Technický delegát FIA Charlie Whiting dal dnes jasně najevo, co si myslí o snaze Red Bullu změnit způsob měření okamžitého průtoku nových pohonných jednotek. Podle něj jsou homologovaná čidla přesná a není důvod ke změně.
Red Bull byl v Austrálii potrestán diskvalifikací za překračování limitu průtoku 100 kg paliva za hodinu. Tým věří, že pokud dokáže nepřesnost měření oficiálního průtokoměru na základě vlastních měření, pravidla neporušil a druhé místo mu bude vráceno.
S tím ovšem Whiting nesouhlasí: "Článek 5.10 dává podle mě jasně najevo, že jediný způsob měření průtoku je možný pomocí homologovaného čidla. Jak víte, Gill je jediné čidlo, které FIA homologovala. Já v tom mám úplně jasno. Homologovaná čidla musí být namontována, jelikož přímo měří tlak, teplotu a průtok paliva do vstřikovacích trysek. Tyto signály musí být dodávány FIA k záznamu dat."
Oficiální průtokoměry podle FIA navíc nejsou tak nepřesné, jak vykresluje Red Bull. Fabrice Lom, který má u ní na starosti pohonná ústrojí, vysvětluje: "Akceptujeme přesnost s odchylkami plus nebo mínus 0,5 %. Mnoho čidel je lepších a postupně se zpřesňují, cílem je 0,25 %."
Hornerovy návrhyHorner navrhoval, aby se ve voze používalo více čidel, podobně jako u letadel. To se však Lomovi nelíbí: "Čidlo váží 300 gramů a zabírá místo v palivové nádrži. Už tak si kvůli tomu inženýři nahlas stěžovali. S dvěma čidly by byl jejich křik ještě silnější."
Ani další nápad Red Bullu - měřit průtok pouze v kvalifikaci a v závodech se spokojit pouze s omezením spotřeby ve výši 100 kg pro celý závod - se Lomovi nezamlouvá: "U těchto motorů můžete při neomezeném tlaku a průtoku dosahovat 1500 - 2000 koní.
Během závodu by to vedle k celé škále strategií, pokud bychom průtok neomezili. Někteří by se rozjeli jako hasiči a pak jeli pomalu a šetřili benzín. Jiní by to dělali opačně. Výsledkem by byly různé fáze závodu s obrovskými rozdíly v rychlostech. Bylo by to příliš nebezpečné."
Někteří přemýšleli o omezení plnícího tlaku, ani to však podle FIA není tou správnou cestou: "Omezení plnicího tlaku jako před 30 lety by bylo neefektivní, protože by bylo spáleno příliš mnoho paliva, aniž byste jeli rychleji. Elegantnější je omezit množství paliva. Automaticky to vede k efektivnějšímu motoru. Tento úkol se však zvládá mnohem náročněji než řízení tlaku přeplňování."
FIA je neoblomná: způsob měření průtoku se měnit nebude, čidla jsou přesná (foto: Gill Sensors)
FIA je neoblomnáPodle Whitinga čidla vydrží v provozu i 100 hodin, než se objeví potřeba je znovu skalibrovat. Do té doby je měření konzistentní: "Když čidlo poprvé použijete, tak hned víte, jestli je s ním něco v nepořádku. Proč, to je věc druhá."
"Nikdy se neobjevují pochybnosti - pokud pracuje správně, je přesné. To je to, k čemu jsme zatím dospěli. Někdy se něco zadrhne. Nevíte, jestli je už po něm, ale hned víte, že selhalo. A to je naprosto zřejmé," dodává Whiting.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.