ŠANGHAJ - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku v Číně předvedl Lewis Hamilton. O 0,14 sekundy zpět zůstal Fernando Alonso, třetí pozici obsadil další jezdec Mercedesu - Nico Rosberg. Jak odpolední část probíhala?
Na trati se jako první v 8:00 hod našeho času za stále nízkých teplot (vzduch: 15 °C, trať: 21 °C) objevují Pastor Maldonado a Jules Bianchi.
Mercedes vysvětlil, proč Hamilton ujel v prvním tréninku jen 9 kol - důvodem byl problém se zavěšením. Německý tým přivezl do Číny kratší verzi svého nosu, jehož okraje musely být kvůli úspěšnému absolvování nárazových testů prohnuty dovnitř. Přední křídlo je uchyceno pouze ve dvou místech po jeho okrajích, hezká práce, stejně jako ostatní aerodynamické detaily vozu W05. Po sezóně přijde o svého technického ředitele Boba Bella, který nejspíše zamíří k Ferrari.
Jejich jezdce Räikkönena naopak v prvním tréninku zřejmě zdržel systém posilovače řízení a zavěšení. Fin se chystal ráno vyrazit, když jej znovu zvedli a rozebrali přední vozu a téměř celou dobu prostál v garáži.
Bočnice McLarenu v Číně zdobí logo sponzora SAP (foto: McLaren Mercedes)
Sutil se Sauberem, který v prvním tréninku odpočíval (místo něj jezdi Van der Garde), jako první zajel měřené kolo již po 5 minutách - 1:45,104 min, minutu po něm Kvjat - 1:41,279 min. Postupně se přidávají další jezdci a časy klesají - zpočátku využívají středně-tvrdou směs, po 25 hodině přecházejí na rychlejší měkkou.
Daří se opět Fernandovi Alonsovi, který se po 20 min dostává na první místo před Rosberga - 1:39,251, stále na středně-tvrdých pneumatikách.
Po půl hodině havaroval do zdi při nájezdu do boxů Pastor Maldonado s Lotusem (podobně jako Lewis Hamilton v závodě v roce 2007). "Naboural jsem," oznamuje Venezuelan. "Ou... OK," reaguje inženýr. "Je mi to líto," pokračuje pilot. Tým to komentuje slovy: "Á, to no nebylo součástí plánu."
Video: Maldonadova havárie ve 2. tréninku (zdroj: Youtube)
Po 33 min překonává Ferrari na čele o půl sekundy Rosberg - 1:38,726 min, ovšem už na měkké sadě. Po chvíli jej střídá opět Alonso (1:38,456) a druhý pilot Mercedesu - Hamilton (1:38,315 min). Rádiem si však stále stěžuje na nedotáčivost vozu, stejně jako ráno, kdy měl problémy se zavěšením. Po čtyřech kolech hlásí, že má sjeté přední gumy.
V poslední třetině se již všichni věnovali přípravám na závod: delším jízdám s větším množstvím paliva. Vettel si stěžoval na drolení pneumatik, jeho inženýr ho ale uklidňoval tím, že podobné problémy mají i ostatní vozy. Hamilton se dostává mimo v zatáčce č. 8, Chilton 15 min před koncem ve smyku v zatáčce č. 2.
V kokpitu mají letos jezdci méně práce - nemusí nastavovat sběr energie při brzdění, o konstantní chování zadních brzd se automaticky stará elektronický systém brake by wire. Ani ERS už neovládají tlačítkem, jako v minulosti KERS - funguje automaticky. Na volantu ale mohou ovlivňovat jeho nastavení pomocí otočného přepínače.
Nový krátký nos Mercedesu - všimněte si minimalistického uchycení předního křídla, výsledek kvalitní FEA analýzy a dobré práce konstruktérů (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Force India přivezla do Číny různá vylepšení aerodynamiky (nová křídla, podlaha, deflektory, bočnice) i mechanická vylepšení - poprvé si vyzkoušela složité, hydraulicky propojené přední a zadní zavěšení, tzv. FRIC. Týmy ale přemýšlejí v rámci zlevnění o návratu aktivního zavěšení, které by bylo standardizované, podobně jako řídicí jednotky.
Grosjean pronikl do elitní desítky i díky zlepšení Renaultu, jenž přivezl nové verze svých pohonných jednotek a softwaru, což má snížit náskok Mercedesu ze 70 na 40 koní. Zákaznické týmy mohou jezdit s extrémnějším nastavením a ze svých pohonných jednotek ždímat více výkonu.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Hamiltona na čele v závěru již nikdo nepřekonal, těsně porazil Alonsa i zbytek pole. Ke konci ale k mechanikům zamířil dříve: "Něco není s tímhle autem vůbec v pořádku - jedu do boxů." Na třetím místě končí Rosberg, necelou desetinu za ním Ricciardo s Red Bullem, pátý jeho týmový kolega Vettel.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtů a maximálních rychlostí
Přehled všech časů: zde (PDF).
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.