BAHRAJN - SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu? Kdo byl v daných sektorech nejrychlejší a kdo dosahoval na rovinkách nejvyšších rychlostí?
V Bahrajnu se jela kvalifikace poprvé v noci za umělého osvětlení a tedy i za nižších teplot, než panují během dne v poušti. Poprvé jsme se dočkali také suché kvalifikace, protože v Melbourne i v Sepangu do ní promluvil déšť.
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 325 na 60 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).
Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Kvalifikaci dnes dominovaly Mercedesy: Rosberg na svého kolegu Hamiltona získal v prvním sektoru 0,123 s, ve druhém přidal 0,188 s, ztratil pouze ve třetím: 0,032 s. Oběma pilotům Stříbrných šípů se podařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v Q3 povedlo už jen Räikkönenovi a Buttonovi.
Mercedes je na tom dobře i po stránky aerodynamiky, jak je vidět při vysokých maximálních rychlostech z časů ve druhém sektoru. Dnes zkoušeli další verzí předního křídla, ale nakonec zůstali u té z Malajsie. Propracovány jsou veškeré detaily vozu od špičky unikátního nosu po difuzor.
Nejvíce by si v případě zajetí ideálního kola polepšil Massa (- 0,114 s) a Magnussen (- 0,081 s), jejich pozice na roštu by to ale neovlivnilo. Ze zbytku pole si vedl nejlépe Ricciardo, který byl Mercedesům nejblíže v prvním a ve druhém sektoru, ve třetím Button s McLarenem. Vettel měl s druhým Red Bullem problémy při podřazování a vypadl už v Q2.
Nadvládu motorů Mercedes potvrzují maximální rychlosti - v první desítce nechybí žádný z jejich vozů, z konkurence se dokázal prosadit pouze Sauber a Kvjat s Toro Rosso. Pohonné jednotky Renaultu si celkově vedly o něco lépe než Ferrari, které na rovinkách jasně ztrácí. Deficit Sutilova Ferrari je na pomezí sektorů očividný. Němec zřejmě vsadil na nižší přítlak, který mu však chyběl, a proto vypadl už v Q1. Švýcarský tým je v úvodu sezóny zklamáním.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtu (červeně) a skutečných zajetých časů (modře)
Výkonnostně tragický je stále i Lotus, který přivezl několik vylepšení včetně horizontálního křidélka umístěného mezi kly svého nosu. Tentokrát se mu větší technické problémy konečně vyhýbaly, do Q2 ale postoupil jen Grosjean poté, co překonal Maldonada o pouhých 9 tisícin.
Jejich závodní rychlost je ale lepší než kvalifikační a sedí jim i chladnější teploty, proto v zítřejším závodě očekávají, že si polepší. Aerodynamika vozu je dobrá, je však třeba vyladit práci s pohonnou jednotkou Renaultu.
Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí převyšoval rozdíl jednu sekundu na kolo, proto bylo prioritou předních jezdců ušetřit co nejvíce měkčích pneumatik pro závod. V minulosti by to vedlo k tomu, že by do Q3 mnozí nevyrazili, díky letošní sadě navíc jsem viděli na trati všechny jezdce.
Jednou z málo zmiňovaných výzev kvalifikace je kvůli novým pohonným jednotkám omezené využití plného výkonu: nelze totiž dvakrát za sebou využít 4 MJ, které nabízí letošní ERS. Protože je možná rekuperovat max. 2 MJ v jednom kole, nemohou piloti odjet dva kola za sebou naplno. To má dopad i na pneumatiky, které letos musí poskytnout špičkovou výkonnost pouze v jednom kole.
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Zítra můžeme očekávat strategie o dvou až třech zastávkách v závislosti na tom, jak budou týmy používat pneumatiky v souladu s vlastnostmi jejich vozů za klesajících teplot.
Papírově se zdá být pro závod o 57 kolech nejrychlejší třízastávková strategie: start na měkkých pneumatikách, jejich přezutí za stejnou směs v 17. kole, na středně-tvrdou ve 33. kole a závěrečný stint od 41. kola opět na měkké. Alternativou může být dvouzastávková strategie se začátkem na měkkých pneumatikách, přezutí na další měkké ve 22. kole a na středně-tvrdé v 44. kole.
Počet použitých součástí pohonných jednotek po opravách před sobotní kvalifikací
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.