Rakušan Roland Ratzenberger byl možná předurčen pro zapomenutí. Jako jezdec F1 a člověk si ale zaslouží víc pozornosti.
24 hodin poté, co Ratzenberger 30. dubna 1994 zemřel v průběhu kvalifikace na Velkou cenu San Marina, zemřel Ayrton Senna v nedělním závodě. A rakouský smutek byl náhle ve stínu toho většího, brazilského.
Max Mosley, tehdejší šéf FIA: „Ratzenberger… to byla pro mě ještě větší ztráta než Senna, protože on se mezi špičku dostal jen a pouze svým vlastním úsilím a za pomoci své rodiny. Neměl žádné peníze, všechno dosáhl svou prací, byl to maximálně dobrý člověk. Ratzenbergerova smrt by měla daleko větší ohlas, nebýt té Ayrtonovy o den později.“
Mosley se musel rozhodnout, komu půjde na pohřeb. „Šel jsem na pohřeb Ratzenbergerovi a ne Sennovi, kde byly všechny důležité osobnosti z F1. Cítil jsem, že ho někdo musí podpořit a jeho rodinu též.“
Vzpomínka na Rolanda Ratzenbergera (zdroj: Youtube)
Ratzenberger, který zemřel ve svých 33 letech, začínal v německé Formuli Ford v roce 1983, poté jezdil britskou Formuli 3, Touring Cars a Formuli Nippon. Ve Formuli 3000 dosáhl průměrné úspěchy, ale bylo to dost na podepsání pětiletého kontraktu s týmem Simtek v roce 1994.
V kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie neuspěl, ale předtím, než přijel do Imoly, v Japonsku dojel na jedenáctém místě. V průběhu sobotní kvalifikace se přední křídlo jeho vozu poškodilo, poté vyjel z tratě, ale pokračoval dál, protože byl zoufalý z toho, že by měl být poslední na startu.
Následně se mu nepodařilo projet zatáčku Gillese Villeneuva a narazil do zdi v rychlosti 315 km/h. Následkem nehody měl zlomenou lebku a po příjezdu do nemocnice v Bologni byl vyhlášen za mrtvého.
O 24 hodin později zemřel Ayrton Senna. V troskách jeho vozu byla nalezena rakouská vlajka, kterou chtěl zamávat na konci závodu. Bývalý jezdec F1 Johnny Herbert, Ratzenbergerův přítel: „To je prostě Ayrton, a proto musíte pochopit, proč je to pořád Ayrton. A proto Ayrton dokázal to, co dokázal. Roland je skoro zapomenut.
Vždy, když mluvím s lidmi neřeknu, že je to Ayrtonův víkend… je to vždy víkend Ayrtona a Rolanda. Nikdy na to nezapomenu a nechci, aby na to zapomínali ostatní. V Rolandovi jsme ztratili skutečně skvělého muže, který vždy tvrdě pracoval na tom, aby se stal jezdcem v F1. Byl problém zastihnout chvilku, kdy se neusmíval.“
Herbert tvrdí, že Ratzenberger nebyl jen „pracant“, jak je často charakterizován. „Neměl finanční zázemí a dřív jezdil s Fordem Transit a přívěsem, ale zvítězil v největším závodě své mladické kariéry – festivalu Formule Ford. Vždy byl dobrý, bohužel jsme už neměli tu možnost vidět to nejlepší z Rolanda. Nebyl pracantem, byl talentovaným jezdcem.“Bývalý mistr světa F1 Damon Hill také vzpomíná na Ratzenbergera: „Byl to někdo, koho jsem respektoval, protože šel podobnou cestou, jako já. Vstoupil do F1, když mu bylo přes třicet, ale uplatnil se v ní. Určitě měl talent, jenom tak nezářil, jako Senna, nebo Hamilton. Byl to muž, kterému se líbilo být jezdcem F1. Byl talentovaný, schopný a soutěživý.“
Ratzenberger dojel do cíle v jediném závodě F1, Senna zvítězil 41krát. Max Mosley: „Bylo smutné, že Ratzenberger neměl to, co měl Senna. Ale Senna měl aspoň úspěch, uznání v celém světě, státní pohřeb v Brazílii… Ratzenberger byl stejně mrtvý a pro jeho rodinu to bylo stejně těžké, ale neměl to všechno kolem.“
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.