Šéfka týmu Sauber Monisha Kaltenbornová odmítá, že u velkých týmů je obtížné dohlížet na dodržování rozpočtových stropů.
Minulý měsíc prezident FIA Jean Todt prosadil v rámci Strategické skupiny, že rozpočtové stropy budou zrušeny. Jedním z důvodů je fakt, že je velmi obtížné dohlížet nad dodržováním nákladových kvót. Do Strategické skupiny patří ty největší a zároveň nejbohatší týmy F1.
Menším týmům se jejich rozhodnutí nalíbilo a ve čtvrtek se konalo setkání, na kterém se projednával návrat rozpočtových stropů, k žádné dohodě však nedošlo. Podle menších týmů na tom závisí budoucnost tohoto sportu.
Kaltenbornová je jednou z těch, která zbrojí proti volnému toku finančních prostředků. Jako šéfka týmu Sauber má jasné představy, jak by to mělo vypadat. Navíc nevidí problém v kontrole nákladů.
„Ten argument nedokážu pochopit,“ kroutila hlavou Kaltenbornová nad výrokem Todta. „Pokud je mi známo, účetnictví se vede v Anglii a také máme základnu v Anglii, tudíž budeme předkládat stejné dokumenty.“
Menší týmy by uvítaly rozpočtové stropy, aby mohly být konkurenceschopnější (foto: Caterham)
„Myslím si, že všichni vědí, jak vést účetnictví a každý musí dodržovat stejné zákony, když sestavuje účetní výkazy. Tudíž všichni budeme ve velmi podobné situaci. Jen samozřejmě se budeme lišit objemem, ale o tom to je.“
„Zrádnou části pro zaúčtování jsou vnitropodnikové transakce, ale to není nic nového ve Formuli 1, nic nového ve světě. Navíc v jiných oblastech to funguje a i jiné sporty to dělají. Není to žádná velká věda. Systém dohledu není složitý, ale horší je stanovení sankcí.“
„Je jasné, že je potřeba nezávislé organizace kvůli kontrole. Vždy se můžete domnívat, že někdo podvádí, proto je potřeba provádět kontrolu. Jak často uzavírat účetní knihy a kontrolovat společnosti? Po roce vždy přijdou auditoři ke kontrole, není důvod proč toto nějak měnit.“
„Vždy mám ale pocit, že si lidé myslí, že budou neustále kontrolováni, ale kolikrát jsme se dohodli o dodržování rozpočtových stropů? Ani jednou. Neměli byste se na to dívat z té nejhorší stránky, prostě jen stačí, abyste průběžně kontrolovaly tok financí.“
Díky rozpočtovým stropům by se mohl zmenšit i počet pracovníků (foto: McLaren Mercedes)
Kaltenbornová dodává, že pokud tým překročí stanovené hranice, měl by poté přijít tvrdý trest s velkými sankcemi, aby se toto protiprávní jednání nevyplatilo.
„Pokud by tento systém platil, musí být pokuty vysoké. Je to jako, když dostanete finanční trest za překročení rychlosti. Pokud dostanete 10 €, pravděpodobně vás to trápit nebude, ale jakmile víte, že máte zaplatit 10 000 €, nepojedete rychle. Je potřeba mít, ne drastické, ale správně nastavené pokuty.“
„Poté tu bude i přirozená výměna informací. Když někdo udělá něco špatně – jako například neustálé používání vozu 1:1 v aerodynamickém tunelu – každý to může vidět jinak. Jeden člověk bude říkat, že toto nemůžete dělat a tamto také ne, ale ono to ve skutečnosti půjde. A to díky správnému řízení nákladů.“
„Když se podíváte na současný systém pokut, ze kterých může FIA vybírat, nechceme ho příliš měnit (s ohledem na rozpočtový strop). Pokud bychom nastavili regulaci financí, bylo by to jako sportovní a technická pravidla. Možná by se k tomu mohlo přistupovat stejně.“
„Možná by bylo dobré, kdyby FIA měla k dispozici rozsah sankcí dle závažnosti. Tak jak to funguje v reálném světě. Občas lidé se snaží dělat Formuli 1 komplikovanou, ale nyní je situace velmi podobná reálnému světu.“
Možná mechanici brzy nebudou nervózní jen před zastávkou v boxech (foto: Red Bull Racing)
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.