ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Podrobnější pohled na výkonnost vozů prostřednictvím nejlepších časů v sektorech a maximálních dosažených rychlostí. Patrná je nadvláda Mercedesu a jejich pohonné jednotky, výborná aerodynamika Red Bullu, ale i zlepšení Renaultu.
V Číně jsme se letos potřetí ze čtyř letošních podniků dočkali mokré kvalifikace s různou intenzitou deště, zatím jsme tedy svědky jednoho z nejmokřejších úvodu šampionátu v posledních letech. Než se podíváme na časy, stručně si připomeňme konfiguraci okruhu.
První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou zatáček, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý, je však třeba být opatrný zejména s těžším vozem. Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor.
Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru. Na piloty zde působí přetížení přes 4,5 G. Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.
Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.
Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Suverénně si na vodě opět počínaly Mercedesy. Hamiltonovi se sice nepodařilo dát dohromady v Q3 všechny své nejlepší sektory - jinak by byl ještě o 0,371 s rychlejší - na první místo mu to však pohodlně stačilo.
Rosberg si kvůli chybnému zobrazení na volantu ve svém posledním ostrém pokusu myslel, že za svým maximem zaostává o 2 desetiny, proto na to tlačil a dopustil se chyby v poslední zatáčce. Ve skutečnosti však byl o 6 desetin rychlejší, mohl se vyhnout smyku a získat místo v první řadě vedle svého týmového kolegy. Dle součtu svých nejlepších sektorů mohl být dokonce až o 0,891 s rychlejší!
Renault vylepšil svůj motor (více zde) a údajný deficit stáhl ze 70 na 40 koní. Při dnešních rozhovorech s inženýry Lotusu mi stále dávali najevo svou frustraci ze svých pohonných jednotek - uznali však, že k pokroku z jejich strany došlo. Tým z Grove se blýskl ve třetím tréninku, v kvalifikaci zaujal postupem mezi nejlepších 10 Grosjean. Jak je vidět, zákazníci francouzského výrobce ztráceli především ve třetím sektoru s dlouhou rovinkou.
Ze zlepšení dokázal těžit Red Bull, jehož piloti se dokázali vklínit mezi Mercedesy. Ricciardo letos potřetí Vettela porazil, v součtu nejlepších sektorů by ale teoreticky skončil o 31 tisícin za mistrem světa.
Nejrychlejší sektory a jejich součet (teoreticky nejlepší čas)
Vozy Red Bullu byly nastaveny na vyšší přítlak, s nímž souvisí i vyšší odpor. Proto byli na rovinkách nejpomalejší - čidlo jim naměřilo o 20 km/h méně než továrním Mercedesům. Efektivitu aerodynamiky ale mají přinejmenším na úrovni Mercedesu. Opačná je situace například u Caterhamu: na rovinkách byl nejlepším zákaznickým týmem Renaultu, přesto z Q1 nepostoupil.
Zákaznické týmy Stříbrných šípů obsadili prvních šest příček, ze "zbytku světa" si vedl nejlépe Sutil s pohonnou jednotkou Ferrari 059/3 za zády: byl jen o 5,1 km/hod pomalejší.
Všimnout jsme si mohli dobré výkonnosti přechodných pneumatik Pirelli, na nichž Bottas v tom nejprudším dešti dosáhl 316 km/h. Při jízdě v plné rychlosti odvádějí 25 litrů vody za sekundu (pneumatika do deště až 65 l/s).
Maxímální rychlosti (v km/h)
Hranici pro přechod z mokrých pneumatik na přechodné tvořil čas kolem 1:56 min. Z toho vyplývá, jak Pirelli zapracovalo na svých mokrých pneumatikách, které jsou letos svou výkonností o něco blíže intermediálkám. Nedocházelo prakticky k žádnému opotřebení zadních pneumatik, lehká abraze se objevila pouze u některých týmů na předních pneumatikách.
Na závěr bych chtěl upozornit na to, že zítřejší závod má být suchý - po kvalifikaci však týmy nesmí měnit nastavení. Mohli bychom se proto dočkat mírného promíchání pole.
Papírově rychlejší je pro závod o 56 kolech strategie dvou zastávek: odstartovat na měkké sadě, její přezutí v 14. kole opět za měkkou a ve 28. za středně-tvrdou. Výhodnou alternativou se jeví start na měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. a v 34. kole.
Počet využitých součástí pohonných jednotekPřed sobotními jízdami vyměnili u stájí Red Bull a Toro Rosso na svých pohonných jednotkách turba a motorgenerátory MGU-H, Marussie nasadily nové MGU-K. V posledním sloupci uvádím součet trestných bodů, které piloti letos obdrželi za své prohřešky na dráze.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.