Šéfka týmu Sauber Monisha Kaltenbornová odmítá, že u velkých týmů je obtížné dohlížet na dodržování rozpočtových stropů.
Minulý měsíc prezident FIA Jean Todt prosadil v rámci Strategické skupiny, že rozpočtové stropy budou zrušeny. Jedním z důvodů je fakt, že je velmi obtížné dohlížet nad dodržováním nákladových kvót. Do Strategické skupiny patří ty největší a zároveň nejbohatší týmy F1.
Menším týmům se jejich rozhodnutí nalíbilo a ve čtvrtek se konalo setkání, na kterém se projednával návrat rozpočtových stropů, k žádné dohodě však nedošlo. Podle menších týmů na tom závisí budoucnost tohoto sportu.
Kaltenbornová je jednou z těch, která zbrojí proti volnému toku finančních prostředků. Jako šéfka týmu Sauber má jasné představy, jak by to mělo vypadat. Navíc nevidí problém v kontrole nákladů.
„Ten argument nedokážu pochopit,“ kroutila hlavou Kaltenbornová nad výrokem Todta. „Pokud je mi známo, účetnictví se vede v Anglii a také máme základnu v Anglii, tudíž budeme předkládat stejné dokumenty.“
Menší týmy by uvítaly rozpočtové stropy, aby mohly být konkurenceschopnější (foto: Caterham)
„Myslím si, že všichni vědí, jak vést účetnictví a každý musí dodržovat stejné zákony, když sestavuje účetní výkazy. Tudíž všichni budeme ve velmi podobné situaci. Jen samozřejmě se budeme lišit objemem, ale o tom to je.“
„Zrádnou části pro zaúčtování jsou vnitropodnikové transakce, ale to není nic nového ve Formuli 1, nic nového ve světě. Navíc v jiných oblastech to funguje a i jiné sporty to dělají. Není to žádná velká věda. Systém dohledu není složitý, ale horší je stanovení sankcí.“
„Je jasné, že je potřeba nezávislé organizace kvůli kontrole. Vždy se můžete domnívat, že někdo podvádí, proto je potřeba provádět kontrolu. Jak často uzavírat účetní knihy a kontrolovat společnosti? Po roce vždy přijdou auditoři ke kontrole, není důvod proč toto nějak měnit.“
„Vždy mám ale pocit, že si lidé myslí, že budou neustále kontrolováni, ale kolikrát jsme se dohodli o dodržování rozpočtových stropů? Ani jednou. Neměli byste se na to dívat z té nejhorší stránky, prostě jen stačí, abyste průběžně kontrolovaly tok financí.“
Díky rozpočtovým stropům by se mohl zmenšit i počet pracovníků (foto: McLaren Mercedes)
Kaltenbornová dodává, že pokud tým překročí stanovené hranice, měl by poté přijít tvrdý trest s velkými sankcemi, aby se toto protiprávní jednání nevyplatilo.
„Pokud by tento systém platil, musí být pokuty vysoké. Je to jako, když dostanete finanční trest za překročení rychlosti. Pokud dostanete 10 €, pravděpodobně vás to trápit nebude, ale jakmile víte, že máte zaplatit 10 000 €, nepojedete rychle. Je potřeba mít, ne drastické, ale správně nastavené pokuty.“
„Poté tu bude i přirozená výměna informací. Když někdo udělá něco špatně – jako například neustálé používání vozu 1:1 v aerodynamickém tunelu – každý to může vidět jinak. Jeden člověk bude říkat, že toto nemůžete dělat a tamto také ne, ale ono to ve skutečnosti půjde. A to díky správnému řízení nákladů.“
„Když se podíváte na současný systém pokut, ze kterých může FIA vybírat, nechceme ho příliš měnit (s ohledem na rozpočtový strop). Pokud bychom nastavili regulaci financí, bylo by to jako sportovní a technická pravidla. Možná by se k tomu mohlo přistupovat stejně.“
„Možná by bylo dobré, kdyby FIA měla k dispozici rozsah sankcí dle závažnosti. Tak jak to funguje v reálném světě. Občas lidé se snaží dělat Formuli 1 komplikovanou, ale nyní je situace velmi podobná reálnému světu.“
Možná mechanici brzy nebudou nervózní jen před zastávkou v boxech (foto: Red Bull Racing)
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace