koncem v zatáčce č. 5 a trénink pro něj podobně jako pro Chiltona dříve ve stejném místě skončil. "Ustřelila mi záď, ani jsem na to netlačil," hlesl nešťastný Němec.
V poslední minutě to ještě v Sainte Devote přestřeili jeho týmový kolega Gutiérrez, proto traťoví komisaři mávali žlutými vlajkami i před první zatáčkou.
Počty kol ujeté v prvním tréninku
Mercedesy v závěru již nikdo nepřekonal, velmi blízko jim jsou v Monaku ale Red Bully, které dokázal rozdělit čtvrtý Alonso. Jeho týmový kolega obsadil páté místo.
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg - 288,3 km/h; 2. Bottas - 288,1; 3. Massa - 287,7; 4. Hamilton - 287,4; 5. Pérez - 286,3; 6. Alonso - 286,2; 7. Rosberg - 285,8...... 11. Ricciardo - 284,1; ... 15. Vettel - 283,3; ... 21. Bianchi - 280,8; 22. Chilton - 280,6 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.