Rakušan Roland Ratzenberger byl možná předurčen pro zapomenutí. Jako jezdec F1 a člověk si ale zaslouží víc pozornosti.
24 hodin poté, co Ratzenberger 30. dubna 1994 zemřel v průběhu kvalifikace na Velkou cenu San Marina, zemřel Ayrton Senna v nedělním závodě. A rakouský smutek byl náhle ve stínu toho většího, brazilského.
Max Mosley, tehdejší šéf FIA: „Ratzenberger… to byla pro mě ještě větší ztráta než Senna, protože on se mezi špičku dostal jen a pouze svým vlastním úsilím a za pomoci své rodiny. Neměl žádné peníze, všechno dosáhl svou prací, byl to maximálně dobrý člověk. Ratzenbergerova smrt by měla daleko větší ohlas, nebýt té Ayrtonovy o den později.“
Mosley se musel rozhodnout, komu půjde na pohřeb. „Šel jsem na pohřeb Ratzenbergerovi a ne Sennovi, kde byly všechny důležité osobnosti z F1. Cítil jsem, že ho někdo musí podpořit a jeho rodinu též.“
Vzpomínka na Rolanda Ratzenbergera (zdroj: Youtube)
Ratzenberger, který zemřel ve svých 33 letech, začínal v německé Formuli Ford v roce 1983, poté jezdil britskou Formuli 3, Touring Cars a Formuli Nippon. Ve Formuli 3000 dosáhl průměrné úspěchy, ale bylo to dost na podepsání pětiletého kontraktu s týmem Simtek v roce 1994.
V kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie neuspěl, ale předtím, než přijel do Imoly, v Japonsku dojel na jedenáctém místě. V průběhu sobotní kvalifikace se přední křídlo jeho vozu poškodilo, poté vyjel z tratě, ale pokračoval dál, protože byl zoufalý z toho, že by měl být poslední na startu.
Následně se mu nepodařilo projet zatáčku Gillese Villeneuva a narazil do zdi v rychlosti 315 km/h. Následkem nehody měl zlomenou lebku a po příjezdu do nemocnice v Bologni byl vyhlášen za mrtvého.
O 24 hodin později zemřel Ayrton Senna. V troskách jeho vozu byla nalezena rakouská vlajka, kterou chtěl zamávat na konci závodu. Bývalý jezdec F1 Johnny Herbert, Ratzenbergerův přítel: „To je prostě Ayrton, a proto musíte pochopit, proč je to pořád Ayrton. A proto Ayrton dokázal to, co dokázal. Roland je skoro zapomenut.
Vždy, když mluvím s lidmi neřeknu, že je to Ayrtonův víkend… je to vždy víkend Ayrtona a Rolanda. Nikdy na to nezapomenu a nechci, aby na to zapomínali ostatní. V Rolandovi jsme ztratili skutečně skvělého muže, který vždy tvrdě pracoval na tom, aby se stal jezdcem v F1. Byl problém zastihnout chvilku, kdy se neusmíval.“
Herbert tvrdí, že Ratzenberger nebyl jen „pracant“, jak je často charakterizován. „Neměl finanční zázemí a dřív jezdil s Fordem Transit a přívěsem, ale zvítězil v největším závodě své mladické kariéry – festivalu Formule Ford. Vždy byl dobrý, bohužel jsme už neměli tu možnost vidět to nejlepší z Rolanda. Nebyl pracantem, byl talentovaným jezdcem.“Bývalý mistr světa F1 Damon Hill také vzpomíná na Ratzenbergera: „Byl to někdo, koho jsem respektoval, protože šel podobnou cestou, jako já. Vstoupil do F1, když mu bylo přes třicet, ale uplatnil se v ní. Určitě měl talent, jenom tak nezářil, jako Senna, nebo Hamilton. Byl to muž, kterému se líbilo být jezdcem F1. Byl talentovaný, schopný a soutěživý.“
Ratzenberger dojel do cíle v jediném závodě F1, Senna zvítězil 41krát. Max Mosley: „Bylo smutné, že Ratzenberger neměl to, co měl Senna. Ale Senna měl aspoň úspěch, uznání v celém světě, státní pohřeb v Brazílii… Ratzenberger byl stejně mrtvý a pro jeho rodinu to bylo stejně těžké, ale neměl to všechno kolem.“
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.