Týmy Formule 1 se snaží vizuálně zatraktivnit závodění pomocí návratu jisker, zářících brzdových kotoučů a viditelných kondenzačních stop zvířeného proudění vzduchu při vyšší vlhkosti.
Vedoucí týmy se obávají, že poslední designové trendy sportu ubírají na dramatičnosti a zajímavé podívané, které nabízely předchozí generace monopostů Formule 1. V rámci Strategické skupiny nyní budou podle Autosportu jednat o celé škále návrhů, které by mohly vrátit část vzrušující vizuálních zážitků.
Snahu o zlepšení vrcholné disciplíny motorsportu táhnou především úsporná opatření, mezi nimi se ale objevují i návrhy, jejichž účelem je nabídnou i zajímavou podívanou - například zbavit se složitých brzdových kanálků, které se využívají pro získání aerodynamické výhody, a nabídnout tak opět pohled na rozžhavené kotouče při brzdění vozů.
Ferrari si například po závodě v Bahrajnu otestovalo verzi větších brzdových kanálků, pomocí kterých dostává vzduch do přední poloosy. Ten poté vychází ven středem kola do oblasti nízkého tlaku a přispívá tak nejen k zefektivnění chlazení brzd, ale také ke snížení celkového aerodynamického odporu. Podobný systém se loni objevil u Red Bullu a Williamsu. Díky navrhovanému opatření by příští rok však již podobná řešení nebyla možná.
Ferrari v Číně nasadilo složité brzdové kanálky, kterými vedlo vzduch do středu kol pro získání drobné aerodynamické výhody (foto: Scuderia Ferrari)
V rámci úsporných opatření se diskutuje o návratu standardizovaného aktivního zavěšení a o tom, zda by mohlo pomoci vytvářet jiskry od podlahy tak, jako na počátku devadesátých let. Ty byly způsobeny kontaktem titanových desek se zemí. V roce 1994 ale byly v rámci bezpečnostních opatření zavedeny povinné dřevěné kluzné desky pod vozem, aby s nimi týmy v hodně za získáním aerodynamické výhody nemohly s vozy jezdit příliš nízko - a tyto jiskry z F1 téměř zmizely.
Týmy v rámci pestré směsice návrhů zvažují i aerodynamické úpravy, díky kterým by byly viditelné kondenzované stopy zvířeného vzduchu, pevné starty po safety car fázi, zkrácení délky závodů nebo zavedení špičkových technologií, které by pomohly ještě více zkrátit zastávky v boxech.
Návrhy se budou probírat v rámci Strategické skupiny během příštích několika týdnů. Pokud by se na zavedení některých z nich shodly, musela by je schválit Komise F1 a pak i Světová rada motorsportu FIA.
Zvířený vzduch zanechávající stopu za zadním křídlem Ferrari(foto: Scuderia Ferrari)
A totéž u Lotusu (foto: Lotus F1 Team)
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.