Už během tohoto závodního víkendu v Číně povede Ferrari nový šéf - Marco Mattiacci. Může však uspět v prostředí Formule 1, které je pro něj nové?
Tento třiačtyřicetiletý italský manažer vystudoval ekonomiku na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Pracoval jako prezident a výkonný ředitel Ferrari pro Asii, než se po čtyřech letech přesunul do Severní Ameriky. O další čtyři roky později se stal šéfem týmu Formule 1. Jak si s touto úlohou poradí?
Jak na svém blogu uvedl britský novinář James Allen, Mattiacci se bude muset velmi rychle zorientovat nejen v politice tohoto sportu, ale i vítězné kultuře Ferrari z dob Michaela Schumachera, Rosse Brawna a Jeana Todta, která se v posledních letech přesunula z Maranella do Milton Keynes. "Ferrari k tomu má daleko, stejně jako McLaren. A to je ten duch, který přinesl zpět Ron Dennis doufaje ve znovurozdmýchání," zamýšlí se Allen.
"Bude muset rychle identifikovat lidi kolem sebe a pochopit, komu může důvěřovat. Být šéfem vítězného týmu znamená znát ten správný moment, kdy investovat do techniky či nové personální posily. Je to jako být vůdcem orchestru, kdy musíte houslity či basisty udržet neustále na vrcholu. Ta práce je neúprosná," komentuje.
Jak si Mattiacci poradí s výzvou, kterou přináši post šéfa Ferrrari? (foto: Scuderia Ferrari)
Dodává, že kromě udržení Fernanda Alonsa (který opět zopakoval, že dva tituly mistra světa mu nestačí) bude důležité i stoprocentní nasazení pro tým F1. Musejí se zkrátka zaměřit na budoucnost. Je otázkou, zda a jak si s tím vším Mattiacci dokáže poradit.
Fanoušci Ferrari změnu ve vedení víceméně uvítali. "Domenicali byl silný šéf, populární osobnost, ale nebyl to nemilosrdný lídr. Možná to byl začátek jeho konce. Patřil do plánu Italů, jak docílit úspěchu po odchodu Jeana Todta, který byl nemilosrdný a efektivní šéf."
"Aldo Costa měl převzít roli po Brawnovi. A neuspěl. Ale teď se na něj podívejte - šéfdesignér Mercedesu, který dělá, co umí nejlépe - tvořit rychlá auta bez tlaku role technického ředitele. Ten příklad ukazuje, že úspěch v F1, ve sportu a vlastně i obchodě je více o tom zplnomocntit ty správné lidi a u jiných to nepřehnat. Je to také o tom mít vizi," popisuje.
"Celá dominance Mercedesu je výsledkem pečlivého a dlouhodobého plánování a o to se nyní bude snažit Mattiacci. Ferrari má téměř vše, co potřebuje, aby vítězilo: špičkového technického ředitele Jamese Allisona, dobré aerodynamiky, skvělé zázemí pro testování v tunelu a dva mistry světa za volantem."
"Letos je potopilo oddělení pro vývoj motoru. Budou mít však možnost to pro příští rok zlepšit. Tu příležitost musejí využít a musejí se ujistit, že jejich vůz (šasi) se vyrovná Mercedesu a Red Bullu. Musejí zase začít přemýšlet jako vítězové," domnívá se Allen.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.