Renault dal dnes v Silverstone vzpomenout na krásnou turboéru Formule 1. Závodní jezdec Lotusu Romain Grosjean prohnal slavný vůz RE40, k vidění byly také RS01 i Lotus 98T. Akci si s námi můžete připomenout prostřednictvím fotografií.
Turba se do Silverstone během 50. Velké ceny Británie letos vrátí po 25 letech. Renault tam však se starými motory zamířil již dnes a předvedl nám nádhernou podívanou.
Na okruhu se objevil vůbec první monopost poháněný přeplňovaným agregátem: RS01. Tento žlutý vůz s 1,5l V6 motorem v roce 1977 po okruzích proháněl Jean-Pierre Jabouille, jeho výkon dosahoval 525 koní při 10 500 ot/min. Prvním vítězstvím ve Velké ceně Francie 1979 v Dijonu dal najevo, že cesta turba je tou správnou: v polovině 80. let po přechodu na dvojitá turba pak výkon dosahoval 1000 koní, v kvalifikačním režimu dokonce až 1300 koní (viz níže).
Grosjean si na trati zařádil s 4,4 m dlouhým a 2,14 m širokým vozem RE40, s nímž Alain Prost vyhrál Velkou cenu Británie v roce 1983. Výkon tohoto 1,5l V6 motoru v té době dosahoval slušných 880 koní (v závodě dle konfigurace 650 - 750 koní). Prost s ním tehdy uspěl také ve Francii, v Belgii a v Rakousku, pole position získal v San Marinu, v Monaku a v Brands Hatch. V šampionátech Renault i Prost obsadili druhá místa. Jeho celková hmotnost včetně jezdce dosahovala 595 kg.
Romain Grosjean si užil jízdu s historickým Renaultem RE40 (foto: Renault Sport F1)
A jaký měl z jízdy dojem Grosjean, který má zkušenosti s novými hybridními pohonnými jednotkami, kterým letos také pomáhá jedno turbodmychadlo? "V některých chvílích se to chovalo stejně jako dnešní F1, v jiných velmi odlišně. Hlavním rozdílem je pozice pilota a fakt, že sedíte na přední nápravě. Ovladatelnost motorů je samozřejmě velmi odlišná - cítíte, že nemají žádný výkon, a pak to najednou kopne a s emocemi a pocity šílíte."
"Pak je velmi odlišná převodovka, chvílí to trvá, než si na ni člověk zvykne. Cítíte brzdění, přítlak, smyky a auto si jede tam, kam chce. Bylo to velmi příjemné se projet. Přál bych si, abych mohl jezdit ještě pár kol. Cítíte rozdíl mezi letošními turby. V těchto starých autech potřebujete tlak 2,2 barů a pak to kopne. V závodě by to bylo těžké.
Přišel pak za mnout Rob White a řekl mi: 'Tak teď už si letos nebudeš nikdy stěžovat na odezvu!' a já jsem mu řekl, že rozhodně ne. Technologie, kterou máme letos, jízdu s turbem oproti tomuhle činí velmi snadnou," popisuje své pocity Grosjean.
Krásky v Silverstone (foto: Renault Sport F1)
K vidění byl i Lotus 98T - slavné JPS auto, s nímž závodil Ayrton Senna a Johnny Dumfries. Šlo o poslední neomezené turbo a piloti s ním dosahovali úspěchů zejména v kvalifikaci, kde se těšili z výkonu 1300 koní při plnicím tlaku 5,7 barů (v závodě 1000 koní při tlaku 4 barů).
I přesto byl ale monopost úžasně ovladatelný. Obsahoval několik velkých novinek včetně nastavitelné světlé výšky jezdcem z kokpitu či vstřikování vody. Dodnes jde o nejrychlejší Lotus, protože ve Velké ceně Mexika 1986 dosáhl rychlosti 346,9 km/h.
Fotografie z dnešní akce včetně několika souvisejících historických snímků najdete pod článkem.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.