Rakušan Roland Ratzenberger byl možná předurčen pro zapomenutí. Jako jezdec F1 a člověk si ale zaslouží víc pozornosti.
24 hodin poté, co Ratzenberger 30. dubna 1994 zemřel v průběhu kvalifikace na Velkou cenu San Marina, zemřel Ayrton Senna v nedělním závodě. A rakouský smutek byl náhle ve stínu toho většího, brazilského.
Max Mosley, tehdejší šéf FIA: „Ratzenberger… to byla pro mě ještě větší ztráta než Senna, protože on se mezi špičku dostal jen a pouze svým vlastním úsilím a za pomoci své rodiny. Neměl žádné peníze, všechno dosáhl svou prací, byl to maximálně dobrý člověk. Ratzenbergerova smrt by měla daleko větší ohlas, nebýt té Ayrtonovy o den později.“
Mosley se musel rozhodnout, komu půjde na pohřeb. „Šel jsem na pohřeb Ratzenbergerovi a ne Sennovi, kde byly všechny důležité osobnosti z F1. Cítil jsem, že ho někdo musí podpořit a jeho rodinu též.“
Vzpomínka na Rolanda Ratzenbergera (zdroj: Youtube)
Ratzenberger, který zemřel ve svých 33 letech, začínal v německé Formuli Ford v roce 1983, poté jezdil britskou Formuli 3, Touring Cars a Formuli Nippon. Ve Formuli 3000 dosáhl průměrné úspěchy, ale bylo to dost na podepsání pětiletého kontraktu s týmem Simtek v roce 1994.
V kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie neuspěl, ale předtím, než přijel do Imoly, v Japonsku dojel na jedenáctém místě. V průběhu sobotní kvalifikace se přední křídlo jeho vozu poškodilo, poté vyjel z tratě, ale pokračoval dál, protože byl zoufalý z toho, že by měl být poslední na startu.
Následně se mu nepodařilo projet zatáčku Gillese Villeneuva a narazil do zdi v rychlosti 315 km/h. Následkem nehody měl zlomenou lebku a po příjezdu do nemocnice v Bologni byl vyhlášen za mrtvého.
O 24 hodin později zemřel Ayrton Senna. V troskách jeho vozu byla nalezena rakouská vlajka, kterou chtěl zamávat na konci závodu. Bývalý jezdec F1 Johnny Herbert, Ratzenbergerův přítel: „To je prostě Ayrton, a proto musíte pochopit, proč je to pořád Ayrton. A proto Ayrton dokázal to, co dokázal. Roland je skoro zapomenut.
Vždy, když mluvím s lidmi neřeknu, že je to Ayrtonův víkend… je to vždy víkend Ayrtona a Rolanda. Nikdy na to nezapomenu a nechci, aby na to zapomínali ostatní. V Rolandovi jsme ztratili skutečně skvělého muže, který vždy tvrdě pracoval na tom, aby se stal jezdcem v F1. Byl problém zastihnout chvilku, kdy se neusmíval.“
Herbert tvrdí, že Ratzenberger nebyl jen „pracant“, jak je často charakterizován. „Neměl finanční zázemí a dřív jezdil s Fordem Transit a přívěsem, ale zvítězil v největším závodě své mladické kariéry – festivalu Formule Ford. Vždy byl dobrý, bohužel jsme už neměli tu možnost vidět to nejlepší z Rolanda. Nebyl pracantem, byl talentovaným jezdcem.“Bývalý mistr světa F1 Damon Hill také vzpomíná na Ratzenbergera: „Byl to někdo, koho jsem respektoval, protože šel podobnou cestou, jako já. Vstoupil do F1, když mu bylo přes třicet, ale uplatnil se v ní. Určitě měl talent, jenom tak nezářil, jako Senna, nebo Hamilton. Byl to muž, kterému se líbilo být jezdcem F1. Byl talentovaný, schopný a soutěživý.“
Ratzenberger dojel do cíle v jediném závodě F1, Senna zvítězil 41krát. Max Mosley: „Bylo smutné, že Ratzenberger neměl to, co měl Senna. Ale Senna měl aspoň úspěch, uznání v celém světě, státní pohřeb v Brazílii… Ratzenberger byl stejně mrtvý a pro jeho rodinu to bylo stejně těžké, ale neměl to všechno kolem.“
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.