Španělská Grand Prix se může stát zlomovým bodem sezony, když Lewis Hamilton převzal vedení v šampionátu. Britovi k tomu dopomohla 4 vítězství v řadě.
Rosberg vs. Hamilton"Ale pro jeho kolegu, Nica Rosberga, je hodně věcí, které by měl vnímat pozitivně. Nico dal do nahánění Lewise v závěru závodu celou svoji duši, stejně jako tomu bylo v Bahrajnu před dvěma závody. Jedna věc je, když jste poražen, ale úplně jiná věc je, když Vás kolega rozdrtí, to není vůbec hezký pocit.
Jejich souboj byl dost těsný na to, aby Rosberg věděl, že jde jen o dobrou pozici na trati. Ta obvykle vychází z kvalifikace, kde musíte dostat auto co nejvýš to jde. Hamiltonovo vítězství v Barceloně vzešlo z toho, že dokázal svého kolegu opět porazit v kvalifikaci a tento náskok přetavil ve vedení po první zatáčce.
Tento kousek rychlosti je navíc věc, která odlišuje skvělé piloty od těch velmi dobrých. A Rosberg na tom musí zapracovat. Pozitivní pro něj také je, že i přes výhodnější pozici na trati se Hamilton během závodu dostal do situace, kdy měl problémy. Bylo zajímavé poslouchat po závodu technického ředitele Mercedesu, Paddyho Lowea, který Allanu McNishovi vysvětloval volbu dvou odlišných strategií.
Smyslem je dát šanci jezdci vzadu během závodu druhou možnost předjet toho, který je před ním tím, že mu dáte rychlejší pneumatiky pro závěrečný stint. Z pohledu týmu je to zajímavý přístup, protože to dostává jezdce vpředu pod tlak. V týmu, který má pevně stanoveného jezdce číslo jedna a dva by takovýto přístup nikdy nezvoli, naopak by je nechali kroužit se stejnou strategií [pneumatik] a zároveň by druhý jezdec vždy zastavil o několik kol později.
Nakonec to ale Hamilton ustál, věděl, že bude ke konci závodu pod tlakem. Mě jejich souboj dost fascinoval a udržovat v napětí. Doufám, že i lidé sledující závod v televizi, mají z těchto těsných soubojů u Mercedesu stejný pocit jako já, ale tím si nejsem jistý. Hamilton posléze velmi otevřeně hovořil o tom, co se mu honilo hlavou.
Pochopitelně byl rád, že vyhrál závod. Ale znepokojovalo ho, že byl Rosberg potenciálně rychlejší a chtěl přijít na to, proč bojoval se zádí auta, a na to, co s týmem mohou udělat.
Palivo na straně HamiltonaJednou z hlavních výhod Hamiltona se zdá být fakt, že využívá méně paliva něž kolega, to mu dává flexibilitu. Poté si může dovolit odstartovat do závodu s o trošku menším množstvím paliva [než Rosberg]. Auto je o několik kilo lehčí, což mu během závodu dává výhodu. Případně může využít větší množství paliva při brždění.
Pokud se Vám blokují zadní kola při brždění, tak můžete využít přebytečné palivo v nájezdu do zatáčky, abyste zamezili blokování zadní nápravy. To má efekt na energii, která v tomto bodu autem prochází. Takže nejde o lehkou záležitost, že prostě spálíte palivo, které nepotřebujete. Pořád to ale dává Hamiltonovi prostor pro hraní si, kterou Rosberg nemá.
Byl jsem překvapen, že tyto své myšlenky s námi takto komunikoval, potěšil mě. Teď má pár týdnů na to, aby pochopil, jak se před Monte Carlem zlepšit. Zde nebude chtít být na startu o jedno místo pozadu. Být totiž rychlý zde je pro závodního pilota velká pocta. Vždy chcete být rychlý ve srovnání se svým kolegou na těchto klasikách - Monako, Silverstone, Spa a Suzuka.
V Monaku musí jezdec cítit důvěru v auto a to mu ji musí dát. Jde o to, jak moc je Lewis hladový, i když on to nikdy neřekne, myslím si, že si říká: "Ano, vyhrál jsem nad Nicem 4 závody, ale já jej chci rozdrtit.". Monako je trať, kde to Nicovi obvykle jde velmi dobře - vloni zde vyhrál. Takže pokud by zde opět vyhrál Lewis, jaká by to pro Nica byla rána?
Krok vpřed pro Vettela a RäikkönenaSebastian Vettel měl ve Španělsku dobrý závod a užíval si souboje kolo na kolo, které během postupu z 15. příčky podstoupil. To jsou pozitiva v sezoně, která zatím pro něj byla těžká. Bylo to po Malajsii teprve podruhé, kdy vypadal, že stále dokáže útočit. Otázkou však zůstává, jestli už opravdu našel odpověď na rychlost svého kolegy, Daniela Ricciarda, který ho převýšil v Bahrajnu i Číně. To uvidíme v dalších závodech.
Je nemožné soudit jejich vzájemnou rychlost na základě víkendu ve Španělsku, protože Vettel měl opravdu hodně problémů, které jej připravily o čas na dráze, a také jel odlišnou strategii. Navíc oba byly v důležité okamžiky zaseknutí v provozu. Vettelovi problémy letos spoustu lidí překvapily, protože čtyřnásobný šampion by si přece měl umět poradit s problémy.
Ve sportu, kde každý detail hraje zásadní roli, si však nejsem jistý, že měl dostatek prostoru to prokázat. Vettel a Räikkönen jsou dva jezdci, kteří měli až do této sezony průměrný start. Oba měli problémy, ale oba se Barceloně zlepšili. Podle mě tím rozptlýlili pochybnosti. Räikkönen sice závod dokončil až za Alonsem, který se zdál být v závodech rychlejší, ale dlouho to vypadalo, že se s ním Fin může měřit.
Díky strategii se v závěrečné fázi dokázal Alonso dostat před týmového kolegu. Tu svoji pak Kimi zpochybňoval během zpomalovacího kola, což se zdá, může být první křest ohněm pro nového šéfa týmu, Marca Mattiacciho. Pomůže mu to pochopit rozhodnutí, která tým musí učinit - necháme oba jezdce jezdit při sobě nebo jednoho zavoláme dřív?
Vettel může na veřejnosti vypadat trošku zamračeně, avšak z mého pohledu z poza scény je to pořád ten stejný kluk, jako když vyhrával. Tihle hoši jsou hodně úspěšní a pod září reflektorů si všímáme každého posunku v jejich tvářích, každé změny ve vyjadřování. Zatím je moc brzy na to, abychom soudili sezonu Vettela, stejně tak jako je moc brzy na odpískání souboje o titul mezi jezdci Mercedesu.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.