Lotus podle svého majitele Gerarda Lopeze v Číně dosáhl díky zlepšení ze strany dodavatele pohonných jednotek obrovského pokroku.
Renault před čtvrtým závodním víkendem sezóny vylepšil své motory i jejich řídicí software, nyní za zády Lotusu dosahují stejné výkonnosti jako ty, které pohánějí Red Bully. Romain Grosjean poprvé postoupil do závěrečné části kvalifikace a v závodě se držel na bodech, dokud ho nezastavil problém s převodovkou.
"V Číně jsme viděli ze strany Renaultu jasný pokrok. Kluci mluví téměř o dvou sekundách, což je ohromné. Stopky nelžou - z hlediska výkonnosti jsme se posunuli o dvě sekundy kupředu," uvádí pro Autosport spokojeně Lopez.
"Auto je dobré. Romain měl v sobotu určité problémy s difuzorem, ale na základě časů a z nich odvozených závěrů bychom zřejmě mohli [v kvalifikaci] získat 6. místo, nebýt těch potíží. To je pozice, na kterou podle nás auto skutečně patří, i když víme, že Mercedes nepotřebuje ani DRS, aby nás objel. Zároveň je pozitivní to, že máme i rychlost, jak se zdá," pokračuje majitel Lotusu.
Majitel závodního týmu Lotus Gerard Lopez (foto: Lotus F1 Team)
Renault si při testech v Bahrajnu, kde však Lotusu kvůli problémům s motory musel každý den skončit dříve, vyzkoušel několik nových softwarových módů. Ty mu umožnili dostat se blíže limitu nové pohonné jednotky. V minulých třech závodech totiž za svou výkonnostní křivkou zaostával, V Číně jeho zákazníci včetně Lotusu mohli zacházet více do extrémů a snížit údajnou ztrátu Mercedesu ze 70 na 40 koní.
Zapracoval i na managementu energie v rámci jednoho kola, zejména v pomalých zatáčkách. Na rovinkách očekával, že mu stále bude něco chybět, ale díky posledním úpravám dosahoval lepší trakce, což mělo dopad i na výdrž pneumatik a větší flexibilitu v oblasti strategií. A soustředil se zejména na závodní módy, protože v této oblasti může dosáhnout větších pokroků než v kvalifikaci, kde se konečně prosadil mezi nejlepších 10 i Lotus.
"Takové problémy jsme na začátku sezóny nečekali"Lopez byl obtížným vstupem do sezóny sám překvapený: "Nečekali jsme, že budeme mít takové potíže s motorem. Z aerodynamického tunelu jsme vycházeli s tím, že máme v základu opravdu dobré auto. Problém ale nastává, když začnete nasazovat věci na dráze, aniž byste dokázali zajíždět kola a mohli jakkoliv pracovat na nastavení.
Takže jsme kvůli nedostatku kol měli obrovské, obrovské problémy a zpoždění. Po závodě v Bahrajnu jsme dospěli na dno, když nám v testu odešly dva motory a nemohli jsme s tím vůbec nic dělat. To byl opravdu okamžik, kdy jsme v tom pozitivním smyslu zastavili určité věci, které jsme dělali, a řekli: 'Tohle si už zkrátka nikdy více nesmíme dovolit.'"
Od příštího závodu se chce Lotus objevovat na čele častěji (foto: Lotus F1 Team)
V Barceloně další pokrok, měl by Lotusu umožnit konečně bodovatLopez ale věří, že ve Španělsku učiní další pokrok a na počátku evropské části sezóny F1 budou ještě silnější: "Renault slibuje v Barceloně celkem zajímavý pokrok. Pevně doufáme, že začneme dojíždět v nejlepší desítce a budeme bojovat se všemi, kteří tam budou."
"Od té doby, co jsem poprvé spatřil problémy, které máme s pohonnými jednotkami, jsem v podstatě tvrdil, že naším prvním závodem bude Barcelona. A za tím si stojím," dodává rozhodně majitel Lotusu.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.