Na šéfa Formule 1, Bernieho Ecclestonea, čekal ve čtvrtek v Mnichově soud. Obviněný je z toho, že dal před lety německému bankéři úplatek ve výši 45 milionů USD. Důvodem bylo, že si chtěl Bernie pojistit, že podíl v F1 bude prodán jemu preferované společnosti.
Žalující strana tvrdí, že úplatek měl sloužit k tomu, aby Bernie Ecclestone nepřišel o vliv ve Formuli 1, která se hlavně díky němu během let přeměnila ze sportu několika nadšenců ve velký multimilionový byznys. Gerhard Gribkowsky, který tou dobou pracoval pro Bayern LB jako šéf hodnocení rizik a který měl ohodnotit prodávaný podíl v F1 pod cenou, byl v roce 2012 usvědčen a odsouzen na 8,5 roků vězení.
Německý bankéř tehdy připustil, že od 83letého Ecclestona a jeho rodinného fondu Bambino peníze přijal. Bayern LB měla tehdy v F1 47% podíl a Gribkowsky měl zařídit, aby se tento podíl dostal do rukou majitelů společnosti CVC Partners.
Ecclestone jakoukoliv platbu popírá a trvá na své nevině. Má se za to, že jeho právnící budou argumentovat podobnými argumenty jako v předchozích případech spojených s prodejem. Tedy tím, že Gribkowsky Ecclestonea vydíral. Důvodem tohoto vydírání mělo být dle slov Brita to, že mu Gribkowsky hrozil tím, že britským daňovým úřadům oznámí, že Ecclestone fakticky kontroluje fond Bambino.
Půjde starý lišák Bernie Ecclestone do vězení? (foto: Red Bull Racing)
Ecclestone popírá, že by fond Bambino kontroloval, ale dle svých slov se obával, že by toto nařčení mohlo způsobit zdlouhavé vyšetřování ze strany daňových úřadů, jestli tomu tak opravdu je nebo není. Pokud by mu ovládání fondu prokázali, tak by vzhledem ke svému britskému občanství musel na daních doplatit asi 2,4 miliard Liber, protože fond je registrován v daňovém ráji. Ecclestone už dříve řekl, že Gribkowskymu vlastně zaplatil za to, aby nevyvolával žádné problémy a nechal celou událost utichnout.
Očekává se, že soud bude trvat asi 26 ne po sobě jdoucích dní, než bude 16. září vynesen rozsudek. Dále se také očekává, že se Bernie procesu zúčastní, ale sám neočekává, že by mu nějak zasahoval do jeho každodenní práce v F1 během sezony. Nicméně když německý žalobce v lednu oznámil, že hodlá pokračovat v soudu s Ecclestonem, tak Bernie vystoupil z Rady F1 a až do konce procesu upostranil některé výkonné věci v F1.
Jeho dlouhodobá budoucnost v F1 bude záležet hlavně na tom, jestli bude shledán vinným. Donald McKenzie, šéf CVC a vice předseda Delta Topco, která ovládá skupinu společností zodpovědných za propagaci F1 a využívání jejích komerčních práv, řekl, že Bernie Ecclestone bude odejit, jestli bude uznán vinným z nějaké kriminální činnosti.
Pokud tedy bude Bernie Ecclestone shledán vinným, tak mu hrozí vězení v délce mezi 3 měsíci až 10 lety. Nicméně němečtí právní experti říkají, že v podobných případech se zřídka vynášely tresty u horní hranice a dvouletý trest je dle nich pravděpodobný. Když byl v roce 2012 odsouzen Gribkowsky, tak německý předsedající soudce, Peter Noll, popsal Ecclestonea jako 'řídící sílu', která stála za platbami bývalému bankéři. Bernie Ecclestone tehdy řekl: "Myslím, že pan Gribkowsky jim tehdy řekl to, co si myslel, že jim říct musel."
V uplynulých týdnech byl Bernie ohledně procesu optimistou. Když byl v únoru na jedné charitativní akci dotázán, jestli má z procesu strach, tak řekl: "Vsadil bych si na to, že se to nestane". Ecclestone dříve v tomto roce také vyhrál spor s německou mediální agenturou Constantin Medien, která také tvrdila, že na prodeji podílu CVC tratila. Němci Ecclestona vinili z toho, že se domluvil s Gribkowskym, aby došlo k prodeji podílů Bayern LB ve prospěch CVC.
Soudce Justice Newey tehdy rozhodl ve prospěch Ecclestonea, ale to je už jiný příběh. Newey tehdy také prohlásil, že je 'nemožné' na Ecclestona nahlížet jako na 'spolehlivý nebo pravdomluvný' zdroj. To ovšem není vše, na spadnutí jsou další spory Ecclestonea s dalšími společnostmi, které prohlašují, že tehdy při prodeji F1 tratily.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.