Technický delegát FIA Charlie Whiting dal dnes jasně najevo, co si myslí o snaze Red Bullu změnit způsob měření okamžitého průtoku nových pohonných jednotek. Podle něj jsou homologovaná čidla přesná a není důvod ke změně.
Red Bull byl v Austrálii potrestán diskvalifikací za překračování limitu průtoku 100 kg paliva za hodinu. Tým věří, že pokud dokáže nepřesnost měření oficiálního průtokoměru na základě vlastních měření, pravidla neporušil a druhé místo mu bude vráceno.
S tím ovšem Whiting nesouhlasí: "Článek 5.10 dává podle mě jasně najevo, že jediný způsob měření průtoku je možný pomocí homologovaného čidla. Jak víte, Gill je jediné čidlo, které FIA homologovala. Já v tom mám úplně jasno. Homologovaná čidla musí být namontována, jelikož přímo měří tlak, teplotu a průtok paliva do vstřikovacích trysek. Tyto signály musí být dodávány FIA k záznamu dat."
Oficiální průtokoměry podle FIA navíc nejsou tak nepřesné, jak vykresluje Red Bull. Fabrice Lom, který má u ní na starosti pohonná ústrojí, vysvětluje: "Akceptujeme přesnost s odchylkami plus nebo mínus 0,5 %. Mnoho čidel je lepších a postupně se zpřesňují, cílem je 0,25 %."
Hornerovy návrhyHorner navrhoval, aby se ve voze používalo více čidel, podobně jako u letadel. To se však Lomovi nelíbí: "Čidlo váží 300 gramů a zabírá místo v palivové nádrži. Už tak si kvůli tomu inženýři nahlas stěžovali. S dvěma čidly by byl jejich křik ještě silnější."
Ani další nápad Red Bullu - měřit průtok pouze v kvalifikaci a v závodech se spokojit pouze s omezením spotřeby ve výši 100 kg pro celý závod - se Lomovi nezamlouvá: "U těchto motorů můžete při neomezeném tlaku a průtoku dosahovat 1500 - 2000 koní.
Během závodu by to vedle k celé škále strategií, pokud bychom průtok neomezili. Někteří by se rozjeli jako hasiči a pak jeli pomalu a šetřili benzín. Jiní by to dělali opačně. Výsledkem by byly různé fáze závodu s obrovskými rozdíly v rychlostech. Bylo by to příliš nebezpečné."
Někteří přemýšleli o omezení plnícího tlaku, ani to však podle FIA není tou správnou cestou: "Omezení plnicího tlaku jako před 30 lety by bylo neefektivní, protože by bylo spáleno příliš mnoho paliva, aniž byste jeli rychleji. Elegantnější je omezit množství paliva. Automaticky to vede k efektivnějšímu motoru. Tento úkol se však zvládá mnohem náročněji než řízení tlaku přeplňování."
FIA je neoblomná: způsob měření průtoku se měnit nebude, čidla jsou přesná (foto: Gill Sensors)
FIA je neoblomnáPodle Whitinga čidla vydrží v provozu i 100 hodin, než se objeví potřeba je znovu skalibrovat. Do té doby je měření konzistentní: "Když čidlo poprvé použijete, tak hned víte, jestli je s ním něco v nepořádku. Proč, to je věc druhá."
"Nikdy se neobjevují pochybnosti - pokud pracuje správně, je přesné. To je to, k čemu jsme zatím dospěli. Někdy se něco zadrhne. Nevíte, jestli je už po něm, ale hned víte, že selhalo. A to je naprosto zřejmé," dodává Whiting.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.