ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Podrobnější pohled na výkonnost vozů prostřednictvím nejlepších časů v sektorech a maximálních dosažených rychlostí. Patrná je nadvláda Mercedesu a jejich pohonné jednotky, výborná aerodynamika Red Bullu, ale i zlepšení Renaultu.
V Číně jsme se letos potřetí ze čtyř letošních podniků dočkali mokré kvalifikace s různou intenzitou deště, zatím jsme tedy svědky jednoho z nejmokřejších úvodu šampionátu v posledních letech. Než se podíváme na časy, stručně si připomeňme konfiguraci okruhu.
První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou zatáček, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý, je však třeba být opatrný zejména s těžším vozem. Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor.
Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru. Na piloty zde působí přetížení přes 4,5 G. Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.
Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.
Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Suverénně si na vodě opět počínaly Mercedesy. Hamiltonovi se sice nepodařilo dát dohromady v Q3 všechny své nejlepší sektory - jinak by byl ještě o 0,371 s rychlejší - na první místo mu to však pohodlně stačilo.
Rosberg si kvůli chybnému zobrazení na volantu ve svém posledním ostrém pokusu myslel, že za svým maximem zaostává o 2 desetiny, proto na to tlačil a dopustil se chyby v poslední zatáčce. Ve skutečnosti však byl o 6 desetin rychlejší, mohl se vyhnout smyku a získat místo v první řadě vedle svého týmového kolegy. Dle součtu svých nejlepších sektorů mohl být dokonce až o 0,891 s rychlejší!
Renault vylepšil svůj motor (více zde) a údajný deficit stáhl ze 70 na 40 koní. Při dnešních rozhovorech s inženýry Lotusu mi stále dávali najevo svou frustraci ze svých pohonných jednotek - uznali však, že k pokroku z jejich strany došlo. Tým z Grove se blýskl ve třetím tréninku, v kvalifikaci zaujal postupem mezi nejlepších 10 Grosjean. Jak je vidět, zákazníci francouzského výrobce ztráceli především ve třetím sektoru s dlouhou rovinkou.
Ze zlepšení dokázal těžit Red Bull, jehož piloti se dokázali vklínit mezi Mercedesy. Ricciardo letos potřetí Vettela porazil, v součtu nejlepších sektorů by ale teoreticky skončil o 31 tisícin za mistrem světa.
Nejrychlejší sektory a jejich součet (teoreticky nejlepší čas)
Vozy Red Bullu byly nastaveny na vyšší přítlak, s nímž souvisí i vyšší odpor. Proto byli na rovinkách nejpomalejší - čidlo jim naměřilo o 20 km/h méně než továrním Mercedesům. Efektivitu aerodynamiky ale mají přinejmenším na úrovni Mercedesu. Opačná je situace například u Caterhamu: na rovinkách byl nejlepším zákaznickým týmem Renaultu, přesto z Q1 nepostoupil.
Zákaznické týmy Stříbrných šípů obsadili prvních šest příček, ze "zbytku světa" si vedl nejlépe Sutil s pohonnou jednotkou Ferrari 059/3 za zády: byl jen o 5,1 km/hod pomalejší.
Všimnout jsme si mohli dobré výkonnosti přechodných pneumatik Pirelli, na nichž Bottas v tom nejprudším dešti dosáhl 316 km/h. Při jízdě v plné rychlosti odvádějí 25 litrů vody za sekundu (pneumatika do deště až 65 l/s).
Maxímální rychlosti (v km/h)
Hranici pro přechod z mokrých pneumatik na přechodné tvořil čas kolem 1:56 min. Z toho vyplývá, jak Pirelli zapracovalo na svých mokrých pneumatikách, které jsou letos svou výkonností o něco blíže intermediálkám. Nedocházelo prakticky k žádnému opotřebení zadních pneumatik, lehká abraze se objevila pouze u některých týmů na předních pneumatikách.
Na závěr bych chtěl upozornit na to, že zítřejší závod má být suchý - po kvalifikaci však týmy nesmí měnit nastavení. Mohli bychom se proto dočkat mírného promíchání pole.
Papírově rychlejší je pro závod o 56 kolech strategie dvou zastávek: odstartovat na měkké sadě, její přezutí v 14. kole opět za měkkou a ve 28. za středně-tvrdou. Výhodnou alternativou se jeví start na měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. a v 34. kole.
Počet využitých součástí pohonných jednotekPřed sobotními jízdami vyměnili u stájí Red Bull a Toro Rosso na svých pohonných jednotkách turba a motorgenerátory MGU-H, Marussie nasadily nové MGU-K. V posledním sloupci uvádím součet trestných bodů, které piloti letos obdrželi za své prohřešky na dráze.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.