Podle vyslance společnosti Renault Sport F1 Alaina Prosta jsou úspěchy Mercedesu výsledkem poctivé tříleté práce odborníků a velkých finančních investic.
V prvních čtyřech závodech sezony zvítězili jezdci týmu Mercedes, co Vy na to?Alain Prost (AP): „Už v průběhu zimních testů bylo zřejmé, že Mercedes bude nejlepší. Tým se naplno pustil do přípravy nového vozu, navíc se domnívám, že současná práce na šasi i na pohonné jednotce mu poskytla výhodu. Je vidět, že i jiné týmy, které používají pohonnou jednotku od Mercedesu, jsou vpředu. Navíc přes problémy v průběhu testování se motory ukázaly být v závodech neobyčejně spolehlivé, to nikdo nečekal.“
Existuje nějaké tajemství, které Mercedesu pomáhá?AP: „Základem je dobrý motor. Renault za soupeři zaostává, Ferrari nedosahuje pokrok dostatečně rychle. Tým z Maranella nikdy nevynikal kreativitou v době změny pravidel, potřebuje na to dost času. Z tohoto hlediska nemá smysl mluvit o tajemství v Mercedesu. U nich probíhala víc než tři roky poctivá práce, kterou vykonávali kompetentní odborníci. Kromě toho vynaložili na vývoj hodně prostředků.“
Co tím myslíte?AP: „To je jasné: finanční a lidské zdroje. F1 funguje jako průmysl: existují cykly, a když se připravoval Mercedes na nový cyklus, nešetřil prostředky.“
Líbí se Vám jezdci Mercedesu?AP: „Ano, líbí. Vždy jsem věděl, že Lewis Hamilton má velký potenciál. Nemyslím si, že Lewis byl vždy plně soustředěný na svou práci a výsledky, přesto má ohromný potenciál. Vzpomeňte si na Velkou cenu Číny: pole position v deštivé kvalifikaci, dokonale odjeté okruhy, když to bylo nutné a snadné vítězství na suchém povrchu.
Když udrží koncentraci, bude velmi složité ho předjet, je to silný jezdec. Rosberg je sympatický a dobrosrdečný hoch. Líbí se mi způsob, jakým poskytuje Nico rozhovory. Jenomže Lewis je rychlý v jakýchkoliv podmínkách, proto před Rosbergem stojí nelehký boj se svým týmovým kolegou. Čeká ho hodně práce.“
Co se stalo v Renault Sport F1?AP: „Myslím, že tam vznikl komplex menších problémů s financováním, vliv měl i faktor nedostatku času. Nezapomínejte, že v minulé sezoně jsme měli na starosti čtyři týmy, z toho jeden získal titul v Poháru konstruktérů počtvrté za sebou a museli jsme postupně začít financovat vývoj nového motoru. V té době už Mercedes dávno převedl své inženýry na práci na novém šestiválci a vývoj podpořil i dostatečnými finančními prostředky.“
Co si myslíte o bitvě mezi Danielem Ricciardem a Sebastianem Vettelem? Nastaly pro mistra světa krušné chvíle?AP: „Těžko říct. V minulé sezoně mnoho lidí říkalo, že Vettel dostává v týmu přednost před Webberem. Tým Red Bull byl a bude především závodním týmem, proto se chová pragmaticky. Z toho důvodu získal Sebastian psychologickou výhodu. Pamatujete si na loňskou Velkou cenu Malajsie? Když začali jezdci Red Bullu soupeřit mezi sebou, Vettel dostal z boxů jasné instrukce.
V současnosti se jeví být rychlejším jezdcem Daniel Ricciardo a Vettela žádají, aby ho pouštěl před sebe – to je pragmatické chování. Sebastiana to uráží, ale já se o něho neobávám, on se ještě vrátí mezi nejlepší. Ricciardo mě překvapil. Dosáhl skvělé výsledky, to je důležité i pro jeho bývalého týmového kolegu, vždyť Jean-Eric Vergne v minulém roce několikrát Daniela předjel!“
Proč Vettel letos ustoupil z předešlých pozic?AP: „Změnila se pravidla, zmenšil se přítlak, objevil se elektronický systém pro brzdění a mnoho jiných věcí. V minulosti jsem mluvil o tom, že Vettel vchází do zatáček vysokou rychlostí na rozdíl od Webbera a používal speciální nastavení motoru. Teď se to nedá. Sebastian se musí přizpůsobit a pochopit osobitosti nového vozu.“
Dostane se Red Bull na úroveň Mercedesu?AP: „Částečnou odpověď dostaneme už v průběhu Velké ceny Španělska. Před námi je hodně závodů, ale první představy o situaci dostaneme v Barceloně. Ale jestli se má Red Bull dostat na úroveň Mercedesu, musí zrychlit tempo vývoje.“
Ještě než přejdeme k Ferrari - jaký tým Vás ještě letos zaujal?AP: „Překvapuje mě Force India, Williams se vrací do formy. Nepříjemným překvapením jsou výkony vozů McLaren.“
Ve Ferrari je nový šéf týmu. V Maranellu se rozhodli pro člověka, který nepracoval v sportu…AP: „Překvapilo mě, že Stefana Domenicaliho vyměnili v průběhu sezony! Spíš bych přemýšlel o návratu Rosse Brawna – člověka z jejich kruhů, který je schopen organizovat práci týmu. V hodnocení je ale potřeba být zdrženlivý. Nedá se říct, že Ferrari je na dně, i když výsledky nejsou příliš dobré.
Marco Mattiacci nezmění situaci ze dne na den, ale může zlepšit fungování struktury a to napomůže rychlejším změnám. Ferrari - to je speciální tým. Jakmile nastanou jakékoliv problémy, všechny to rozladí, ale když se daří, nic je nemůže zastavit. Ferrari potřebuje lídry.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.