Lotus podle svého majitele Gerarda Lopeze v Číně dosáhl díky zlepšení ze strany dodavatele pohonných jednotek obrovského pokroku.
Renault před čtvrtým závodním víkendem sezóny vylepšil své motory i jejich řídicí software, nyní za zády Lotusu dosahují stejné výkonnosti jako ty, které pohánějí Red Bully. Romain Grosjean poprvé postoupil do závěrečné části kvalifikace a v závodě se držel na bodech, dokud ho nezastavil problém s převodovkou.
"V Číně jsme viděli ze strany Renaultu jasný pokrok. Kluci mluví téměř o dvou sekundách, což je ohromné. Stopky nelžou - z hlediska výkonnosti jsme se posunuli o dvě sekundy kupředu," uvádí pro Autosport spokojeně Lopez.
"Auto je dobré. Romain měl v sobotu určité problémy s difuzorem, ale na základě časů a z nich odvozených závěrů bychom zřejmě mohli [v kvalifikaci] získat 6. místo, nebýt těch potíží. To je pozice, na kterou podle nás auto skutečně patří, i když víme, že Mercedes nepotřebuje ani DRS, aby nás objel. Zároveň je pozitivní to, že máme i rychlost, jak se zdá," pokračuje majitel Lotusu.
Majitel závodního týmu Lotus Gerard Lopez (foto: Lotus F1 Team)
Renault si při testech v Bahrajnu, kde však Lotusu kvůli problémům s motory musel každý den skončit dříve, vyzkoušel několik nových softwarových módů. Ty mu umožnili dostat se blíže limitu nové pohonné jednotky. V minulých třech závodech totiž za svou výkonnostní křivkou zaostával, V Číně jeho zákazníci včetně Lotusu mohli zacházet více do extrémů a snížit údajnou ztrátu Mercedesu ze 70 na 40 koní.
Zapracoval i na managementu energie v rámci jednoho kola, zejména v pomalých zatáčkách. Na rovinkách očekával, že mu stále bude něco chybět, ale díky posledním úpravám dosahoval lepší trakce, což mělo dopad i na výdrž pneumatik a větší flexibilitu v oblasti strategií. A soustředil se zejména na závodní módy, protože v této oblasti může dosáhnout větších pokroků než v kvalifikaci, kde se konečně prosadil mezi nejlepších 10 i Lotus.
"Takové problémy jsme na začátku sezóny nečekali"Lopez byl obtížným vstupem do sezóny sám překvapený: "Nečekali jsme, že budeme mít takové potíže s motorem. Z aerodynamického tunelu jsme vycházeli s tím, že máme v základu opravdu dobré auto. Problém ale nastává, když začnete nasazovat věci na dráze, aniž byste dokázali zajíždět kola a mohli jakkoliv pracovat na nastavení.
Takže jsme kvůli nedostatku kol měli obrovské, obrovské problémy a zpoždění. Po závodě v Bahrajnu jsme dospěli na dno, když nám v testu odešly dva motory a nemohli jsme s tím vůbec nic dělat. To byl opravdu okamžik, kdy jsme v tom pozitivním smyslu zastavili určité věci, které jsme dělali, a řekli: 'Tohle si už zkrátka nikdy více nesmíme dovolit.'"
Od příštího závodu se chce Lotus objevovat na čele častěji (foto: Lotus F1 Team)
V Barceloně další pokrok, měl by Lotusu umožnit konečně bodovatLopez ale věří, že ve Španělsku učiní další pokrok a na počátku evropské části sezóny F1 budou ještě silnější: "Renault slibuje v Barceloně celkem zajímavý pokrok. Pevně doufáme, že začneme dojíždět v nejlepší desítce a budeme bojovat se všemi, kteří tam budou."
"Od té doby, co jsem poprvé spatřil problémy, které máme s pohonnými jednotkami, jsem v podstatě tvrdil, že naším prvním závodem bude Barcelona. A za tím si stojím," dodává rozhodně majitel Lotusu.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.