Výkonný technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe vzpomíná na vývoj aktivního zavěšení ve Formuli 1 a o případných přínosech jeho opětovného zavedení, který týmy zvažují v rámci úsporných opatření.
První byl LotusPrůkopníkem aktivního zavěšení v F1 byl Lotus, který ho vyvinul na počátku 80. let poté, co se Brabham pokusil obejít zákaz podlah využívajících přísavného efektu pomoci systému pro řízení světlé výšky pilotem z kokpitu.
Nigel Mansell byl prvním jezdcem, který si vyzkoušel řešení Colina Chapmana v praxi během závodu v Long Beach v roce 1983. Mansell s Williamsem se stal v roce 1992 prvním jezdcem, který vyhrál mistrovství světa s vozem využívajícím aktivní zavěšení. Systém byl ale o rok později v F1 zakázán.
Na jeho vývoji se tehdy u Williamsu podílel Paddy Lowe: "Začal jsem tam ke konci roku 1987, kdy odjeli jeden závod s prototypem systému. Chtěli s ním závodit v sezóně 1988 s vozem poháněným Juddem, ale pravdou bylo, že tým vůbec neměl infrastrukturu na provozování takového vybavení.
Naprosto nám scházelo vybavení, protože zahrnoval elektroniku, počítače, hydrauliku - všechny prostředky, s nimiž tým nebyl obeznámený. Právě se začala používat ECU pro řízení motorů a zaznamenávání údajů ve vozech," vzpomíná na své začátky Lowe. Aktivní zavěšení se podle něj neprojevovalo "několik let v časech na kolo, Williams ale v této oblasti vedl."
Ayrton Senna s Lotusem 99T v roce 1987 (foto: Honda Racing F1)
Williams s aktivním zavěšením získává titulLotus podle něj využíval plně aktivní systém a byl prvním, kdo s ním vyhrál v roce 1987 díky Ayrtonovi Sennovi závod. Williams na rozdíl od něj využíval hybridní "reaktivní" systém, kdy byly pružiny ovládány hydraulicky, nikoliv výlučně elektronikou.
"Skutečný užitek aktivního zavěšení na Williamsu spočíval v aerodynamickém přínos. Auta měla výfukové difuzory, kdy byly výfuky svedeny přímo do srdce difuzoru. Stále se biju do hlavy kvůli tomu, že Red Bull přišel opět s tím, co jsme již kdysi používali!," kroutí hlavou Lowe.
"S aktivním zavěšením jsme toho dokázali hodně - vyvážit dodatečný přítlak na zádi prostřednictvím světlých výšek. Ale také vyžadovalo důvěru jezdce. Kombinace odvahy Nigela a toho auta z roku 1992 byla neporazitelná, protože věřil, že když šlápne na plyn, tak se přítlak dostaví," vyzdvihuje pro Autosport přínos britského šampiona.
Před sezónou 1994 po dalším titulu Williamsu však byl systém zakázán: "Kdo ví, jaké byly všechny ty důvody, proč ho zakázali. Kolem výkonnosti, složitosti a úspory nákladů byla spousta politiky. Některé věci, s nimiž se v legračně dostatečné míře setkáváme i dnes."
Nigel Mansell byl prvním jezdcem, který si dojel pro titul díky aktivnímu zavěšení(foto: Williams F1 Team)
Proč v F1 znovu zavést aktivní zavěšeníPodle Lowea by jeho zavedení v F1 bylo vzhledem k vývoji v minulých letech mnohem jednodušší: "Celou myšlenkou by měl být vývoj technologie a její posunutí kupředu. Myslím, že v určitých způsobech by mohl věci zjednodušit," vysvětluje Lowe.
"Když se podíváte na složitost tlumicích systémů, komplexní kinematiku - rozhodně by nebyl dražší," pokračuje výkonný technický ředitel Mercedesu, jehož monoposty v současnosti používají pasivní hydraulické propojení předního a zadního zavěšení (FRIC) - což je nákladný systém nejen z pohledu financí, ale zejména vývoje a úspěšného vyladění na dráze.
"Pro F1 je zdravé, že přemýšlí nejen o šetření nákladů, ale také o produktu. V oblasti technologií bychom měli být lídry. Čím více o tom přemýšlím, tím více si myslím, že by bylo dobré, kdybychom jej znovu zavedli," dodává Lowe.
Video: Jak u Lotusu 99T aktivní zavěšení fungovalo - Pitotovy trubice snímaly tlak, při jehož poklesu se stoupající rychlostí zavěšení automaticky tuhlo (zdroj: Youtube)
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.