ŠANGHAJ - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku v Číně předvedl Lewis Hamilton. O 0,14 sekundy zpět zůstal Fernando Alonso, třetí pozici obsadil další jezdec Mercedesu - Nico Rosberg. Jak odpolední část probíhala?
Na trati se jako první v 8:00 hod našeho času za stále nízkých teplot (vzduch: 15 °C, trať: 21 °C) objevují Pastor Maldonado a Jules Bianchi.
Mercedes vysvětlil, proč Hamilton ujel v prvním tréninku jen 9 kol - důvodem byl problém se zavěšením. Německý tým přivezl do Číny kratší verzi svého nosu, jehož okraje musely být kvůli úspěšnému absolvování nárazových testů prohnuty dovnitř. Přední křídlo je uchyceno pouze ve dvou místech po jeho okrajích, hezká práce, stejně jako ostatní aerodynamické detaily vozu W05. Po sezóně přijde o svého technického ředitele Boba Bella, který nejspíše zamíří k Ferrari.
Jejich jezdce Räikkönena naopak v prvním tréninku zřejmě zdržel systém posilovače řízení a zavěšení. Fin se chystal ráno vyrazit, když jej znovu zvedli a rozebrali přední vozu a téměř celou dobu prostál v garáži.
Bočnice McLarenu v Číně zdobí logo sponzora SAP (foto: McLaren Mercedes)
Sutil se Sauberem, který v prvním tréninku odpočíval (místo něj jezdi Van der Garde), jako první zajel měřené kolo již po 5 minutách - 1:45,104 min, minutu po něm Kvjat - 1:41,279 min. Postupně se přidávají další jezdci a časy klesají - zpočátku využívají středně-tvrdou směs, po 25 hodině přecházejí na rychlejší měkkou.
Daří se opět Fernandovi Alonsovi, který se po 20 min dostává na první místo před Rosberga - 1:39,251, stále na středně-tvrdých pneumatikách.
Po půl hodině havaroval do zdi při nájezdu do boxů Pastor Maldonado s Lotusem (podobně jako Lewis Hamilton v závodě v roce 2007). "Naboural jsem," oznamuje Venezuelan. "Ou... OK," reaguje inženýr. "Je mi to líto," pokračuje pilot. Tým to komentuje slovy: "Á, to no nebylo součástí plánu."
Video: Maldonadova havárie ve 2. tréninku (zdroj: Youtube)
Po 33 min překonává Ferrari na čele o půl sekundy Rosberg - 1:38,726 min, ovšem už na měkké sadě. Po chvíli jej střídá opět Alonso (1:38,456) a druhý pilot Mercedesu - Hamilton (1:38,315 min). Rádiem si však stále stěžuje na nedotáčivost vozu, stejně jako ráno, kdy měl problémy se zavěšením. Po čtyřech kolech hlásí, že má sjeté přední gumy.
V poslední třetině se již všichni věnovali přípravám na závod: delším jízdám s větším množstvím paliva. Vettel si stěžoval na drolení pneumatik, jeho inženýr ho ale uklidňoval tím, že podobné problémy mají i ostatní vozy. Hamilton se dostává mimo v zatáčce č. 8, Chilton 15 min před koncem ve smyku v zatáčce č. 2.
V kokpitu mají letos jezdci méně práce - nemusí nastavovat sběr energie při brzdění, o konstantní chování zadních brzd se automaticky stará elektronický systém brake by wire. Ani ERS už neovládají tlačítkem, jako v minulosti KERS - funguje automaticky. Na volantu ale mohou ovlivňovat jeho nastavení pomocí otočného přepínače.
Nový krátký nos Mercedesu - všimněte si minimalistického uchycení předního křídla, výsledek kvalitní FEA analýzy a dobré práce konstruktérů (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Force India přivezla do Číny různá vylepšení aerodynamiky (nová křídla, podlaha, deflektory, bočnice) i mechanická vylepšení - poprvé si vyzkoušela složité, hydraulicky propojené přední a zadní zavěšení, tzv. FRIC. Týmy ale přemýšlejí v rámci zlevnění o návratu aktivního zavěšení, které by bylo standardizované, podobně jako řídicí jednotky.
Grosjean pronikl do elitní desítky i díky zlepšení Renaultu, jenž přivezl nové verze svých pohonných jednotek a softwaru, což má snížit náskok Mercedesu ze 70 na 40 koní. Zákaznické týmy mohou jezdit s extrémnějším nastavením a ze svých pohonných jednotek ždímat více výkonu.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Hamiltona na čele v závěru již nikdo nepřekonal, těsně porazil Alonsa i zbytek pole. Ke konci ale k mechanikům zamířil dříve: "Něco není s tímhle autem vůbec v pořádku - jedu do boxů." Na třetím místě končí Rosberg, necelou desetinu za ním Ricciardo s Red Bullem, pátý jeho týmový kolega Vettel.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtů a maximálních rychlostí
Přehled všech časů: zde (PDF).
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.