Lotus podle svého majitele Gerarda Lopeze v Číně dosáhl díky zlepšení ze strany dodavatele pohonných jednotek obrovského pokroku.
Renault před čtvrtým závodním víkendem sezóny vylepšil své motory i jejich řídicí software, nyní za zády Lotusu dosahují stejné výkonnosti jako ty, které pohánějí Red Bully. Romain Grosjean poprvé postoupil do závěrečné části kvalifikace a v závodě se držel na bodech, dokud ho nezastavil problém s převodovkou.
"V Číně jsme viděli ze strany Renaultu jasný pokrok. Kluci mluví téměř o dvou sekundách, což je ohromné. Stopky nelžou - z hlediska výkonnosti jsme se posunuli o dvě sekundy kupředu," uvádí pro Autosport spokojeně Lopez.
"Auto je dobré. Romain měl v sobotu určité problémy s difuzorem, ale na základě časů a z nich odvozených závěrů bychom zřejmě mohli [v kvalifikaci] získat 6. místo, nebýt těch potíží. To je pozice, na kterou podle nás auto skutečně patří, i když víme, že Mercedes nepotřebuje ani DRS, aby nás objel. Zároveň je pozitivní to, že máme i rychlost, jak se zdá," pokračuje majitel Lotusu.
Majitel závodního týmu Lotus Gerard Lopez (foto: Lotus F1 Team)
Renault si při testech v Bahrajnu, kde však Lotusu kvůli problémům s motory musel každý den skončit dříve, vyzkoušel několik nových softwarových módů. Ty mu umožnili dostat se blíže limitu nové pohonné jednotky. V minulých třech závodech totiž za svou výkonnostní křivkou zaostával, V Číně jeho zákazníci včetně Lotusu mohli zacházet více do extrémů a snížit údajnou ztrátu Mercedesu ze 70 na 40 koní.
Zapracoval i na managementu energie v rámci jednoho kola, zejména v pomalých zatáčkách. Na rovinkách očekával, že mu stále bude něco chybět, ale díky posledním úpravám dosahoval lepší trakce, což mělo dopad i na výdrž pneumatik a větší flexibilitu v oblasti strategií. A soustředil se zejména na závodní módy, protože v této oblasti může dosáhnout větších pokroků než v kvalifikaci, kde se konečně prosadil mezi nejlepších 10 i Lotus.
"Takové problémy jsme na začátku sezóny nečekali"Lopez byl obtížným vstupem do sezóny sám překvapený: "Nečekali jsme, že budeme mít takové potíže s motorem. Z aerodynamického tunelu jsme vycházeli s tím, že máme v základu opravdu dobré auto. Problém ale nastává, když začnete nasazovat věci na dráze, aniž byste dokázali zajíždět kola a mohli jakkoliv pracovat na nastavení.
Takže jsme kvůli nedostatku kol měli obrovské, obrovské problémy a zpoždění. Po závodě v Bahrajnu jsme dospěli na dno, když nám v testu odešly dva motory a nemohli jsme s tím vůbec nic dělat. To byl opravdu okamžik, kdy jsme v tom pozitivním smyslu zastavili určité věci, které jsme dělali, a řekli: 'Tohle si už zkrátka nikdy více nesmíme dovolit.'"
Od příštího závodu se chce Lotus objevovat na čele častěji (foto: Lotus F1 Team)
V Barceloně další pokrok, měl by Lotusu umožnit konečně bodovatLopez ale věří, že ve Španělsku učiní další pokrok a na počátku evropské části sezóny F1 budou ještě silnější: "Renault slibuje v Barceloně celkem zajímavý pokrok. Pevně doufáme, že začneme dojíždět v nejlepší desítce a budeme bojovat se všemi, kteří tam budou."
"Od té doby, co jsem poprvé spatřil problémy, které máme s pohonnými jednotkami, jsem v podstatě tvrdil, že naším prvním závodem bude Barcelona. A za tím si stojím," dodává rozhodně majitel Lotusu.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.