BAHRAJN - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy prvního tréninku předvedli znovu jezdci Mercedesu a potvrzují roli favoritů. Nico Rosberg na Lewise Hamiltona ztratil přes 2 desetiny, Fernandovi Alonsovi s Ferrari chyběla už skoro půl sekunda.
Do prvního tréninku v Bahrajnu letos poprvé zasáhli rezervní jezdci: Felipe Nasr místo Valtteriho Bottase u Williamsu, Robin Frijns místo Kamuje Kobajašiho u Caterhamu a Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze u Sauberu.
Těsně před jeho začátkem opět selhal průtokoměr v Red Bullu Daniela Ricciarda, FIA proto týmu povolila přejít na záložní metodiku měření. Týmy brzy obešle s novou technickou směrnicí, která zakáže jakékoliv designové úpravy homologovaných čidel (psali jsme včera zde)
Na trati se jako první objevil Ericsson s Caterhamem a Vergne s Toro Rosso. Rosberg hned po výjezdu hlásí, že přišel o pohon a nemá moc výkonu, což pro lídra šampionátu není dobrou zprávou.
Bahrajn s častými akceleracemi z pomalých zatáček by měl zvýraznit výhodu pohonných jednotek Mercedes, důležitá je zde také stabilita při brzdění a dobře fungující elektronický systém brake by wire na zadní nápravě (více technický podrobností o okruhu v Šákhíru najdete zde).
Po 10 min měli všichni jezdci nainstalováno, pouze Lotusy si daly dva instalační okruhy. Magnussen si stěžoval na to, že mu vůz při brzdění zatáčí vlevo, že jsou levé přední brzdy teplejší než ty pravé a že je brzdový pedál příliš "dlouhý."
McLaren po krachu s čínskými sponzory stále nepředstavil titulárního sponzora a je možné, že už si počká až na Hondu, od které bude příští rok exkluzívně odebírat pohonné jednotky. V Bahrajnu bočnice zdobí nápis hlavního sponzora Velké ceny Bahrajnu - letecké společnosti Gulf Air. Své zbarvení musel kvůli zákazu alkoholu upravit Williams, Martini vystřídaly nápisy Racing.
Bočnice McLarenů v Bahrajnu zdobí logo Gulf Air (foto: McLaren Mercedes)
Po 17 min piloti začali předvádět měřená kola: Frijns (1:45,483), Nasr (1:41,311), Kvjat (1:39,453), Button (1:40,044), Räikkönen (1:39,403) Hülkenberg (1:38,632) a Rosberg (1:38,508 min). Po 30 min musí týmy vrátit jednu sadu pneumatik, která je letos speciálně určena pouze pro první půlhodinu úvodního tréninku.
Nejtěžší jezdec v poli - Adrian Sutil (75 kg) - si stěžoval před tréninkem na příliš nízký hmotnostní limit (max. 691 kg), proto do závodu nastupuje bez láhve s nápojem. Podle Felipeho Massy to však není tak jednoduché, jak to vykresluje.
"Když má tým těžký motor a těžké auto, pak je to na nich, aby to vyřešili. Já jsem lehký a jsem za to rád, ale kdybych bylo 10 kg těžší, pak bych ve svém voze s váhou žádné problémy neměl. Souvisí to tedy lepší práci, kterou který tým odvedl s vozem," uvádí Brazilec s odkazem na Sutila, jehož Sauber pohání "těžký" motor Ferrari.
Fernando Alonso také přiznal, že láhev v Malajsii nepoužil - trať přitom patří k fyzicky nejnáročnějším, jenže letos řízení vozů není tak náročné jako v minulosti. "V sobotu se mě zeptali: 'Chceš do vozu nainstalovat systém s pitím?' Řekl jsem: 'Ne, nechci.' Někdy se dokonce ani nepotím, tak jsem odjel závod v Malajsii bez nápojového systému. Už není zapotřebí."
Felipe Nasr s Williamsem FW36 s upravenými nápisy (foto: Williams F1 Team)
Toro Rosso přivezlo do Bahrajnu nové zadní křídlo pro střední přítlak, na první trénink ho dostal Vergne, zatímco Kvjat jezdí s podobným křídlem jako v Malajsii s vyšším přítlakem.
Po hodině vypadalo pořadí takto: 1. Hamilton (1:38,395), 2. Rosberg (1:38,508); 3. Hülkenberg (1:38,632), 4. Button (1:38,636), 5. Magnussen (1:38,949), 6. Kvjat (1:39,056), 7. Räikkönen (1:39,403), 8. Vettel (1:39,545), 9. Pérez (1:39,585) a 10. Vergne (1:39,862 min).
Ferrari se dopustilo zvláštní chyby, když Alonsa vyslalo na trať s pomíchanými pneumatikami: tři středně-tvrdé a jedna měkká vpředu. Španěl v boxové uličce zastavil a mechanici jej hned zatlačili zpět, aby svůj omyl napravili. Nálepkami (používají systém Velcro) si předtím tuto sadu pneumatik špatně označili.
Kimi Räikkönen vyráží na dráhu (foto: Scuderia Ferrari)
15 min před koncem se mu však podařilo zajet velmi rychlé kolo (1:37,953 min) a dostal se do čela o půl sekundy před oba Mercedesy. Ferrari do sezóny nevstoupilo nejlépe a v týmovém duelu za Alonsem jeho nový finský kolega zaostává.
Räikkönen na otázku, zda je Španěl jeho nejtěžším týmovým kolegou v kariéře, odpověděl: "Fakt nevím. Je to víceméně to, co jsem očekával, a samozřejmě se snažím usilovně vyřešit své vlastní věci a být s nimi spokojeny. Pokud budeme spokojeni, pak získáme výsledky, které chceme. Samozřejmě vidím časy na kolo a data, ale nejde o nic, co bych neočekával."
Počty ujetých kol
Osm min před koncem Alonsa překonává jak Rosberg (1:37,733), tak i Hamilton (1:37,502 min) - na Nica ztratil pouze v 8. zatáčce, kde jeho týmový kolega brzdil později, proto ji projel rychleji. Ke konci již duo Mercedesu nikdo nepřekonal, Španěl s Ferrari na rychlejší Stříbrný šíp ztratil 0,451 s.
Z nováčků si vedl nejlépe Nasr s Williamsem na 13. místě, van der Garde na Sutila ztratil čtvrt sekundy a Frijns u Caterhamu dokonce předčil Ericssona.
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg - 327,8 km/h; 2. Hamilton 323,3; 3. Nasr 323,1; 4. Rosberg - 322,7; 5. Pérez - 321,1; 6. Magnussen - 320,9; 7. Button - 320,6; 8. Massa - 320,1...... 20. Bianchi - 305,4; 21. Vettel - 303, 2; 22. Sutil - 302,5 km/h.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.