Už během tohoto závodního víkendu v Číně povede Ferrari nový šéf - Marco Mattiacci. Může však uspět v prostředí Formule 1, které je pro něj nové?
Tento třiačtyřicetiletý italský manažer vystudoval ekonomiku na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Pracoval jako prezident a výkonný ředitel Ferrari pro Asii, než se po čtyřech letech přesunul do Severní Ameriky. O další čtyři roky později se stal šéfem týmu Formule 1. Jak si s touto úlohou poradí?
Jak na svém blogu uvedl britský novinář James Allen, Mattiacci se bude muset velmi rychle zorientovat nejen v politice tohoto sportu, ale i vítězné kultuře Ferrari z dob Michaela Schumachera, Rosse Brawna a Jeana Todta, která se v posledních letech přesunula z Maranella do Milton Keynes. "Ferrari k tomu má daleko, stejně jako McLaren. A to je ten duch, který přinesl zpět Ron Dennis doufaje ve znovurozdmýchání," zamýšlí se Allen.
"Bude muset rychle identifikovat lidi kolem sebe a pochopit, komu může důvěřovat. Být šéfem vítězného týmu znamená znát ten správný moment, kdy investovat do techniky či nové personální posily. Je to jako být vůdcem orchestru, kdy musíte houslity či basisty udržet neustále na vrcholu. Ta práce je neúprosná," komentuje.
Jak si Mattiacci poradí s výzvou, kterou přináši post šéfa Ferrrari? (foto: Scuderia Ferrari)
Dodává, že kromě udržení Fernanda Alonsa (který opět zopakoval, že dva tituly mistra světa mu nestačí) bude důležité i stoprocentní nasazení pro tým F1. Musejí se zkrátka zaměřit na budoucnost. Je otázkou, zda a jak si s tím vším Mattiacci dokáže poradit.
Fanoušci Ferrari změnu ve vedení víceméně uvítali. "Domenicali byl silný šéf, populární osobnost, ale nebyl to nemilosrdný lídr. Možná to byl začátek jeho konce. Patřil do plánu Italů, jak docílit úspěchu po odchodu Jeana Todta, který byl nemilosrdný a efektivní šéf."
"Aldo Costa měl převzít roli po Brawnovi. A neuspěl. Ale teď se na něj podívejte - šéfdesignér Mercedesu, který dělá, co umí nejlépe - tvořit rychlá auta bez tlaku role technického ředitele. Ten příklad ukazuje, že úspěch v F1, ve sportu a vlastně i obchodě je více o tom zplnomocntit ty správné lidi a u jiných to nepřehnat. Je to také o tom mít vizi," popisuje.
"Celá dominance Mercedesu je výsledkem pečlivého a dlouhodobého plánování a o to se nyní bude snažit Mattiacci. Ferrari má téměř vše, co potřebuje, aby vítězilo: špičkového technického ředitele Jamese Allisona, dobré aerodynamiky, skvělé zázemí pro testování v tunelu a dva mistry světa za volantem."
"Letos je potopilo oddělení pro vývoj motoru. Budou mít však možnost to pro příští rok zlepšit. Tu příležitost musejí využít a musejí se ujistit, že jejich vůz (šasi) se vyrovná Mercedesu a Red Bullu. Musejí zase začít přemýšlet jako vítězové," domnívá se Allen.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.