Renault dal dnes v Silverstone vzpomenout na krásnou turboéru Formule 1. Závodní jezdec Lotusu Romain Grosjean prohnal slavný vůz RE40, k vidění byly také RS01 i Lotus 98T. Akci si s námi můžete připomenout prostřednictvím fotografií.
Turba se do Silverstone během 50. Velké ceny Británie letos vrátí po 25 letech. Renault tam však se starými motory zamířil již dnes a předvedl nám nádhernou podívanou.
Na okruhu se objevil vůbec první monopost poháněný přeplňovaným agregátem: RS01. Tento žlutý vůz s 1,5l V6 motorem v roce 1977 po okruzích proháněl Jean-Pierre Jabouille, jeho výkon dosahoval 525 koní při 10 500 ot/min. Prvním vítězstvím ve Velké ceně Francie 1979 v Dijonu dal najevo, že cesta turba je tou správnou: v polovině 80. let po přechodu na dvojitá turba pak výkon dosahoval 1000 koní, v kvalifikačním režimu dokonce až 1300 koní (viz níže).
Grosjean si na trati zařádil s 4,4 m dlouhým a 2,14 m širokým vozem RE40, s nímž Alain Prost vyhrál Velkou cenu Británie v roce 1983. Výkon tohoto 1,5l V6 motoru v té době dosahoval slušných 880 koní (v závodě dle konfigurace 650 - 750 koní). Prost s ním tehdy uspěl také ve Francii, v Belgii a v Rakousku, pole position získal v San Marinu, v Monaku a v Brands Hatch. V šampionátech Renault i Prost obsadili druhá místa. Jeho celková hmotnost včetně jezdce dosahovala 595 kg.
Romain Grosjean si užil jízdu s historickým Renaultem RE40 (foto: Renault Sport F1)
A jaký měl z jízdy dojem Grosjean, který má zkušenosti s novými hybridními pohonnými jednotkami, kterým letos také pomáhá jedno turbodmychadlo? "V některých chvílích se to chovalo stejně jako dnešní F1, v jiných velmi odlišně. Hlavním rozdílem je pozice pilota a fakt, že sedíte na přední nápravě. Ovladatelnost motorů je samozřejmě velmi odlišná - cítíte, že nemají žádný výkon, a pak to najednou kopne a s emocemi a pocity šílíte."
"Pak je velmi odlišná převodovka, chvílí to trvá, než si na ni člověk zvykne. Cítíte brzdění, přítlak, smyky a auto si jede tam, kam chce. Bylo to velmi příjemné se projet. Přál bych si, abych mohl jezdit ještě pár kol. Cítíte rozdíl mezi letošními turby. V těchto starých autech potřebujete tlak 2,2 barů a pak to kopne. V závodě by to bylo těžké.
Přišel pak za mnout Rob White a řekl mi: 'Tak teď už si letos nebudeš nikdy stěžovat na odezvu!' a já jsem mu řekl, že rozhodně ne. Technologie, kterou máme letos, jízdu s turbem oproti tomuhle činí velmi snadnou," popisuje své pocity Grosjean.
Krásky v Silverstone (foto: Renault Sport F1)
K vidění byl i Lotus 98T - slavné JPS auto, s nímž závodil Ayrton Senna a Johnny Dumfries. Šlo o poslední neomezené turbo a piloti s ním dosahovali úspěchů zejména v kvalifikaci, kde se těšili z výkonu 1300 koní při plnicím tlaku 5,7 barů (v závodě 1000 koní při tlaku 4 barů).
I přesto byl ale monopost úžasně ovladatelný. Obsahoval několik velkých novinek včetně nastavitelné světlé výšky jezdcem z kokpitu či vstřikování vody. Dodnes jde o nejrychlejší Lotus, protože ve Velké ceně Mexika 1986 dosáhl rychlosti 346,9 km/h.
Fotografie z dnešní akce včetně několika souvisejících historických snímků najdete pod článkem.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nejen obrovský rozruch mezi fanoušky, ale okamžitě ovlivnil i finanční trhy. John Elkann a bývalý prezident Luca di Montezemolo odmítli spekulace o marketingovém motivu a zdůrazňují, že cílem je přivést Ferrari zpět na vrchol motorsportu.
Lewis Hamilton prožívá obrovský pocit spokojenosti poté, co se k němu znovu připojila jeho bývalá osobní trenérka Angela Cullenová, s níž měl dlouhodobě úzkou spolupráci.
Sedmá série Drive to Survive dorazí na Netflix už v pátek a fanoušci s napětím čekají jaké zápletky letošní série přinese. Jak napovídají některé články, nebude chybět velmi zvláštní konec Daniela Ricciarda ve Formuli 1 a jak byl blízko sedačky Red Bullu.
Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Lewis Hamilton úspěšně zakončil předsezónní testování a nyní se soustředí na svůj první závod ve Ferrari, který ho čeká během Velké ceny Austrálie.
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.