SEPANG - PŘEHLED SEKTORŮ A RYCHLOSTÍ; Ve druhém podniku letošní sezóny jsme se opět dočkali proměnlivých podmínek, které nám neumožňují vyvozovat bližší závěry o výkonností vozů. Přesto pro zajímavost přinášíme přehled nejrychlejších sektorů a maximálních dosahovaných rychlostí během kvalifikace na Velkou cenu Malajsie.
Na úvod si stručně připomeňme konfiguraci okruhů se všemi sektory. První je nejkratší a končí hned po úvodních vlásenkách za třetí zatáčkou, kterou projíždějí piloti na plno. Následuje druhý sektor s velmi rychlou 5. a 6. zatáčkou.
Za pomalou 11. prostřední úsek končí. Toto místo je zajímavé pro měření maximálních rychlostí, protože následuje hned za zatáčkou, proto toho hodně vypovídá o kvalitě aerodynamiky a přítlaku jednotlivých vozů.
Poslední úsek obsahuje náročné brzdění se stočenými koly do 14. zatáčky, poté přicházejí na řadu dvě kilometrové rovinky s dvěma DRS zónami. Více se o okruhu a jeho technických nárocích můžete dozvědět v tomto podrobném představení zde.
Mapa okruhu v Sepangu (zdroj: FIA)
Přes monzunový liják dnes v Sepangu zůstaly tepltoy vysoké, asfalt se po celou dobu udržoval mezi 27 - 30 °C. Přestože je velmi drsný, pneumatiky do deště i ty přechodné vykazovaly velmi nízké opotřebení. Podmínky se měnily, ty nejlepší byly na začátku kvalifikace, která byla téměř o hodinu posunuta.
Z přehledu jednotlivých časů v sektorech je patrné, že Mercedesy mají nad soupeři náskok, byť ho Rosberg nedokázal v poslední části patřičně využít. Dobrou jízdu předvedl Vettel, který nakonec skončil jen 55 tisícin za Hamiltonem, proto s ním odstartuje z první řady. V Q1 jako jediný dokázal poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola.
Promrhaný potenciál je patrný u Williamsu, který po výborných výkonech v Austrálii s oběma vozy vypadl již v Q2. Podmínky se však měnily, nejlepší byly na počátku kvalifikace.
Nejrychlejší sektory (červeně) vs. skutečné časy (modře)
Z maximálních rychlostí je patrná kvalita motoru Mercedes: všechny jím poháněné vozy skončili v první osmičce, Ferrari a Renaulty na dlouhých rovinkách i v ovladatelnosti - což je za mokra klíčové - stále ztrácejí.
Red Bull vsadil za deště na maximální přítlak: Vettel byl na hlavní rovince až o 16,5 km/h pomalejší než Massa, byť kvůli dešti dnes nikdo nesměl používat DRS. Ricciardo skončil v tomto ohledu předposlední, oba však čas díky vyššímu přítlaku získávali v zatáčkách. Vůz RB10 je velmi silný a oplývá přítlakem.
Pokud bude zítra sucho, jeho ztráta na Mercedes by kvůli slabšímu motoru mohla být výraznější. Maximální rychlost by jim mohla scházet na rovinkách při předjíždění, byť to je v Sepangu poměrně snadné.
Podle Helmuta Marka své problémy s šasi již vyřešili, na vině je už pouze motor. V Malajsii jezdí s mapováním z Melbourne. "Momentálně máme deficit kolem 80 koní, s tím na špici být jednoduše nelze - viděli jsme to z maximálních rcyhlostí."
Maximální rychlosti (v km/h)
Jezdcům zůstalo pro závod dostatek hladkých pneumatik. Nejrychlejší by měla být strategie o třech zastávkách: začátek na středně-tvrdých pneumatikách, přezutí na středně-tvrdé v 15. kole, poté ve 29. a ve 43. kole z 56 přechod na tvrdou směs.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.