Šéfka týmu Sauber Monisha Kaltenbornová odmítá, že u velkých týmů je obtížné dohlížet na dodržování rozpočtových stropů.
Minulý měsíc prezident FIA Jean Todt prosadil v rámci Strategické skupiny, že rozpočtové stropy budou zrušeny. Jedním z důvodů je fakt, že je velmi obtížné dohlížet nad dodržováním nákladových kvót. Do Strategické skupiny patří ty největší a zároveň nejbohatší týmy F1.
Menším týmům se jejich rozhodnutí nalíbilo a ve čtvrtek se konalo setkání, na kterém se projednával návrat rozpočtových stropů, k žádné dohodě však nedošlo. Podle menších týmů na tom závisí budoucnost tohoto sportu.
Kaltenbornová je jednou z těch, která zbrojí proti volnému toku finančních prostředků. Jako šéfka týmu Sauber má jasné představy, jak by to mělo vypadat. Navíc nevidí problém v kontrole nákladů.
„Ten argument nedokážu pochopit,“ kroutila hlavou Kaltenbornová nad výrokem Todta. „Pokud je mi známo, účetnictví se vede v Anglii a také máme základnu v Anglii, tudíž budeme předkládat stejné dokumenty.“
Menší týmy by uvítaly rozpočtové stropy, aby mohly být konkurenceschopnější (foto: Caterham)
„Myslím si, že všichni vědí, jak vést účetnictví a každý musí dodržovat stejné zákony, když sestavuje účetní výkazy. Tudíž všichni budeme ve velmi podobné situaci. Jen samozřejmě se budeme lišit objemem, ale o tom to je.“
„Zrádnou části pro zaúčtování jsou vnitropodnikové transakce, ale to není nic nového ve Formuli 1, nic nového ve světě. Navíc v jiných oblastech to funguje a i jiné sporty to dělají. Není to žádná velká věda. Systém dohledu není složitý, ale horší je stanovení sankcí.“
„Je jasné, že je potřeba nezávislé organizace kvůli kontrole. Vždy se můžete domnívat, že někdo podvádí, proto je potřeba provádět kontrolu. Jak často uzavírat účetní knihy a kontrolovat společnosti? Po roce vždy přijdou auditoři ke kontrole, není důvod proč toto nějak měnit.“
„Vždy mám ale pocit, že si lidé myslí, že budou neustále kontrolováni, ale kolikrát jsme se dohodli o dodržování rozpočtových stropů? Ani jednou. Neměli byste se na to dívat z té nejhorší stránky, prostě jen stačí, abyste průběžně kontrolovaly tok financí.“
Díky rozpočtovým stropům by se mohl zmenšit i počet pracovníků (foto: McLaren Mercedes)
Kaltenbornová dodává, že pokud tým překročí stanovené hranice, měl by poté přijít tvrdý trest s velkými sankcemi, aby se toto protiprávní jednání nevyplatilo.
„Pokud by tento systém platil, musí být pokuty vysoké. Je to jako, když dostanete finanční trest za překročení rychlosti. Pokud dostanete 10 €, pravděpodobně vás to trápit nebude, ale jakmile víte, že máte zaplatit 10 000 €, nepojedete rychle. Je potřeba mít, ne drastické, ale správně nastavené pokuty.“
„Poté tu bude i přirozená výměna informací. Když někdo udělá něco špatně – jako například neustálé používání vozu 1:1 v aerodynamickém tunelu – každý to může vidět jinak. Jeden člověk bude říkat, že toto nemůžete dělat a tamto také ne, ale ono to ve skutečnosti půjde. A to díky správnému řízení nákladů.“
„Když se podíváte na současný systém pokut, ze kterých může FIA vybírat, nechceme ho příliš měnit (s ohledem na rozpočtový strop). Pokud bychom nastavili regulaci financí, bylo by to jako sportovní a technická pravidla. Možná by se k tomu mohlo přistupovat stejně.“
„Možná by bylo dobré, kdyby FIA měla k dispozici rozsah sankcí dle závažnosti. Tak jak to funguje v reálném světě. Občas lidé se snaží dělat Formuli 1 komplikovanou, ale nyní je situace velmi podobná reálnému světu.“
Možná mechanici brzy nebudou nervózní jen před zastávkou v boxech (foto: Red Bull Racing)
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.