BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy prvního tréninku předvedli znovu jezdci Mercedesu a potvrzují roli favoritů. Nico Rosberg na Lewise Hamiltona ztratil přes 2 desetiny, Fernandovi Alonsovi s Ferrari chyběla už skoro půl sekunda.
Do prvního tréninku v Bahrajnu letos poprvé zasáhli rezervní jezdci: Felipe Nasr místo Valtteriho Bottase u Williamsu, Robin Frijns místo Kamuje Kobajašiho u Caterhamu a Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze u Sauberu.
Těsně před jeho začátkem opět selhal průtokoměr v Red Bullu Daniela Ricciarda, FIA proto týmu povolila přejít na záložní metodiku měření. Týmy brzy obešle s novou technickou směrnicí, která zakáže jakékoliv designové úpravy homologovaných čidel (psali jsme včera zde)
Na trati se jako první objevil Ericsson s Caterhamem a Vergne s Toro Rosso. Rosberg hned po výjezdu hlásí, že přišel o pohon a nemá moc výkonu, což pro lídra šampionátu není dobrou zprávou.
Bahrajn s častými akceleracemi z pomalých zatáček by měl zvýraznit výhodu pohonných jednotek Mercedes, důležitá je zde také stabilita při brzdění a dobře fungující elektronický systém brake by wire na zadní nápravě (více technický podrobností o okruhu v Šákhíru najdete zde).
Po 10 min měli všichni jezdci nainstalováno, pouze Lotusy si daly dva instalační okruhy. Magnussen si stěžoval na to, že mu vůz při brzdění zatáčí vlevo, že jsou levé přední brzdy teplejší než ty pravé a že je brzdový pedál příliš "dlouhý."
McLaren po krachu s čínskými sponzory stále nepředstavil titulárního sponzora a je možné, že už si počká až na Hondu, od které bude příští rok exkluzívně odebírat pohonné jednotky. V Bahrajnu bočnice zdobí nápis hlavního sponzora Velké ceny Bahrajnu - letecké společnosti Gulf Air. Své zbarvení musel kvůli zákazu alkoholu upravit Williams, Martini vystřídaly nápisy Racing.
Bočnice McLarenů v Bahrajnu zdobí logo Gulf Air (foto: McLaren Mercedes)
Po 17 min piloti začali předvádět měřená kola: Frijns (1:45,483), Nasr (1:41,311), Kvjat (1:39,453), Button (1:40,044), Räikkönen (1:39,403) Hülkenberg (1:38,632) a Rosberg (1:38,508 min). Po 30 min musí týmy vrátit jednu sadu pneumatik, která je letos speciálně určena pouze pro první půlhodinu úvodního tréninku.
Nejtěžší jezdec v poli - Adrian Sutil (75 kg) - si stěžoval před tréninkem na příliš nízký hmotnostní limit (max. 691 kg), proto do závodu nastupuje bez láhve s nápojem. Podle Felipeho Massy to však není tak jednoduché, jak to vykresluje.
"Když má tým těžký motor a těžké auto, pak je to na nich, aby to vyřešili. Já jsem lehký a jsem za to rád, ale kdybych bylo 10 kg těžší, pak bych ve svém voze s váhou žádné problémy neměl. Souvisí to tedy lepší práci, kterou který tým odvedl s vozem," uvádí Brazilec s odkazem na Sutila, jehož Sauber pohání "těžký" motor Ferrari.
Fernando Alonso také přiznal, že láhev v Malajsii nepoužil - trať přitom patří k fyzicky nejnáročnějším, jenže letos řízení vozů není tak náročné jako v minulosti. "V sobotu se mě zeptali: 'Chceš do vozu nainstalovat systém s pitím?' Řekl jsem: 'Ne, nechci.' Někdy se dokonce ani nepotím, tak jsem odjel závod v Malajsii bez nápojového systému. Už není zapotřebí."
Felipe Nasr s Williamsem FW36 s upravenými nápisy (foto: Williams F1 Team)
Toro Rosso přivezlo do Bahrajnu nové zadní křídlo pro střední přítlak, na první trénink ho dostal Vergne, zatímco Kvjat jezdí s podobným křídlem jako v Malajsii s vyšším přítlakem.
Po hodině vypadalo pořadí takto: 1. Hamilton (1:38,395), 2. Rosberg (1:38,508); 3. Hülkenberg (1:38,632), 4. Button (1:38,636), 5. Magnussen (1:38,949), 6. Kvjat (1:39,056), 7. Räikkönen (1:39,403), 8. Vettel (1:39,545), 9. Pérez (1:39,585) a 10. Vergne (1:39,862 min).
Ferrari se dopustilo zvláštní chyby, když Alonsa vyslalo na trať s pomíchanými pneumatikami: tři středně-tvrdé a jedna měkká vpředu. Španěl v boxové uličce zastavil a mechanici jej hned zatlačili zpět, aby svůj omyl napravili. Nálepkami (používají systém Velcro) si předtím tuto sadu pneumatik špatně označili.
Kimi Räikkönen vyráží na dráhu (foto: Scuderia Ferrari)
15 min před koncem se mu však podařilo zajet velmi rychlé kolo (1:37,953 min) a dostal se do čela o půl sekundy před oba Mercedesy. Ferrari do sezóny nevstoupilo nejlépe a v týmovém duelu za Alonsem jeho nový finský kolega zaostává.
Räikkönen na otázku, zda je Španěl jeho nejtěžším týmovým kolegou v kariéře, odpověděl: "Fakt nevím. Je to víceméně to, co jsem očekával, a samozřejmě se snažím usilovně vyřešit své vlastní věci a být s nimi spokojeny. Pokud budeme spokojeni, pak získáme výsledky, které chceme. Samozřejmě vidím časy na kolo a data, ale nejde o nic, co bych neočekával."
Počty ujetých kol
Osm min před koncem Alonsa překonává jak Rosberg (1:37,733), tak i Hamilton (1:37,502 min) - na Nica ztratil pouze v 8. zatáčce, kde jeho týmový kolega brzdil později, proto ji projel rychleji. Ke konci již duo Mercedesu nikdo nepřekonal, Španěl s Ferrari na rychlejší Stříbrný šíp ztratil 0,451 s.
Z nováčků si vedl nejlépe Nasr s Williamsem na 13. místě, van der Garde na Sutila ztratil čtvrt sekundy a Frijns u Caterhamu dokonce předčil Ericssona.
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg - 327,8 km/h; 2. Hamilton 323,3; 3. Nasr 323,1; 4. Rosberg - 322,7; 5. Pérez - 321,1; 6. Magnussen - 320,9; 7. Button - 320,6; 8. Massa - 320,1...... 20. Bianchi - 305,4; 21. Vettel - 303, 2; 22. Sutil - 302,5 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.