BAHRAJN - SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu? Kdo byl v daných sektorech nejrychlejší a kdo dosahoval na rovinkách nejvyšších rychlostí?
V Bahrajnu se jela kvalifikace poprvé v noci za umělého osvětlení a tedy i za nižších teplot, než panují během dne v poušti. Poprvé jsme se dočkali také suché kvalifikace, protože v Melbourne i v Sepangu do ní promluvil déšť.
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 325 na 60 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).
Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Kvalifikaci dnes dominovaly Mercedesy: Rosberg na svého kolegu Hamiltona získal v prvním sektoru 0,123 s, ve druhém přidal 0,188 s, ztratil pouze ve třetím: 0,032 s. Oběma pilotům Stříbrných šípů se podařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v Q3 povedlo už jen Räikkönenovi a Buttonovi.
Mercedes je na tom dobře i po stránky aerodynamiky, jak je vidět při vysokých maximálních rychlostech z časů ve druhém sektoru. Dnes zkoušeli další verzí předního křídla, ale nakonec zůstali u té z Malajsie. Propracovány jsou veškeré detaily vozu od špičky unikátního nosu po difuzor.
Nejvíce by si v případě zajetí ideálního kola polepšil Massa (- 0,114 s) a Magnussen (- 0,081 s), jejich pozice na roštu by to ale neovlivnilo. Ze zbytku pole si vedl nejlépe Ricciardo, který byl Mercedesům nejblíže v prvním a ve druhém sektoru, ve třetím Button s McLarenem. Vettel měl s druhým Red Bullem problémy při podřazování a vypadl už v Q2.
Nadvládu motorů Mercedes potvrzují maximální rychlosti - v první desítce nechybí žádný z jejich vozů, z konkurence se dokázal prosadit pouze Sauber a Kvjat s Toro Rosso. Pohonné jednotky Renaultu si celkově vedly o něco lépe než Ferrari, které na rovinkách jasně ztrácí. Deficit Sutilova Ferrari je na pomezí sektorů očividný. Němec zřejmě vsadil na nižší přítlak, který mu však chyběl, a proto vypadl už v Q1. Švýcarský tým je v úvodu sezóny zklamáním.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtu (červeně) a skutečných zajetých časů (modře)
Výkonnostně tragický je stále i Lotus, který přivezl několik vylepšení včetně horizontálního křidélka umístěného mezi kly svého nosu. Tentokrát se mu větší technické problémy konečně vyhýbaly, do Q2 ale postoupil jen Grosjean poté, co překonal Maldonada o pouhých 9 tisícin.
Jejich závodní rychlost je ale lepší než kvalifikační a sedí jim i chladnější teploty, proto v zítřejším závodě očekávají, že si polepší. Aerodynamika vozu je dobrá, je však třeba vyladit práci s pohonnou jednotkou Renaultu.
Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí převyšoval rozdíl jednu sekundu na kolo, proto bylo prioritou předních jezdců ušetřit co nejvíce měkčích pneumatik pro závod. V minulosti by to vedlo k tomu, že by do Q3 mnozí nevyrazili, díky letošní sadě navíc jsem viděli na trati všechny jezdce.
Jednou z málo zmiňovaných výzev kvalifikace je kvůli novým pohonným jednotkám omezené využití plného výkonu: nelze totiž dvakrát za sebou využít 4 MJ, které nabízí letošní ERS. Protože je možná rekuperovat max. 2 MJ v jednom kole, nemohou piloti odjet dva kola za sebou naplno. To má dopad i na pneumatiky, které letos musí poskytnout špičkovou výkonnost pouze v jednom kole.
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Zítra můžeme očekávat strategie o dvou až třech zastávkách v závislosti na tom, jak budou týmy používat pneumatiky v souladu s vlastnostmi jejich vozů za klesajících teplot.
Papírově se zdá být pro závod o 57 kolech nejrychlejší třízastávková strategie: start na měkkých pneumatikách, jejich přezutí za stejnou směs v 17. kole, na středně-tvrdou ve 33. kole a závěrečný stint od 41. kola opět na měkké. Alternativou může být dvouzastávková strategie se začátkem na měkkých pneumatikách, přezutí na další měkké ve 22. kole a na středně-tvrdé v 44. kole.
Počet použitých součástí pohonných jednotek po opravách před sobotní kvalifikací
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.