Na šéfa Formule 1, Bernieho Ecclestonea, čekal ve čtvrtek v Mnichově soud. Obviněný je z toho, že dal před lety německému bankéři úplatek ve výši 45 milionů USD. Důvodem bylo, že si chtěl Bernie pojistit, že podíl v F1 bude prodán jemu preferované společnosti.
Žalující strana tvrdí, že úplatek měl sloužit k tomu, aby Bernie Ecclestone nepřišel o vliv ve Formuli 1, která se hlavně díky němu během let přeměnila ze sportu několika nadšenců ve velký multimilionový byznys. Gerhard Gribkowsky, který tou dobou pracoval pro Bayern LB jako šéf hodnocení rizik a který měl ohodnotit prodávaný podíl v F1 pod cenou, byl v roce 2012 usvědčen a odsouzen na 8,5 roků vězení.
Německý bankéř tehdy připustil, že od 83letého Ecclestona a jeho rodinného fondu Bambino peníze přijal. Bayern LB měla tehdy v F1 47% podíl a Gribkowsky měl zařídit, aby se tento podíl dostal do rukou majitelů společnosti CVC Partners.
Ecclestone jakoukoliv platbu popírá a trvá na své nevině. Má se za to, že jeho právnící budou argumentovat podobnými argumenty jako v předchozích případech spojených s prodejem. Tedy tím, že Gribkowsky Ecclestonea vydíral. Důvodem tohoto vydírání mělo být dle slov Brita to, že mu Gribkowsky hrozil tím, že britským daňovým úřadům oznámí, že Ecclestone fakticky kontroluje fond Bambino.
Půjde starý lišák Bernie Ecclestone do vězení? (foto: Red Bull Racing)
Ecclestone popírá, že by fond Bambino kontroloval, ale dle svých slov se obával, že by toto nařčení mohlo způsobit zdlouhavé vyšetřování ze strany daňových úřadů, jestli tomu tak opravdu je nebo není. Pokud by mu ovládání fondu prokázali, tak by vzhledem ke svému britskému občanství musel na daních doplatit asi 2,4 miliard Liber, protože fond je registrován v daňovém ráji. Ecclestone už dříve řekl, že Gribkowskymu vlastně zaplatil za to, aby nevyvolával žádné problémy a nechal celou událost utichnout.
Očekává se, že soud bude trvat asi 26 ne po sobě jdoucích dní, než bude 16. září vynesen rozsudek. Dále se také očekává, že se Bernie procesu zúčastní, ale sám neočekává, že by mu nějak zasahoval do jeho každodenní práce v F1 během sezony. Nicméně když německý žalobce v lednu oznámil, že hodlá pokračovat v soudu s Ecclestonem, tak Bernie vystoupil z Rady F1 a až do konce procesu upostranil některé výkonné věci v F1.
Jeho dlouhodobá budoucnost v F1 bude záležet hlavně na tom, jestli bude shledán vinným. Donald McKenzie, šéf CVC a vice předseda Delta Topco, která ovládá skupinu společností zodpovědných za propagaci F1 a využívání jejích komerčních práv, řekl, že Bernie Ecclestone bude odejit, jestli bude uznán vinným z nějaké kriminální činnosti.
Pokud tedy bude Bernie Ecclestone shledán vinným, tak mu hrozí vězení v délce mezi 3 měsíci až 10 lety. Nicméně němečtí právní experti říkají, že v podobných případech se zřídka vynášely tresty u horní hranice a dvouletý trest je dle nich pravděpodobný. Když byl v roce 2012 odsouzen Gribkowsky, tak německý předsedající soudce, Peter Noll, popsal Ecclestonea jako 'řídící sílu', která stála za platbami bývalému bankéři. Bernie Ecclestone tehdy řekl: "Myslím, že pan Gribkowsky jim tehdy řekl to, co si myslel, že jim říct musel."
V uplynulých týdnech byl Bernie ohledně procesu optimistou. Když byl v únoru na jedné charitativní akci dotázán, jestli má z procesu strach, tak řekl: "Vsadil bych si na to, že se to nestane". Ecclestone dříve v tomto roce také vyhrál spor s německou mediální agenturou Constantin Medien, která také tvrdila, že na prodeji podílu CVC tratila. Němci Ecclestona vinili z toho, že se domluvil s Gribkowskym, aby došlo k prodeji podílů Bayern LB ve prospěch CVC.
Soudce Justice Newey tehdy rozhodl ve prospěch Ecclestonea, ale to je už jiný příběh. Newey tehdy také prohlásil, že je 'nemožné' na Ecclestona nahlížet jako na 'spolehlivý nebo pravdomluvný' zdroj. To ovšem není vše, na spadnutí jsou další spory Ecclestonea s dalšími společnostmi, které prohlašují, že tehdy při prodeji F1 tratily.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.