BAHRAJN - SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si vedli piloti v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu? Kdo byl v daných sektorech nejrychlejší a kdo dosahoval na rovinkách nejvyšších rychlostí?
V Bahrajnu se jela kvalifikace poprvé v noci za umělého osvětlení a tedy i za nižších teplot, než panují během dne v poušti. Poprvé jsme se dočkali také suché kvalifikace, protože v Melbourne i v Sepangu do ní promluvil déšť.
Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 325 na 60 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.
Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.
Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).
Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.
Mapa okruhu (zdroj: FIA)
Kvalifikaci dnes dominovaly Mercedesy: Rosberg na svého kolegu Hamiltona získal v prvním sektoru 0,123 s, ve druhém přidal 0,188 s, ztratil pouze ve třetím: 0,032 s. Oběma pilotům Stříbrných šípů se podařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v Q3 povedlo už jen Räikkönenovi a Buttonovi.
Mercedes je na tom dobře i po stránky aerodynamiky, jak je vidět při vysokých maximálních rychlostech z časů ve druhém sektoru. Dnes zkoušeli další verzí předního křídla, ale nakonec zůstali u té z Malajsie. Propracovány jsou veškeré detaily vozu od špičky unikátního nosu po difuzor.
Nejvíce by si v případě zajetí ideálního kola polepšil Massa (- 0,114 s) a Magnussen (- 0,081 s), jejich pozice na roštu by to ale neovlivnilo. Ze zbytku pole si vedl nejlépe Ricciardo, který byl Mercedesům nejblíže v prvním a ve druhém sektoru, ve třetím Button s McLarenem. Vettel měl s druhým Red Bullem problémy při podřazování a vypadl už v Q2.
Nadvládu motorů Mercedes potvrzují maximální rychlosti - v první desítce nechybí žádný z jejich vozů, z konkurence se dokázal prosadit pouze Sauber a Kvjat s Toro Rosso. Pohonné jednotky Renaultu si celkově vedly o něco lépe než Ferrari, které na rovinkách jasně ztrácí. Deficit Sutilova Ferrari je na pomezí sektorů očividný. Němec zřejmě vsadil na nižší přítlak, který mu však chyběl, a proto vypadl už v Q1. Švýcarský tým je v úvodu sezóny zklamáním.
Přehled nejrychlejších sektorů, jejich součtu (červeně) a skutečných zajetých časů (modře)
Výkonnostně tragický je stále i Lotus, který přivezl několik vylepšení včetně horizontálního křidélka umístěného mezi kly svého nosu. Tentokrát se mu větší technické problémy konečně vyhýbaly, do Q2 ale postoupil jen Grosjean poté, co překonal Maldonada o pouhých 9 tisícin.
Jejich závodní rychlost je ale lepší než kvalifikační a sedí jim i chladnější teploty, proto v zítřejším závodě očekávají, že si polepší. Aerodynamika vozu je dobrá, je však třeba vyladit práci s pohonnou jednotkou Renaultu.
Mezi měkkou a středně-tvrdou směsí převyšoval rozdíl jednu sekundu na kolo, proto bylo prioritou předních jezdců ušetřit co nejvíce měkčích pneumatik pro závod. V minulosti by to vedlo k tomu, že by do Q3 mnozí nevyrazili, díky letošní sadě navíc jsem viděli na trati všechny jezdce.
Jednou z málo zmiňovaných výzev kvalifikace je kvůli novým pohonným jednotkám omezené využití plného výkonu: nelze totiž dvakrát za sebou využít 4 MJ, které nabízí letošní ERS. Protože je možná rekuperovat max. 2 MJ v jednom kole, nemohou piloti odjet dva kola za sebou naplno. To má dopad i na pneumatiky, které letos musí poskytnout špičkovou výkonnost pouze v jednom kole.
Přehled maximálních rychlostí (v km/h)
Zítra můžeme očekávat strategie o dvou až třech zastávkách v závislosti na tom, jak budou týmy používat pneumatiky v souladu s vlastnostmi jejich vozů za klesajících teplot.
Papírově se zdá být pro závod o 57 kolech nejrychlejší třízastávková strategie: start na měkkých pneumatikách, jejich přezutí za stejnou směs v 17. kole, na středně-tvrdou ve 33. kole a závěrečný stint od 41. kola opět na měkké. Alternativou může být dvouzastávková strategie se začátkem na měkkých pneumatikách, přezutí na další měkké ve 22. kole a na středně-tvrdé v 44. kole.
Počet použitých součástí pohonných jednotek po opravách před sobotní kvalifikací
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.