BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy prvního tréninku předvedli znovu jezdci Mercedesu a potvrzují roli favoritů. Nico Rosberg na Lewise Hamiltona ztratil přes 2 desetiny, Fernandovi Alonsovi s Ferrari chyběla už skoro půl sekunda.
Do prvního tréninku v Bahrajnu letos poprvé zasáhli rezervní jezdci: Felipe Nasr místo Valtteriho Bottase u Williamsu, Robin Frijns místo Kamuje Kobajašiho u Caterhamu a Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze u Sauberu.
Těsně před jeho začátkem opět selhal průtokoměr v Red Bullu Daniela Ricciarda, FIA proto týmu povolila přejít na záložní metodiku měření. Týmy brzy obešle s novou technickou směrnicí, která zakáže jakékoliv designové úpravy homologovaných čidel (psali jsme včera zde)
Na trati se jako první objevil Ericsson s Caterhamem a Vergne s Toro Rosso. Rosberg hned po výjezdu hlásí, že přišel o pohon a nemá moc výkonu, což pro lídra šampionátu není dobrou zprávou.
Bahrajn s častými akceleracemi z pomalých zatáček by měl zvýraznit výhodu pohonných jednotek Mercedes, důležitá je zde také stabilita při brzdění a dobře fungující elektronický systém brake by wire na zadní nápravě (více technický podrobností o okruhu v Šákhíru najdete zde).
Po 10 min měli všichni jezdci nainstalováno, pouze Lotusy si daly dva instalační okruhy. Magnussen si stěžoval na to, že mu vůz při brzdění zatáčí vlevo, že jsou levé přední brzdy teplejší než ty pravé a že je brzdový pedál příliš "dlouhý."
McLaren po krachu s čínskými sponzory stále nepředstavil titulárního sponzora a je možné, že už si počká až na Hondu, od které bude příští rok exkluzívně odebírat pohonné jednotky. V Bahrajnu bočnice zdobí nápis hlavního sponzora Velké ceny Bahrajnu - letecké společnosti Gulf Air. Své zbarvení musel kvůli zákazu alkoholu upravit Williams, Martini vystřídaly nápisy Racing.
Bočnice McLarenů v Bahrajnu zdobí logo Gulf Air (foto: McLaren Mercedes)
Po 17 min piloti začali předvádět měřená kola: Frijns (1:45,483), Nasr (1:41,311), Kvjat (1:39,453), Button (1:40,044), Räikkönen (1:39,403) Hülkenberg (1:38,632) a Rosberg (1:38,508 min). Po 30 min musí týmy vrátit jednu sadu pneumatik, která je letos speciálně určena pouze pro první půlhodinu úvodního tréninku.
Nejtěžší jezdec v poli - Adrian Sutil (75 kg) - si stěžoval před tréninkem na příliš nízký hmotnostní limit (max. 691 kg), proto do závodu nastupuje bez láhve s nápojem. Podle Felipeho Massy to však není tak jednoduché, jak to vykresluje.
"Když má tým těžký motor a těžké auto, pak je to na nich, aby to vyřešili. Já jsem lehký a jsem za to rád, ale kdybych bylo 10 kg těžší, pak bych ve svém voze s váhou žádné problémy neměl. Souvisí to tedy lepší práci, kterou který tým odvedl s vozem," uvádí Brazilec s odkazem na Sutila, jehož Sauber pohání "těžký" motor Ferrari.
Fernando Alonso také přiznal, že láhev v Malajsii nepoužil - trať přitom patří k fyzicky nejnáročnějším, jenže letos řízení vozů není tak náročné jako v minulosti. "V sobotu se mě zeptali: 'Chceš do vozu nainstalovat systém s pitím?' Řekl jsem: 'Ne, nechci.' Někdy se dokonce ani nepotím, tak jsem odjel závod v Malajsii bez nápojového systému. Už není zapotřebí."
Felipe Nasr s Williamsem FW36 s upravenými nápisy (foto: Williams F1 Team)
Toro Rosso přivezlo do Bahrajnu nové zadní křídlo pro střední přítlak, na první trénink ho dostal Vergne, zatímco Kvjat jezdí s podobným křídlem jako v Malajsii s vyšším přítlakem.
Po hodině vypadalo pořadí takto: 1. Hamilton (1:38,395), 2. Rosberg (1:38,508); 3. Hülkenberg (1:38,632), 4. Button (1:38,636), 5. Magnussen (1:38,949), 6. Kvjat (1:39,056), 7. Räikkönen (1:39,403), 8. Vettel (1:39,545), 9. Pérez (1:39,585) a 10. Vergne (1:39,862 min).
Ferrari se dopustilo zvláštní chyby, když Alonsa vyslalo na trať s pomíchanými pneumatikami: tři středně-tvrdé a jedna měkká vpředu. Španěl v boxové uličce zastavil a mechanici jej hned zatlačili zpět, aby svůj omyl napravili. Nálepkami (používají systém Velcro) si předtím tuto sadu pneumatik špatně označili.
Kimi Räikkönen vyráží na dráhu (foto: Scuderia Ferrari)
15 min před koncem se mu však podařilo zajet velmi rychlé kolo (1:37,953 min) a dostal se do čela o půl sekundy před oba Mercedesy. Ferrari do sezóny nevstoupilo nejlépe a v týmovém duelu za Alonsem jeho nový finský kolega zaostává.
Räikkönen na otázku, zda je Španěl jeho nejtěžším týmovým kolegou v kariéře, odpověděl: "Fakt nevím. Je to víceméně to, co jsem očekával, a samozřejmě se snažím usilovně vyřešit své vlastní věci a být s nimi spokojeny. Pokud budeme spokojeni, pak získáme výsledky, které chceme. Samozřejmě vidím časy na kolo a data, ale nejde o nic, co bych neočekával."
Počty ujetých kol
Osm min před koncem Alonsa překonává jak Rosberg (1:37,733), tak i Hamilton (1:37,502 min) - na Nica ztratil pouze v 8. zatáčce, kde jeho týmový kolega brzdil později, proto ji projel rychleji. Ke konci již duo Mercedesu nikdo nepřekonal, Španěl s Ferrari na rychlejší Stříbrný šíp ztratil 0,451 s.
Z nováčků si vedl nejlépe Nasr s Williamsem na 13. místě, van der Garde na Sutila ztratil čtvrt sekundy a Frijns u Caterhamu dokonce předčil Ericssona.
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg - 327,8 km/h; 2. Hamilton 323,3; 3. Nasr 323,1; 4. Rosberg - 322,7; 5. Pérez - 321,1; 6. Magnussen - 320,9; 7. Button - 320,6; 8. Massa - 320,1...... 20. Bianchi - 305,4; 21. Vettel - 303, 2; 22. Sutil - 302,5 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.