Lotus je přesvědčený, že si po zlepšení a prvních bodech, na něž dosáhl v Barceloně, může dát za cíl skončit mezi nejlepší trojicí týmů letošní sezóny.
Začátek stáje Enstone byl katastrofální - vynechala první předsezónní test, prožívala technické problémy a na trati spíše stála. Ke zkoušení nové techniky proto využívala první závodní víkendy. Až v pátém podniku dosáhla díky osmému místu Romaina Grosjeana - a mohlo to být ještě lepší, nebýt problému s čidlem v motoru.
"Od počátku sezóny tvrdíme, že máme opravdu dobré auto. Kvůli základům, které jsme měli, to ale bylo opravdu těžké," říká pro Autosport majitel Gerard Lopez, jenž se ve Velké ceně Španělska mohl konečně radovat z bodovaného umístění svého týmu.
Grosjean navíc mohl skončit ještě výše: "Měli jsme na Romainově autě elektronický problém, který nás připravil o souboj s Ferrari. Před tím se nám ale dařilo Kimimu [Räikkönenovi] a Fernandovi [Alonsovi] ujíždět. Výsledek by tedy nakonec mohl vypadat jinak a my jsme mohli bojovat o páté či šesté místo.
Teoreticky to tedy znamená, že máme auto, které zaostává za Mercedesem - ale za ním zaostávají všichni - ale Red Bullu je blíže. A to pak znamená, že máme na to bojovat a porazit v podstatě kterékoliv jiné auto."
Srovnání rychlosti Grosjeana s Ferrari - do 20. kola měl pilot Lotusu navrch (pri zvětšení klikněte)
Lotus je v šampionátu osmý a na třetí Ferrari ztrácí 62 bodů, to však jeho ambice nikterak nesnižuje: "Chceme bojovat o třetí nebo o čtvrté místo v šampionátu. Jeho čtvrtina už je za námi, týmy se navzájem obírají o body, takže to pro nikoho nebude jednoduché - s výjimkou Mercedesu." Šampionát s přehledem vede Mercedes, ze "zbytku světa" je zatím nejlepší Red Bull.
"Kvůli tomu musíme dále pracovat. Kvalifikovali jsme se jako pátí a byli schopni bojovat o páté či šesté místo, což jasně dokládá, že auto máme dobré. Bylo by to trochu povýšenecké odepsat zbytek sezóny," dodává Lopez.
Romain Grosjean ve Španělsku oběma Ferrari ujížděl, pak se ale objeviltechnický problém a musel zvolnit (foto: Lotus F1 Team)
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.