Šéfka týmu Sauber Monisha Kaltenbornová odmítá, že u velkých týmů je obtížné dohlížet na dodržování rozpočtových stropů.
Minulý měsíc prezident FIA Jean Todt prosadil v rámci Strategické skupiny, že rozpočtové stropy budou zrušeny. Jedním z důvodů je fakt, že je velmi obtížné dohlížet nad dodržováním nákladových kvót. Do Strategické skupiny patří ty největší a zároveň nejbohatší týmy F1.
Menším týmům se jejich rozhodnutí nalíbilo a ve čtvrtek se konalo setkání, na kterém se projednával návrat rozpočtových stropů, k žádné dohodě však nedošlo. Podle menších týmů na tom závisí budoucnost tohoto sportu.
Kaltenbornová je jednou z těch, která zbrojí proti volnému toku finančních prostředků. Jako šéfka týmu Sauber má jasné představy, jak by to mělo vypadat. Navíc nevidí problém v kontrole nákladů.
„Ten argument nedokážu pochopit,“ kroutila hlavou Kaltenbornová nad výrokem Todta. „Pokud je mi známo, účetnictví se vede v Anglii a také máme základnu v Anglii, tudíž budeme předkládat stejné dokumenty.“
Menší týmy by uvítaly rozpočtové stropy, aby mohly být konkurenceschopnější (foto: Caterham)
„Myslím si, že všichni vědí, jak vést účetnictví a každý musí dodržovat stejné zákony, když sestavuje účetní výkazy. Tudíž všichni budeme ve velmi podobné situaci. Jen samozřejmě se budeme lišit objemem, ale o tom to je.“
„Zrádnou části pro zaúčtování jsou vnitropodnikové transakce, ale to není nic nového ve Formuli 1, nic nového ve světě. Navíc v jiných oblastech to funguje a i jiné sporty to dělají. Není to žádná velká věda. Systém dohledu není složitý, ale horší je stanovení sankcí.“
„Je jasné, že je potřeba nezávislé organizace kvůli kontrole. Vždy se můžete domnívat, že někdo podvádí, proto je potřeba provádět kontrolu. Jak často uzavírat účetní knihy a kontrolovat společnosti? Po roce vždy přijdou auditoři ke kontrole, není důvod proč toto nějak měnit.“
„Vždy mám ale pocit, že si lidé myslí, že budou neustále kontrolováni, ale kolikrát jsme se dohodli o dodržování rozpočtových stropů? Ani jednou. Neměli byste se na to dívat z té nejhorší stránky, prostě jen stačí, abyste průběžně kontrolovaly tok financí.“
Díky rozpočtovým stropům by se mohl zmenšit i počet pracovníků (foto: McLaren Mercedes)
Kaltenbornová dodává, že pokud tým překročí stanovené hranice, měl by poté přijít tvrdý trest s velkými sankcemi, aby se toto protiprávní jednání nevyplatilo.
„Pokud by tento systém platil, musí být pokuty vysoké. Je to jako, když dostanete finanční trest za překročení rychlosti. Pokud dostanete 10 €, pravděpodobně vás to trápit nebude, ale jakmile víte, že máte zaplatit 10 000 €, nepojedete rychle. Je potřeba mít, ne drastické, ale správně nastavené pokuty.“
„Poté tu bude i přirozená výměna informací. Když někdo udělá něco špatně – jako například neustálé používání vozu 1:1 v aerodynamickém tunelu – každý to může vidět jinak. Jeden člověk bude říkat, že toto nemůžete dělat a tamto také ne, ale ono to ve skutečnosti půjde. A to díky správnému řízení nákladů.“
„Když se podíváte na současný systém pokut, ze kterých může FIA vybírat, nechceme ho příliš měnit (s ohledem na rozpočtový strop). Pokud bychom nastavili regulaci financí, bylo by to jako sportovní a technická pravidla. Možná by se k tomu mohlo přistupovat stejně.“
„Možná by bylo dobré, kdyby FIA měla k dispozici rozsah sankcí dle závažnosti. Tak jak to funguje v reálném světě. Občas lidé se snaží dělat Formuli 1 komplikovanou, ale nyní je situace velmi podobná reálnému světu.“
Možná mechanici brzy nebudou nervózní jen před zastávkou v boxech (foto: Red Bull Racing)
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.