Podle vyslance společnosti Renault Sport F1 Alaina Prosta jsou úspěchy Mercedesu výsledkem poctivé tříleté práce odborníků a velkých finančních investic.
V prvních čtyřech závodech sezony zvítězili jezdci týmu Mercedes, co Vy na to?Alain Prost (AP): „Už v průběhu zimních testů bylo zřejmé, že Mercedes bude nejlepší. Tým se naplno pustil do přípravy nového vozu, navíc se domnívám, že současná práce na šasi i na pohonné jednotce mu poskytla výhodu. Je vidět, že i jiné týmy, které používají pohonnou jednotku od Mercedesu, jsou vpředu. Navíc přes problémy v průběhu testování se motory ukázaly být v závodech neobyčejně spolehlivé, to nikdo nečekal.“
Existuje nějaké tajemství, které Mercedesu pomáhá?AP: „Základem je dobrý motor. Renault za soupeři zaostává, Ferrari nedosahuje pokrok dostatečně rychle. Tým z Maranella nikdy nevynikal kreativitou v době změny pravidel, potřebuje na to dost času. Z tohoto hlediska nemá smysl mluvit o tajemství v Mercedesu. U nich probíhala víc než tři roky poctivá práce, kterou vykonávali kompetentní odborníci. Kromě toho vynaložili na vývoj hodně prostředků.“
Co tím myslíte?AP: „To je jasné: finanční a lidské zdroje. F1 funguje jako průmysl: existují cykly, a když se připravoval Mercedes na nový cyklus, nešetřil prostředky.“
Líbí se Vám jezdci Mercedesu?AP: „Ano, líbí. Vždy jsem věděl, že Lewis Hamilton má velký potenciál. Nemyslím si, že Lewis byl vždy plně soustředěný na svou práci a výsledky, přesto má ohromný potenciál. Vzpomeňte si na Velkou cenu Číny: pole position v deštivé kvalifikaci, dokonale odjeté okruhy, když to bylo nutné a snadné vítězství na suchém povrchu.
Když udrží koncentraci, bude velmi složité ho předjet, je to silný jezdec. Rosberg je sympatický a dobrosrdečný hoch. Líbí se mi způsob, jakým poskytuje Nico rozhovory. Jenomže Lewis je rychlý v jakýchkoliv podmínkách, proto před Rosbergem stojí nelehký boj se svým týmovým kolegou. Čeká ho hodně práce.“
Co se stalo v Renault Sport F1?AP: „Myslím, že tam vznikl komplex menších problémů s financováním, vliv měl i faktor nedostatku času. Nezapomínejte, že v minulé sezoně jsme měli na starosti čtyři týmy, z toho jeden získal titul v Poháru konstruktérů počtvrté za sebou a museli jsme postupně začít financovat vývoj nového motoru. V té době už Mercedes dávno převedl své inženýry na práci na novém šestiválci a vývoj podpořil i dostatečnými finančními prostředky.“
Co si myslíte o bitvě mezi Danielem Ricciardem a Sebastianem Vettelem? Nastaly pro mistra světa krušné chvíle?AP: „Těžko říct. V minulé sezoně mnoho lidí říkalo, že Vettel dostává v týmu přednost před Webberem. Tým Red Bull byl a bude především závodním týmem, proto se chová pragmaticky. Z toho důvodu získal Sebastian psychologickou výhodu. Pamatujete si na loňskou Velkou cenu Malajsie? Když začali jezdci Red Bullu soupeřit mezi sebou, Vettel dostal z boxů jasné instrukce.
V současnosti se jeví být rychlejším jezdcem Daniel Ricciardo a Vettela žádají, aby ho pouštěl před sebe – to je pragmatické chování. Sebastiana to uráží, ale já se o něho neobávám, on se ještě vrátí mezi nejlepší. Ricciardo mě překvapil. Dosáhl skvělé výsledky, to je důležité i pro jeho bývalého týmového kolegu, vždyť Jean-Eric Vergne v minulém roce několikrát Daniela předjel!“
Proč Vettel letos ustoupil z předešlých pozic?AP: „Změnila se pravidla, zmenšil se přítlak, objevil se elektronický systém pro brzdění a mnoho jiných věcí. V minulosti jsem mluvil o tom, že Vettel vchází do zatáček vysokou rychlostí na rozdíl od Webbera a používal speciální nastavení motoru. Teď se to nedá. Sebastian se musí přizpůsobit a pochopit osobitosti nového vozu.“
Dostane se Red Bull na úroveň Mercedesu?AP: „Částečnou odpověď dostaneme už v průběhu Velké ceny Španělska. Před námi je hodně závodů, ale první představy o situaci dostaneme v Barceloně. Ale jestli se má Red Bull dostat na úroveň Mercedesu, musí zrychlit tempo vývoje.“
Ještě než přejdeme k Ferrari - jaký tým Vás ještě letos zaujal?AP: „Překvapuje mě Force India, Williams se vrací do formy. Nepříjemným překvapením jsou výkony vozů McLaren.“
Ve Ferrari je nový šéf týmu. V Maranellu se rozhodli pro člověka, který nepracoval v sportu…AP: „Překvapilo mě, že Stefana Domenicaliho vyměnili v průběhu sezony! Spíš bych přemýšlel o návratu Rosse Brawna – člověka z jejich kruhů, který je schopen organizovat práci týmu. V hodnocení je ale potřeba být zdrženlivý. Nedá se říct, že Ferrari je na dně, i když výsledky nejsou příliš dobré.
Marco Mattiacci nezmění situaci ze dne na den, ale může zlepšit fungování struktury a to napomůže rychlejším změnám. Ferrari - to je speciální tým. Jakmile nastanou jakékoliv problémy, všechny to rozladí, ale když se daří, nic je nemůže zastavit. Ferrari potřebuje lídry.“
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.